NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

TEORIE I NURTY W NAUCE O ZARZĄDZANIU cz.II
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Psychologia Zarządzania
Badania operacyjne. Wykład 1
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
Konstruktywizm.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Przyszłość nauk OiZ określają trzy perspektywy
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Ku nowej ekonomii politycznej
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii. A.Wojtyna (2000r)
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Na podstawie artykułu Marka Mazura
Podstawy metodologiczne ekonomii
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Przygotował Witold Przychoda
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Rozróżnienie miedzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną Lidia Caban Na podstawie M. Blaug (1995), Metodologia ekonomii, PWN; rozdz. 5.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Ekonomia eksperymentalna
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Pracę wykonała: Anna Kur.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Zarządzanie kadrami Human Resources Management HRM
Studium Przypadku (case study)
Metodyki zarządzania projektami
„The Economic Approach to Human Behavior” Przygotowała: Iwona Sadowska
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Zarządzanie w pielęgniarstwie
istotne cechy kryterium:
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
NAUKA O ORGANIZACJI EWOLUCJA KONCEPCJI.
WPROWADZENIE Sprawy organizacyjne Problematyka przedmiotu.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Model kaskadowy jest czytelny, przejrzysty, ale w istocie niepraktyczny Proces projektowania systemu informacyjnego.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Dr Małgorzta Cieciora Mgr Magdalena Kowalewska
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Teoria organizacji Wykład 1.
prof. dr hab. Agnieszka Sopińska
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
TEORIA ZARZĄDZANIA Uczelnia Zawodowa Zagłębia Miedziowego w Lubinie Lubin 2007 dr inż. Zdzisław Pólkowski.
ZARZĄDZANIE. CECHY DZIAŁANIA ZORGANIZOWANEGO CELOWOŚĆ, SPOSÓB ZORGANIZOWANIA WYODRĘBNIENIE Z OTOCZENIA, PRZYWÓDZTWO.
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Arkadiusz Król Grupa II a
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Proces przewodzenia i kontrolowania
Zarządzanie przedsiębiorstwami
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Źródła wiedzy o organizacji i zarządzaniu I rok SSE II, I rok SNE II.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Wprowadzenie i problem optymalnego grafiku
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Zarządzanie przedsiębiorstwami
F. W. Taylora E. Mayo H. Fayola M. Webera
Zapis prezentacji:

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Wyodrębnienie szkół Szkoła klasyczna

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Początek nauki organizacji i zarządzania Fryderyk Winslow Taylor Zapoczątkował naukowe podejście do organizacji i zarządzania. Dalsza ewolucja nauki oiz następowała dzięki kolejnym badaniom i publikacjom następnych naukowców. Frederick Winslow Taylor (1856-1915)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Wyodrębnienie szkół* NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Rozwija się wielokierunkowo i jest interdyscyplinarna. (wiele publikacji, różni teoretycy, różne poglądy) Dominacja jednego kierunku przypada na określony okres. (możliwość wyodrębnienia etapów rozwoju nauki oiz nazywanych szkołami) Szkoły nauki oiz związane są z nazwiskami. (badacze inicjujący dany kierunek badań, publikacja) *Szkoła – in.: nurt, spojrzenie, teoria, doktryna

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Wyodrębnienie szkół UCZNIOWIE DANEJ SZKOŁY Z CZASEM USAMODZIELNIAJĄ SIĘ, a następnie: rozwijają kierunek mistrza, kreują nowe kierunki badawcze, (lub) krytykują mistrza i jego podejście. DETERMINANTY POWSTANIA NOWYCH SZKÓŁ: wynalazki i odkrycia naukowe (stosowane w badaniach nad pracą ludzką), rozwój gospodarczy, uwarunkowania pozanaukowe (zmienność otoczenia organizacji, np.: wojna).

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Schemat procesu powstawania szkoły noiz PROBLEM ZAINTERESOWANIE PROBLEMEM ORGANIZACYJNYM OBRANIE METODY BADAWCZEJ BADANIA USTALENIA BADAWCZE Akceptacja ustaleń Brak akceptacji (min. częściowe) cdn. POWSTAJE ZALĄŻEK SZKOŁY

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Schemat procesu powstawania szkoły noiz AKCEPTACJA USTALEŃ BADAWCZYCH POWSTANIE METODY KRYTYKA SZKOŁY (METODY) BADANIA i USTALENIA POWSTAJE ULEPSZANA JEST NOWA METODA DOTYCHCZASOWA Akceptacja Brak Akceptacja Brak akceptacji akceptacji która pozwala na: rozwiązanie problemu organizacyjnego (lub) chociaż na jego interpretowanie ponieważ: nie daje pełnego rozwiązania problemu jej stosowanie pokazuje nowe problemy, na które dana metoda nie daje już odpowiedzi SZKOŁA KIERUNEK SZKOŁA KIERUNEK

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Wyodrębnienie szkół CECHY SZKÓŁ NAUKI OiZ: różny okres występowania, nie odrzucano dorobku poprzednich szkół (mimo ich krytyki i niedostatków), niejednolite pod względem kierunków i metod badawczych, prawie każda szkoła miała kierunki badawcze (dominująca myśl występująca w ramach danej szkoły w jakimś podokresie), ewolucja nauki oiz nie przebiegała jednolicie (USA Europa i inne kontynenty; proces akceptacji szkoły mógł trwać długo lub nie zawsze występował).

NAJCZĘSTRZE KRYTERIA WYODRĘBNIENIA SZKOŁY: NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Wyodrębnienie szkół NAJCZĘSTRZE KRYTERIA WYODRĘBNIENIA SZKOŁY: wspólny cel czas działania metoda rozwiązania problemu organizacyjnego

PODZIAŁ SZKÓŁ ZE WZGLĘDU NA CEL NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Wyodrębnienie szkół PODZIAŁ SZKÓŁ ZE WZGLĘDU NA CEL SZKOŁA OTWARTA SZKOŁA ZAMKNIĘTA (in. nowoczesna) (in. klasyczna) CECHY Podstawowe założenie brak uniwersalnych zasad w oiz Dobór metody badawczej, która pozwala opisać i zrozumieć rzeczywistość organizacyjną. Tworzenie: zamkniętych modeli organizacyjnych „gotowych recept” na rozwiązanie problemów SZKOŁY PODEJŚCIE INTEGRUJĄCE SYTUACYJNE PODEJŚCIE INTEGRUJĄCE SYSTEMOWE KLASYCZNA BEHAWIORALNA ILOŚCIOWA SYSTEMÓW SPOŁECZNYCH

SZKOŁY NAUKI ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁY NAUKI ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA KLASYCZNA BEHAWIORALNA ILOŚCIOWA SYSTEMÓW SPOŁECZNYCH INTEGRUJĄCEGO PODEJŚCIA SYSTEMOWEGO INTEGRUJĄCEGO PODEJŚCIA SYTUACYJNEGO (in. neoklasyczna, empiryczna) JASNO WYODRĘBNIONE SPORNE WYODRĘNIENIE

KIERUNEK NAUKOWEGO ZARZĄDZANIA KIERUNEK ADMINISTRACYJNY NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA KLASYCZNA 1880 r. 1924 r. Początek zawodowej pracy Taylora. Powstanie szkoły behawioralnej. Początek eksperymentu w Hawthorn. KIERUNEK NAUKOWEGO ZARZĄDZANIA (naukowej organizacji pracy) 1880 r.-1915 r. KIERUNEK ADMINISTRACYJNY (zarządzania administracyjnego) 1916 r.-1924 r.

SZKOŁA BEHAWIORALNA od 1924 r. NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA BEHAWIORALNA od 1924 r. Eksperyment w Hawthorn KIERUNEK STOSUNKÓW MIĘDZYLUDZKICH (human relations) 1924 r.-1939 r. KIERUNEK BEHAWIORALNY (zachowań organizacyjnych) od lat 40. XX w. Elton Mayo Douglas McGregor Abraham Maslow Rensis Likert

SZKOŁA BEHAWIORALNA NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA BEHAWIORALNA Rensis Likert i Angus Campbell na Uniwersytecie Michigan podczas II Wojny Światowej

KIERUNEK BADAŃ OPERACYJNYCH NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA ILOŚCIOWA od 1941/1942 r. Koncentruje się na zastosowaniu: modeli, metod matematycznych symulacji do rozwiązywania problemów decyzyjnych w złożonych organizacjach. KIERUNEK BADAŃ OPERACYJNYCH od 1941 r. KIERUNEK TEORII DECYZJI koniec lat 40. XX w. Patrick Blackett Robert McNamara

SZKOŁA ILOŚCIOWA NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA ILOŚCIOWA R. McNamara z australijskim premierem Haroldem Holtem w Pentagonie (1966 r.) President John F. Kennedy i R. McNamara (1962 r.)

SZKOŁA SYSTEMÓW SPOŁECZNYCH 1938 r. lub 1956 r. lub lata 60. XX w. NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA SYSTEMÓW SPOŁECZNYCH 1938 r. lub 1956 r. lub lata 60. XX w. Początek tej szkoły wiąże się z: nurtem strukturalnym w amerykańskiej teorii socjologii, dorobkiem tzw. psychologii postaci, ograniczeniami szkoły klasycznej i kierunku human relations. 1938 r. Chester Irving Bernard , Funkcje kierownicze (The Functions of the Executive ) 1956 r. Ludwig von Bertalanffy, Ogólna teoria systemów Lata 60. XX w. Inspiracja publikacjami Herberta Simona: Racjonalne podejmowanie decyzji biznesowych (American Economic Review , 1979) Nauka o decyzji kierowniczej (New York 1960)

SZKOŁA SYSTEMÓW SPOŁECZNYCH 1938 r. lub 1956 r. lub lata 60. XX w. NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA SYSTEMÓW SPOŁECZNYCH 1938 r. lub 1956 r. lub lata 60. XX w. Ludwig von Bertalanffy (1901-1972) Austriacki biolog i filozof Herbert Simon (1916-2001) amerykański ekonomista, informatyk, socjolog i psycholog, laureat Nobla w dziedzinie ekonomii w 1978 roku. Chester Irving Bernard (1886-1961) Amerykański praktyk i teoretyk zarządzania

SZKOŁA SYSTEMOWA INTEGRUJĄCE PODEJŚCIE SYSTEMOWE NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA SYSTEMOWA INTEGRUJĄCE PODEJŚCIE SYSTEMOWE Organizacja jest postrzegana jako całość. Organizacja jest traktowana jako jednolity, celowy i złożony system składający się z wzajemnie powiązanych części. Rozwój świadomości w zakresie tego, że działalność dowolnego elementu systemu bardziej lub mniej wpływa na działalność całej organizacji lub jej części. Analogia do biologii: organizacja jako system współzależnych podsystemów, gdzie zmiana jednego dotyka całości, organizacja jako podsystem większego systemu (organizacja a otoczenie).

SZKOŁA SYSTEMOWA INTEGRUJĄCE PODEJŚCIE SYSTEMOWE NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA SYSTEMOWA INTEGRUJĄCE PODEJŚCIE SYSTEMOWE James G.March Herbert Simon Peter Drucker (ur. 1928 r.) (1916-2001) (1909-2005)

INTEGRUJĄCE PODEJŚCIE SYTUACYJNE (neoklasyczna, empiryczna) NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA SYTUACYJNA INTEGRUJĄCE PODEJŚCIE SYTUACYJNE (neoklasyczna, empiryczna) Nie istnieje jeden najlepszy sposób zarządzania, który można stosować bez względu na okoliczności. Założenia: sposób zarządzania jest zależny od okoliczności, nie można zawsze stosować tego samego sposobu zarządzania.

SZKOŁA SYTUACYJNA INTEGRUJĄCE PODEJŚCIE SYTUACYJNE NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoły nauki organizacji i zarządzania SZKOŁA SYTUACYJNA INTEGRUJĄCE PODEJŚCIE SYTUACYJNE (neoklasyczna, empiryczna) Sytuacyjny model przywództwa Przywództwo jest powiązane z sytuacją. Różne okoliczności wymagają różnych stylów przywództwa. Paul Hersey (1931-2012) Kenneth H. Blanchard (ur. 1939 r.)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoła klasyczna Kierunek naukowego zarządzania System zarządzania (in. organizacji pracy) w zakresie naukowego zarządzania opracowali: Fryderyk Winslow Taylor Harrington Emerson Henry L. Gantt Frank B. Gilbreth Termin „naukowe zarządzanie” został wprowadzony przez Louisa D. Brandeis’a. Fryderyk Winslow Taylor nazywał swój system: system zarządzania przez stawianie zadań (task management) system zadaniowy (task system) Louis D. Brandeis (1856-1941)

Fryderyk Winslow Taylor NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoła klasyczna Kierunek naukowego zarządzania Fryderyk Winslow Taylor Podstawowy cel naukowego zarządzania to zagwarantowanie maksimum dobrobytu zarówno pracodawcy jak i pracownikowi. Założenia naukowego zarządzania interesy pracowników i pracodawców są takie same dobrobyt pracodawcy nie może istnieć przez dłuższy czas bez dobrobytu pracownika ZARZĄDZANIE – DOKŁADNE POZNANIE TEGO, CO LUDZIE MAJĄ ZROBIĆ, A NASTEPNIE DOPILNOWANIE, ABY ZROBILI TO W NAJLEPSZY I NAJTAŃSZY SPOSÓB.

Fryderyk Winslow Taylor ZASADY NAUKOWEGO ZARZĄDZANIA NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoła klasyczna Kierunek naukowego zarządzania Fryderyk Winslow Taylor ZASADY NAUKOWEGO ZARZĄDZANIA rozwój wiedzy naukowej i zastąpienie nią wiedzy praktycznej naukowy dobór i stały rozwój (szkolenie) pracowników stosowanie przez pracowników wiedzy naukowej prawie równy podział zadań między kierowników i pracowników (bliska i stała współpraca)

IDEE (ZASADY) ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoła klasyczna Kierunek naukowego zarządzania Harrington Emerson IDEE (ZASADY) ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA jasno określone cele, zdrowy sąd, rada fachowa, dyscyplina, sprawiedliwe, uczciwe postępowanie, niezawodne, natychmiastowe, dokładne sprawdzanie, porządek (rozkład) w przebiegu działania, wzorce i normy, warunki przystosowane, wzorcowe sposoby działania, pisemne instrukcje, nagroda za wydajność. Harrington Emerson (1853-1931)

Podstawowy warunek naukowego zarządzania NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoła klasyczna Kierunek naukowego zarządzania Henry Laurence Gantt Doskonalił i rozwijał koncepcje Taylora Podstawowy warunek naukowego zarządzania Zdolność rozróżnienia pomiędzy faktem a opinią Poznanie i zgromadzenie faktów obejmowało: ustalenie właściwego zadania dziennego dla człowieka odpowiedniego do danej pracy, ustalenie wynagrodzenia, które skłoni pracownika do wykonania całego zadania dziennego, planowanie, tak aby pracownik mógł pracować nieprzerwanie i wydajnie. Henry Laurence Gantt (1861-1919)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Szkoła klasyczna Kierunek naukowego zarządzania Zasady Gantta: Człowiek jest istotą zorientowana na osiąganie celów (ustalenie zadań). Planowanie i kontrola gwarantują odpowiednie metody. Ustalenie zadań jest lepsze niż poganianie lub nakłanianie do pracy. Zasada zadania i premii. Wydawanie poleceń = dopilnowanie wykonania zadania. Szkolenie należy do obowiązków kierownictwa. Właściwe nawyki pracy prowadzą do zwiększenia wydajności. Zarządzanie jest misją przywódczą a jego misją jest postęp.

Praca samodzielna w domu: NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Wyodrębnienie szkół nauki oiz Szkoła klasyczna Praca samodzielna w domu: 2.5 Szkoła behawioralna – 2.9. Polska myśl organizacyjna (włącznie)

Dziękuję za uwagę NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Wyodrębnienie szkół nauki oiz Szkoła klasyczna Dziękuję za uwagę