REHABILITACJA OSÓB PO UDARZE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

RUCH TO ZDROWIE.
METODA VOJTY.
Ćwiczenia kinezyterapii miejscowej 1) Ćwiczenia bierne 2) Ćwiczenia czynno-bierne 3) Ćwiczenia samowspomagane 4) Ćwiczenia czynne w odciążeniu 5) Ćwiczenia.
PIONIZACJA I NAUKA CHODU
Rehabilitacja dzieci z chorobą Perthesa
Halliwick Ten Points Photo’s © Johan Lambeck, 2001.
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
W zdrowym ciele zdrowy duch,
GIMNASTYKA DOBRA NA WSZYSTKO.
ZASADY PRZEPROWADZANIA TESTU
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Stretching Prezentacja zawiera zdjęcia i opisy rozciągania grup mięśniowych, które najczęściej i najszybciej się przykurczają.
Praca multimedialna pt. „Umiejętność aktywnego spędzania czasu”
ZAJĘCIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO w klasie III b przeprowadzone przez wychowawcę klasy BARBARĘ KOSZTOŁOWICZ.
PIERWSZA POMOC.
Rehabilitacja w zapaleniu wielomięśniowym i skórno – mięśniowym
PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA
Bożena Garstka Magdalena Ruszczyk Piotr Kazana
STRETCHING W SIATKÓWCE
Ćwiczenia dla umysłu.
Ćwiczenia rozluźniające (zalecane przy dłuższej pracy z komputerem
Pożyteczne wskazówki podczas podnoszenia i przenoszenia ciężkich przedmiotów Zasady BHP.
Pierwsza Pomoc Utrata Przytomności.
Opracował: Jarosław Nita
Poruszanie się po boisku Wojciech Kasza
PORADY DLA RODZICÓW Z GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ
Trzymaj Formę….
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
Pozycja bezpieczna boczna
Ćwiczenia prozdrowotne
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
FMS W SPORCIE I FIZJOTERAPII
Dr Janusz Dobosz, Zakład Teorii Wychowania Fizycznego i Korektywy AWF Warszawa piątek, 31 marca 2017.
Przykłady ćwiczeń korygujących wady postawy ciała.
„W lesie – ćwiczenia równoważne na przyrządach ze zmianami pozycji.”
Plecy okrągłe Iwona Śmietanka.
Technika Jacobsona.
PRZEJMIJ KONTROLĘ NAD SPASTYKĄ
Ćwiczenia wzmacniające
Połączenia kości kończyny górnej
JAK POBUDZIĆ I WYCISZYĆ SWOJE CIAŁO
BHP ĆWICZENIA FIZYCZNE PRZEZNACZONE DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PRACE TYPU BIUROWEGO BHP
ZESTAW ĆWICZEŃ.
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska
Zespół ciasnoty przestrzeni podbarkowej /ZCPP/
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
Zestaw ćwiczeń.
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
Styl grzbietowy.
FMS (functional movement systems)
Wariacje metody Coxa w przepuklinach kręgosłupa lędźwiowego
13 ćwiczeń na dobry początek dnia!.
Ergonomia pracy przy komputerze.
Ćwiczenia na płaski brzuch
Trzymaj Formę Projekt Wykonali : Denis Brączkowski Patryk Kukliński
BHP PRZY KOMPUTERZE.
Pierwsza pomoc przy utracie przytomności
AUTOR – NAUCZYCIEL GDAŃSKIEGO OŚRODKA KULTURY FIZYCZNEJ
STANDARDY POSTĘPOWANIA W STANACH ZAGROŻENIA ŻYCIA
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Codziennie istnieje możliwość indywidualnego ustalenia dogodnej godziny przez telefon tel.: Godziny przyjęć: wtorek, środa, czwartek.
Żyj zdrowo! Zdrowie to filar życia. Dbaj o nie każdego dnia. Dostarczaj swojemu organizmowi odpowiedniego paliwa, aby mógł pracować na najwyższych obrotach.
PODSTAWY GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA RODZICÓW
NORDIC WALKING MARSZ PO ZDROWIE
DR BEST RADZI: PRZYGOTOWANIA DO SEZONU NARCIARSKIEGO 2018.
TRÓJWYMIAROWY MODEL SYLWETKI CZŁOWIEKA
ĆWICZENIA KOORDYNACJI RUCHOWEJ NA PIŁCE GIMNASTYCZNEJ
Zapis prezentacji:

REHABILITACJA OSÓB PO UDARZE Mgr Joanna Smolis Fizjoterapeuta

Bark – skierowany do tyłu i w dół (retrakcja, depresja) Ramię – skierowane do wewnątrz i w przywiedzeniu Łokieć – zgięty Przedramię – skierowane do wewnątrz Ręka – zaciśnięta w pięść , opadająca Miednica – skierowana do tyłu Biodro – wyprostowane Udo – skierowane do wewnątrz Kolano i staw skokowy – wyprostowane Stopa – zgięta ku dołowi, opadająca , odwrócona do wewnątrz Boczne zgięcie tułowia

CELE REHABILITACJI Zapobieganie przykurczom, zesztywnieniom, odleżynom, powikłaniom układowym, nieprawidłowym wzorcom ruchowym, kształtowanie pamięci ruchowej odzyskiwanie sprawności funkcjonalnej nauka chorego , aby nie starał się niepotrzebnie i w sposób szkodliwy dla zdrowia kompensować niepełnosprawność przy pomocy zdrowej części ciała usamodzielnienie pacjenta;

Ćwiczenia w pozycji leżącej nauka obracania na boki (rotacja tułowia) nauka siadu płaskiego nauka siadania ze spuszczonymi nogami na dwie strony rozciąganie, wydłużanie tułowia po stronie porażonej unoszenie miednicy rozsuwanie i łączenie kolan ( z opuszczoną i uniesioną miednicą) napinanie m.czworogłowego uda (przy wyprostowanej nodze i stopie zgiętej grzbietowo) nauka sięgania kończyny (ponad głowę, wzdłuż ciała, w stronę zdrowej kończyny) unoszenie, utrzymywanie;

Ćwiczenia bierne Odzyskiwanie kontroli ruchu powinno przebiegać w kierunku od części bliższych do dalszych. Dlatego należy ustalić najpierw kontrolę ruchów górnej części tułowia i barku oraz dolnych partii tułowia i biodra. Istotny : kontakt wzrokowy i słowny. Zastosowanie mobilizacji łopatki Cel ćwiczeń : przeciwobrzękowy, przeciwodleżynowy utrzymanie pamięci ruchowej utrzymanie właściwego zakresu ruchu w stawach utrzymanie elastyczności tkanek miękkich Zaniedbanie odpowiedniego ułożenia oraz brak ćwiczeń biernych w początkowym okresie zwiększa spastykę. ćwiczenia równoważne

Ćwiczenia w pozycji siedzącej przemieszczanie ciężaru ciała na chorą stronę (opieranie się na ręce lub przedramieniu) wydłużanie chorej strony przez uniesienie barku mobilizacja barku przenoszenie ciężaru ciała z jednego przedramienia na drugie(przedramiona na stoliku) ćwiczenia ręki pochylanie tułowia ku przodowi trening ruchów miednicy do przodu do tyłu nauka wstawania, siadania, przesiadania się

Ćwiczenia w pozycji stojącej nauka utrzymania prawidłowej postawy przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą wychylanie tułowia na boki zapoczątkowanie chodu (pięta, stopa, przodostopie);

Reedukacja chodu Celem treningu jest nauka efektywnego, bezpiecznego chodu dostosowanego do potrzeb danej osoby. Chory w fazie wykroku nie potrafi ugiąć kolana, dlatego ważne jest aby reedukacja chodu miała określony wcześniej cel. Do pacjenta podchodzimy zawsze od strony porażonej. Podczas nauki można zastosować różne pomoce : poręcze laski kule balkonik lustra chodziki Jeśli jest to możliwe należy unikać stosowania lasek lub podpórek na trzech nogach, przyrządy te wywołują nadmierne napięcie po stronie porażonej , nasilając wzór spastyczności. Można je stosować w początkowym okresie, ale w trakcie procesu usprawniania starać się powoli je odstawiać.

Nauka wchodzenia i schodzenia ze stopni Pamiętać aby pacjent aktywował naprzemiennie obie nogi. Pacjent trzyma się poręczy , podnosząc zdrową nogę w przód na stopień. Prostowanie nogi i dostawienie na stopień porażonej kończyny. Lekkie ugięcie kolan i zestawienie porażonej nogi z powrotem na podłogę. Podczas schodzenia terapeuta powinien stać z przodu (przed) pacjenta. UWAGA: Wchodzenie i schodzenie ze stopni powinno się ćwiczyć w ten sposób, bu jako pierwsza stawiana była na stopniu kończyna ZDROWA.

Ćwiczenia przywracające precyzję ruchów ręki: zaciskanie w pięść zginanie/prostowanie łokcia zginanie nadgarstka grzbietowe i dłoniowe krążenia nadgarstkiem toczenie przedmiotu po podłożu przyciskając go w dół podnoszenie ręki ponad powierzchnię stołu poprzez zginanie nadgarstka w tył , nie odrywając podstawy dłoni utrzymywanie ciężaru ciała na opuszkach palców rozkładanie i łączenie palców przyciskanie do siebie opuszków palców przeciwstawianie kciuka ustawianie ręki w przestrzeni i utrzymywanie danej pozycji chwytanie opuszkami palców

Wyróżnia się następujące zasady przy układaniu pacjentów po udarze mózgu: zmieniając pozycję nie wolno ciągnąć pacjenta tylko za dłoń, powinno podtrzymywać się cały czas ramię pacjenta i przekładać je w odcinku bliższym ramienia i dalszym, kierując je z ruchem całego tułowia, nie należy obracać pacjenta przez porażony bark, gdyż w taki sposób można spowodować podwichnięcie stawu barkowego, kluczowe jest prawidłowe ułożenie bioder i barków, które powinny być wysunięte do przodu, kończyna dolna ułożona w kierunku rotacji wewnętrznej, ramię w kierunku rotacji zewnętrznej.

Pozycje ułożeniowe Charakterystyka leżenia na plecach pacjenta po udarze mózgu: głowa skierowana jest w kierunku strony porażonej oraz podniesiona lekko do góry przy pomocy poduszki, porażona strona ciała powinna być uniesiona za pomocą poduszki lub wałka, bark i miednica są podparte w małym zakresie, tak aby osiągnąć pozycje neutralną, dłoń jest skierowana ku dołowi, kolano powinno znajdować się w lekkim zgięciu, pod stopą należy układać miękki wałek w celu uniknięcia zgięcia podeszwowego stopy

Pozycje ułożeniowe Charakterystyka leżenia na boku porażonym, pacjenta po udarze mózgu: na stronie porażonej układa się chorego tak, aby jego ramię było odwrócone na zewnątrz z jednoczesnym wyprostem łokcia i dłoni zwróconej ku górze, zdrowa kończyna dolna spoczywa zgięta na klinie, natomiast porażona jest wyprostowana;

Pozycje ułożeniowe Charakterystyka leżenia na boku zdrowym, pacjenta po udarze mózgu: w leżeniu na stronie nie zajętej, zarówno kończyna górna jak i dolna strony porażonej spoczywa na poduszce, gdzie ramię powinno być wysunięte w przód z wyprostowanym łokciem, głowa jest skierowana w stronę porażoną, zajęta kończyna dolna powinna być lekko zgięta w stawie biodrowym i kolanowym

Pozycje ułożeniowe Charakterystyka leżenia na brzuchu pacjenta po udarze mózgu: W tej pozycji wzmacnia się proces prostowania kończyny górnej i zginania kończyny dolnej. – głowa pacjenta powinna być skierowana w kierunku zdrowego łokcia, ramię porażonego barku, jest uniesione ku górze z jednoczesnym wyprostowanym łokciem, nadgarstkiem i palcami, staw biodrowy strony zajętej powinien być wyprostowany, podłożenie poduszki pod staw skokowy wymusza zgięcie stawu kolanowego w pozycji neutralnej, a także zapobiega zgięciu podeszwowemu stopy.

Co powoduje nasilenie spastyczności Mała powierzchnia podparcia ciała, Nieustabilizowana powierzchnia ciała, Szybkie wykonywanie ruchów, Poczucie strachu i niepokoju, Ból stawowy, ból głowy, miesiączka, Negatywny wpływ otoczenia ( hałas, drażniące oświetlenie, obecność stresujących osób trzecich), Brak snu, Niska temperatura otoczenia, Wysokie ciśnienie krwi, Głód, Zaparcia lub zbyt duże wypełnienie pęcherza moczowego.