Tramwaje w Bordeaux.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WARIANT I DŁUGI TUNEL POD TOROWISKIEM TRAMWAJOWYM
Advertisements

Harmonogram przebudowy ul. Piotrkowskiej Terminy Marzec 2011 Kwiecień 2011 Maj 2011 Czerwiec 2011 Lipiec 2011 Sierpień 2011 Wrzesień 2011 Październik 2011.
PAT WSPÓLNE PASY I PRZYSTANKI AUTOBUSOWO-TRAMWAJOWE W WARSZAWIE
Budowa centralnego odcinka II linii metra
Znaki informacyjne.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Ścieżki Rowerowe.
PREZENTACJA NA TEMAT MIASTA KATOWICE
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
Znaki poziome.
INFRASTRUKTURA KOLEJOWA
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Tramwaje w Miluzie.
Zasady przejazdu przez tory kolejowe i tramwajowe
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
Kierunki rozbudowy sieci tramwajowej w Krakowie w latach
Tramwaje w Sheffield.
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
Tramwaje w Sztutgarcie
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Tramwaje w Nottingham.
Tramwaje w Nicei.
Tramwaje w Saint Etienne
Tramwaje w Marsylii.
Tramwaje w Grenoble.
przygotował: Jacek Makuch SEMINARIUM Z PRZEDMIOTU „KOLEJE MIEJSKIE”
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Przebudowa torowisk TRAMWAJOWych wraz z siecią trakcyjną w Szczecinie w ciągu komunikacyjnym na odcinku od ul. Energetyków poprzez ul. Gdańską, do.
„Rozwiązanie komunikacyjne dla Naramowic”
„STREFA 30” POZNAŃ CENTRUM CELE PROJEKTU „STREFA 30”  USPOKOJENIE RUCHU W CENTRUM MIASTA  POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU  STWORZENIE LEPSZYCH.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Etap 1 Warszawa, wrzesień 2011.
Toruń, 31 lipca 2014 r. Zmiany w organizacji RUCHU DROGOWEGO I KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ od 1 sierpnia 2014 „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej.
INFORMACJA W ZAKRESIE UTRUDNIEŃ W ORGANIZACJI RUCHU DROGOWEGO
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
III warianty realizacyjne. Droga wojewódzka 132, której częścią jest ulica Kostrzyńska, aktualnie posiada nawierzchnię w części asfaltową a w części.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
TRAMWAJ NA NARAMOWICE.
Droga z pierwszeństwem.
Znaki informacyjne.
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Jana Wyżykowskiego w Lubinie P-1 Znak P-1, w którym kreski są krótsze od przerw lub równe przerwom, wyznacza pasy ruchu. Na.
Uwarunkowania Na terenie miasta Zielona istniejący układ komunikacyjny, opiera się głównie na następujących ciągach dróg: droga ekspresowa S3, droga krajowa.
System podczerwieni Zdalne przekazywanie informacji tramwaj – sterownik zwrotnicy Tomasz Szczypek.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
Gdańsk, 12 kwietnia 2016 Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą - ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych, zmiana organizacji na rondzie Marynarki Polskiej,
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU.
Prezentacje opracowali
Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym Organizacja ruchu podczas budowy centralnego odcinka II linii metra przy rondzie Daszyńskiego.
Zamknięcie mostu na ul. Pałacowej 4 maja (od godziny 17.00) zamknięcie mostu na ul. Pałacowej maj – grudzień 2015r. zmieniona organizacja ruchu.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Prezentacja projektu Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Os. Lecha – ul. Piaśnicka – Centrum Handlowe M1- pętla Franowo.
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
Prezentacja projektu. Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Rejon nad ulicą Libelta – Rondo Kaponiera – Dworzec Zachodni -
Trybuny mogą pomieścić ok widzów. Ul. Piotrkowska jest najdłuższą ulicą handlową w Europie. Ma długości ok. 4,2 km.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Katedra Mostów i Kolei PROBLEMY ZAPEWNIENIA OBSŁUGI KOMUNIKACYJNEJ STAREGO MIASTA WE WROCŁAWIU przygotował: Jacek Makuch SEMINARIUM Z PRZEDMIOTU „KOLEJE.
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
II spotkanie konsultacyjne dotyczące budowy drogi dla rowerów oraz wydzielenia torowiska wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej Poznań,
ZNAKI I MANEWRY DROGOWE
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu
Koleje Dużych Prędkości we Włoszech
TRAMWAJ NA NARAMOWICE.
Tramwaje w Nicei.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
WEBQUEST Zasady ruchu drogowego
Zapis prezentacji:

Tramwaje w Bordeaux

http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- bordeaux.html Prezentację opracowano na podstawie strony internetowej Jacka Wesołowskiego: http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- bordeaux.html uzupełnionej o informacje oraz ilustracje z innych stron: http://infotram.pl/text.php?id=18195 http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Bordeaux http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html

Bordeaux w przeszłości posiadało rozległą sieć tramwajową liczącą 38 linii oraz przeszło 200 km torów. W 1947 roku merem miasta został Jacques Chaban- Delmas reprezentujący silne lobby pro-motoryzacyjne, co doprowadziło do szybkiego zamykania linii tramwajowych będących w dobrym stanie technicznym i zdolnych do dalszej eksploatacji. Likwidacja trwała do 1958 roku.

Błąd obranej polityki zauważono już w latach 70-tych, kiedy to miasto z powodu korków ulicznych nie potrafiło poprawnie funkcjonować. Rządzący jeszcze Chaban nie brał pod uwagę możliwości powrotu tramwajów do miasta. Jako plan poprawy warunków podróżowania zaproponował budowę w pełni automatycznego podziemnego metra (VAL). Pomysł budowy VAL jednak upadł z powodu warunków geologicznych pod miastem (piaski niezdatne do prowadzenia podziemnych budów). Dopiero zmiana władzy politycznej w 1995 roku, kiedy funkcję mera objął Alain Juppé, umożliwiła zmianę stanowiska odnośnie wyglądu przyszłej komunikacji publicznej w mieście. Nowy mer zlecił opracowanie studium rozwoju komunikacji publicznej, które zasugerowało konieczność odbudowy systemu tramwajowego. Bordeaux liczy obecnie nieco ponad 200 tyś. mieszkańców, jednak wraz z okolicznymi miastami tworzy 600 tysięczną aglomerację. Z racji wielkości budowa systemu metra mija się z celem, natomiast linie tramwajowe mogą być z powodzeniem eksploatowane na kilku głównych trasach. Taki też system postanowiono zrealizować.

Ostatecznie system będzie miał 43,3 km tras i 84 przystanki. Od samego początku budowano jednocześnie trzy linie, z czego linia A biegnie w relacji wschód - zachód, natomiast linie B i C - w relacji północ - południe. Wszystkie trzy linie spotykają się w centrum miasta, co umożliwia dokonanie przesiadki. Pierwszy odcinek linii A uruchomiono 21.12.2003 roku, linii C - 24.04.2004, a linii B - 15.05.2004. Ostatecznie system będzie miał 43,3 km tras i 84 przystanki.

Niestety negatywny duch poprzedniego mera nadal był obecny w mieście Niestety negatywny duch poprzedniego mera nadal był obecny w mieście. Jednym z argumentów przeciw tramwajom stała się sieć trakcyjna, która miałaby niszczyć widok zabytkowej części miasta. Z tej przyczyny opracowano nowy system zasilania za pomocą trzeciej szyny umieszczonej w jezdni (APS). To rozwiązanie z racji kosztów zostało zastosowane jedynie w centrum starego miasta na odcinkach o łącznej długości 11 km. Pozostała część sieci posiada tradycyjne zasilanie za pomocą sieci napowietrznej.

Trzecia szyna jest pod napięciem jedynie w czasie przejazdu tramwaju i jedynie na krótkim odcinku znajdującym się pod tramwajem. Szyna napięciowa jest umieszczona pośrodku toru i jest podzielona elektrycznie na ośmiometrowe sekcje. Każdy tramwaj ma dwa dolne odbieraki prądu obok których znajduje się antena nadająca sygnały o aktualnej pozycji tramwaju. Na podstawie tych danych załączane są poszczególne sekcje znajdujące się bezpośrednio pod tramwajem.

Place de Stalingrad, fragment torowiska w budowie - miejsce przejścia z zasilania górnego na dolne; jest to pierwszy system tramwajowy z zasilaniem dolnym na ulicach od czasu zamknięcia tramwajów waszyngtońskich w 1962 r. Technologia będzie całkowicie nowatorska, trochę na wzór kontaktów jezdniowych, które kiedyś się raczej nie sprawdziły

Receptor sygnału włączania i wyłączania napięcia, wysyłanego przez przejeżdżający tramwaj, wyłącznik (oba w prostokątnej puszce), izolowany fragment szyny zasilającej oraz świecąca beleczka pomiędzy torami

Place Pey-Berland - skrzyżowanie nie jest pod zasilaniem

Rozjazd na Cours d'Alsace et Lorraine

Cours d'Alsace et Lorraine - design przystanku tramwajowego; podświetlane beleczki są zagęszczone na długości peronów

Typowa krawędź peronu

Cours d'Alsace et Lorraine - ”umeblowanie" uspokojenia ruchu w strefie skrzyżowania; sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj

Place des Quinconces

Route A. Pey-Berland

Place Pey-Berland

Place Pey-Berland - tramwaj na linii A pod Katedrą Św. Andrzeja

Place Pey-Berland - łuki linii B przed katedrą (po lewej), w głębi ratusz

To samo miejsce z widokiem na wieże katedry

Infrastruktura tramwajowa widziana z wieży katedralnej

Cours Pasteur - design torowiska w średnio szerokiej ulicy

Place Pey-Berland - design przystanku Hôtel de Ville

Place de la Comédie - tramwaj linii B przed Grand Théâtre, jednym z najstarszych teatrów publicznych Europy (Victor Louis, 1772-80)

To samo miejsce w nocy

Rue Vital Carles - prawdopodobnie najwęższa ulica z torowiskiem tramwaju, tutaj perony przystanku (Gambetta) są rozsunięte, tramwaj linii B zmierza do Quinconces; w oddali katedra

Cours de l'Intendance - tramwaj linii B wyjeżdża z wąskiej Rue Vital Carles na strefę pieszą, ta ulica jeszcze parę lat temu była śródmiejską arterią

Cours de l'Intendance - ścieżka rowerowa z tyłu przystanku Grand Théâtre

Linie B i C w ogrodach Quinconces

Place de la Bourse - tramwaj linii C

Pont de Pierre - tramwaj linii A

Mériadeck, tymczasowa krańcówka linii A, już z zasilaniem górnym Rue Bonnier w centrum administracyjnym z lat 70-tych - inżynierowie komunikacji z przeszłości prawdopodobnie nigdy nie przypuszczali, że cenne pasy jezdni zostaną kiedyś przeznaczone dla tramwaju Mériadeck, tymczasowa krańcówka linii A, już z zasilaniem górnym

Rue de Château d'eau przy wylocie tunelu pod Esplanade Charles de Gaulle - wąskie osłony na przewodach sieci trakcyjnej

Mérignac-Centre - krańcówka linii A

Pessac-Centre - krańcówka linii B

tramwaje mają pojedyncze główne światło na czole Cenon koło Bordeaux - krańcówka La Morlette z dwoma ślepymi torami i dwutorowym przejazdem krzyżowym (niewidocznym na zdjęciu) tramwaje mają pojedyncze główne światło na czole

Talence koło Bordeaux, Cours Gambetta - tramwaje i niewielki ruch kołowy