PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
Rodzic jako doradca zawodowy
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Prezentacja Łódzkiego Modelu Doradztwa Zawodowego
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Szkolenie dla opiekunów Centów
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
V Edycja Praskich Spotkań z Karierą Odkryj swój talent Pod patronatem Burmistrza Dzielnicy Praga Południe Tomasza Kucharskiego 2 XII 2013 Centrum Kształcenia.
Co dalej Gimnazjalisto ?
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
Doradztwo zawodowe Gimnazjum im. J.Pawła II w Wielowsi
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
System edukacyjny w Hiszpanii
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
1. Składanie podań przez kandydatów (w przypadku rekrutacji elektronicznej do szkół pierwszego wyboru) od r. do r. do godz.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
ZASADY REKRUTACJI.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Przykłady dobrych praktyk
„Bliżej rynku pracy – Zintegrowany System Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ZIT WOF”
INFORMACJA O REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH LUB BRANŻOWYCH SZKÓŁ I STOPNIA NA ROK SZKOLNY 2018/2019.
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2019/2020
Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
REKRUTACJA rok szkolny 2019/2020
na podstawie: Rozporządzenia MEN z dnia 14 marca 2017 r. ‚
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…

Moje DZIECKO – Jakie jest. W czym się sprawdza. Co lubi robić Moje DZIECKO – Jakie jest? W czym się sprawdza? Co lubi robić? Czego uczy się najłatwiej?

Kto może wspomóc Ucznia w wyborach i decyzji zawodowej? Rodzice * Nauczyciele Szkolni doradcy zawodowi * Doradcy zawodowi poradni psychologiczno-pedagogicznej * Centrum Informacji i Doradztwa Młodzieżowego w Pałacu Młodzieży PKiN, pok.103, 22/656-66-48 * Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego WCiES crdz@wcies.edu.pl

Planowanie drogi edukacyjnej – etapy: Poznanie siebie, własnych: – zainteresowań (preferencji i predyspozycji), – umiejętności, – uzdolnień, – ograniczeń, w tym wynikających ze stanu zdrowia. 2. Poznanie świata zawodów i rynku pracy – informacja o zawodach i kwalifikacjach, – tendencje występujące na współczesnym rynku polskim i światowym.

3. Poznanie oferty edukacyjnej i „uczenie się przez całe życie” – oferta szkół ponadpodstawowych (ponadgimnazjalnych), szkół policealnych, szkół wyższych, – poznanie kryteriów rekrutacji, – koncepcja uczenia się przez całe życie. 4. Planowanie własnego rozwoju i decyzja edukacyjno-zawodowa – określenie celów i planów edukacyjno-zawodowych, bliższych i dalszych (na bazie własnych zasobów), – planowanie ścieżki edukacyjnej – kolejne cele i etapy, uwzględnienie podjętych decyzji.

Doradcy zawodowi proponują uczniom: – rozmowę doradczą, – w razie konieczności diagnozę preferencji i predyspozycji szkolno-zawodowych, – indywidualne poradnictwo zawodowe, – konsultacje i wsparcie dla rodziców, – przedstawienie oferty szkół ponadpodstawowych (ponadgimnazjalnych) policealnych i wyższych, – pomoc w procesie rejestracji i rekrutacji do szkół.

Co dalej po Szkole Branżowej I stopnia (3 lata)? Co dalej po LO (3–4 lata)? Studium policealne – do 2,5 roku, tytuł „technik...” Studia wyższe – od 3 do 6 lat (niezbędna MATURA) Kursy zawodowe w systemie pozaszkolnym. Co dalej po Technikum (4–5 lat)? Podjęcie pracy w zawodzie wyuczonym Zmiana zawodu wg planu dla absolwentów LO. Co dalej po Szkole Branżowej I stopnia (3 lata)? 1. Nauka w szkole branżowej II stopnia (2 lata) lub w liceum dla dorosłych.

Lista TOP 10 zawodów przyszłości w Polsce 1. Specjalista branży IT 2. Biotechnolog 3. Logistyk 4. Inżynier elektrotechnologii 5. Lekarz/pracownik usług medycznych 6. Trener/dietetyk 7. Specjalista ds. finansowych/doradca finansów osobistych 8. Analityk big data/badacz danych 9. Grafik komputerowy 10. Pracownik naukowy

Zdolności ułatwiające zatrudnienie Analiza i wnioskowanie Inteligencja emocjonalna Sprawność adaptacyjna Kompetencje międzykulturowe Przetwarzanie danych Praca z nowymi mediami Interdyscyplinarność Projektowanie pracy Praca w szumie Dobra współpraca w virtualu

Planowana liczba miejsc w szkołach dla absolwentów gimnazjów i szk Planowana liczba miejsc w szkołach dla absolwentów gimnazjów i szk. podstawowych na rok szkolny 2019/2020 Typ szkoły Liczba miejsc dla absolwentów gimnazjów Liczba miejsc dla absolwentów szk. podst. Ogółem Liczba uczniów % Technikum 6364 6876 13 240 30,4 Branżowa szkoła I st. 1274 2548 5,69 LO 13 410 14 670 28 080 63,7 21 048 22 820 43 868 100

Punkty – rekrutacja Kryterium – świadectwo: 1. Aktywność na rzecz innych osób – 3 pkt 2. Świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem – 7 pkt 3. Szczególne osiągnięcia – 18 pkt 4. Ocena z j. polskiego, matematyki i 2 przedmiotów wybranych przez szkoły, które będzie wybierał uczeń: Skala punktów – 6 – 18 pkt 5 – 17 pkt 4 – 14 pkt 3 – 8 pkt 2 – 2 pkt. Uczniowie mogą wybierać maksymalnie 8 szkół.

Punkty – rekrutacja cd. 1. Kryterium – egzamin, uczniowie gimnazjum: Wszystkie wyniki – 100% x 0,2 = 20 pkt j.polski historia, WOS matematyka biol., chem., fiz., geog. j.obcy 2. Kryterium – egzamin, uczniowie szkół podstawowych: j.polski – 100% x 0,35 = 35 pkt matematyka – 100% x 0,35 = 35 pkt j.obcy poziom podst. – 100% x 0,30 = 30 pkt.

Przykład: uczeń A, 8 klasa SP Średnia – 4,38 Egzamin: j.polski – 48% x 0,35 = 16,8 pkt Egzamin: matematyka – 59% x 0,35 = 20,65 pkt Egzamin: j.obcy – 74% x 0,30 = 22,2 pkt świadectwo: j.polski – 4 –14 pkt mat. – 5 –17 pkt geog. – 3 – 8 pkt j.ang. – 4 –14 pkt Łącznie – 112,65 pkt

Przykład – uczeń B, klasa 8 SP Średnia – 4,88 Egzamin: j.polski – 64% x 0,35 = 22,4 pkt Egzamin: matematyka – 43% x 0,35 = 15,05 pkt Egzamin: j.obcy – 96% x 0,30 = 28,8pkt Świadectwo: j.polski – 6 –18 pkt mat. – 3 – 8 pkt historia – 5 – 17 pkt j.ang. – 6 –18 pkt Łącznie –127,25 +7 ,,pasek”= 134,25 Łącznie – 116,65 pkt

– Min. Eduk. Narod. - men.gov.pl Źródła informacji: – Min. Eduk. Narod. - men.gov.pl – Warsz. Centr. Innow. Eduk.-Społ. i Szkoleń – wcies.edu.pl – Biuro Edukacji m.st. Warszawy – edukacja.warszawa.pl – Kuratorium Oświaty – kuratorium.waw.pl – Wydawnictwo Perspektywy – perspektywy.pl – Informacje o rynku pracy – barometrzawodow.pl – Informacje o szkołach – ore.edu.pl – Okręgowa Kom. Egzam. – oke.waw.pl – strona systemu rekrutacji – warszawa.edu.com.pl Targi Edukacyjne – PKiN, 7–9 marca 2019 r.

Drodzy Rodzice i Uczniowie! Życzymy dobrych decyzji i trafnych wyborów Powodzenia! Doradcy zawodowi Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 21 Warszawa, ul. Marywilska 44 Opracowanie na podstawie w/w źródeł – Joanna Gruca, Małgorzata Nowak