Stres informacyjny użytkowników Internetu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Struktura problemu decyzyjnego
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Materiały z warsztatów
Małgorzata Bogdanowicz
Napięcie emocjonalne i stres
Dobrostan w pracy.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Jak motywować dziecko do nauki
Teoria społecznego uczenia się
warsztaty dla rodziców
Zadawanie pytań.
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Moja przedsiębiorczość
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
w praktyce pedagogicznej
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Sytuacja edukacyjna bezrobotnych kobiet w regionie łódzkim
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Temperament – czyli trudny świat emocji
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
mgr Marta Muraszkowska
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
„Bądź zmianą jaką chcesz widzieć w świecie.” Mahalma Gandhi.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
Badanie stresowe i profilaktyka
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Stres w pracy nauczyciela
Stres: człowiek – zespół-organizacja
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Proces przewodzenia i kontrolowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
PSYCHOLOGIA ZARZĄDZANIA W BIZNESIE Stres
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Patologie w kierowaniu
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Stres informacyjny użytkowników Internetu dr Radosław Molenda Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej

Stres informacyjny W sytuacji gdy do człowieka dociera nadmiar informacji, których nie potrafi przetworzyć zaczyna odczuwać stres zwany stresem informacyjnym (info-stres).

Stres informacyjny c.d. Stres informacyjny jest specyficznym przypadkiem stresu psychologicznego. Informacje które mogą być dla człowieka niezwykle cennym zasobem, lecz w nadmiarze mogą stać się przyczyną problemów.

Informacja a wiedza Wiedza nie jest tożsama z informacją! Dane zinterpretowane w określonym kontekście to informacja. Informacja, której nadano strukturę to wiedza.

Teoria stresu Richarda Lazarusa Stres jako transakcja między człowiekiem a sytuacją, przy czym transakcja taka jest traktowana jako proces dynamiczny. Termin „transakcja” oznacza tutaj, iż pojawienie się stresu zależy zarówno od jednostki, jak również od otoczenia między którymi występuje określona relacja. Celem człowieka jest osiągnięcie lub utrzymanie dobrostanu (well-being) oraz przystosowanie się do wymogów otoczenia i własnej osoby.

Ocena pierwotna Ocena pierwotnej transakcji (primary appraisal), może być obojętną, pozytywną lub stresującą. Transakcja zostaje oceniona jako stresująca jeśli jest oceniana jako sprawdzająca, przekraczająca zasoby jednostki i zagrażająca jej dobrostanowi.

Ocena pierwotna W trakcie oceny pierwotnej zostaje również określony rodzaj transakcji stresującej. Może być ona postrzegana jako: krzywda (strata) zagrożenie wyzwanie.

Ocena wtórna ocena wtórna (secondary appraisal) określa możliwość radzenia sobie z sytuacją postrzeganą jako stresowa.

Ocena pierwotna i wtórna Ocena pierwotna i wtórna tworzą znaczenie każdej sytuacji konfrontacji z otoczeniem, w jakiej człowiek się znajduje. Pytania stawiane w trakcie tej oceny nie muszą być uświadamiane.

Równoległość procesów oceny Trzeba tutaj podkreślić, iż procesy te następują równolegle.

Nadmiar informacji Człowiek, który informacji poszukuje gdy otrzymuje ich więcej niż może skutecznie wykorzystać i przetworzyć znajduje się w sytuacji trudnej. Wielu ludzi oceni taką sytuację jako sytuację stresującą, przy czym często widzą w niej nie wyzwanie, lecz zagrożenie lub krzywdę.

Radzenie sobie Radzenie sobie z sytuacją stresu odnosi się do wysiłków jednostkowych, poznawczych i behawioralnych, nieustannie się zmieniających. Warunkiem pojawiania się procesu radzenia sobie jest mobilizacja wysiłków osoby w konfrontacji ze stresem.

Kontekst radzenia sobie Radzenie sobie jest tu ujmowane jako proces posiadający zawsze pewien kontekst - oznacza to, że środki i możliwości istotne z punktu widzenia transakcji stresowej dobierane są pod kątem wymagań konkretnej konfrontacji; decydują o tym zarówno właściwości osoby, jak i sytuacji.

Funkcje radzenia sobie Proces radzenia sobie spełnia w tym ujęciu dwie funkcje:   służy rozwiązywaniu problemu - radzenie sobie skoncentrowane na problemie  zmniejsza negatywne emocje - radzenie skoncentrowane na emocjach

Styl radzenia sobie Styl radzenia sobie to posiadanie przez człowieka pewnych kompleksowych strategii radzenia sobie. Styl radzenia sobie zakłada względną stałość radzenia osoby w konfrontacji z sytuacją stresującą. Względną, gdyż jednostka działa elastycznie dobierając strategie radzenia sobie do wymogów konkretnej sytuacji.

Style poznawcze Dwa style poznawcze określane jako:   poszukiwanie informacji (monitoring)   unikanie informacji (blunting)

Monitoring Monitoring jako styl charakteryzuje się skupieniem uwagi na stresorze i /lub na własnych reakcjach, aktywnym poszukiwaniem informacji i wykorzystywaniem ich w transakcji.

Blunting Blunting to cały wachlarz strategii polegających na wypieraniu informacji, zaprzeczaniu im, unikania kontaktu z nimi, poszukiwaniu zastępczych form aktywności – unikanie przez dystrakcję.

Niezależne dymensje Aby efektywnie radzić sobie ze stresem konieczne jest posiadanie obydwu tych dyspozycji jako wzajemnie się uzupełniających. Wysoki poziom obu tych dyspozycji nie powoduje niwelowania się ich, zaniku czujności, lecz umożliwia elastyczne radzenie sobie, wykorzystanie ich obydwu wtedy, gdy jest to użyteczne. Należy je więc traktować nie jako przeciwstawne style radzenia sobie, lecz jako dwie niezależne dymensje.

Poczucie koherencji Poczucie koherencji to globalna, złożona orientacja człowieka, która wyraża stopień jego ogólnego, względnie trwałego, dynamicznego poczucia pewności, że: bodźce, które docierają do niego ze środowiska zewnętrznego i wewnętrznego są spójne, ustrukturowane, przewidywalne dysponuje zasobami pozwalającymi sprostać wymaganiom stawianym przez owe bodźce oraz wymagania stanowią dla niego wyzwanie, warte są zaangażowania się i podjęcia działania

Składowe poczucia koherencji Na poczucie koherencji składają się trzy komponenty: zrozumiałość (compreheensibility) sterowalność (manageblity) sensowność (meaningfullness)

Zrozumiałość Zrozumiałość to postrzeganie odbieranych przez jednostkę bodźców jako zrozumiałych dla niej, uporządkowanych i spójnych. Jednostka oczekuje, że bodźce docierające do niej w przyszłości również będą przewidywalne, a nawet jeśli będą zaskakujące, będzie można je wyjaśnić.

Sterowalność Sterowalność to dostrzeganie własnych zasobów, dzięki którym jednostka może wywierać wpływ na otoczenie, podejmować wyzwania. Dzięki sterowności człowiek nie ulega bezwolnie zdarzeniom, jest przekonany że potrafi sprostać wymogom sytuacji w jakiej się znajduje.

Sensowność Sensowność jest wymiarem emocjonalno-motywacyjnym, dotyczącym postrzegania swego działania jako sensownego, wartego podjęcia wysiłku. Aaron Antonovsky uważał sensowność za najważniejszy z wymiarów składających się na poczucie koherencji, mający decydujący wpływ na globalny poziom poczucia koherencji.