Rodzaje głosów ludzkich
Aby wyodrębnić różne rodzaje głosów w muzyce najczęściej bierze się pod uwagę: skalę głosu, barwę głosu, usytuowanie dźwięków przejściowych. Czasem, jako metodę pomocniczą, stosuje się badanie laryngoskopem, by ocenić grubość strun głosowych.
Skala głosu Jest to zakres dźwięków wytwarzanych przez głos ludzki. Różni się w zależności od wieku człowieka, płci oraz rodzaju głosu.
Głosy kobiece: Sopran Mezzosopran Alt
Sopran Jest najwyższym głosem żeńskim. Głosem tym śpiewają także dzieci. Czasem, ale bardzo rzadko, zdarza się, że również mężczyźni śpiewają sopranem. Bogna Sokorska „Odgłosy wiosny” Johan Strauss
Violetta Villas Edyta Górniak Dariusz Paradowski
Mezzosopran Głos żeński pomiędzy sopranem i altem. Częściowo obejmuje skalę tych dwóch głosów, ale różni się od nich barwą. Małgorzata Walewska „Bogini księżyca”, hiszpańska kołysanka
Irena Santor Enya
Alt Najniższy głos kobiecy. Charakteryzuje się ciemną barwą. Ewa Podleś „Zasmuconej”, Op. 1 No. 2 M. Karłowicz
Głosy męskie Tenor Baryton Bas
Tenor Najwyższy głos męski. Nazwa głosu pochodzi od włoskiego słowa „tenere” – podtrzymywać, ponieważ dawniej tenor zawsze wykonywał partię podtrzymującą głos wysoki. Wiesław Ochman „Szumią jodły” – aria Jontka z „Halki” S. Moniuszki
Trzech tenorów Placido Domingo Jose Carreras Luciano Pavarotti
Baryton Głos mieszczący się w środkowym zakresie skali głosu. Najczęściej występujący głos u mężczyzn. Adam Kruszewski „Kto z mych dziewek serce której” - aria Miecznika ze „Strasznego dworu” S. Moniuszki
Bas Najniższy głos męski. Wśród rodzajów basu, najniższy jest basso profondo (bas głęboki). W operach nie wyróżnia się arii przeznaczonych typowo dla tego głosu. Bernard Ładysz Aria Skołuby ze „Strasznego dworu” S. Moniuszki