Deinstytucjonalizacja usług - EFS

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Advertisements

Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Działanie 7.6 Konkurs nr: RPZP IP K09/15 Wsparcie rozwoju usług społecznych świadczonych w interesie ogólnym.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Finansowanie działań związanych z rozwojem selektywnego zbierania odpadów komunalnych - środki unijne Gdańsk, 14 listopada 2016 r. Regionalny Program.
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Blanka Skrzypkowska-Brancewicz
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty EKG”
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty Spirometrii”
Akredytacja w Szpitalu Uniwersyteckim
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Rzecznik Praw Dziecka.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Gdańsk, luty 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
STOWARZYSZENIE OSTRZSZOWSKIE CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Finansowanie programu
Program „Profilaktyka Nowotworów głowy i szyi”
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Działanie 7.6 Konkurs nr: RPZP IP K09/15
„Poprawa efektywności systemu ratownictwa medycznego poprzez modernizację i doposażenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
REGIONALNY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Miasto Przyjazne Dzieciom
Gdańsk, marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zapis prezentacji:

Deinstytucjonalizacja usług - EFS 2014-2020 Poznań, 10.11.2017 r. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu

Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze zdrowia na lata 2014-2020 Deinstytucjonalizacja opieki medycznej – proces przejścia od usług świadczonych w formach instytucjonalnych do usług świadczonych na poziomie lokalnych społeczności, realizowany zgodnie z „Ogólnoeuropejskimi wytycznymi dotyczącymi przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności” i wymagający z jednej strony rozwoju usług świadczonych na poziomie lokalnych społeczności, z drugiej – stopniowego ograniczenia usług w ramach opieki instytucjonalnej.

Co to jest deinstytucjonalizacja usług? Ważne dokumenty: Ogólnoeuropejskie wytyczne dotyczące przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności Wykorzystanie funduszy Unii Europejskiej w celu przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności –zestaw narzędzi Co to jest deinstytucjonalizacja usług? Usługi świadczone w lokalnej społeczności – usługi umożliwiające osobom niezależne życie w środowisku lokalnym. Usługi te zapobiegają odizolowaniu osób od rodziny i środowiska lokalnego, a gdy to nie jest możliwe, gwarantują tym osobom warunki życia jak najbardziej zbliżone do warunków domowych i rodzinnych oraz umożliwiają podtrzymywanie więzi rodzinnych i sąsiedzkich.

Na czym polega deinstytucjonalizacja usług? Usługi świadczone w lokalnej społeczności są świadczone w sposób: a) zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby) oraz jak najbardziej zbliżony do warunków odpowiadających życiu w środowisku domowym i rodzinnym; b) umożliwiający odbiorcom tych usług kontrolę nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą; c) zapewniający, że odbiorcy usług nie są odizolowani od ogółu społeczności lub nie są zmuszeni do mieszkania razem; d) gwarantujący, że wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed indywidualnymi potrzebami mieszkańców.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017 r Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017–2022 Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017– 2022 określa strategię działań mających na celu: zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi kompleksowej, wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym; kształtowanie wobec osób z zaburzeniami psychicznymi właściwych postaw społecznych, w szczególności zrozumienia, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałania ich dyskryminacji.

Zalecane w rozporządzeniu rozwiązania organizacyjne dla CZP Dla obszaru zamieszkałego przez nie więcej niż 200 tys mieszkańców (ale w projekcie co do zasady mniej – powiat lub nawet część powiatu – Poznań, powiat poznański) CZP udziela pomocy: czynnej, długoterminowej, krótkoterminowej, doraźnej, konsultacyjnej CZP składa się z zespołów: ambulatoryjnego, środowiskowego, dziennego, szpitalnego Dostępność punktu konsultacyjnego 7 dni w tyg (najlepiej 24h) Ścisła współpraca z usł. społecznymi i aktywizacją społ.-zawodową Forma prawna – podmiot/zakład leczniczy lub konsorcjum

Wstępne kryteria dla obszaru opieki psychiatrycznej Kryteria dostępu 1. Projekt w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej, jest realizowany wyłącznie przez podmiot wykonujący działalność leczniczą uprawniony do tego na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego. 2. Projekt zawiera działania ukierunkowane na przeniesienie świadczeń opieki zdrowotnej z poziomu lecznictwa szpitalnego na rzecz podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, przede wszystkim poprzez: • zapewnienie lub wzmocnienie koordynacji opieki nad pacjentem, lub • rozwój zdeinstytucjonalizowanych form opieki nad pacjentem, w szczególności poprzez rozwój środowiskowych form opieki . Oznacza to, że projekt zawiera działania mające na celu przejście od opieki instytucjonalnej do środowiskowej zgodnie z „Ogólnoeuropejskimi wytycznymi dotyczącymi przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności” oraz z „Krajowym Programem Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020”.

Wstępne kryteria dla obszaru opieki psychiatrycznej Kryteria dostępu 3. Projekt przewiduje utworzenie Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego i jest realizowany zgodnie z zalecanymi rozwiązaniami organizacyjnymi w psychiatrycznej opiece zdrowotnej wskazanymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017-2020 w ramach projektu obejmującego deinstytucjonalizację usług społecznych i deinstytucjonalizację opieki medycznej.

Wstępne kryteria dla obszaru opieki psychiatrycznej Kryteria dostępu 4. Okres realizacji projektu nie przekracza 36 miesięcy. 5. Projekt odpowiada na problemy i potrzeby w świadczeniu usług, zidentyfikowane na obszarze jego realizacji.

Wstępne kryteria dla obszaru opieki psychiatrycznej Kryteria dostępu 6. Projekt zapewnia włączenie społeczności lokalnej w realizowane działania zgodnie z koncepcją empowerment. Włączenie w realizowane działania polega na angażowaniu w miarę możliwości społeczności lokalnej w podejmowanie decyzji dotyczących projektu i umożliwieniu jej brania odpowiedzialności za swoje działania, co przekłada się na świadomość kosztów, poczucie przynależności oraz poprawę relacji między organizatorem, dostawcami i odbiorcami usług. 7. Beneficjent zapewnia, że wsparcie dla usług w projekcie polega na tworzeniu miejsc świadczenia ww. usług w formie usług świadczonych w lokalnej społeczności. Miejsca świadczenia usług mogą być tworzone zarówno w nowych podmiotach jak i w podmiotach istniejących.

Wstępne kryteria dla obszaru opieki psychiatrycznej Kryteria dostępu 8. Wsparcie udzielane przez Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego ma charakter zindywidualizowany, dostosowany do potrzeb odbiorców. 9. W przypadku gdy realizatorem jest szpital, dla włączenia społecznego oraz dla przeciwdziałania stygmatyzacji, nie później niż rok od momentu rozpoczęcia realizacji projektu część infrastruktury ŚCZP utworzona zostanie w społeczności lokalnej, poza obszarem szpitala.

Kryteria premiujące 1. Wnioskodawcą lub partnerem jest podmiot wykonujący działalność leczniczą udzielający świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna na podstawie zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z dyrektorem właściwego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Waga punktowa: 3 2. Wnioskodawca lub partner posiada doświadczenie w obszarze świadczenia usług społecznych lub usług zdrowotnych Waga punktowa: 2 - w przypadku doświadczenia od 3-4 lat i 11 m-cy w jednym obszarze 3 - w przypadku doświadczenia od 5-6 lat i 11 m-cy w jednym obszarze 4 - w przypadku doświadczenia od 7-8 lat i 11 m-cy w jednym obszarze 5 - w przypadku doświadczenia od 9 lat i powyżej w jednym obszarze. W sytuacji gdy Wnioskodawca lub partner posiada doświadczenie w obu obszarach liczba punktów premiujących zostanie zsumowana. Maksymalna liczba punktów do uzyskania wynosi 10.

Kryteria premiujące 3. Projekt zawiera działania komplementarne do innych projektów finansowanych ze środków UE (również realizowanych we wcześniejszych okresach programowania), ze środków krajowych lub innych źródeł. Waga punktowa: 3 4. Wnioskodawcą lub partnerem jest podmiot, który posiada akredytację wydaną na podstawie ustawy o akredytacji o ochronie zdrowia lub jest w okresie przygotowawczym do przeprowadzenia wizyty akredytacyjnej (okres przygotowawczy rozpoczyna się od daty podpisania przez dany podmiot umowy z w zakresie przeprowadzenia przeglądu akredytacyjnego) lub posiada certyfikat normy EN 15224 - Usługi Ochrony Zdrowia – System Zarządzania Jakością. 5. Projekt jest realizowany przez podmiot ekonomii społecznej lub organizację pozarządową lub podmiot, o którym mowa w art. 3. ust 3 pkt. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie lub w partnerstwie z takim podmiotem.

Kryteria premiujące 6. Projekt zapewnia funkcjonowanie punktu zgłoszeniowo-konsultacyjnego zapewniającego szybką rejestrację, koordynację świadczeń oraz w koniecznych przypadkach interwencję kryzysową dostępnego przez 7 dni w tygodniu przez całą dobę. Waga punktowa: 3 7. Wnioskodawcą lub partnerem jest samorząd powiatowy. Waga punktowa: 15

Głównym celem jest deinstytucjonalizacja Koordynacja działań (leczenie doraźne, szpitalne, dzienne, ambulatoryjne, środowiskowe, usługi społeczne i zdrowotne) – możliwa współpraca z funkcjonującymi placówkami Zapewnienie odpowiedniej kadry (lekarze, psycholodzy, pielęgniarki, pracownicy socjalni, trener pracy, terapeuta środowiskowy, terapeuta zajęciowy, psychoterapeuta) Dostępność 24/7 Trwałość (możliwość wykorzystania środków publicznych innych niż projektowe) Pierwszeństwo dla realizacji zapisów Rozporządzenia

Szczegółowych informacji udzielają: Milena Matysek 61 626 7366 milena.matysek@umww.pl Anna Kazorska 61 626 7308 anna.kazorska@umww.pl