Emocje Marta Riess.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Na czym polega rozwój emocjonalny?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
dziecka niepełnosprawnego
Czym różni się radość od miłości?
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Monika Snopek Mariusz Tarnowiecki Patryk Pęczek
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Rola psychologa w kontakcie z dziećmi i młodzieżą
Napięcie emocjonalne i stres
Spotkanie z rodzicami klas maturalnych
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
Jak budować więzi z dziećmi?
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Faza 1 - wstrząs i szok, uczuciowa anestezja, otępienie, poczucie odrealnienia (bezpośrednio po zdarzeniu)
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
FRUSTRACJA – reakcja organizmu na przeszkodę
RACHUNEK SUMIENIA.
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Stres – jak sobie z nim radzić?
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Umiejętność obserwacji.
czyli jak mówić bez oskarżenia
Nasze nastroje – radość i smutek .
Bank Emocji.
Opracował: Michał Kaliski
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Psychopatologia emocji
Lęk.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Rodzice nie muszą być samotni
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Sposoby radzenia sobie ze stresem
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
„Praca z osobami po traumie”
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
EMOCJE, EKSPRESJA EMOCJONALNA, INTELIGENCJA EMOCJONALNA
Odpowiedzialność za uczucia
Emocje Marta Riess.
Psychologia Marta Riess.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Emocje Marta Riess

Ostatnio: Czym jest rodzina? O miłości O przywiązaniu O wychowaniu O konflikcie i jego rozwiązaniu

Dzisiaj: Emocje a nastroje Emocje – natura czy kultura? Teorie emocji O żałobie Ciekawostka

Emocje a Nastroje Emocje – krótkoterminowe i stosunkowo intensywne Nastroje – mniej intensywne i mogą trwać kilka dni Związek między emocją a wywołującym ją wydarzeniem jest mocniejszy niż między nastrojem i wydarzeniem

Emocje – natura czy kultura? Badania Tomkinsa (1962, 1981) na niemowlętach Teoria ewolucji Karola Darwina Badania Ekmana i Friesena (1971)

Ekman i uniwersalność EMOCJI Amerykańscy studenci i plemię Fore z Nowej Gwinei 7 emocji podstawowych: Strach Wstręt Radość Zdziwienie Pogarda Złość Smutek

Ekman – teoria neuro-kulturowa Uniwersalność emocji podstawowych – Japonia, Polska, Stany Zjednoczone, Sumatra, Węgry i Wietnam (Biehl in., 1997) Filtr kulturowy (lud Wolof z Sengalu) Asymetria ekspresji emocji pozytywnych i negatywnych

Teorie Emocji Teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego Teoria procesów nerwowych Cannona i Barda Teoria oceny poznawczej Schachtera i Lazarusa

Teoria reakcji organizmu: Jestem smutna bo Płaczę Emocje są naszą odpowiedzią na ich ekspresję „Jestem wesoła, bo się śmieję” Badania z ołówkiem (Strack, 1988) „robić dobrą minę do złej gry”

Teoria procesów nerwowych Cannona i Barda: we wszystkim pośredniczy mózg Niezależność reakcji fizjologicznych i psychicznych Między pobudzeniem a doświadczeniem emocji nie ma związku przyczynowo-skutkowego

Teoria oceny poznawczej Schachtera i Lazarusa: Most w Vancouver Pobudzenie fizjologiczne jest niespecyficzne Dopiero z łącznej interpretacji bodźca i pobudzenia wynika emocja Badanie na moście (Dutton i Aron, 1974)

Żałoba Emocjonalna reakcja na śmierć kogoś bliskiego Głęboka, przejmująca rozpacz i cierpienie z powodu straty Przepracowywanie żałoby nie jest zaprzeczaniem, czy tłumieniem uczuć, lecz potwierdzeniem znaczenia doznanej straty.

Ekspresja żałoby (Kalish, 1987) Ekspresja fizyczna Ucisk w gardle, nadwrażliwość na hałas Ekspresja poznawcza Zakłopotanie, niedowierzanie, zaabsorbowanie myślami o zmarłym, próby nadania sensu temu zdarzeniu Ekspresja afektywna Smutek, żal, poczucie winy, gniew, zaprzeczanie i depresja Ekspresja behawioralna Wolniejsze poruszanie się, dłuższy czas reakcji

Stadia żałoby (Silverman, 1986) Stadium wstrząsu Odrętwienie, niedowierzanie Odgrywanie roli żony Pozory dobrego radzenia sobie z sytuacją Stadium kurczenia się w sobie Utracenie cząstki siebie Brak apetytu, bezsenność Gniew, wyrzuty sumienia, żal do zmarłego Stadium akomodacji Odkrywanie nowych sposobów spojrzenia na świat Zachowanie wspomnień – budowanie ciągłości pomiędzy przeszłością a przyszłością Przyjmowanie na siebie odpowiedzialności za własne życie

Dysfunkcojnalne i Funkcjonalne sposoby radzenia sobie ze stratą (Turner i Helms, 1999) Unikanie (udawanie się w podróż) Wymazywanie Idealizacja Współdziałanie otoczenia Bezpieczna przestrzeń do wyrażania siebie

„Mimika” Bogusławski, 1812

Dziękuję za Uwagę!