mgr Magdalena Więckowska Instytut Archeologii Uniwersytet Jagielloński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem
Programowanie w języku Visual Basic
mgr inż. Ryszard Chybicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności
Liczby Pierwsze - algorytmy
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Macierze Maria Guzik.
Liczby całkowite.
Witaj na lekcji cyfr rzymskich!
(ang. Hypertext Markup Language) - język znaczników hipertekstowych.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Tajemniczy ciąg Fibonacciego
Matematyka.
i kilka przykładów zapisu cyfr
Historia Ameryki Łacińskiej, cz. I
MATEMATYKA WCZORAJ I DZIŚ
Podstawy analizy matematycznej II
Dzięki korzystaniu z internetowego kalendarza nie musimy zaśmiecać sobie głowy ważnymi datami czy wydarzeniami, wystarczy że dodamy je do naszego kalendarza.
Opracowała: Iwona Kowalik
Podstawy programowania w języku C i C++
System dwójkowy (binarny)
LICZBY W STAROŻYTNYM EGIPCIE
Tworzenie programów, etapów oraz określanie wymagań etapowych
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich ID grup: 98/25 MF G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Historia liczby Semestr/rok.
Systemy liczbowe.
TAJEMNICE LICZBY 7 7 (siedem) – liczba naturalna następująca po 6 i poprzedzająca 8.
Rozwiązanie 4 zagadki konkursu „Nie taka matma straszna”
Trójkąt Pascala Własności i Ciekawostki.
ROŻNE SPOSOBY ZAPISYWANIA LICZB. ZAPIS RZYMSKI.
Pisemne dzielenie liczb naturalnych.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Zwolnienie z VAT na fakturze
Matematyka i system dwójkowy
Kalendarz Majów Wyk..
Metody numeryczne szukanie pierwiastka metodą bisekcji
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Temat 14: HTML - przykłady praktyczne
Klasa 3f Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze
Od cyfr egipskich do cyfr arabskich...
Liczba Pi.
Filtrowanie, Funkcje bazodanowe
„Filtry i funkcje bazodanowe w EXCELU”
INTERNET r. GDZIE SPOTKAMY INTERNET ? INTERNET - GDZIE GO SPOTKAMY?
HISTORIA – PERIODYZACJA, ŹRÓDŁA
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE. Liczby Naturalne Liczby naturalne – liczby używane powszechnie do liczenia (na obiedzie były trzy osoby) i ustalania kolejności.
Prawo Pracy II Wykład SSA(3)III Dr Jacek Borowicz.
sekunda = jednostka podstawowa minuta = 60 sekund kwadrans = 15 minut = 900 sekund godzina = 60 minut = 3600 sekund doba astroogiczna (dzień) = 24 godziny.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Kalendarz i zegar.
Historia Kalendarza Julia Kawka kl. IV wykonała
Nowelizacja Kodeksu Pracy
Obliczenia procentowe w praktyce
Umowa o pracę - zmiany w kodeksie pracy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Systemy liczbowe.
Islam 1.
„ZŁOTY PODZIAŁ” złota proporcja mówi nam, że stosunek całego odcinka (a+b) do jego dłuższej części (a) jest taki sam, jak stosunek dłuższej części odcinka.
Projekt Edukacyjny W ŚWIECIE LICZB.
i jego magiczny kwadrat
Islam.
Pierwszy opis stworzenia
Mgr Magdalena Więckowska Instytut Archeologii Uniwersytet Jagielloński
Co to jest czas i jak go mierzymy?
Mgr Magdalena Więckowska Instytut Archeologii Uniwersytet Jagielloński
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Zapis prezentacji:

mgr Magdalena Więckowska Instytut Archeologii Uniwersytet Jagielloński Zadziwiające odkrycia archeologiczne Ameryki Środkowej i Południowej. Część V mgr Magdalena Więckowska Instytut Archeologii Uniwersytet Jagielloński

Kalendarz Majów

Liczby: Liczby były zapisywane za pomocą kropek i kresek w odpowiedniej kombinacji. Odpowiednio pogrupowane stanowiły podstawowy zestaw ,,cyfr'' od 0 do 19.  Źródło:http://www-users.mat.umk.pl/~much/maya.html

Źródło: http://www-users.mat.umk.pl/~much/maya.html

Sposób przeliczania: W powyższej tabeli możemy zaobserwować jednak odstępstwo od systemu dwudziestkowego przy tworzeniu wyższych rzędów. Jednostka wyższego rzędu tun powinna wynosić 20 x uinal = 400, a nie 18 x uinal = 360. Miało to związek z kalendarzem Majów, który liczył sobie 18 miesięcy 20-dniowych oraz 5 dni dodatkowych- łącznie 365 dni.

Sposób przeliczania: Na przykład rok 1974 w zapisie wyglądałby następująco: 5 x 360 = 1800 8 x 20 = 180 19 x 1 = 19 ------------- 1974

Ćwiczenie 1: 5 x 360 = 1800 14 x 20 = 280 12x 1 = 12 ---------------------- 2012

13 Baktun: W literaturze Majów istniało pojęcie „wieków świata”, jednak jego sens uległ z czasem pewnemu zniekształceniu. Pewną wskazówkę daje Popol Vuh, zbiór podań o stworzeniu świata ludu K’iche’ Maya. Zamieszkiwał on tereny tamtejszych wyżyn w czasach epoki kolonialnej. Według tego źródła żyjemy obecnie w czwartym ze światów stworzonych przez bogów. Pierwsze trzy okazały się nieudane; dopiero czwarty akt zakończył się sukcesem i pozwolił na zamieszkanie przez ludzi. Poprzedni świat zakończył się po 13 b’ak’tun Długiej Rachuby, czyli 5125 lat temu. Kolejny cykl trzynastu b’ak’tun czwartego świata zamknie się 13.0.0.0.0 dnia, wypadającego 21 grudnia 2012. Źródło: https://bialczynski.pl/2012/10/13/13-0-0-0-0-0/

Ćwiczenie 2: 4 x 360 = 1440 2 x 20 = 40 12 x 1 = 12 ---------------------- 1492

8 5 16 9 8

Kalendarz wprowadzenie: W okresie klasycznym Majowie stosowali dwudziestkowy system numeryczny, którym posługiwano się na terenach całej Mezoameryki. Rok liczył początkowo 360 dni i był podzielony na 18 miesięcy liczących po 20 dni. Dla uzgodnienia długości roku z okresem powtarzania się pór roku rozbudowano go o 5 dni dodatkowych, tzw. dni bez nazwy, które uważano za pechowe. 

Tzolk’in jest to cykl złożony z 260 dni i stanowi kombinację trzynastu miesięcy oraz dwudziestu dni (każdy z miesięcy ma osobną nazwę) Pierwszym dniem kalendarza tzolk'in jest „1 imix”, następnym „2 ik' ”, kolejnym – „3 ak'bal” itd. Ostatecznie po wykorzystaniu 260 kombinacji dochodzimy ponownie do dnia „1 imix”.

Źródło: http://www.swiatmatematyki.pl/index.php?p=131

Haab Jest odpowiednikiem roku zwykłego liczącego 365 dni i tworzy go osiemnaście miesięcy po 20 dni każdy oraz pięć dodatkowych dni dodawanych na końcu roku. W kalendarzu haab każdy „miesiąc” obejmuje 20 dni, z wyjątkiem okresu pięciu dni na końcu roku, znanych jako wayeb. Pierwszym miesiącem jest pop. Po dniu „1 pop” mamy „2 pop”, następnie „3 pop” itd. aż do momentu, kiedy po upływie 365 dni, dochodzimy ponownie do „1 pop”. Początek miesiąca nazywany był „osadzeniem miesiąca”. W ten sposób po upływie 19 dni kończył się miesiąc pop i „osadzany” był kolejny miesiąc (wo).

Koło kalendarzowe: Podaje konkretną datę określoną zarówno przez tzolk'in, jak i haab, na przykład „6 etz'nab 11 yax” (po której następuje „7 kawak 12 yax”, „8 ajaw 13 yax”, „9 imix 14 yax”, itd.). Ponieważ najmniejsza wspólna wielokrotność liczb 260 i 365 wynosi 18 980 (52 x 365 dni = 73 x 260 dni = 18 980 dni), zatem taka sama data określona przez Koło Kalendarzowe powtórzy się dopiero po upływie około 52 lat.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=NL6aV52ANHY

Ozdoba Liczba 6 Glif XUL Ozdoba

Tzolk’in 5 LAMAT 5 Kab’an

HAAB 0 Pop 15 Sek

Ćwiczenie 3: 1 IK 10 MOL

Ćwiczenie 3: 10 AJAW 18 MUWAN

Bibliografia: http://www-users.mat.umk.pl/~much/maya.html Helmke Christophe, Harri Kettunen. Przekład na język polski: Boguchwała Tuszyńska, „Wprowadzenie do Hieroglifów Majów. XVI Europejska Konferencja Majanistyczna”, Kopenhaga 2011.