POPYT PODAŻ INFLACJA
Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej? Rynek to jakiekolwiek miejsce fizyczne i nie fizyczne gdzie dokonuje się sprzedaży i zakupu towarów
RODZAJE RYNKÓW W SKRÓCIE Według kryterium geograficznego wyróżnia się rynek: - lokalny, - regionalny, - krajowy, - zagraniczny, - międzynarodowy i światowy
Według kryterium przedmiotowego: - rynek dóbr i usług, - rynek dóbr i usług, -pieniężno-kredytowy, -papierów wartościowych (kapitałowy), -rynek pracy Według zakresu kontroli: - rynek wolny, -regulowany Według sytuacji rynkowej: - rynek sprzedawcy i nabywcy
POPYT Popyt to zainteresowanie danym dobrem (ilość nabywana) przy danej jego cenie i w danym czasie.
PRAWO POPYTU Prawo popytu – Popyt zmienia się w przeciwnym kierunku do zmiany ceny. Czyli wzrostowi ceny towarzyszy spadek popytu. CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA POPYT - realne dochody - ceny dóbr substytucyjnych - ceny dóbr komplementarnych - oczekiwania co do zmian cen i dochodów - indywidualne preferencje - moda - działania reklamowe i promocyjne
KRZYWA POPYTU Krzywa popytu – krzywa używana w mikroekonomii, pokazująca ilość dobra, które konsumenci będą chcieli i mogli nabyć przy różnych cenach rynkowych
„WYJĄTKI W POPYCIE” Na ogół krzywa jest malejąca choć zdarzają się kuriozalne wyjątki, gdy wzrost ceny paradoksalnie powoduje wzrost popytu. Przykładowymi przyczynami odwrotnej krzywej popytu są: 1. Paradoks Giffena – sytuacja ekonomiczna, w której wielkość popytu na dane dobro wzrasta pomimo wzrostu ceny. Sytuacja taka ma miejsce przy bardzo niskich dochodach konsumentów i przy wzroście cen dóbr niższego rzędu, zwanych dobrami Giffena
2. Efekt Veblena (efekt prestiżowy), zwany także paradoksem Veblena - dotyczy dóbr luksusowych i najbogatszych grup społecznych, jest to wzrost wielkości popytu na dobra luksusowe mimo wzrostu cen tych dóbr. D - popyt P - cena towaru Q - liczba jednostek towaru, którą konsumenci chcą zakupić po danej ceni
3. Efekt owczego pędu – nabywanie pewnych dóbr przez konsumentów tylko dlatego, że kupują je inni. Wynika to z chęci naśladowania osób, z którymi chcą się utożsamiać.
4.Efekt snoba – zjawisko ekonomiczne polegające na ograniczaniu zakupu pewnych dóbr lub całkowite zaniechanie ich nabycia, ponieważ są one chętnie nabywane przez inne gospodarstwa domowe.
PODAŻ To ilość dobra jaką chcą zaoferować sprzedawcy po określonej cenie w określonym czasie
PRAWO PODAŻY Podaż zmienia się w tym w stosunku do zmiany ceny. Czyli wzrostowi ceny towarzyszy wzrost podaży
Czynniki kształtujące wielkość podaży Ceny czynników produkcji, czyli płace, opłaty za energię, czynsz, ceny urządzeń i surowców, technologia, w szczególności technologia wytwarzania dobra; Ceny czynników produkcji, czyli płace, opłaty za energię, czynsz, ceny urządzeń i surowców, technologia, w szczególności technologia wytwarzania dobra; Liczba producentów na danym rynku; Liczba producentów na danym rynku; Oczekiwania dotyczące zmian cen na rynku; Oczekiwania dotyczące zmian cen na rynku; Wartość eksportu oraz importu; Wartość eksportu oraz importu; Czynniki przypadkowe, np. zmienność pogody; Czynniki przypadkowe, np. zmienność pogody; Interwencyjna polityka państwa, dotacje Interwencyjna polityka państwa, dotacje
KRZYWA PODAŻY Krzywa podaży – krzywa używana w mikroekonomii, pokazująca dla danego dobra ile jego jednostek są skłonni wyprodukować producenci przy danej cenie
INFLACJA Proces wzrostu przeciętnego poziomu cen w gospodarce utrzymujący się przez dłuższy okres czasu Skutkiem tego procesu jest spadek siły nabywczej pieniądza krajowego. Przeciwnym zjawiskiem do inflacji jest deflacja.
Przyczyny inflacji: - Nadmierne zwiększanie podaży pieniądza poprzez jego emisję przez bank centralny lub kreację w bankach komercyjnych, - Nadmierne zwiększanie podaży pieniądza poprzez jego emisję przez bank centralny lub kreację w bankach komercyjnych, - Niespodziewany i gwałtowny wzrost kosztów produkcyjnych (np. surowców energetycznych) - Niespodziewany i gwałtowny wzrost kosztów produkcyjnych (np. surowców energetycznych) - Wzrost zagregowanego popytu w gospodarce, - Wzrost zagregowanego popytu w gospodarce, - Niezrównoważony budżet państwa (wydatki z budżetu przewyższają wpływy), - Niezrównoważony budżet państwa (wydatki z budżetu przewyższają wpływy), - Przeinwestowanie gospodarki (nadmierne rozwinięcie procesu inwestycyjnego finansowanego przez państwo), - Przeinwestowanie gospodarki (nadmierne rozwinięcie procesu inwestycyjnego finansowanego przez państwo), - Wadliwa struktura gospodarki, - Wadliwa struktura gospodarki,
SKUTKI - spadek wartości niezabezpieczonych oszczędności - spadek wartości niezabezpieczonych oszczędności - brak stabilności w prowadzeniu działalności gospodarczej, - brak stabilności w prowadzeniu działalności gospodarczej, - naciski pracowników na wzrost płac, - naciski pracowników na wzrost płac, - spadek wartości i zaufania do pieniądza, - spadek wartości i zaufania do pieniądza, - utrudnienia w rozliczaniu transakcji zagranicznych, - utrudnienia w rozliczaniu transakcji zagranicznych,
Rodzaje inflacji - deflacja – ujemna inflacja, - deflacja – ujemna inflacja, - pełzająca – nie przekracza 5% rocznie, - pełzająca – nie przekracza 5% rocznie, - umiarkowana (krocząca) – oscyluje w granicach 5– 10% rocznie, - umiarkowana (krocząca) – oscyluje w granicach 5– 10% rocznie, - galopująca – roczny wzrost cen według stopy dwu- albo trzycyfrowej, od 50% w górę, - galopująca – roczny wzrost cen według stopy dwu- albo trzycyfrowej, od 50% w górę, - hiperinflacja – miesięczny wzrost cen przekracza 150%. - hiperinflacja – miesięczny wzrost cen przekracza 150%.
KONIEC
Źródła (encyklopedia zarządzania)