Wstęp do Informatyki - Wykład 2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NIE TAKI KOMPUTER STRASZNY JAK GO MALUJĄ PODSTAWY OBSŁUGI KOMPUTERA.
Advertisements

Ekonometria stosowana WYKŁAD 4 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz –
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
FORMAT WYMIANY DANYCH GEODEZYJNYCH TANAGO. TANGO V. 1.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
1 „Praktyczne narzędzia ICT w realizacji edukacyjnych projektów”
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Standardy de facto zapisu georeferencji map o postaci rastrowej definicja georeferencji standard „World File” standard GeoTIFF.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Wydział Informatyki Kierunek: Informatyka Specjalność: Systemy Informatyczne PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Analiza spektralna. Laser i jego zastosowanie.
Rodzaje grafiki komputerowej. Lekcja 5. Spis treści Rodzaje grafiki komputerowej. Format graficzny, piksel, raster. Modele barwne zapisu plików graficznych.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Teoria masowej obsługi Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Co to jest dźwięk ? ► Dźwięk – fala akustyczna rozchodząca się w danym ośrodku sprężystym (ciele stałym, płynie, gazie) zdolna wytworzyć wrażenie słuchowe,
# Analiza cech taksacyjnych drzewostanów przy wykorzystaniu technologii LIDAR 1 15 Sep 2010 Analiza cech taksacyjnych drzewostanów przy wykorzystaniu technologii.
Mobilne Systemy wykrywania obiektów z sygnałów wizyjnych Pracę dyplomową opracował: inż. Michał Szepielak Promotor: dr inż. Krzysztof Różanowski.
 Przedziałem otwartym ( a;b ) nazywamy zbiór liczb rzeczywistych x spełniających układ nierówności x a, co krócej zapisujemy a
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Mikroprocesory.
Kodowanie liczb w systemach
W kręgu matematycznych pojęć
Schematy blokowe.
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
Matematyka w Muzyce.
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Liczby pierwsze.
Przybliżenia dziesiętne liczb rzeczywistych
Niedziesiętne systemy liczbowe
Podstawy automatyki I Wykład /2016
Wstęp do Informatyki - Wykład 3
Budowa, typologia, funkcjonalność
1.
Multimedia i grafika komputerowa
1.
Temat: Ruch drgający. Okres i częstotliwość drgań.
BADANIA ZUZYCIA BOCZNEGO SZYN W ROZJAZDACH KOLEJOWYCH
Kolory w grafice.
PROGRAM WYKŁADU Analiza obwodów liniowych pobudzanych okresowymi przebiegami niesinusoidalnymi. Szereg Fouriera w postaci trygonometrycznej i wykładniczej.
Temat: Pliki— miejsce na komputerowe informacje
Problem Plecakowy (Problem złodzieja okradającego sklep)
Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.
Dokumentacja rysunkowa
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Dodatek – Technologie internetowe
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Przedziały liczbowe.
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Doskonalenie rachunku pamięciowego u uczniów
Język C++ Operatory Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
3. Wykres przedstawia współrzędną prędkości
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
Zapis prezentacji:

Wstęp do Informatyki - Wykład 2 Reprezentacja informacji

Liczby ujemne binarnie Aby dać możliwość zapisu liczb dodatnich i ujemnych binarnie, należy umówić się, że pierwsza cyfra binarna będzie odpowiadała znakowi. (0 1011)2=(11)10 (1 1011)2=(-11)10

Reprezentacja liczb rzeczywistych Liczby rzeczywiste mogą być zapisywane za pomocą kodu binarnego stałopozycyjnego: (1100,11)2=1*23+1*22+0*21+0*20+1*2-1+1*2-2=12,75

Reprezentacja liczb rzeczywistych W komputerach stosuje się zapis zmiennopozycyjny W jego skład wchodzą: s - znak (0 - liczba nieujemna, 1 - liczba ujemna) m - mantysa c - cecha Wartość liczby zapisanej w ten sposób wynosi: (-1)s (m)2 2c

Reprezentacja liczb rzeczywistych Uwaga! Mantysa jest znormalizowana, tj. przyjmuje wartość z przedziału [1,2) Ponieważ każda liczba w tym przedziale jest postaci 1,xxxxx, pomija się jedynkę na początku. W efekcie, wartość mantysy 101 odpowiada liczbie (1,101)2=(1,625)10 Uwaga druga! Pierwszy znak cechy jest bitem znaku. Cechy mogą być ujemne.

Reprezentacja liczb rzeczywistych Przykład: obliczmy wartość dziesiętną liczby x zadanej wartościami: znak=0, mantysa=1011, cecha=11 x = (-1)0 * (1,1011)2 * (2-1)10 =(1,6875*0.5)10=(0,84375)10

Reprezentacja liczb rzeczywistych Przykład: zapiszmy liczbę (3,125)10 w postaci binarnej w zapisie zmiennoprzecinkowym Krok 1: przeliczmy liczbę na system binarny w zapisie stałopozycyjnym (3,125)10 = (11,001)2 Krok 2: zauważmy, że można ten zapis zinterpretować jako s=0, m=11,001, c=0. Wystarczy zatem znormalizować mantysę: (11,001)2 = 1,1001 * 21 Co daje: s=0 m=1001 c=01

Reprezentacja liczb Zwróćmy uwagę, że na ustalonej liczbie cyfr można przechować skończoną ilość liczb (zarówno stałopozycyjnych, jak i zmiennopozycyjnych) Zastanówmy się, jaką największą liczbę można przechować na 11 cyfrach binarnych w zapisie stałopozycyjnym oraz zmiennopozycyjnym. W przypadku liczb zmiennopozycyjnych, więcej cyfr daje nam większą dokładność.

Reprezentacja tekstu Najprostszy sposób kodowania tekstu: każdej literze przypiszmy liczbę. Standardowa realizacja - kod ASCII (http://www.asciitable.com/)

Reprezentacja tekstu Co ze znakami narodowymi? - strony kodowe. Polskie znaki są kodowane przy użyciu: latin2 (ISO-8859-2) lub Win 1250 (CP1250) Obecnie powszechnie stosuje się kod Unicode i jego realizacje UTF-8 oraz UTF-16.

Modele barw W grafice komputerowej szczególnie ważna jest możliwość zapisania koloru przy użyciu liczb. W tym celu stosuje się modele kolorów, np.: RGB CMYK

Modele barw - RGB Kolory mieszają się zgodnie z addytywną zasadą mieszania barw.

Modele barw - RGB Trzy współrzędne: R (red), G (green), B (blue) oznaczają procentowy udział poszczególnych barw podstawowych w kolorze, który zapisujemy. Stosujemy system szesnastkowy, gdzie 0 odpowiada brakowi udziału barwy podstawowej w zapisywanym kolorze, a 255 (FF) oznacza pełny udział danej barwy w kolorze.

Modele barw - CMYK Kolory mieszają się zgodnie z subtraktywną zasadą mieszania barw.

Modele barw - CMYK

Dźwięk Fala akustyczna – to rozchodzące się w ośrodku zaburzenie gęstości (i ciśnienia) w postaci fali podłużnej, któremu towarzyszą drgania cząsteczek ośrodka. Dźwięk – wrażenie słuchowe, powodowane przez niektóre fale akustyczne. Wyróżniamy 4 cechy dźwięku: Wysokość Głośność Czas trwania Barwa

Dźwięk Wysokość dźwięku to częstotliwość fali akustycznej. Ciała drgające wykonują więcej lub mniej drgań na sekundę, zależnie od rodzaju materiału i od wymiarów fizycznych. Częstotliwość dźwięku podajemy w hercach (Hz = 1/s) Skala częstotliwości podstawowych jest wykładnicza.

Dźwięk Zakres słyszalności dla człowieka wynosi 16 Hz – 20 000 Hz (=20 kHz) U psa zakres ten wynosi 15 Hz – 30 000 Hz Dźwięki niższe – infradźwięki Dźwięki wyższe – ultradźwięki Dźwięki > 10 GHz – hiperdźwięki (obserwowane jedynie przy zjawisku akustooptycznym)

Konwersja dźwięku

Próbkowanie Podczas konwersji fali akustycznej na postać cyfrową wykonywana jest operacja próbkowania. Próbkowanie (dyskretyzacja, kwantowanie w czasie) - proces tworzenia sygnału dyskretnego, reprezentującego sygnał ciągły za pomocą ciągu wartości nazywanych próbkami. Próbki są pobierane w równych odstępach czasu.

Próbkowanie

Próbkowanie Okres próbkowania Ts – czas pomiędzy pobraniem kolejnych próbek Częstotliwość próbkowania (ang. Sampling rate) – odwrotność czasu próbkowania. Jak dobrać częstotliwość próbkowania? Twierdzenie Kotielnikowa-Shannona (o próbkowaniu): Jeśli sygnał ciągły nie posiada składowych widma o częstotliwości równej i większej niż B, to może on zostać wiernie odtworzony z ciągu jego próbek tworzących sygnał dyskretny, o ile próbki te zostały pobrane w odstępach czasowych nie większych niż 1/(2B).

Próbkowanie - aliasing

Próbkowanie W typowych zastosowaniach przyjmuje się częstotliwość próbkowania 44100 kHz.

Filmy Filmy zapisane cyfrowo są opisywane szeregiem parametrów Parametry te opisują cechy filmu (nie jego zawartość) Każdy z parametrów musiał zostać ustandaryzowany

FPS Skrót od Frames Per Second (klatek na sekundę) Określa liczbę nieruchomych klatek wyświetlanych w czasie jednej sekundy filmu Wartość wahała się od 6-8 dla pierwszych kamer do 120 dla nowoczesnych, profesjonalnych urządzeń.

Przeplot/skanowanie progresywne Obraz filmowy może korzystać z tzw. przeplotu (interlacing) lub obsługiwać skanowanie progresywne (progressive scan) Przeplot został wynaleziony m.in. w celu zniwelowania efektu migotania obrazu telewizyjnego Polega na częstszym wyświetlaniu obrazu pociętego w linie, zamiast rzadszym wyświetlaniu całego obrazu (skanowanie progresywne) Przeplot był standardowym sposobem nadawania sygnału telewizyjnego (PAL, SECAM, NTSC)

Format obrazu

Rozdzielczość ekranu Rozdzielczość ekranu to liczba oddzielnych pikseli w każdym wymiarze, które mogą być wyświetlone Im większa rozdzielczość, tym większa jakość Standardy telewizyjne zawierają informację o rozdzielczości

Rozdzielczość ekranu - standardy telewizyjne Standard-definition television (SDTV): 480i (z przeplotem; standard NTSC używa 486i) 576i (PAL, 720 × 576 z przeplotem 2 razy 288 linii) Enhanced-definition television (EDTV): 480p (720 × 480 skanowanie progresywne) 576p (720 × 576 skanowanie progresywne) High-definition television (HDTV): 720p (1280 × 720 skanowanie progresywne) 1080i (1920 × 1080 z przeplotem 2 razy 540 linii) 1080p (1920 × 1080 skanowanie progresywne)

Dziękuję za uwagę!