Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju - gwarancje

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Advertisements

Oferta Banku Gospodarstwa Krajowego dla MŚP realizujących przedsięwzięcia o charakterze innowacyjnym.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH. LFPK Sp. z o.o. - firma non profit dla wspierania MSP PowstaniePowołanie LFPK Sp. z o.o. przez Województwo Lubuskie.
1 Memorandum – skala kradzieży i dewastacji infrastruktury liczba zdarzeń.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
WOJEWODA KUJAWSKO-POMORSKI REALIZACJA RZĄDOWEGO PROGRAMU.
Inicjatywa JEREMIE jako alternatywa finansowania przedsięwzięć w Wielkopolsce Leszno dnia 23 maja 2012 r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Poręczenie jako instrument wspierający rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności na Mazowszu 9. Grudzień, 2015r.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus Forum Rynku Zdrowia Warszawa,
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. 1 Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury Przyszłość Polityki Spójności.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Poznań,
REJESTR INSTYTUCJI SZKOLENIOWYCH W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM
Wdrażanie instrumentów finansowych w ramach RPO
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Wdrażanie instrumentów finansowych w ramach RPO
RZĄDOWY PROGRAM WOJEWODA KUJAWSKO-POMORSKI.
Zajęcia pozalekcyjne w ramach działalności Szkolnych Klubów Sportowych
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Pomorski Broker Eksportowy
Fundusze unijne od podstaw II
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Możliwości rozwoju PES
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Prawo finansów publicznych
Rynek pracy w województwie mazowieckim
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narzędzia ekonomiczne i administracyjne polityki interwencyjnej rządu
Poręczenia w ramach RPO
STOWARZYSZENIE OSTRZSZOWSKIE CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
FUNDUSZ POŻYCZKOWY NA BADANIA I WDROŻENIA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Postęp wdrażania RPO WSL
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ZWROTNE INSTRUMENTY FINANSOWE DLA MŚP
Finansowanie działalności przedsiębiorstw
Postęp we wdrażaniu Instrumentów Finansowych
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Sytuacja na podlaskim rynku pracy w 2018 roku
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Małopolski Festiwal Innowacji
Wsparcie dla przedsiębiorców w ramach oferty Banku Gospodarstwa Krajowego Tomasz Bembenek Lublin, r.
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Badanie efektywności w bibliotekach pedagogicznych w roku 2015
Zapis prezentacji:

Nowy system gwarancyjny po roku 2017: zasady funkcjonowania, aspekt regionalny

Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju - gwarancje Obszar Kapitał dla rozwoju, projekt strategiczny: … Projekt wprowadza trwały, systemowy instrument wsparcia rozwoju MŚP przy wykorzystaniu gwarancji spłaty kredytów, oparty na Krajowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Funduszu Gwarancyjnym w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój (FG POIR)… Obszar Małe i średnie przedsiębiorstwa, projekt strategiczny: Instrumenty gwarancyjne dla polskich przedsiębiorców - utworzenie nowego Systemu gwarancyjnego dla MŚP jako trwałego, systemowego instrumentu wsparcia rozwoju MŚP przy wykorzystaniu gwarancji spłaty kredytów, … Podstawowe źródła finansowania Strategii: Efektywnym instrumentem wspierającym sektor MŚP są również gwarancje, które będą udzielane w ramach jednolitego systemu obsługiwanego przez BGK … … Średnioroczna wartość gwarancji udzielanych na rzecz MŚP szacowana jest na 7,5 mld zł, a średnioroczna wartość zaangażowanego kapitału prywatnego w postaci udzielonych kredytów objętych gwarancjami – 10 mld zł.

Dlaczego potrzebny jest nowy system gwarancyjny ? Cel: zapewnić trwały, finansowany w dużej części ze środków pozabudżetowych, systemowy instrument wsparcia MŚP w dostępie do kredytów o wolumenie odpowiadającym potrzebom przedsiębiorców. Stan obecny : Instrument interwencji antycyklicznej Doraźne decyzje przedłużające program z roku na rok Brak kontekstu strategicznego Finansowanie gwarancji niemal wyłącznie z budżetu państwa z incydentalnym wykorzystywaniem źródeł zewnętrznych Niepełne wykorzystanie potencjału środków UE Sprawdzona formuła gwarancji portfelowych - zabezpieczone kredyty - ok. 75,25 mld zł, 129 841 wspartych MŚP System gwarancyjny zgodny z SOR: Instrument systemowej interwencji strategicznej na rzecz sektora MŚP mobilizujący środki prywatne dla realizacji polityki państwa i bazujący na wszystkich pozytywnych doświadczeniach obecnego modelu Utworzenie w BGK rachunku Krajowego Funduszu Gwarancyjnego jako wehikułu finansowego zapewniającego montaż środków z różnych źródeł Wykorzystanie środków uwolnionych z instrumentów finansowych UE dla zasilania KFG Zwiększenie wsparcia dla innowacyjnych przedsiębiorców Stworzenie silniejszych zachęt dla inwestycji MŚP Uzupełniająca i wspomagająca rola budżetu państwa jako gwaranta płynności systemu

Jak będzie funkcjonował nowy system gwarancyjny? Środki uwolnione z instrumentów finansowych Budżet państwa Dodatkowe środki krajowe i zagraniczne pozyskane w przyszłości POLSKI FUNDUSZ ROZWOJU Krajowy Fundusz Gwarancyjny BGK Kontynuacja programu de minimis wspieranie konkurencyjności MŚP Fundusz Gwarancyjny Progr. Operacyjnego Inteligentny Rozwój Wspieranie innowacyjności MŚP PRZEDSIĘBIORCY KREDYTY Ew. fundusze gwarancyjne innych PO i inne źródła finansowania Wspieranie innych celów rozwojowych MŚP PLG COSME Gwarancje dla MŚP (w tym rynkowe) Ew. inne inicjatywy BGK/EFI Regwarancje EFI

System gwarancyjny – aspekt regionalny Stan obecny Samorządy województw nie uczestniczą w finansowaniu gwarancji de minimis, chociaż efekt prorozwojowy występuje na szczeblu regionalnym - ok 80% beneficjentów gwarancji BGK to mikroprzedsiębiorstwa W regionach funkcjonują fundusze poręczeniowe, które udzielają poręczeń w oparciu o zasoby własne i środki unijne. Skala tej działalności jest zdecydowanie niższa niż gwarancji de minimis (łączna sprzedaż poręczeń funduszy to jedynie 7,9% wartości sprzedaży gwarancji de minimis, a wartość aktywnych poręczeń to ok 8,8% wartości zaangażowania z tytułu gwarancji de minimis – dane za 2016 r.) Z doświadczeń wynika, że jedynie program gwarancyjny o ogólnokrajowym zasięgu, wspierany przez państwo może stanowić odpowiedź na uwarunkowania rynku kredytowego (sieciowa organizacji banków, scentralizowane procedury decyzyjne, wymogi regulacji ostrożnościowych dot. m.in. ochrony nierzeczywistej) Zaprezentowana w 2014 r. oferta BGK zawierająca koncepcję dwupoziomowego systemu poręczeniowo – regwarancyjnego nie spotkała się z akceptacją regionów Z uwagi na otwarty charakter KFG dopuszczający finansowanie z różnych źródeł i od różnych podmiotów, BGK widzi możliwość dobrowolnej partycypacji regionów w finansowaniu KFG

Kwota gwarancji (w tys. zł) Kwota kredytu (w tys. zł) System gwarancyjny – aspekt regionalny Kwotowy i procentowy udział gwarancji de minimis w województwach Województwo Liczba Udział liczbowy Kwota gwarancji (w tys. zł) Udział wartościowy Kwota kredytu (w tys. zł) dolnośląskie 21 673 9,18% 3 205 654,25 7,57% 5 742 627,66 7,63% kujawsko-pomorskie 12 015 5,09% 2 009 303,73 4,74% 3 606 815,74 4,79% lubelskie 8 983 3,80% 1 608 532,36 2 894 218,57 3,85% lubuskie 6 624 2,80% 1 057 346,97 2,50% 1 889 933,12 2,51% łódzkie 15 274 6,47% 2 591 592,65 6,12% 4 633 989,20 6,16% małopolskie 21 053 8,91% 3 776 230,67 6 631 515,11 8,81% mazowieckie 40 528 17,16% 8 871 860,59 20,94% 15 833 548,81 21,04% opolskie 4 557 1,93% 716 406,03 1,69% 1 239 969,83 1,65% podkarpackie 9 204 3,90% 1 547 841,43 3,65% 2 680 015,98 3,56% podlaskie 5 964 2,53% 1 044 518,54 2,47% 1 853 067,73 2,46% pomorskie 15 175 6,43% 2 602 591,35 6,14% 4 578 623,26 6,08% śląskie 27 406 11,60% 5 095 741,45 12,03% 8 891 497,94 11,82% świętokrzyskie 5 612 2,38% 1 116 088,51 2,63% 1 986 801,45 2,64% warmińsko-mazurskie 7 547 3,20% 1 127 351,85 2,66% 2 016 126,52 2,68% wielkopolskie 23 434 9,92% 4 253 383,73 10,04% 7 680 178,33 10,21% zachodniopomorskie 11 112 4,70% 1 738 622,88 4,11% 3 086 558,37 RAZEM 236 161 100,00% 42 363 067,00 75 245 487,61

Fundusze poręczeniowe w nowej sytuacji rynkowej Adaptacja, transformacja oferty produktowej Wzrost wartości udzielanych poręczeń Ugruntowana pozycja rynkowa Wartość udzielonych poręczeń w latach 2014 – 2017 766 840 Wartość portfela aktywnych poręczeń w latach 2014 – 2017 21 funduszy z udziałem BGK 19 funduszy z udziałem BGK prognoza na IV kw. 2017 Dywersyfikacja oferty produktowej funduszy poręczeniowych Duża wiarygodność względem partnerów finansowych Dane na 31.12.2013 r. Dane na 30.09.2017 r. Na dzień 31.10.2017 r. czternaście funduszy poręczeniowych z udziałem kapitałowym BGK posiada rating na poziomie inwestycyjnym z przedziału od A+ do BBB Struktura produktowa

Bank Gospodarstwa Krajowego Dziękuję za uwagę Bank Gospodarstwa Krajowego Centrum Poręczeń i Gwarancji Al. Jerozolimskie 7 00-955 Warszawa, Polska BGK/CPG: +48 22 522 91 91 email: sekretariatcpg@bgk.pl