"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. pierwszy w Polsce – podmiot wewnętrzny Województwa Mazowieckiego Warszawa, 27 września 2012
Istotne informacje Spółka została założona 29 lipca 2004 r. przez Samorząd Województwa Mazowieckiego (51%) i „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. (49%), Działalność firma rozpoczęła 1 stycznia 2005 r., Począwszy od 8 stycznia 2008 r. Samorząd Województwa Mazowieckiego stał się jedynym udziałowcem Kolei Mazowieckich (KM), Dzisiaj Koleje Mazowieckie operują na 15 liniach kolejowych o łącznej długości 1 280 kilometrów, przewożąc codziennie - średnio prawie 160 000 pasażerów. Warszawa, 27 września 2012
Rozwój usług Tempo wzrostu liczby pasażerów Kolei Mazowieckich jest bezprecedensowe w skali regionalnego transportu kolejowego w Polsce: z prawie 40 milionów w 2005 r. do ponad 54 milionów w 2011 r. Od 2005 r. 5 linii kolejowych zostało reaktywowanych. Zakłada się że ok. 58 milionów pasażerów może skorzystać z usług przewozowych Kolei Mazowieckich w 2012 r. Prognoza na 2013 r. szacowana jest na poziomie 60 milionów pasażerów. Liczba pasażerów w milionach Praca eksploatacyjna w milionach kilometrów Warszawa, 27 września 2012
Wielkość dotacji przekazana w poszczególnych Finansowanie Z roku na rok rośnie wielkość dotacji jaka jest przekazywana z budżetu województwa przez Organizatora publicznego transportu zbiorowego, Średni roczny wzrost dotacji w ujęciu ostatnich czterech lata wynosi 6,66%, przy jednoczesnym średnio rocznym wzroście pracy eksploatacyjnej o 1,58%. W roku 2013 w umowie ramowej zawartej pomiędzy Samorządem Województwa Mazowieckiego, a Spółką „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. przewidywana kwota dotacji wynosi 252,15 mln PLN. Wielkość dotacji przekazana w poszczególnych latach (w mln PLN) Warszawa, 27 września 2012
Tabor Warszawa, 27 września 2012 Zmodernizowane pojazdy Nowe pojazdy 11 lokomotyw serii EN 47 firmy Bombardier (P160 DC TRAXX) 37 wagonów piętrowych (Bombardier), 16 Elektryczne Zespoły Trakcyjne (EZT) serii EN76 „Elf”(Pesa) 10 EZT serii ER75 „Flirt”( Stadler) 2 autobusy szynowe SA135 (Pesa) Zmodernizowane pojazdy 194 sztuki modernizowanych EZT i 11 sztuk autobusów szynowych ( 186 sztuk EZT zmodernizowane z udziałem współfinansowania ze środków Unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego). Lokomotywa P160 DC TRAXX Autobus szynowy SA135 Flota własna Flota dzierżawiona ER 75 „FLIRT” EN76 „ELF” Warszawa, 27 września 2012
Projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego/Funduszu Spójności Modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych Całkowita wartość projektu: 207,2 mln PLN; wsparcie EFRR 50% kosztów kwalifikowanych. Zakup 11 nowych dwukabinowych lokomotyw elektrycznych do pociągów z systemem push-pull Całkowita wartość projektu: 206,3 mln PLN; wsparcie EFRR 50% kosztów kwalifikowanych. 3. Zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych „ELF” dedykowanych połączeniom Lotniska Chopina i Lotniska Modlin w obrębie aglomeracji warszawskiej Całkowita wartość projektu: 394,6 mln PLN – przewidywany wkład FS – 59% kosztów kwalifikowanych. Warszawa, 27 września 2012
Finansowanie Aby umożliwić sfinansowanie programu inwestycyjnego, w marcu 2011 r. KM zdecydowały się wyemitować obligacje o wartości 100 mln EURO na Giełdzie Papierów Wartościowych w Londynie Fitch Ratings potwierdził Spółce „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. długoterminowe wskaźniki: długoterminowy w walucie zagranicznej ‘BBB-’, długoterminowy w walucie krajowej ‘BBB’ , długoterminowy krajowy na poziomie ‘A+(pol)’. Perspektywa dla wszystkich ratingów jest stabilna. Fitch Ratings potwierdził również Spółce Koleje Mazowieckie Finance AB’s emisję 100 mln EURO niezabezpieczonych obligacji o niskim ryzyku długoterminowym wskaźnikiem w walucie zagranicznej ‘BBB-’. Koleje Mazowieckie Finance AB’s są finansowym oddziałem Spółki Koleje Mazowieckie”. Emisja zakończyła się sukcesem, pomimo bardzo trudnych warunków rynkowych. W transakcję zaangażowało się 50 międzynarodowych inwestorów (z Niemiec, Austri, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Polski. Inwestorzy zaufali samorządowemu przewoźnikowi kolejowemu. Duży popyt spowodował, że portfel zleceń został zamknięty z dużą nadsubskrypcją. 59% emisji zostało objętych przez banki, 26% przez banki prywatne, 12% przez fundusze inwestycyjne, a 3% przez fundusze hedgingowe. 7 Warszawa, 27 września 2012
Konkurencyjność na rynku kolejowych przewozów pasażerskich Udział operatorów w rynku według liczby przewiezionych pasażerów (styczeń – lipiec 2012 rok)* * dane ze strony internetowej Urzędu Transportu Kolejowego: http://www.utk.gov.pl//portal/pl/243/1219/przewozy_pasazerskie.html Warszawa, 27 września 2012
Wkład Województwa Mazowieckiego w odnowę taboru W 2008 roku Województwo Mazowieckie kupiło tabor kolejowy za kwotę ponad 420 milionów PLN w latach 2011-2012 na zakup taboru została przeznaczona kwota 14 mln PLN 9 Warszawa, 27 września 2012
Dziękuję za uwagę Warszawa, 27 września 2012