Wynalazki zastosowane w czasie II wojny światowej Mikołaj Łużniak Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach
Wojna to koszmar, z tym dyskutować się nie da Wojna to koszmar, z tym dyskutować się nie da. Jednak towarzyszący jej wyścig technologiczny przynosi czasem wynalazki, które zostają z nami i okazują się nieodzowne w czasach pokoju. Poznajcie wojenne wynalazki, które przysłużyły się ludzkości.
Penicylina Jako pierwszy opisał ją jeszcze w 1897 roku francuski lekarz Ernest Duchesne. Dopiero 30 lat później badania Alexandra Felminga, Howarda Waltera Floreya oraz Ernsta Borisa Chaina doprowadziły do wyizolowania składnika czynnego, który okazał się skuteczną bronią w walce z mikrobami. Za swoje odkrycie otrzymali Nagrodę Nobla w 1945 roku, a medycyna otrzymała potężne narzędzie do walki z chorobami. Co ma z tym wspólnego wojna? Amerykański US War Production Board, odpowiedzialny za zaopatrzenie armii, umożliwił stworzenie linii masowej produkcji penicyliny. Bez jego zaangażowania nie udałoby się znaleźć środków na masową produkcję. W 1945 roku była ona już dostępna dla cywili i żołnierzy.
System radionawigacji "Oboe" "Oboe", po polsku "obój", to skrótowa nazwa brytyjskiego systemu służącego do naprowadzania bombowców. Skrót rozwija się jako Observer Bombing Over Enemy.
Broń jądrowa Pierwsza bomba atomowa powstała pod koniec II wojny światowej. Naukowcy pracowali nad nią w laboratorium w Los Alamos od roku 1943 w ramach amerykańskiego projektu Manhattan. Wkrótce bomby jądrowe spadły na japońskie miasta: Hiroszimę i Nagasaki.
Energetyka atomowa Oczywiście tutaj historia zaczyna się jeszcze wcześniej, wraz z badaniami Marii Curie-Skłodowskiej nad promieniotwórczością. Jednak czas II wojny światowej przyniósł znaczne przyspieszenie prac nad energetyką jądrową. Nie chodziło jednak o tanią i czystą energię, a o broń masowej zagłady. Wyścig wygrali Amerykanie i jako pierwsi (i jedyni) zrzucili bombę atomową w ramach działań wojennych. Jednak badania nad straszliwą bronią pozwoliły także na rozwój energetyki jądrowej, która (choć wciąż dyskusyjna po katastrofach w Japonii i na Ukrainie) jest uważana za jedną z najefektywniejszych.
Enigma Niemiecka przenośna, elektromechaniczna maszyna szyfrująca, oparta na zasadzie obracających się wirników, opracowana przez Artura Scherbiusa, a następnie produkowana przez wytwórnię Scherbius & Ritter. Wytwórnia ta została założona w 1918 z inicjatywy Scherbiusa oraz innego niemieckiego inżyniera Richarda Rittera i zajmowała się konstrukcją i produkcją urządzeń elektrotechnicznych, między innymi silników asynchronicznych. Scherbius odkupił prawa patentowe do innej wirnikowej maszyny szyfrującej, opracowanej przez holenderskiego inżyniera Hugona Kocha.
Kanister Pojemniki wykorzystywane do transportu paliwa nie zawsze wyglądały tak jak teraz. To Niemcy udoskonalili projekt, poprzez wzmocnienie struktury zwiększyli pojemność karnistra. Dodali również innowacyjne uchwyty, które pozwoliły żołnierzom do przenoszenia w jednej ręce dwóch pojemników na raz. Oczywiście projekt został szybko odtworzony przez aliantów.
Kabina ciśnieniowa Ten wynalazek zrewolucjonizował transport lotniczy, umożliwia podróżowanie samolotem na bardzo dużych wysokościach. Bez niego trudno sobie wyobrazić późniejszy rozwój lotnictwa pasażerskiego. Gdyby nie amerykańscy wynalazcy piloci samolotu nie mogliby latać na dużych wysokościach. Układ wewnętrzny utrzymuje w kabinie warunki odpowiadające klimatowi wysokogórskiemu.
Radar Pracowali nad nim równocześnie uczeni w USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Nazwa wywodzi się z amerykańskiego skrótu Radio Direction and Range. Jednak tylko Brytyjczykom udało się w roku 1939 zbudować sieć radarów na swoim wybrzeżu. W czasie wojny radary instalowano też w samolotach. Odegrały ogromną rolę w bitwie o Anglię.
Pocisk rakietowy V2 To pierwszy udany pocisk napędzany silnikiem rakietowym. Jego twórcą był Wernher von Braun, niemiecki naukowiec, który po II wojnie światowej oddał się w ręce Amerykanów. Od roku 1944 używana do bombardowania Londynu. Miała 14,3 m długości, zasięg 320 km i prędkość 5,6 tys. km/godz. Ważyła 12,9 t, mogła przenieść około tony ładunku wybuchowego. Możliwość masowej produkcji rakiet została ograniczona przez lotniczy aliancki atak w roku 1943 na bazę na wyspie Uznam, gdzie była produkowana (cel wskazał wywiad AK).
Komputer Wyścig szyfrantów podczas II wojny światowej przyniósł wiele ciekawych osiągnięć techniki. Jednym z nich był komputer Colossus, używany przez ekipę naukowców z Bletchley Park do łamania niemieckich przekazów kodowanych maszyną Lorenza. Pierwszy Colossus powstał w 1943 roku, szybko zbudowano jego następcę (na zdjęciu). Oba urządzenia były przełomowe ze względu na możliwość programowania ich czynności. Bez Colossusów nie byłoby mowy o dzisiejszych komputerach.
Samolot odrzutowy i rakietowy (silnik odrzutowy) Pierwszym samolotem rakietowym był niemiecki He-176, oblatany w roku 1939. W roku 1944 Niemcy wprowadzili do służby Me-262, pierwszy samolot odrzutowy użyty bojowo. Prototyp Me-262 powstał już w roku 1938, ale na jego produkcję nie zgadzał się Hitler, który wówczas wolał bombowce. Również w roku 1944 Brytyjczycy wprowadzili samolot Gloster Meteor. Używano go m.in. do zestrzeliwania latających bomb V-1.
Samolot odrzutowy i rakietowy (silnik odrzutowy) Pierwszym samolotem rakietowym był niemiecki He-176, oblatany w roku 1939. W roku 1944 Niemcy wprowadzili do służby Me-262, pierwszy samolot odrzutowy użyty bojowo. Prototyp Me-262 powstał już w roku 1938, ale na jego produkcję nie zgadzał się Hitler, który wówczas wolał bombowce. Również w roku 1944 Brytyjczycy wprowadzili samolot Gloster Meteor. Używano go m.in. do zestrzeliwania latających bomb V-1.
Syntetyczna guma oraz olej Rozwijanie prac nad tworzywami sztucznymi miało pomóc przede wszystkim Luftwaffe, jednak po wojnie ta technologia przysłużyła się przemysłowi cywilnemu.
Rudy 102 [T-34/85] Nazwa fikcyjnego czołgu, w którym walczyli główni bohaterowie powieści Janusza Przymanowskiego oraz serialu telewizyjnego pod tytułem „Czterej pancerni i pies”. Czołg ten nosił numer taktyczny 102. Naprawdę nazywa się T-34/85.
Mercedes-Benz W31 i Mercedes-Benz G4 Mercedes-Benz W31 to wyjątkowy samochód. W latach 1934 — 39 wyprodukowano jedynie 57 egzemplarzy z czego zaledwie 11 trafiło w ręce Wehrmachtu. Ekskluzywny, siedmiomiejscowy protoplasta dzisiejszych SUV-ów był samochodem przeznaczonym zarówno do jazdy po drogach publicznych, jak i w terenie. Co stało się z pozostałymi egzemplarzami G4? Hitler chcący pokazać jak wielkim państwem jest jego Rzesza postanowił obdarować nimi swoich przyjaciół. Jeden z nich trafił w ręce Mussoliniego. W 1940 roku kolejny egzemplarz powędrował do generała Franco (dziś jest częścią kolekcji samochodów hiszpańskiej rodziny królewskiej). Po wojnie kilka G4 trafiło nawet do Hollywoodu.
Czołgi
III Rzesza
Tiger II Niemiecki czołg ciężki, największy i najcięższy czołg II wojny światowej użyty w boju. Königstiger oznacza w języku niemieckim tygrysa bengalskiego, jednak w wojskach alianckich przyjęła się nazwa Tygrys Królewski, będąca błędnym, bo dosłownym tłumaczeniem tego terminu z języka niemieckiego.
Panther II Nazwa programu rozwojowego czołgu III Rzeszy podczas II wojny światowej. Była to mocniej opancerzona wersja alternatywna czołgu PzKpfw V Panther, rozwijana równolegle z odmianą standardową od stycznia do maja 1943 roku, ale ostatecznie nie wprowadzona do produkcji. Oznaczenia „Panther 2" oraz „Panther II" stosowane są zamiennie w dokumentach źródłowych.
ZSRR
KV-1 Radziecki czołg ciężki z serii KW z okresu II wojny światowej. Powstał w 1939 w Leningradzkich Zakładach Kirowskich, był produkowany także w Czelabińskiej Fabryce Traktorów ogółem w liczbie 4786 egzemplarzy wszystkich wersji. Nazwany od radzieckiego komisarza obrony Klimenta Woroszyłowa. Jeden z radzieckich czołgów przewyższających konstrukcje niemieckie z początkowego okresu wojny.
IS-1 Radziecki czołg ciężki z okresu II wojny światowej. Był to pierwszy z serii czołgów IS, które zastąpiły w Armii Czerwonej czołgi KW. Na bazie czołgu IS-1, który został wyprodukowany w 107 egzemplarzach, opracowano czołg IS-2.
USA (Stany Zjednoczone)
M4 Sherman Amerykański czołg średni, produkowany w czasie II wojny światowej. Armia brytyjska stosowała nazwę M4 General Sherman. Czołg nazwany na cześć generała Williama Shermana.
T29 Heavy Tank Amerykański prototypowy czołg ciężki opracowany pod koniec II wojny światowej, mający być odpowiedzią na niemieckie czołgi Tiger II.
Wielka Brytania
Churchill Brytyjski ciężki czołg piechoty z okresu II wojny światowej. Stanowił bazę dla wielu innych specjalistycznych pojazdów. Pochodzenie nazwy czołgu nie jest do końca znane. Churchill mógł zostać nazwany na cześć ówczesnego premiera i byłego ministra obrony Wielkiej Brytanii, Winstona Churchilla.
Cromwell Brytyjski czołg pościgowy nazwany na cześć Olivera Cromwella, był to jeden z bardziej udanych brytyjskich czołgów pościgowych, pierwsza konstrukcja tego typu dorównująca ówczesnym czołgom średnim. Był to pierwszy brytyjski czołg z działem „uniwersalnym” (z armatą przeciwpancerną przystosowaną także do strzelania amunicją burzącą i odłamkową), miał dużą mobilność i dobre opancerzenie.
Literatura http://www.national-geographic.pl/national-geographic/historia/wynalazki-z-ii-wojny-swiatowej http://2wojna.scienceontheweb.net/wynalazki_militarne.html
Dziękuje za uwagę Mikołaj Łużniak KONIEC Dziękuje za uwagę Mikołaj Łużniak