Prowadzenie Badań Dedykowanych dr Krzysztof Jakóbik email: kris.jakobik@gmail.com
Założenia i planowanie badania cele hipotezy założenia planowanie badania określenie oczekiwanej precyzji i określenie pożądanej jakości wyników
Założenia i planowanie badania Problemy definicyjne pojęciowe uwzględnienie grupy respondentów i ich kognitywności
Założenia i planowanie badania typologia podział rodzajowy, podział ze względu na cel badań (społeczno-ekonomicznych)
Założenia i planowanie badania Etapy czas Planowanie 25% Realizacja 50% Analiza i interpretacja 25%
Założenia i planowanie badania 1Określenie celów i hipotez, sformułownaie pytan badawczych 2 Zaplanownie metodologii, wskaznaie źródeł danych*** i narzędzi realizacji 3 Badanie pełne – reprezentacyjne – sondażowe, określenie operatu, metody doboru próby, losownaie próby pilotażowej, zasadniczej i zapasowej
Założenia i planowanie badania 4 Opracownaie narzędzia kwestionariuszowego, ankiety, formularza WEB-owego 5 Pilotaż, ocena wyników pilotażu 6 Realizacja badnia zasadniczego, wstępna ocena jakości i kompletności wyników, ew. realizacja badania na próbie zapasowej.
Założenia i planowanie badania 7 ocena i przygotowanie zebranego materiału empirycznego do analizy, obórbka do postaci elektonicznej 8 Analiza wyników i przygotowanie do prezentacji 9 Raport metodologiczny 10 Wnioskowanie na podstawie wyników i odpowiedź na postawione pytania badawcze (hipotezy) merytorycznie
Założenia i planowanie badania Spójność: przestrzenna czasowa przedmiotowa metodologiczna
Założenia i planowanie badania Spójność: Jedności jak w tragedii antycznej: akcji, miejsca i czasu (kiedy prowadzić badnie – rozciągłość w czasie, np. przed wypłatą a po wypłacie, przed zakupem, przed urlopem, itp.)
Dane do badań - źródła źródła danych ocean jakości i przydatności porównywalność komplementarność danych braki danych
Dane do badań - źródła zasoby i bazy danych publiczne źródła krajowe i zagraniczne (! vs !) dostawcy danych, gestorzy, właściciele problematyka metodologii zbierania danych w różnych źródłach
Dane do badań - źródła łączenie danych z różnych źródeł, w tym danych rejestrowych i baz danych publicznych łączenie z wynikami badań własnych łącznie wyników różnych badań
Dane do badań - źródła dobre i złe praktyki jak dobrać prawidłowo źródło danych gdy te same dane (różne wartości) są w różych źródłach
Decyzje co do rodzaju badania badanie pełne badanie reprezentacyjne badanie sondażowe
Decyzje co do rodzaju badania typologia badań cechy dyskryminacyjne uwarunkowania prowadzenia i realizacji ograniczenia praktyczne
Decyzje co do rodzaju badania operat badania jednostka (podmiot) próba do badania, wstępna –pilotażowa, zasadnicza, zapasowa wygenerowanie próby, metody, algorytmy (losowe, celowe, metody mieszane)
Techniki realizacji badań uwarunkowania doboru techniki realizacji badania wady zalety poszczeógłnych technik analiza i optymalizacja kosztów vs korzyści, jakość, czas
Projektowanie kwestionariuszy badawczych organziacja kwestionariusza bloki tematyczne, metryczka ankiety, czasochłonność badania jako czynnik warunkujacy realizację (2 pytania, 1 strona, >10 min, >20 min) modularność jako rozwiązanie nadmiernej objętości
Projektowanie kwestionariuszy badawczych organziacja kwestionariusza bloki tematyczne, metryczka ankiety, czasochłonność badania jako czynnik warunkujacy realizację (2 pytania, 1 strona, >10 min, >20 min) modularność jako rozwiązanie nadmiernej objętości
Projektowanie kwestionariuszy badawczych pracochłonność odpowiedzi wiedza i komptetencje respondentów asysata ankietera (algorytmu) pytania filtrujące i skierowujące pytania weryfikujące wiedzę, kompetencje, dobrą wolę (szczerość) respondenta
Projektowanie kwestionariuszy badawczych Kafeterie odpowiedzi Skale wartościowania Skale pomiarowe cech Liczby a przedziały liczbowe
Projektowanie kwestionariuszy badawczych pytania o fakty vs pytania o opinie i oceny (eksperckie, obiektywne, subiektywne)
Projektowanie kwestionariuszy badawczych o co pytać o co nie wolno pytać, jak pytać o to czego respondenci nie lubią ujawniać (sprawy osobiste, majątek ,dochody)
Projektowanie kwestionariuszy badawczych siła i sensowność interpretacji wyników skal liczbowych: 0 – 10 (decylowa) 1 – 100 (centylowa) 2 – 5 (1 – 6) szkolna (starsi vs pokolenie młode) “trudności” w obiektynej ocenie na skali zbyt rozszerzonej
Technki prowadzenia badań społecznych Wady - zalety poszczególnych technik Wobór koszty – jakość Wybór wg dostepnego czasu realizacji Nowoczesne techniki komunikacji z respondentami vs klasyczne
Metody oceny pozyskanego materiału badawczego po co pilotaż, czy konieczny? ocena zgodności metodologicznej ocena jakości ocen kompletności próby i kwestionariusza (np. brak 99% odpowiedzi na pytanie 7 – kluczowe dla wyników, brak odpowiedzi 5% największych podmiotów)
Metody oceny pozyskanego materiału badawczego ocena zgodności (normalność rozkładu znanych cech, znane cechy metryczkowe, zgodnośc z wynikami tożsamych badań) ocena wiarygodności (ankieter, metoda, proces gromadzenia i przetwarzania danych)
Metody oceny pozyskanego materiału badawczego braki danych błędne odpowiedzi organizacja procesu przetważania i rejestracji danych manipulacja i weryfikacja danych doszacowywanie danych, imputacja, estymacja, intepolacja, analogia
Obróbka materiału badawczego proces przenoszenia danych do systemu analitycznego (elektornicznego) błędy i korekty powstajace przy przetwarzaniu danych narzędzia i oprogramowanie (arkusz kalkluacyjny, baza danych, narzędzia dedykowane web, specjalistyczne oprogrmowanie)
Obróbka materiału badawczego organizacja danych do późniejszych analiz w arkuszach łącznie danych z kilku źródeł – warunki ograniczające weryfikacja danych i algorytmów
Statystyczne metody analizy i klasyfikacji ocena błędów i precyzji wyników obliczanie charakterystyk badanych zmiennych prezentacja szacówków punktowa i przedziałowa prezentacja tabelaryczna i graficzna (społeczństwo ikonograficzne – obrazkowe – leniwa percepcja)
Statystyczne metody analizy i klasyfikacji testy statystyczne (parametryczne, nieparametyczne) (podstawa wnioskowania o różnicach, istotności wpływu, powiązaniu zjawisk)! grupowanie i drzewa klasyfikacyjne WAP – Wielowymiarowa Analiza Porównawcza
Statystyczne metody analizy i klasyfikacji graficzna prezentacja danych w układzie przekrojowym diagramy histogramy kartogramy kartodiagramy wykresy mapowe (skalowanie wymiarów, automatyczny dobór parametrów wykresu niebezpieczeństwa; podział kwartylowy grup, liniowość osi)
Opracowanie wyników Raport metodologiczny: Ocena jakości, kompletności Ocena błedów ex post wyników Ocena błędów metodologicznych Ocen błędów narzędzi i kwestionariuszy Ocena błędów realizacji
Opracowanie wyników Odpowiedzialność etyczna i prawna przy prowadzeniu badań i upowszechniana wyników Szkody wyrządzone respondnetowm – ujawnienie tajemnic Szkody wyrządzone odbiorcom – oszustwo, niepełne wyniki Szkody wyrządzone osobom trzecim – kradzież własności intelektualnej
Literatura Statystyka Socjologia Marketing Diagnoza Społeczna Formularze GUS