Dydaktyka fizyki (I Stopień) Wykład 1a „Co to jest fizyka?” Grzegorz Karwasz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Co to jest fizyka? http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/zabawki/
Przedmiot i metoda „Fizyki” „Skoro przy wszelkich roztrząsaniach, dla których istnieją zasady lub przyczyny lub elementy, wiedza i rozumienie wynikają właśnie z ich znajomości (wtedy bowiem sądzimy, żeśmy daną rzecz poznali, gdyśmy wykryli jej pierwsze przyczyny i pierwsze zasady aż do ostatecznych elementów), jasne się staje, że w poznawaniu przyrody najpierw trzeba próbować określić owe pierwsze zasady. Naturalna droga prowadzi od tego, co lepiej znane i dla nas jaśniejsze, do tego, co z natury jest jaśniejsze i lepiej znane. Bo to nie jest to samo: lepiej znane i jaśniejsze dla nas, co: lepiej znane i jaśniejsze w ogóle.” Arystoteles (384 – 322 p.n.e)
Arystoteles „Nikt tez nie potrafi wyjaśnić, wskutek czego ciało wprawione w ruch gdzieś się musi zatrzymać; dlaczego zatrzyma się w tym niż innym miejscu. A zatem ciało albo się będzie znajdować w spoczynku, albo się będzie poruszać w nieskończoność, jeżeli tylko nie stanie mu na drodze jakieś inne silniejsze ciało. (Fizyka, 215a) film1.mp4 film2.mp4
Czy zdrowy rozsądek jest nam potrzebny w poznawaniu przyrody? Ruch naturalny: każde ciało na świecie ma przypisane właściwe mu miejsce; jeśli znajdzie się po za tym miejscem pojawia się dążność do powrotu do niego – przedmioty spadają do w kierunku Ziemi ponieważ wykonane są ziemi Ruch wymuszony: do podtrzymania ruchu potrzebna jest siła (pchanie, ciągnięcie) Spoczynek to naturalny stan ciała Jakże to wszystko zgodne ze zdrowym rozsądkiem (naszym codziennym doświadczeniem)! [dr hab. Kamil Fedus]
Działy fizyki dydaktyka.fizyka.umk.pl/zabawki film3.mp4
Mechanika
Physik
Fizyka w życiu codziennym i naturze
Wielcy twórcy fizyki
Działy i zastosowania fizyki
Fizyka a technika
Wielkości fizyczne
Atomowa struktura materii
Pomiar fizyczny i jego interpretacja
Rzeczywistość → model → opis matematyczny → rozwiązanie → interpretacja → rzeczywistość
Zjawiska fizyczne Toruński poręcznik do fizyki. Mechanika
Sztafeta postępu G. Karwasz, M. Sadowska, K. Rochowicz
„Materia”
Budowa atomowa materii
„elektron”
Inne stany skupienia
Physics is Fun: Why do objects fall? Grzegorz Karwasz Didactics of Physics Division Nicolaus Copernicus University Toruń, Poland 송미영 선임 연구원 플라즈마물성데이터 센터 플라즈마물성연구팀 / 원천기술연구부/ 플라즈마기술연구센터 /국가핵융합연구소
Galileo (1564-1642) Wszystkie ciała spadają z tą samą „prędkością” Może spuszczał kamienie z wieży w Pizie? Wieża była krzywa już w czasach Galileusza
Galileo Galilei: Doświadzenie „umysłowe” Gedankenexperiment: „A co się stanie, gdy kamień ciężki zwiążemy z lekkim?” ? + = = Ciężki i lekki spadną razem!
Now, together: Listen carefully! Which was first? Open you eyes! They fall together! All objects fall with the same „velocity”!
We try two pieces of paper One is ball, one is paper sheet This is the air which makes the difference!
Grawitacja – zawsze taka sama www.nasa.gov Apollo 15 „Galileo experiment” 29
Eksperyment → opis słowny → opis matematyczny → weryfikacja ruch_jedn.mp4 1:3:5:7:9 (numeri caffi) s = ½ at2
Polecamy Toruński poręcznik do fizyki oraz stronę Fizyka dla każdego: dydaktyka.fizyka.umk.pl Dziękuję za uwagę!