Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Składniki odżywcze.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
KWASY Justyna Loryś.
 Pora deszczowa- sawanna ożywa, trawy tworzą zielone łany, a liście pokrywają drzewa.
SPIS TREŚCI WARSTWOWA BUDOWA LASU WYSOKIE DRZEWA PODSZYT RUNO LEŚNE
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Składniki odżywcze i ich rola w organizmie Białka, cukry i tłuszcze
Nadleśnictwo Radomsko Nadleśnictwo Radomsko powstało w 1945 rok. Obecnie zarządza gruntami Skarbu Państwa o łącznej powierzchni 17127,14 ha, podzielonymi.
„Zabawy i gry w procesie nauczania pływania” Opracował: Rafał Szatkowski.
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
2.49. Zależności między organizmami w biocenozie Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
1.19. Gospodarka wodna roślin.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne i wewnętrzne
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
Własności elektryczne materii
NASZE NADLEŚNICTOWO to Nadleśnictwo Trzebież, które ma swoją siedzibę w Zalesiu.
OWADY I PAJĘCZAKI Szymon Pilewski Filip Tomaszek.
Budowa chemiczna organizmów
MODYFIKACJE KORZENIA U niektórych roślin korzenie ulegają modyfikacjom. Przekształcenia te są spowodowane nietypowymi funkcjami, jakie mają one spełniać.
Izolatory i metale – teoria pasmowa ciał stałych
prezentacje wykonała Aleksandra Kuchta Vi a
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
Fizjologia roślin. WODA - właściwości Transport przez błony.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Pharmanex® Bone Formula
Tryb i długość życia pająków
ORGANIZACJA.
Glony.
Jak oddychamy?.
Zając szarak.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
RÓŻNORODNOŚĆ ZWIERZĄT BEZKRĘGOWYCH I ŚRODOWISKO ICH ŻYCIA
Wilgotny las równikowy
“czy w przasnyszu mamy czyste powietrze?”
HODOWLA FASOLI CEL DOŚWIADCZENIA:
Realizacja budżetu edukacji w 2017 r.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Myśl ekologicznie Żyj fantastycznie.
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
Zapis prezentacji:

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl mogą być wykorzystywane przez jego Użytkowników wyłącznie w zakresie własnego użytku osobistego oraz do użytku w szkołach podczas zajęć dydaktycznych. Kopiowanie, wprowadzanie zmian, przesyłanie, publiczne odtwarzanie i wszelkie wykorzystywanie tych treści do celów komercyjnych jest niedozwolone. Plik można dowolnie modernizować na potrzeby własne oraz do wykorzystania w szkołach podczas zajęć dydaktycznych.

BUDOWA I FUNKCJE KORZENIA Agata Koprowska

KORZEŃ Korzeń jest podziemnym organem rośliny, który jako pierwszy rozwija się podczas kiełkowania nasienia.

FUNKCJE KORZENIA: umocowanie rośliny w podłożu pobieranie wody i soli mineralnych gromadzenie substancji zapasowych rozmnażanie wegetatywne symbioza z bakteriami i grzybami

BUDOWA ZEWNĘTRZNA KORZENIA Korzeń dzieli się na kilka odcinków, tak zwanych stref, różniących się budową i pełnionymi funkcjami.

BUDOWA ZEWNĘTRZNA KORZENIA strefa korzeni bocznych strefa włośnikowa strefa wydłużenia stożek wzrostu korzenia czapeczka

BUDOWA ZEWNĘTRZNA KORZENIA W budowie zewnętrznej korzenia można wyróżnić cztery zasadnicze strefy. Są to kolejno (patrząc od szczytu korzenia): strefa wierzchołkowa (stożek wzrostu) okryta czapeczką strefa wydłużenia (elongacji) strefa włośnikowa strefa korzeni bocznych

Strefa wierzchołkowa (stożek wzrostu) odpowiada za wzrost komórek składa się z drobnych komórek, które stale się dzielą otoczona warstwa komórek osłaniających , które tworzy czapeczkę

Strefa wydłużenia w strefie tej występują intensywne podziały komórkowe oraz wzrost korzenia

Strefa włośnikowa strefa różnicowania się w strefie tej komórki różnicują się w skórkę, korę pierwotną, walec osiowy w strefie tej komórki skórki tworzą cienkie wypustki – włośniki, które odpowiadają za pobieranie wody z gleby

Strefa korzeni bocznych korzeń tworzy odgałęzienia boczne, odpowiadające za utrzymanie rośliny w podłożu zawiera uformowane tkanki stałe

BUDOWA WEWNĘTRZNA KORZENIA skórka kora pierwotna drewno łyko

BUDOWA WEWNĘTRZNA KORZENIA skórka kora pierwotna śródskórnia okolica (perycykl) drewno wiązki przewodzące łyko walec osiowy miazga (kambium)

Skórka najbardziej zewnętrzna warstwa korzenia komórki ściśle przylegają do siebie wytwarza włośniki które pobierają wodę z solami mineralnymi Stanowi ochrone przed czynnikami zewnętrznymi

Kora pierwotna Utworzona z komórek miękiszowych o cienkościennych ścianach, z licznymi przestworami międzykomórkowymi

Drewno transportuje wodę do wyżej położonych oganów naczynia drewna skupione są w centrum korzenia i w przekroju poprzecznym przypominają gwiazdę, między jej ramionami znajduj się komórki łyka.

SYSTEMY KORZENIOWE Istnieją dwa typy systemów korzeniowych: system wiązkowy np. u traw system palowy np. u sosny, róży

KORZENIE PRZYBYSZOWE Korzenie wyrastające w nietypowych miejscach rośliny, np. z boku łodygi lub na liściach. Ich zadaniem jest stabilizacja rośliny. Występują przede wszystkim u roślin rosnących w lasach tropikalnych gdzie podłoże jest bardzo podmokłe (np. u figowców, palm, filodendronów, pandanów).

MODYFIKACJE KORZENIA U niektórych roślin korzenie ulegają modyfikacją. Przekształcenia dotyczą dodatkowych, często nietypowych funkcji. Istnieją więc: korzenie spichrzowe korzenie podporowe korzenie oddechowe ssawki korzenie powietrzne korzenie czepne

Korzenie spichrzowe pełnią funkcję organów magazynujących substancje pokarmowe, zapasowe; są grube i mięsiste – charakteryzują się silnie rozrośniętym miękiszem spichrzowym; występują u marchwi, buraka, pietruszki, selera, dalii

Korzenie podporowe występują u roślin rosnących nad brzegami wód chronią roślinę przed zatopieniem występują np. u kukurydzy, figowców, palm

Korzenie oddechowe mają postać długich stożków, wyrastających na powierzchnię gleby lub wody; zapewniają dostęp powietrza do systemów korzeniowych zalanych wodą; występują u niektórych roślin klimatu ciepłego rosnących na terenach bagnistych, gdzie jest mało tlenu ; spotykane np. u cypryśnika błotnego i namorzynów

Korzenie ssawki występują u roślin pasożytniczych i półpasożytniczych np. jemioła; roślina pobiera za pomocą ssawek wodę lub substancje odżywcze ze swojego żywiciela

Korzenie powietrzne zwisające swobodnie w powietrzu umożliwiają pobieranie wody z powietrza, wchłaniają parę wodną występują u niektórych epifitów rosnących w lasach tropikalnych

Korzenie czepne charakterystyczne dla pnączy i epifitów; służą do przymocowywania się do gałęzi lub pni drzew wysokich, skał, murów lub ścian; obecne są np. u bluszczu pospolitego.

OSMOZA Woda wnika do korzenia dzięki osmozie. Proces ten polega na ruchu cząsteczek wody przez błony półprzepuszczlne z roztworu o niższym stężeniu do roztworu o stężeniu wyższym. Woda przepływa tak długo, aż stężenie wyrówna się, czyli liczba cząsteczek wody po obu stronach będzie taka sama. Na sktek osmozy woda przenika z gleby do włośników, w których stężenie rotworu jest wyższe. Nastęonie przepływa z nich do komórek leżących obok, któe zawieają mniej wody.

Bibliografia i netografia: Podręcznik do biologii do gimnazjum ,, Plus życia 1,, M.Jefimow, M.Sęktas, wyd. Nowa era 2009; Zeszyt ćwiczeń do biologii do gimnazjum ,, Plus życia 1,, M.Jefimow, M.Sęktas, wyd. Nowa era 2009; Podręcznik do biologii do gimnazjum ,, Biologia XXI, cz.1 praca zbiorowa pod redakcja A.Jerzmanowskiego, wyd. WSiP 2003 www.wikipedia.pl encyklopedia multimedialna PWN www.wiem.pl Vademecum gimnazjalisty ,,Biologia,, Szkolny przewodnik ,,Biologia,,