Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład I Co to jest socjologia?.
Advertisements

Polityka społeczna – geneza
Liberalizm.
Konstruktywizm.
Teoria krytyczna.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
MARKSIZM „Filozofowie dotąd tylko objaśniali świat, chodzi jednak o to, by go zmieniać.”
Podstawowe prawa i wolności człowieka
SOCJALIZM „UTOPIJNY” I „NAUKOWY”
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny JERZY WILKIN
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Prawa człowieka Burczy Sara.
SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE.
Marksizm i egzystencjalizm
Filozofia polityki.
Filozofia polityki 3. Egzystencjalizm
Filozofia polityki 2.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Ruch robotniczy w Europie i jego nurty
Dziedzictwo oświecenia
Historia praw człowieka
Wolność Wolność.
„Czym skorupka za młodu...”
Ideologie, doktryny i programy polityczne
Prawa i obowiązki obywateli RP
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Prawa człowieka Iga Nowak.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Prawa człowieka.
Filozofia Karola Marksa
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Partie polityczne i systemy wyborcze
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
…– myślę o najbliższych
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Wartości w życiu człowieka
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Demokracja.
Filozoficzno-Teologiczne
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
10 grudnia Dzień Praw Człowieka
Historia doktryn politycznych, prawnych i administracyjnych ĆWICZENIA 1.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Historia doktryn politycznych, prawnych
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Wydarzenia historyczne z romantyzmu Marcin Szczepankowski Klasa If.
Kilka słów o… Encykliki społeczne. Encykliki społeczne Leon XIII w encyklice „Rerum novarum” (1891) podjął problemy związane z „kwestią robotniczą”, ukazując.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Socjalizm Socjalizm utopijny
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
łac. socius – wspólny; societas - wspólnota, zjednoczenie
CECHY XIX-WIECZNEGO LIBERALIZMU:
Naród, etniczność, rasa.
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych
Materiały dla studentów NSP
Zapis prezentacji:

Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych. Część 3: wiek XIX

Jako reakcja na Rewolucję Francuską pojawiają się różne oblicza konserwatyzmu. Joseph de Maistre (1753-1821) - oddzielenie wiary od rozumu doprowadza do destrukcji. Umowa społeczna jest absurdem, ponieważ rzeczywistością człowieka jest naród, a władza pochodzi od Boga. Edmund Burke (1729-1797) - Rozum nie jest w stanie ogarnąć złożoności empirycznej rzeczywistości. Zamiast tworzyć idee człowiek winien zgłębiać porządek rzeczy i do niego dostosować realia polityczne. Rewolucji przeciwstawia Burke roztropną kontynuację. Lekceważenie historii jest trwonieniem jej kapitału. Władza powinna mieć nimb świętości, żeby miała autorytet i spełniała swoją funkcję hamowania ludzkich żądz.

Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) Świat ulega ciągłemu rozwojowi, którego motorem jest wolność. Rozwój ten jest procesem dialektycznym. Jednym z wcieleń ducha jest państwo. Hegel artykułuje również wprost ideę społeczeństwa obywatelskiego (bürgerliche Gesellschaft). Jest to sfera stosunków nie będących w sferze bezpośredniego zainteresowania państwa, chociaż pozostaje ono jego gwarantem.

Nacjonalizm Jako reakcja na gloryfikujące rozum Oświecenie, pojawia się romantyzm, uwznioślający to co ukryte, mistyczne, tajemnicze. Na tej podstawie wyrasta przekonanie o istnieniu ducha narodu, który ucieleśnia moc jego trwania. W praktyce nacjonalizm zrodził ideę imperializmu, wedle której państwo dla dobra narodu winno agresywnie rozszerzać swoje terytorium i eksploatować podbite ludy (kolonializm).

Socjalizm i kwestia robotnicza Esencją socjalizmu jest przekonanie, że człowiek jest integralnie związany z innymi, zaś emancypacja powinna dokonywać się przede wszystkim w sferze gospodarczej, kontekstem zaś – społeczeństwo industrialne, w którym powszechnym doświadczeniem jest praca. Idee te rozwinął Karl Marx (1818-1883). Punktem wyjścia była dla niego filozofia Hegla (w szczególności idea historycyzmu), ale odrzucił jej idealizm zastępując go materializmem. Od wczesnych socjalistów przejął pogląd, iż wolność winna realizować się w sferze stosunków ekonomicznych. Według Marksa, wskutek alienacji praca staje się towarem. Pozwala to mniejszości wyzyskiwać większość. Kapitalizm mami przy tym człowieka obietnicami wolności obywatelskiej. Wolność może się zrealizować jedynie w drodze rewolucji socjalistycznej, która zniesie własność prywatną, zlikwiduje podziały klasowe, państwo jako „nadbudowa” własności prywatnej przestanie być potrzebne.

Nowoczesny liberalizm John Stuart Mill (1806-1873) był orędownikiem swobody myśli, zrzeszania się, wygłaszania opinii. Dla Milla miarą wolności jest możliwość przekraczania barier, odrzuca konwenanse i głosi pochwałę autokreacji. Optymalnym ustrojem jest dla niego demokracja, zwłaszcza wtedy, gdy aktywność polityczna jest formowaniem charakteru. Alexis de Tocqueville (1805-1859), autor „O demokracji w Ameryce” docenił USA jako miejsce, gdzie realizuje się równość polityczna i równość możliwości. Zauważył jednak, że system ten nieuchronnie generuje napięcia np. pomiędzy wolnością a równością. Dowodzi też, że w demokracji opinia publiczna staje się „bóstwem prawdy”.

Nauka społeczna Kościoła Katolickiego Jest ona oparta na tomizmie, który odróżnia prawa natury i prawa stanowione. Została wyłożona w encyklice Leona XIII „Rerum novarum”. Odrzuca ona zarówno socjalizm jako antyreligijny jak i kapitalizm jako niszczący godność osoby ludzkiej. Własność drobna i średnia jest niezbywalnym prawem człowieka, ale idą za nią określone obowiązki wobec społeczeństwa. Z biegiem czasu sformułowano też zasadę subsydiarności tj. państwo ma obowiązek pomagać ludziom, ale tylko jeśli zostaną wyczerpane inne możliwości.