Problem Gettiera Renata Ziemińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie w problematykę związaną z twierdzeniem Gödla
Advertisements

II Relacje i relacje równoważności
Programowanie obiektowe
RACHUNEK ZDAŃ.
11. Różniczkowanie funkcji złożonej
REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
VI Rachunek predykatów
Matematyka Dyskretna, G.Mirkowska, PJWSTK
Filozofowie analityczni
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
FUNKTORY Katarzyna Radzio Kamil Sulima.
Problem rozbieżności czasów jednym z wielu problemów pojawiających się w systemach rozproszonych jest rozbieżność wartości zegarów na poszczególnych węzłach-maszynach.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
1 Prawo do udziału w życiu kulturalnym Autor: Patrycja Kowalczyk.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
I. Informacje podstawowe
Czy wierzysz w Boga? powiedziała: „Tak” …i zginęła
Argumentacja jako proces poznawczy
Technika optymalizacji
Krzysztof Kucab Rzeszów, 2012
Podstawowe pojęcia rachunku zdań
Jak uczyć się skutecznie?
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Alvina Goldmana teoria uzasadniania
Klasyczna i korespondencyjna teoria prawdy
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Epistemologia jako dyscyplina filozoficzna
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
ZBIORY PODSTAWY.
PRZYGOTOWALI Bartosz Pawlik Daniel Sawa Marcin Turbiński.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Sylogistyka II Michał Białek.
Deflacyjne teorie prawdy
Kripkenstein o sceptycyzmie
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Modyfikacje pojęcia wiedzy jako sposób na odparcie sceptycyzmu Renata Ziemińska Uniwersytet Szczeciński.
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
ZDANIE.
PRAWA LOGIKI RACHUNKU ZDAŃ. 2 FUNKCJA LOGICZNA funkcja zdaniowa, która zbudowana jest jedynie z tałych logicznych i zmiennych (zdaniowych lub nazwowych).
POJĘCIA KOGNITYWISTYKA. Konotacja/denotacja. Rozróżnienie zaproponowane przez J.S. Milla, pokrywające się w zasadzie z bardziej dziś popularnym przeciwstawieniem.
Pojęcia podstawowe c.d. Rachunek podziałów Elementy teorii grafów
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Marek Wichrowski Zakład Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Reprezentacje umysłowe
Ka pe lu sze.
Analityczność i aprioryczność
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Rekonstrukcja argumentu
Nazwa – pojęcie i podziały
Wartość logiczna zdania
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Epistemologia jako subdyscyplina
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

Problem Gettiera Renata Ziemińska

Platon Teajtet 201cd: „wiedza to jest sąd prawdziwy, ściśle ujęty (doksa alethes meta logu). A sąd nieściśle ujęty nie należy do wiedzy. I czego ściśle ująć nie można, tego i wiedzieć nie można. A tylko to, co się da ściśle ująć, to można wiedzieć”

Standardowa definicja wiedzy Wiedza to prawdziwe uzasadnione przekonanie

Kontrprzykład Gettiera Człowiek o nazwisku Smith ma mocne podstawy do sądzenia, że jego sąsiad Jones posiada samochód marki ford, ponieważ jak daleko Smith sięga pamięcią, Jones zawsze miał forda, ostatnio podwiózł go fordem i trzyma forda w garażu. Smith ma także innego znajomego, Browna, o którego aktualnym miejscu pobytu nic nie wie. Znając jednak logiczne własności spójnika alternatywy, Smith stwierdza z przekonaniem, że Jones posiada forda lub Brown jest w Barcelonie. Zdarza się jednak tak, że Jones nie posiada aktualnie forda i jeździ fordem wypożyczonym, a Brown jest akurat w Barcelonie. W tym przypadku Smith ma prawdziwe uzasadnione przekonanie, a jednak trudno powiedzieć, że posiada wiedzę. Standardowa definicja wiedzy nie zawiera więc wystarczających warunków dla wiedzy (Gettier 1963, 122).

Inne przypadki Gettiera „owca na polu” (Chisholm), „zepsuty zegar” (Russell), „eolska harfa” (Meinong), „makieta stodoły” (Goldman).

Czwarty warunek w definicji „nieobecność fałszu w podstawie przekonania pretendującego do wiedzy” (Chisholm), „przekonanie pretendujące do wiedzy nie może być obalone/udaremnione przez inne przekonania prawdziwe” (Lehrer i Paxson).

Udaremnianie uzasadnienia S widzi, że człowiek o nazwisku Tom Grabit kradnie książkę z biblioteki. S ma stosowne uzasadnienie dla przekonania, że Grabit ukradł książkę. Ale całkowicie bez wiedzy S, matka Toma Grabita powiedziała, że Toma nie było w bibliotece lecz był tam jego bliźniaczy brat Tim. Niech (p) oznacza zdanie: Matka Toma Grabita oświadczyła, że… Gdyby S dowiedział się o tym oświadczeniu, to jego uzasadnienie byłoby udaremnione. Prawdą jest, że tak oświadczyła, nawet jeśli treść oświadczenia była fałszywa. Przekonanie S-a jest uzasadnione, ale nie jest wiedzą w myśl koncepcji braku udaremnienia, ponieważ istnieje prawdziwe zdanie (p), które mogłoby to uzasadnienie udaremnić.

Kauzalna teoria wiedzy (A. Goldman) “S wie, że p wtedy i tylko wtedy, gdy fakt, że p jest kauzalnie związany we ‘właściwy’ sposób z przekonaniem S-a, że p” (Goldman 1967, 369)

Kondycjonalna definicja wiedzy (Nozick) S wie, że p =df (1) p jest prawdziwe; (2) S ma przekonanie, że p; (3) Gdyby p nie było prawdziwe, to S nie miałby przekonania, że p; (4) Gdyby p było prawdziwe, to S miałby przekonanie, że p (Nozick 1981, 172-176).

Goldman – wiedza to pojęcie prototypowe Wiedza nie da się zdefiniować przy pomocy warunków koniecznych i wystarczających koncepcja Austina: „wiem” to wyrażenie performatywne, które nie oznacza żadnego stanu umysłu, a jest jedynie środkiem językowym do poręczania swoim autorytetem. Pojęcia są zwykle reprezentowane za pomocą cech, które nie są konieczne, a tylko często przysługują desygnatom danego pojęcia. Zbiór takich cech to prototyp. Przedmiot jest uważany za desygnat danego pojęcia jeśli jest dość podobny do prototypu. Nie każdy ptak lata i śpiewa (pingwiny nie latają, a sępy nie śpiewają). Desygnaty pojęć dzielą się na typowe i nietypowe. Podobnie, niektóre przypadki wiedzy są modelowe, a inne peryferyjne. pojęcia rodzinowe w sensie Wittgensteina, metafora kłącza Deleuze