BIOMEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
Advertisements

Ucho Ucho składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, ucha środkowego oraz ucha wewnętrznego. Ucho zewnętrzne występuje jedynie u ssaków. Ucho zewnętrzne.
  OK konspekt z biologii.
UKŁAD DOKREWNY.
Krew Funkcje i skład.
Krew i jej role Dostarcza tlen i substancje odżywcze Dostarcza tlen i substancje odżywcze Pobieranie dwutlenku węgla z komórek Pobieranie dwutlenku węgla.
Funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
Przygotowała: Marzena Józefiak
Tkanki zwierzęce.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
DZIAŁ: REGULACJA NERWOWO-HORMONALNA
FIZJOLOGIA CYKLU MIESIACZKOWEGO
Alkohol i jego działanie !!!
1. Wysiłek a układ krążenia
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Witaminy - czy są ważne dla naszego organizmu?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
EWOLUCJA UKŁADU NERWOWEGO U KRĘGOWCÓW
TKANKI Tkanka-zespół komórek o podobnej funkcji wraz z wytworzoną przez nie substancją międzykomórkową.
ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
Nowoczesne urządzenie pomiarowe, powszechnego użytku, przeznaczone do szybkiej oceny kondycji organizmu mgr Grażyna Cieślik PROMOTOR ZDROWIA.
WPŁYW CZYNNIKÓW DOKREWNYCH NA SKÓRĘ I JEJ PRZYDATKI
SEN I CZUWANIE NEUROFIZJOLOGIA.
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Biologia.
Jakub Szota Częstochowa 2012
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Zdrowo się odżywiam, Dobrze wypoczywam !.
Integracja sensoryczna
Uzależnienie to nabyta silna potrzeba wykonywania jakiejś czynności lub zażywania jakiejś substancji.
Walory aktywności fizycznej:
ZDROWY STYL ŻYCIA.
Układ ruchu Układ ruchu.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Magnetostymulacja Viofor JPS
Kl Sen - jak nastolatki korzystają z jego dobrodziejstwa.
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Szkodliwości w używaniu używek !!!
RUCH TO ZDROWIE.
Elementy Anatomii i Fizjologii
Warunkowe i bezwarunkowe
Przyswajanie wiedzy Przeciętnie człowiek zapamiętuje: 10% tego co czyta 20% tego co słyszy 30% tego co widzi 70% tego co słyszy i widzi 80% tego co mówi.
Temat : Ciało ludzkie Nacobezu: Wymieniasz narządy ciała ludzkiego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Drzemka w ciągu dnia, czyli zdrowie i energia. Dlaczego drzemka w ciągu dnia jest tak ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka?
Woda i składniki mineralne
SYNTEZA, REGULACJA WYDZIELANIA I BIOLOGICZNA ROLA MELATONINY.
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
Projekt współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Układ krwionośny.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Kacper Gonera 1F. Co to jest ?  Narkotykami nazywamy środki odurzające, substancje pochodzenia naturalnego lub syntetycznego działające na ośrodkowy.
CHEVITON Tajemnica Twojego uroku!. PIĘKNE, LŚNIĄCE WŁOSY WIZYTÓWKĄ NASZEGO ORGANIZMU Piękne włosy i paznokcie – integralna i znacząca część naszego wizerunku.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Uczniowie klasy VI.
Lekozależność autorzy prezentacji: Daniel Kwaśniewicz Michalina Hojnacka Monika Matuszak Patryk Duda UCZNIOWIE KLASY III B.
Podział hormonów 1. Budowa strukturalna Peptydy i białka
Jak nazywa się układ przedstawiony na ilustracji? mózgowie
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Autor: Arkadiusz Białek
Rozmieszczenie gruczołów dokrewnych w ciele człowieka
Budowa i funkcjonowanie męskich narządów rozrodczych
Integracja sensoryczna
HORMONY ŻEŃSKIE.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
MNIEJ STRESU, WIĘCEJ ENERGII!
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

BIOMEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU ----------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------

Móżdżek. Gdzie się znajduje? Dokładnie leży z tyłu, za półkulami mózgu, stanowi wyodrębnioną część mózgowia. Wypełnia tylną część dołu czaszki. Ma kształt spłaszczonej elipsoidy o długości 9-11 cm, szerokości 5-6 cm i wysokości - 5 cm.

Jakie funkcje pełni móżdżek? Móżdżek, jako struktura „przypisana” jest do motoryki. W neuropsychologii. bardzo długo pozostawał poza obszarem badań. Pod koniec minionego wieku nastąpiło poszerzenie pola zainteresowań badaczy.

Jakie funkcje pełni móżdżek? Najpierw została doceniona, (pomijana przez lata), prawa półkula mózgu, następnie zainteresowano się strukturami podkorowymi, aż wreszcie, w tej poznawczej wędrówce w dół, dotarto do okolic podnamiotowych i zwrócono uwagę na móżdżek, „skromnie przycupnięty” pod półkulami mózgowymi.

Móżdżek ma ścisłe fizjologiczne powiązania ze zmysłem równowagi zlokalizowanym w uchu wewnętrznym. ------------------------------------------------------------------------- Programuje więc wcześniej wspomnianą motorykę: inicjuje, koordynuje i zakańcza ruchy celowe. Jest też "dystrybutorem mocy": siły skurczu mięśni szkieletowych.

Nie tylko koordynuje ruchy, wpływa również na postawę, kieruje ruchami gałek ocznych, optymalizując i korygując ruchy całego ciała. Móżdżek dostaje informacje z wielu ośrodków mózgu, szybko je analizuje i odpowiednio moduluje, aby ruchy były płynne i dokładne.

Decyduje, które mięśnie mają się kurczyć, a których odruch rozciągania ma być zahamowany, z jaką siłą, np. Widzimy walizkę, którą mamy podnieść. Nie wiemy, że została ona wcześniej przez kogoś opróżniona i teraz jest bardzo lekka. Móżdżek podejmuje więc decyzję, że siłą przyłożona ma być duża. Efektem jest, że walizka ta "wylatuje w powietrze", a my sami tracimy równowagę. W ułamku sekundy móżdżek redukuje przyłożoną siłę, każe przeciwstawnemu mięśniowi wyhamować walizkę, aby nie został uszkodzony. Zmienia napięcie innych mięśni szkieletowych, aby przywrócić równowagę.

2. Dlaczego podwzgórze uważa się za ogniwo łączące układ hormonalny z układem nerwowym? Aby to zrozumieć należy prześledzić funkcje począwszy od międzymózgowia. Będące ośrodkową regulacją metabolizmu (układem centralizującym) otrzymuje informacje czuciowe ze wszystkich układów czuciowych z wyjątkiem węchowego, wysyłając połączenia do kory, jąder podstawy i podwzgórza.

Odgrywa bardzo istotną rolę w integracji informacji czuciowych i ruchowych. Obejmuje m.in. podwzgórze będące bardzo ważna strukturą mózgowia. Jest ważniejszym narządem dla układu hormonalnego kontroluje i reguluje funkcje płciowe. W podwzgórzu wytwarzane są neurohormony, regulujące hormonalną czynność przysadki. ----------------------------------------------------------------- Podwzgórze również kontroluje czynności wegetatywne organizmu, takie jak pobieranie pokarmu, wody, termoregulacja, wpływa na bieżącą czynność układu krążenia, ma także wpływ na sen. Integruje czynności wpływające na stan środowiska wewnętrznego. Jest też miejscem powstawania napędów, które pobudzają do zachowań zgodnych z bieżącymi potrzebami ustroju.

Dokładnie działanie podwzgórza rozumiem tak: Działanie podwzgórza polega na sprawdzaniu poziomu stężenia hormonu we krwi. Jeśli jego poziom jest zbyt wysoki, to podwzgórze przestaje wydzielać hormony pobudzające, które wędrują do przysadki. W efekcie tego przysadka przestaje wydzielać hormon, którego jest zbyt wiele we krwi, a jego poziom stopniowo maleje. Analogicznie gdy poziom hormonu jest zbyt niski, to podwzgórze uwalnia hormony pobudzające przysadkę do uwolnienia hormonów, których aktualnie jest zbyt mało. Taki układ pracy określamy jako układ pracujący na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Odpowiadając na pytanie podwzgórze jest więc ważnym centrum, w którym dochodzi do połączenia układu nerwowego i hormonalnego.

3. Jaki związek istnieje między snem a układem hormonalnym? Układ hormonalny zwany dokrewnym jest częścią mechanizmu, który przystosowuje się do zmieniających się warunków zewnętrznych i wewnętrznych. Zawiera w sobie liczne gruczoły dokrewne oraz wyspecjalizowane w tkanki. Ich zadanie to produkowanie specyficznych hormonów, z których każdy posiada różnorakie działanie. Jednym z nich jest gruczoł zwany szyszynką, który wytwarza melatoninę produkowaną zazwyczaj, gdy człowiek znajduje się w ciemności (pora nocna). Działa nasennie i uspokajająco, jej stężenie jest wyższe zimą niż latem a poziom jej reguluje biologiczny rytm okołodobowy, czyli również fazy snu i proces zasypiania. W ciągu dnia np. pewne hormony ulegają zużyciu. Gdy śpimy, układ hormonalny wyrównuje ich niedobór. Właśnie podczas snu organizm nabiera sił, dzięki czemu szybciej zwalcza np. infekcje lub inne choroby.

Podsumowanie Ludzki mózg kryje w sobie wciąż wiele tajemnic. W poznawaniu i badaniu mózgu naukowcy minęli dopiero półmetek. Wiedza o mózgu zgromadzona przez naukowców jest już ogromna i wciąż się rozwija. Tony Buzan, psycholog i ekspert w dziedzinie pamięci, opowiada o budowie mózgu w ten sposób:" Nasz mózg składa się z biliona komórek mózgowych. Każda komórka przypomina niezwykle złożoną ośmiorniczkę. Ma swój środek i wiele rozgałęzień, a każde odgałęzienie w wielu punktach styka się z innymi. Każda z tych miliardów komórek mózgowych jest potężniejsza i bardziej skomplikowana niż większość komputerów. Każda łączy się z dziesiątkami innych, podobnych sobie komórek. Wszystkie one przesyłają sobie nawzajem informacje. Nazwano to "zaczarowanym splotem", najbardziej skomplikowaną i najpiękniejszą z istniejących rzeczy. (I pomyśleć, że każdy człowiek to posiada...)

Ciekawostki: mózg jako inspiracja. moda kultura sztuka

Bibliografia A. Jaczewski "BIOLOGICZNE I MEDYCZNEPODSTAWY ROZWOJU i WYCHOWANIA" Wyd. Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1993r. . Multimedialna Encyklopedia PWN „Wiem 2007” Witolda S. Gumułka i Wojciech Rewerski – „Encyklopedia Zdrowia”, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1999r.. Frank H. Netter, Multimedialny „Atlas der Anatomie des Menschen”, Wyd.1999r.