Teoria finansów publicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teoria finansów publicznych
Advertisements

Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 14 – Państwo w gospodarce.
„Skąd mamy pieniądze i na co je wydajemy?” GMINA PRUSZCZ.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Budżet miasta Gdańska na rok 2004 Opracowanie Uchwały Nr XIX/553/04 RMG z dn. 24 stycznia 2004.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Prawo finansowe i polityka finansowa. PRAWO FINANSOWE PRAWO FINANSOWE – jest to ogół norm prawnych regulujących działalność finansową w danym państwie.
Dochody JST 2004 – 2012, perspektywa 2013 – 2020 Warszawa, 20 czerwca 2013 Senat RP.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prawa kobiet w XXI wieku
Dr hab. Henryk Dzwonkowski Profesor UŁ. Działalność finansowa to: gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków Rozróżnienie prawa publicznego i prywatnego.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
CELE WPROWADZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA 1. WZÓR OBLICZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną.
Urząd Gminy Pruszcz ul. Główna 33, Pruszcz tel fax
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
Pojęcie, zasady konstytucyjnego systemu źródeł i ich katalog.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa. Wykonanie budżetu państwa podlega kontroli bieżącej oraz następczej.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Działalność Narodowego Banku Polskiego Jest bankiem centralnym RP Wypełnia zadania określone w Konstytucji RP, ustawie o Narodowym Banku Polskim i ustawie.
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
Dochody PUBLICZNE.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Finanse publiczne i prawo finansowe
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Edyta Szymczak Prezes Zarządu ERIF BIG S.A.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Lokalne źródła prawa – zarys
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Wstęp do makroekonomii. Rola państwa w gospodarce
Prawo finansów publicznych
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Rzecznik Praw Dziecka.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA ŁODZI ZA 2016 R
Narzędzia ekonomiczne i administracyjne polityki interwencyjnej rządu
SWOBODA UMÓW.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
Budżet miasta Tychy na 2005 r.
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Finansowanie programu
Wprowadzenie do ćwiczeń z prawa finansów publicznych r. pr
Podstawy prawne ochrony środowiska - regulacja prawna
Finansowanie zadań oświatowych
Finanse JST – pytania uzupełniające
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Teoria finansów publicznych Prawo finansów publicznych Teoria finansów publicznych (1)

Czym są finanse publiczne? W doktrynie W ujęciu ustawowym (3) … zgodnie z przepisami prawa, przez: korporacje publicznoprawne (inne) jednostki sektora finansów publicznych (2) Dokonywanie…….. …operacji finansowych …operacji gospodarczych (1) Planowanie, gromadzenie, wydatkowanie, wykorzystywanie….. …zasobów majątkowych …środków pieniężnych Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U z 2017 r, poz. 2077) – dalej jako: UFP UFP 3. Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem, w szczególności: 1) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych; 2) wydatkowanie środków publicznych; 3) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa; 4) zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne; 5) zarządzanie środkami publicznymi; 6) zarządzanie długiem publicznym; 7) rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej. Teoria finansów publicznych (1)

Finanse publiczne a prywatne FINANSE PRYWATNE PODMIOTY Korporacje publiczne ( Skarb Państwa, UE, JST) 2. Sektor Finansów Publicznych Bank centralny (poza SFP) Podmioty prawa prywatnego (osoby fizyczne, spółki, przedsiębiorstwa) Korporacje związkowe (partie, fundacje, stowarzyszenia) CEL DZIAŁALNOŚCI Realizacja zadań publicznych Ochrona interesów państwa w sektorze gospodarczym Nakaz gromadzenia dochodów publicznych Realizacja interesów gospodarczych lub celów statutowych Przymus osiągnięcia zysku ŚRODKI EKONOMICZNE Interwencjonizm państwa Centralne zarządzanie Wolna konkurencja rynkowa Indywidualne zarządzanie ŚRODKI PRAWNE Przymus administracyjny Rozwinięty system kontroli finansowej KC 3531. Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Teoria finansów publicznych (1)

Przychody roczne (mln zł) Skala finansów publicznych a prywatnych (źródło: Ranking 200 największych polskich przedsiębiorstw - Wprost) Firma Przychody roczne (mln zł) PKN ORLEN 106,8 PGNIG 34,3 LOTOS 28,5 PGE 28,1 KGHM 20,4 PZU 19,6 TAURON 18,4 PKO BP 14,9 PKP 10,5 ENERGA 10,3 AZOTY 9,8 ENEA KOMPANIA WĘGLOWA 9,2 LEWIATAN 8,5 CINCKIARZ PODMIOT DOCHODY (ZASOBY MAJĄTKOWE) w roku 2017 Skarb Państwa > 1 bln zł* Budżet Państwa 350 mld zł Budżet Unii Europejskiej 144 mld € Budżety JST (razem) 230 mld zł** NBP 400 mld zł*** *Zabytki i zasoby naturalne – bez wyceny: stan na 31 XII 2015r. ** dane za rok 2015 (RIO) *** pasywa ogółem: stan na 31 XII 2014r. Teoria finansów publicznych (1)

(funkcja redystrybucyjna) FUNKCJA STABILIZACYJNA Funkcje finansów publicznych FISKALNA - REDYSTRYBUCYJNA – STABILIZACYJNA - STYMULACYJNA Budżet publiczny Wtórny podział dochodu narodowego na zadania publiczne (funkcja redystrybucyjna) Redystrybucja: czasowa, podmiotowa, przedmiotowa, terytorialna Podatnicy (wypracowują dochód narodowy) Pobór części dochodów podatników tytułem danin (funkcja fiskalna) 4. Wprowadzanie niezbędnych zmian w systemie finansowym 3. Wykrywanie obszarów nieprawidłowości Szara strefa Deficyt i dług publiczny Niegospodarność JSFP 2. Kontrola przestrzegania przepisów prawa finansowego FUNKCJA STABILIZACYJNA 1. Obserwacja zjawisk makroekonomicznych PKB Bilans płatniczy Kurs walutowy Poziom inflacji i bezrobocia Teoria finansów publicznych (1)

Granice fiskalizmu (1) (dane za: Eurostat; stan na 31 XII 2017) Udział dochodów publicznych w PKB Udział wydatków publicznych w PKB Nadwyżka / deficyt względem PKB Dług publiczny względem PKB EU 28 44,9% 45,8% (-) 0,9% 81,6% EA 19 46,2% 47,2% (-) 1,0% 86,7% SWE 50,3% 49,1% 1,2 % 40,6% UK 39,1% 41,1% (-) 2,0% 87,7% POL 39,6% 41,2% (-) 1,6% 50,6% GER 45,2% 43,9% 1,3 % 64,1% IRL 25,7% 26,1% (-) 0,3% 68% ITA 46,6% 48,9% (-) 2,3% 132% FRA 53,9% 56,3% (-) 2,4% 97% FIN 53,2% 53,7% (-) 0,5% 61,4% Teoria finansów publicznych (1)

Granice fiskalizmu (2) Reguła edynburska Krzywa Laffera (www.wikipedia.org) Reguła edynburska David Ricardo, 1833 „leave them as you find them” „…podatki zmieniając poziom dochodu i majątku podatnika nie powinny doprowadzać do rezygnacji z działalności, dzięki której ten dochód i majątek został osiągnięty…..” Teoria finansów publicznych (1)

Sprawiedliwość podatkowa Granice fiskalizmu (3) Sprawiedliwość podatkowa Magiczny czworobok Wszystkie podmioty muszą być w jednakowych warunkach traktowane według jednej miary (sprawiedliwość pozioma) Wysokość obciążenia podatkowego winna pozostawać w racjonalnym stosunku do zdolności płatniczej podatnika (sprawiedliwość pionowa) Cele publiczne, na jakie państwo przeznacza wpływy podatkowe muszą być powszechnie aprobowane (sprawiedliwość społeczna) Niska inflacja Niskie bezrobocie Wysoki wzrost gospodarczy Wysoki poziom obrotów handlowych z zagranicą Teoria finansów publicznych (1)

Granice fiskalizmu (4) ( źródło: Centrum im. Adama Smitha) Teoria finansów publicznych (1)

Funkcja stymulacyjna finansów publicznych Polityka EKONOMICZNA POLITYKA FISKALNA Restrykcyjna: < wydatki > podatki Ekspansywna: > wydatki, < podatki Polityka podatkowa Wydatkowa Polityka deficytu i długu publicznego POLITYKA PIENIĘŻNA NBP: niezależność od rządu + utrzymanie stabilności cen Uwarunkowania ekonomiczne i prawne Oczekiwania społeczne Decyzje polityczne Bodźce finansowe (preferencje podatkowe / dotacje / pożyczki) Pobudzanie pozytywnych Hamowanie negatywnych zjawisk gospodarczych Teoria finansów publicznych (1)

Prawo finansowe – cechy charakterystyczne Interdyscyplinarny charakter Metoda regulacji stosunków prawnych = nierównorzędność podmiotów + przymus administracyjny Ogromny zakres przedmiotowy Przepisy materialne Przepisy formalne Przepisy ustrojowe 4. Obszerność i zmienność regulacji prawnej Prawo finansów publicznych: > 200 aktów prawnych, m.in. ustawa o finansach publicznych (2009) ustawa o dochodach JST (2003) ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny FP (2004) ustawa o partnerstwie publiczno – prywatnym (2008) Wieloletni Plan Finansowy (uchwała RM) Prawo podatkowe: > 400 aktów prawnych, m.in. Ordynacja podatkowa (1997) Inne gałęzie prawa finansowego: ustawa o NBP (1997) ustawa Prawo dewizowe (2002) ustawa Prawo celne (2004) socjologia prawo politologia ekonomia Teoria finansów publicznych (1)

Prawo finansowe - systematyka Prawo finansów publicznych Prawo sektora finansów publicznych Prawo daninowe Prawo wydatkowe Prawo o długu publicznym Prawo o planowaniu finansowym Prawo dewizowe i walutowe Prawo podatkowe Krajowe Państwowe Lokalne Wspólnotowe Międzynarodowe Teoria finansów publicznych (1)

Finanse publiczne w Konstytucji RP Zakres regulacji Zasady konstytucyjne Materia budżetowa Deficyt i dług publiczny Finanse samorządowe Daniny publiczne Bank centralny 1 Ochrona interesów finansowych państwa 84, 146, 203, 204, 216, 220, 226, 227 2 Gwarancje praw obywatelskich w zakresie systemu finansowego 20, 22, 32, 61, 64, 217 3 Gwarancje finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego 165, 167 - 168 4 Szczególne wymogi co do legislacji finansowej 89, 118, 123, 190, 216 - 226 Teoria finansów publicznych (1)

Konstytucja RP / ochrona interesu finansowego państwa Art. 216. 1. Środki finansowe na cele publiczne są gromadzone i wydatkowane w sposób określony w ustawie. 2. Nabywanie, zbywanie i obciążanie nieruchomości, udziałów lub akcji oraz emisja papierów wartościowych przez Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub inne państwowe osoby prawne następuje na zasadach i w trybie określonych w ustawie. 3. Ustanowienie monopolu następuje w drodze ustawy. 4. Zaciąganie pożyczek oraz udzielanie gwarancji i poręczeń finansowych przez państwo następuje na zasadach i w trybie określonych w ustawie. 5. Nie wolno zaciągać pożyczek lub udzielać gwarancji i poręczeń finansowych, w następstwie których państwowy dług publiczny przekroczy 3/5 wartości rocznego produktu krajowego brutto. Sposób obliczania wartości rocznego produktu krajowego brutto oraz państwowego długu publicznego określa ustawa. Art. 220. 1. Zwiększenie wydatków lub ograniczenie dochodów planowanych przez Radę Ministrów nie może powodować ustalenia przez Sejm większego deficytu budżetowego niż przewidziany w projekcie ustawy budżetowej. 2. Ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa. Art. 84.  Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Art. 146 4. W zakresie i na zasadach określonych w Konstytucji i ustawach Rada Ministrów w szczególności: 4) chroni interesy Skarbu Państwa, 5) uchwala projekt budżetu państwa, kieruje wykonaniem budżetu państwa oraz uchwala zamknięcie rachunków państwowych i sprawozdanie z wykonania budżetu, Art. 204.  1. Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Sejmowi: 1) analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej, 2) opinię w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów, 3) informacje o wynikach kontroli, wnioski i wystąpienia, określone w ustawie. Teoria finansów publicznych (1)

Konstytucja RP / gwarancje praw obywatelskich Art. 20.  Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 22.  Ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. Art. 32.  2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Art. 64.  1. Każdy ma prawo do własności, innych praw majątkowych oraz prawo dziedziczenia. 2. Własność, inne prawa majątkowe oraz prawo dziedziczenia podlegają równej dla wszystkich ochronie prawnej. 3. Własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności. Art. 61.  1. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. 2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu. Art. 217.  Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Teoria finansów publicznych (1)

Konstytucja RP/ samorząd terytorialny Art. 165. 1. Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe. 2. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej. Art. 167.  1. Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań. 2. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa. 3. Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego są określone w ustawie. 4. Zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych. Art. 168.  Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych w zakresie określonym w ustawie. Teoria finansów publicznych (1)

Konstytucja RP / standardy legislacji finansowej Art. 89 1. Ratyfikacja przez Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej i jej wypowiedzenie wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, jeżeli umowa dotyczy: (…) 4. znacznego obciążenia państwa pod względem finansowym, Art. 118. 3. Wnioskodawcy, przedkładając Sejmowi projekt ustawy, przedstawiają skutki finansowe jej wykonania. Art. 123.  1. Rada Ministrów może uznać uchwalony przez siebie projekt ustawy za pilny, z wyjątkiem projektów ustaw podatkowych, ustaw dotyczących wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej, Sejmu, Senatu oraz organów samorządu terytorialnego, ustaw regulujących ustrój i właściwość władz publicznych, a także kodeksów. 3. W postępowaniu w sprawie ustawy, której projekt został uznany za pilny, termin jej rozpatrzenia przez Senat wynosi 14 dni, a termin podpisania ustawy przez Prezydenta Rzeczypospolitej wynosi 7 dni. Art. 190.  3. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, jednak Trybunał Konstytucyjny może określić inny termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego. Termin ten nie może przekroczyć osiemnastu miesięcy, gdy chodzi o ustawę, a gdy chodzi o inny akt normatywny - dwunastu miesięcy. W przypadku orzeczeń, które wiążą się z nakładami finansowymi nie przewidzianymi w ustawie budżetowej, Trybunał Konstytucyjny określa termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego po zapoznaniu się z opinią Rady Ministrów. Teoria finansów publicznych (1)

Pozakonstytucyjne źródła prawa finansowego Akty powszechnie obowiązujące Pozostałe akty prawne Umowy międzynarodowe 1 Ustawy 2 Rozporządzenia 3 Akty wewnętrzne Obwieszczenia Zarządzenia Uchwały Akty miejscowe Uchwały budżetowe Uchwały w sprawie stawek i zwolnień podatkowych Teoria finansów publicznych (1)