Reformy doby rozbiorów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narodziny polskiej demokracji
Advertisements

K O N S T Y T U C J A 3 MAJA 1791 roku.
Reformy Sejmu Wielkiego( )
Współczesne systemy administracji publicznej
Współczesne systemy administracji publicznej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Demokracja szlachecka
W moim oknie pole i topole i ja wiem, że to właśnie –Polska.
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
Nie znać historii to być zawsze dzieckiem.
Wykonanie: Karolina Lesiak Aleksandra Sroka
Konfederacja Targowicka
Konstytucja 3 Maja.
SYTUACJA MIĘDZYNARODOWA I SYTUACJA W POLSCE POD KONIEC XVIII WIEKU
Rząd i prezydent.
Konstytucja.
KONSTYTUCJA 3 MAJA ROK 1791 Agata Szyndler.
TARGOWICA; II rozbiór Polski
ZJEDNOCZENIE NIEMIEC W XIX WIEKU
Rozbiory Polski Rozbiory 1, 2 i 3.
DEMOKRACJA SZLACHECKA
WYBORY W POLSCE.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
3 MAJA 1791 rok.
Konstytucja 3 Maja W 223 rocznicę uchwalenia Ustawy Rządowej.
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Upadek Polski Wolność szlachecka-liberum veto
Władza sądownicza w Polsce
1 Konstytucja 3 maja Obraz namalowany przez Jana Matejko.
SEJM I SENAT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
224. Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja
Zagadnienia ustrojowe i prawne w Królestwie Polskim
Podstawy prawne autonomii Galicji:
Austria Otrzymała całą południową Polskę po Zbrucz ze Lwowem, ale bez Krakowa (83 tys. km² oraz 2,65 mln mieszkańców). Prusy Zajęły Warmię i Prusy Królewskie.
KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791r.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Pierwsze Konstytucje.
1807 Autor : Szymon Zaliwski
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Wielkie Księstwo Poznańskie i zabór pruski
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791r..
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
KONSTYTUCJA 3 MAJA Autor: Szymon Bochentyn VI d. CZYM BYŁA KONSTYTUCJA 3 MAJA? Ustawa rz ą dowa z dn. 3 maja (potocznie Konstytucja 3 maja) by ł a drug.
Uchwalona 3 maja 1791 roku ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Powszechnie przyjmuje się, że Konstytucja 3 maja była pierwszą.
Konstytucja III maja. Co to konstytucja? Konstytucja 3 maja, właśc. Ustawa Rządowa z dnia 3 maja – uchwalona 3 maja 1791 roku ustawa regulująca ustrój.
Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Konstytucja 3-go maja.
Sytuacja międzynarodowa Rzeczypospolitej w II poł. XVIII w.
Stanisław Staszic.
Konstytucja marcowa.
Sejmu Czteroletniego - - ,,Wielkiego”
Komisja Edukacji Narodowej (KEN) (pełna nazwa: Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca ) – centralny organ władzy oświatowej powołany.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Pierwsze lata rządów Stanisława Augusta
Trybunał Konstytucyjny
Mikołaj Pruczkowski. W 1772 roku, Austria, Prusy i Rosja dokonały I rozbioru Polski zagarniając i dzieląc między siebie 211 tys. km² terytorium i 4,5.
DROGA DO WOLNOŚCI ROK
Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 –
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Reformy doby rozbiorów
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Zapis prezentacji:

Reformy doby rozbiorów Zajęcia nr 2 – 28.02.2018

Sejm konwokacyjny 1764 r. Tło polityczne: Śmierć Augusta III i koniec epoki saskiej Obóz Familii i plan reform Rzeczpospolitej Interwencja rosyjska i wojna domowa Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego Zatwierdzenie tytułu cesarskiego Katarzyny II i królewskiego Fryderyka II Potwierdzenie cesji terytorialnej wobec Rosji (traktat Grzymułtowskiego z XVII w.)

Reformy sejmu konwokacyjnego z 1764 r. zlikwidowano cła prywatne i wprowadzono cło generalne do skarbu państwowego zniesiono liberum veto w głosowaniu projektów wnoszonych przez Komisję Skarbową, pozostawiając lukę prawną - od tej pory głosowano tak jak w sądach, czyli większościowo wprowadzono zakaz przysięgania posłów na instrukcje poselskie ujednolicono system miar i wag zlikwidowano Sejm Czterech Ziem (ściąganie podatków od Żydów) oraz zreformowano kwartę i pogłówne żydowskie na czas nieokreślony zawiązano konfederację generalną, co pozwalało na skuteczne przeprowadzenie sejmu elekcyjnego i koronacyjnego utworzono jeszcze odrębne dla Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego, centralne kolegialne urzędy, tj. Komisję Skarbową Koronną, Komisję Skarbową Wielkiego Księstwa Litewskiego i Komisję Wojskową ograniczono władzę hetmanów, czyniąc ich przewodniczącymi Komisji Wojskowych z głosem stanowczym uchwalono lustrację królewszczyzn zniesiono jurydyki i serwitoriaty

Sejm Czaplica z 1766 r. Próba przeforsowania przez Familię głosowania większościowego na Komisjach Skarbowych Rola posła rosyjskiego Iwana Repnina i przyznania praw innowiercom Plany obalenia Stanisława Augusta Poniatowskiego przez opozycję Groźby Prus i zakończenie Sejmu

Sejm „Repninowski” z 1767-1768 r. Powrót do sprawy równouprawnienia innowierców konfederacja radomska z 1767 r. System „sojuszu północnego” oraz kolejne cesje terytorialne Pacyfikacja przeciwników politycznych i interwencja wojsk rosyjskich Uchwalenie praw kardynalnych Zastosowanie ostatniego skutecznego liberum veto w stosunku co części postanowień sejmu

Prawa kardynalne Zasada wolnej elekcji Zasada Liberum veto ograniczona do materii status, dotychczasowe zrywanie sejmów zostało zniesione Zasada Neminem Captivabimus – nietykalności osobistej szlachty Prawo do wypowiadania posłuszeństwa królowi (zawiązywania konfederacji i rokoszu) Wyłączne prawo dla szlachty do piastowania urzędów i posiadania ziemi Niemal nieograniczona władza dziedziców nad chłopami (niewielkie modyfikacje) Unia z Litwą Utrzymanie przywilejów Prus Królewskich Zasada równości - Każdy szlachcic posiada równe prawo do dziedzictwa dóbr ziemskich, honorów, godności senatorskich, marszałkowskich i urzędów duchownych, świeckich, przywilejów na starostwa grodowe i niegrodowe. Równości tej nie umniejszają żadne tytuły. Podpisanie z Rosją Traktatu wieczystej przyjaźni. Katarzyna II gwarantowała nienaruszalność granic i prawa kardynalne była Rzeczpospolita stawała się rosyjskim protektoratem.

Materiae status Materiae status (łac. Sprawy państwowe) – sprawy o randze państwowej, w których obowiązywało głosowanie liberum veto. Zmienianie i podnoszenie podatków Powiększanie wojska Zawieranie przymierzy i umów handlowych Wypowiadanie wojny i zawieranie pokoju Sprawy monetarne Zmiany sposobu sejmowania i sejmikowania Zwoływanie pospolitego ruszenia Zmiany i tworzenie nowych urzędów Nadawanie indygenatu (uznawanie obcego szlachectwa)

Konfederacja barska Zawiązana w Barze na Podolu 29 lutego 1768 roku w obronie wiary katolickiej i niepodległości Rzeczypospolitej Program polityczny i wybuch powstania Niejednorodny charakter ruchu barskiego (66 lokalnych konfederacji) Gwarancje francuskie i sojusz polsko-turecko- tatarski Powstanie hajdamaków na Ukrainie Wojna rosyjsko-turecka Nieudane porwanie króla

I rozbiór Rzeczpospolitej (1772) Plany rozbioru Rzeczpospolitej jako element równowagi w regionie Dominująca pozycja Rosji i stosunki pomiędzy zaborcami Interes poszczególnych zaborców Pierwsze kroki zmierzające ku dokonaniu zaboru Wpływ konfederacji barskiej na decyzję Katarzyny II Konsekwencje polityczne I rozbioru W wyniku I rozbioru Rzeczpospolita straciła około 211 000 km² (30% terytorium) zamieszkałych przez około 4-5 milionów osób (33%)

Sejm Rozbiorowy 1773–1775 Cel sejmu rozbiorowego i jego skonfederowanie Utrzymanie praw kardynalnych i jego gwarantów Wprowadzenie refom: Powołanie Rady Nieustającej i Komisji Edukacji Narodowej Jednolity powszechny podatek (podymne) Przywrócenie cła generalnego Ograniczenie w znacznym stopniu władzy hetmanów Początek reformy armii (30 tys.) Szlachta uzyskała prawo zajmowania się handlem, rzemiosłem i bankowością Zapowiedź polepszenia położenia chłopów

Rada Nieustająca Najwyższy organ władzy rządowo-administracyjnej realizujący zasadę podziału władz Skład: król, 36 konsyliarzy, 18 senatorów, 3 biskupów, 4 ministrów, 11 wojewodów, 18 przedstawicieli Izby Poselskiej – 4-letnia kadencja Kontrolowana przez Sejm Podział: Departament Interesów Cudzoziemskich - zajmował się dyplomacją; na czele stał król, Departament Skarbu - nadzorował prace Komisji Skarbowej Koronnej i Komisji Skarbowej Wielkiego Księstwa Litewskiego, zajmował się rozwojem rzemiosła, handlu i przemysłu; na czele stał podskarbi, Departament Sprawiedliwości - nadzorował system sądowy, dbał o egzekucję wyroków, zajmował się wykładnią prawa i rozpatrywał skargi na korupcję sędziów; na czele stał kanclerz, Departament Wojskowy - od 1776, gdy skasowano Komisję Wojskową Koronną i Komisję Wojskową Wielkiego Księstwa Litewskiego przejął bezpośrednią kontrolę nad wojskami Rzeczypospolitej, odpowiadał za modernizację armii; na czele stał hetman, Departament Policji, czyli Dobrego Porządku - nadzorował miasta królewskie, współpracował z komisjami dobrego porządku, zajmował się sprawami służby zdrowia i komisji szpitalnych, na czele stał marszałek.