Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Advertisements

Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Przyjaciele Zippiego 2015/2016. Ogłosiliśmy konkurs dla rodziców na uszycie patyczaka.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Opiekun osób starszych
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Zapraszamy do naszego przedszkola. O PRZEDSZKOLU -NASZE PRZEDSZKOLE DZIAŁA OD PONAD 50 LAT -STARAMY SIĘ ABY NASZA PLACÓWKA BYŁA BEZPIECZNA I PRZYJAZNA.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Ul. Lermontowa Łódź
„SKRZATY” Chcesz wiedzieć, czym „Skrzaty” zajmowały się w LISTOPADZIE? Sam zobacz, jak u nas wesoło… Prezentacja została stworzona dla dzieci i rodziców.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Jak świadomie budować markę osobistą?. Agenda Definicja Wstęp do budowania marki Formułowanie strategii marki Narzędzia budowania marki Monitoring działań.
Zespół Ośrodków Wsparcia w Piastowie Obszary Działalności.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
 Miłość – podstawową definicją jest pragnienie szczęścia dla drugiej osoby (ewentualnie siebie bądź innego ważniejszego bytu). Miłość często jest rozumiana.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
Szkoła możliwości. NASZA SZKOŁA PROPONUJE CI Wszechstronny rozwój -wiedzazainteresowania Bardzo dobre przygotowanie do egzaminów i dalszej nauki Kształceniepostaw.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
 Dorota Suwalska-Barancewicz, Alicja Malina IP UKW.
Negocjacje 5 Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Naturalne Planowanie Rodziny jako styl życia. mgr Michał Jurkiewicz.
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
Program „Sen Żyrafy” w pracy z dziećmi w szkole podstawowej
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Bezpieczny Internet.
im. MARII KONOPNICKIEJ w WIETLINIE
„Po czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną” Księga.
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
MAŁŻEŃSTWO TO… Gdy faryzeusze zapytali Jezusa o możliwość rozwodu, On odpowiedział: Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
„…stają się jednym ciałem.”
Jak komunikować się z dziećmi?
Magdalena Milewska.
Moje szczęście.
Bezpieczne korzystanie z Internetu
Jak wspierać rodziców małych dzieci w wychowaniu bez przemocy – doświadczenia Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Renata Szredzińska Warszawa, 30 listopada.
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
10 kroków do zmiany nawyków
Jeśli człowiek rodzi się ze skrzydłami, powinien zrobić wszystko,
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
Centrum Arbitrażu i Mediacji
Prezentacja informacji w biznesie
Zawsze słyszymy o „zasadach” ze strony kobiet
Zapis prezentacji:

Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie Marta Riess

Przed świętami: Kryzys połowy życia – zjawisko kontrowersyjne Mit (zagadka) Koncepcja Olesia (2000) – dwa wymiary Syndrom Gauguina Kryzys połowy życia a płeć Kryzys połowy życia a wypalenie zawodowe

Dzisiaj: Czym jest rodzina? O miłości O przywiązaniu O wychowaniu O konflikcie i jego rozwiązaniu

Co to jest rodzina?

Podstawa rodziny - miłość 3 komponenty miłości: Namiętność – namiętność seksualna i pożądanie seksualne Bliskość – uczciwość, szczerość i zrozumienie Zaangażowanie - oddanie i poświęcenie

Miłość w różnych kulturach: Kultury indywidualistyczne vs. kolektywistyczne „Gdyby jakiś mężczyzna (kobieta) miał/-a wszelkie zalety, na jakich Ci zależy, to czy wyszłabyś za niego za mąż (ożeniłbyś się z nią), gdybyś nie była w nim (nie był w niej) zakochana(y)?” 3,5% vs. 49% (Levine i in., 1995)

Przywiązanie: Mary Ainsworth i in. (1978) Test Obcej Sytuacji Style przywiązania: Bezpieczny (70%) – 55% Lękowo-unikający (20%) – 25% Lękowo-ambiwalentny (10%) - 20%

Style wychowawcze: Temperament dziecka i zachowanie rodzica Rodzice zmieniają swoje dzieci, a dzieci rodziców

Konflikty w rodzinie – chleb powszedni Konflikt – sytuacja, w której dwie osoby mają odmienne pragnienia, a realizacja pragnień jednej strony wymaga jakiejś formy współdziałania od drugiej strony

Marshall Rosenberg (1934-2015) – twórca Porozumienia bez Przemocy

Założenie NVC/PBP: Ludzie mają uniwersalne potrzeby, a różnią się strategiami ich realizacji

Potrzeba Strategia Kontaktu z naturą Czułości Bycia zauważonym Rozwoju

Sposoby rozwiązywania konfliktów wg. Thomasa: Tata „Chcę, żebyś wróciła o 22:00.” Córka „Chcę wrócić o 2:00.” Potrzeby: Troski Zadbania o bezpieczeństwo córki Potrzeby: Zabawy Akceptacji Autonomii Relaksu Unikanie Uleganie Rywalizacja Kompromis *Współpraca

Drugie ważne rozróżnienie: Zaraz wracam. Drogie buty Zrobię to później Stary kawaler Stara panna

Obserwacje a oceny:

Do wzięcia do domu: Kiedy pojawia się konflikt… Zastanów się nad potrzebami różnych stron Odwołaj się do obserwacji nie do ocen

Język żyrafy i język szakala „Empatia to bycie przy kimś i jego uczuciach. To nie znaczy, że odczuwamy to samo, co ona. To znaczy, że obdarzamy ją swoją pełną uwagą i obecnością.”

Zadanie: Wybierz jakiś konflikt (np. prywatny, polityczny, literacki, historyczny) i opisz co jest przedmiotem tego konfliktu. Następnie zastanów się jakie mogą być potrzeby obydwu stron konfliktu. Zaproponuj strategię (jeżeli to możliwe), która mogłaby zaspokoić potrzeby obydwu stron.

Dziękuję za uwagę!