Grafika wektorowa i rastrowa,oraz modele barw w grafice komputerowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Grafika Wektorowa Bitmapowa.
Advertisements

Gimp Przygotowała: Paulina Krupa Joanna Cieślar Zapraszamy :)
Popularne formaty grafiki
Formaty plików Dane cyfrowe.
Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
dotyczące plików graficznych
Obróbka konwencjonalnych zdjęć RTG
Porównanie sposobów opisu obrazu
Agata Józefowicz Gimnazjum w Skórzewie
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Rodzaje plików graficznych.
I Grafika wektorowa.
Grafika wektorowa i bitmapa
Grafika komputerowa rastrowa i wektorowa - porównanie
Przegląd programów graficznych z możliwością tworzenia animacji.
PROGRAMY GRAFICZNE.
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Temat: Grafika komputerowa.
EDYTOR GRAFIKI RODZAJE GRAFIKI
Witamy Was serdecznie na zajęciach Wszechnicy Porannej
Programy graficzne: rastrowe, wektorowe, CAD, wersje AutoCADa.
System generowania wzorów matematycznych MathML
The GNU Image Manipulation Program
O B J A Ś N I E N I E D O P R O G R A M U X A R A 3 D Z I E L O N A G Ó R A 2006.
Temat 2: Edytory HTML.
Grafika wektorowa.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Formaty zdjęć.
GRAFIKA WEKTOROWA I RASTROWA
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
I ty możesz zostać grafikiem komputerowym!
Skalowalność … Obiekty na rysunkach wektorowych możemy dowolnie powiększać bez utraty jakości – nie pojawia się tutaj efekt rozmytych pikseli, a linie.
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Animacja na stronie internetowej
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
Otwórz sobie drzwi do kariery!
Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota
GRAFIKA WEKTOROWA I PROJEKTOWANIE LOGO
Wstęp do grafiki komputerowej
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Komputerowe malowanki
Grafika komputerowa Graphics Image Manipulation Program (GIMP) - zaawansowany edytor grafiki rastrowej za darmo Virtual Reality Modelling Language (VRML)
Grafika komputerowa Dr inż. Piotr Gronek Wykład dla Studium Podyplomowego „Informatyka w Szkole”
Grafika rastrowa - parametry
Grafika na stronie internetowej
Modele barw.
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
GRAFIKA RASTROWA DALEJ. Podział grafiki komputerowej ze względu na sposób powstawania obrazu: GRAFIKA WEKTOROWA GRAFIKA KOMPUTEROWA GRAFIKA RASTROWA.
MARCIN WOJNOWSKI KOMPRESJA I DEKOMPRESJA PLIKÓW. KOMPRESJA Kodowanie danych w taki sposób, aby zajmowały najmniej miejsca na dysku. Najbardziej znanymi.
Grafika komputerowa. Cele lekcji Jak powstaje obraz na ekranie monitora? Modele barw Typy grafiki komputerowej Zastosowanie grafiki komputerowej Pliki.
Grafika komputerowa.
Grafika Komputerowa. Dział informatyki zajmujący się przedstawianiem tego, co rzeczywiste bądź wymyślone za pośrednictwem komputera – czyli rysunki i.
Grafika wektorowa Konrad Janiszewski, kl. 2 . Co to jest? jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą.
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Autor: Andysc dla maaaja0013
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
Dokument komputerowy w edytorze grafiki – tworzenie i zapisywanie
Rozszerzenie pliku: Rozszerzenie pliku to sposób oznaczania typu pliku, który najprościej mówiąc przekazuje informacje o tym, jakie dane zawiera plik.
Geometria obrazu Wykład 5
Grafika rastrowa i wektorowa
Grafika wektorowa i rastrowa,oraz modele barw w grafice komputerowej.
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
Rozszerzenie pliku: Rozszerzenie pliku to sposób oznaczania typu pliku, który najprościej mówiąc przekazuje informacje o tym, jakie dane zawiera plik.
Grafika komputerowa cz.2.
Opracował Tomasz Durawa
Zapis prezentacji:

Grafika wektorowa i rastrowa,oraz modele barw w grafice komputerowej

Rodzaj grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych. Figury te opisane są za pomocą parametrów, które tworzą wektor - stąd nazwa grafika wektorowa. Obraz generowany jest przez komputer na podstawie opisu danego przedmiotu (rysując np. koło o określonym promieniu i położeniu). Grafika wektorowa sprawdza się najlepiej, gdy zachodzi potrzeba stworzenia grafiki, czyli mającego stosunkowo małą ilość szczegółów, nie zaś zachowaniu fotorealizmu obecnego w obrazach. Podstawowe edytory graficzne: CorelDRAW, Adobe Illustrator, oraz Inkscape.

Użycie grafiki wektorowej Odpowiednimi przykładami użycia grafiki wektorowej są: schematy naukowe i techniczne mapy i plany, logo, herby, flagi, godła, różnego typu znaki, np. drogowe, część graficznej twórczości artystycznej (np. komiksy)

Formaty plików grafiki wektorowej SVG (Scalable Vector Graphics) - uniwersalny format dwuwymiarowej grafiki wektorowej, który powstał z myślą o zastosowaniu na stronach WWW CDR (Corel Draw) - to format grafiki wektorowej stworzony przez firmę Corel SWF (Adobe Flash) - format zamknięty grafiki wektorowej, stworzony dla Flasha EPS (Encapsulated PostScript) - format plików służący do przechowywania pojedynczych stron grafiki wektorowej w postaci umożliwiającej osadzanie ich w innych dokumentach WMF (Windows Metafile Format) - format graficzny stosowany w systemach Windows

Zalety i wady grafiki wektorowej Zalety grafiki wektorowej 1.prostota opisu 2.skalowalność 3.możliwość modyfikacji 4.mniejszy rozmiar 5.opis przestrzeni trójwymiarowych Wady grafiki wektorowej 1.grafika wektorowa jest mało realistyczna 2.ogromna złożoność pamięciowa dla obrazów fotorealistycznych

Program CorelDRAW CorelDRAW to produkt kanadyjskiej firmy Corel Corporation. Jest to pakiet programów graficznych służący początkowo do obróbki grafiki wektorowej, z czasem wzbogacany o kolejne programy dotyczące różnorodnych zastosowań grafiki komputerowej.

Inkscape Jest to darmowy program do tworzenia grafiki wektorowej. Pozwala na tworzenie przede wszystkim symboli, znaków towarowych i logotypów produktów/firm/stowarzyszeń oraz tworzenie ikon czy postaci komiksowych. Jest odpowiednikiem popularnego, płatnego programu CorelDRAW. Pracuje w systemach Linux, Mac OS, Windows, a rozpowszechniany jest na licencji GNU GPL. Nie obsługuje standardu CMYK, pozwalając jedynie na jego symulację. Umożliwia tworzenie kształtów i linii, strzałek, tworzenie krzywych Béziera, wyginanie napisów wzdłuż krzywych, malowanie obiektów – także gradientem, nadawanie im przezroczystości, zmianę kształtów dowolnych obiektów za pomocą rozbudowanej edycji węzłów, sumowanie i odejmowanie ścieżek, grupowanie i rozgrupowywanie obiektów, kaligrafię. Udostępnia narzędzie do wyrównywania obiektów względem siebie. Pozwala na bezpośrednie dołączanie do projektu rysunków grafiki rastrowej lub ich wektoryzację (trasowanie), za pomocą zintegrowanej wtyczki wykorzystującej program potrace. Program ten zawiera również prosty edytor kodu XML, co umożliwia dostęp m.in. do zablokowanych obiektów. Jego zaletą jest wbudowany zbiór polskich lekcji, dostępnych w menu pomocy, zawierających praktyczne ćwiczenia od podstawowych kształtów do zaawansowanych jak kaligrafia czy elementy kompozycji. Macierzystym formatem zapisu plików w Inkscape jest SVG. Program umożliwia jednak eksport do innych formatów – EPS, PS, AI, zwykły SVG, POV (POV-Ray, tylko spline'y), SVGZ (skompresowany SVG).

Grafika rastrowa grafika rastrowa - W grafice rastrowej obrazy tworzone są z położonych regularnie, obok siebie pikseli. Posiadają one różne kolory lub odcienie jasności. Najważniejsze edytory graficzne: Photoshop, MS Paint oraz GIMP

Najpopularniejsze formaty plików grafiki rastowej JPG – najpopularniejszy format zapisu plików graficznych. Zastosowanie kompresji daje spore zmniejszenie ich rozmiarów, dzięki czemu są one chętnie stosowane w fotografii cyfrowej i Internecie. Obrazy zachowane w tym formacie mają rozszerzenie: jpg lub jpeg. GIF - obraz zachowany w tym formacie ma maksymalnie 256 kolorów. Dzięki kompresji pliki mają niewielki rozmiar. Dużą zaletą jest możliwość utworzenia prostych animacji. Format ten jest ciągle bardzo powszechny w zastosowaniach internetowych. Pliki w tym formacie mają rozszerzenie gif. PNG - format ten został opracowany jako następca formatu GIF. Pliki w tym formacie mają rozszerzenie png. BMP - podstawowy format plików graficznych w systemie Windows. Zawiera nieskompresowaną grafikę rastrową, co powoduje, że pliku w tym formacie mają duży rozmiar. Ten rodzaj plików ma rozszerzenie bmp. TIFF - jest to uniwersalny format zapisu grafiki bitmapowej. Czyta go każdy lepszy program graficzny. Jest to powszechny format stosowany przez grafików komputerowych.

Zalety i wady grafiki rastrowej Zalety grafiki rastrowej 1.realizm obrazów - zdjęcia są obrazami rastrowymi 2.duża ilość formatów i programów do edycji grafiki rastrowej Wady grafiki rastrowej 1.duży rozmiar plików 2.ograniczona możliwość modyfikacji 3.utrata jakości przy skalowani

Program FastStone Image Viewer FastStone Image Viewer to jedna z najpopularniejszych przeglądarek graficznych dostępnych w naszym serwisie. Program charakteryzuje się ładnym interfejsem graficznym oraz sporym zapleczem możliwościami. Aplikacja obsługuje wszystkie najpopularniejsze pliki graficzne (JPEG, JPEG2000, GIF, BMP, PNG, PSD, PCX, TIFF, WMF, ICO, CUR, TGA, EMF, PXM, EPS, WBMP) w tym również bezstratny format RAW (CRW, CR2, NEF, PEF, RAF, MRW, ORF, SRF, RW2 i DNG). FastStone Image Viewer umożliwia wykonywanie wielu operacji na plikach. Oprócz podstawowych, takich jak zmiana rozmiaru, obrót, korekcja barw, do dyspozycji użytkownika oddano również funkcje wyostrzania, rozmywania, usuwania szumów, redukcji efektu czerwonych oczu, czy konwersji formatu grafik. FastStone Image Viewer oferuje również opcję lupy, dzięki której można zobaczyć powiększony fragment zdjęcia. Osobom, które posiadają dużą liczbę fotografii przyda się z pewnością możliwość seryjnej konwersji formatu, rozmiaru itp., a także rozbudowany system prezentacji zdjęć z opcją ponad 150 efektów przejść pomiędzy fotkami oraz możliwością odtwarzania muzyki w tle.

Przewaga grafiki wektorwej nad rastrową Przewaga grafiki wektorowej nad rastrową: obraz wektorowy wymaga bardzo małej ilości informacji, co przekłada się na małe pliki. Rozmiar obrazu nie wpływa na rozmiar pliku. Niestety, obraz w praktyce nie ma „detalu”. Jest to „gra coś za coś” – potrzebny jest potężny procesor do wygenerowania informacji wizualnej w oparciu o algorytm, robiąc przybliżenie na krawędź np. okręgu zawsze będzie to krawędź gładka. Z drugiej strony, jeśli krzywa jest reprezentowana np. wielobokiem, to przybliżenie ujawni niewłaściwą reprezentacje matematyczną. przybliżanie krzywych nie zwiększa proporcjonalnie ich grubości jako linii. Zwykle ta grubość nie jest zwiększana albo następuje utrata proporcji. Z drugiej strony, nieregularne krzywe reprezentowane przez proste geometryczne kształty udaje się zrobić proporcjonalnie szersze podczas przybliżenia, tak aby wyglądały gładko i nie przypominały tych składowych kształtów. Problem ten znika w przypadku grafiki fraktalnej, parametry obiektów są pamiętane i mogą być modyfikowane. To oznacza, że transformacje graficzne, takie jak translacja, skalowanie, rotacja, wypełnianie, itp. nie degradują jakości rysunku. Ponadto wymiary zwykle podaje się w jednostkach niezależnych od urządzenia, co przekłada się później na optymalną rasteryzację w module rasteryzującym, gdy zmuszeni jesteśmy przez urządzenie wyświetlające do przejścia na postać rastrową, z perspektywy grafiki 3D, renderowanie cienia w grafice wektorowej jest znacznie bardziej realistyczne, ponieważ cienie mogą być abstrahowane do promieni światła, z których wynikają. To umożliwia renderowanie z realizmem bliskim klasycznej fotografii.

Modele barw w grafice komputerowej wraz z kolorem barw(RGB i CMYK)

RGBRGB RGB Jeden z modeli kodowania barw. Jego nazwa powstała ze złożenia pierwszych liter angielskich nazw barw: R – red (czerwonej), G – green (zielonej) i B – blue (niebieskiej), Jest to model polegający na mieszaniu w ustalonych proporcjach trzech kolorów podstawowych - czerwonego, zielonego i niebieskiego.

CMYKCMYK CMYK zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku wielobarwnym w poligrafii i metodach pokrewnych (atramenty, tonery i inne materiały barwiące w drukarkach komputerowych, kserokopiarkach itp.). Na zestaw tych kolorów mówi się również barwy procesowe lub kolory triadowe (kolor i barwa w jęz. polskim to synonimy). CMYK to jednocześnie jedna z przestrzeni barw w pracy z grafiką komputerową.

Koniec! Pracę wykonała:Sylwia Giers kl. II Isw Źródła: -Wikipedia, WikiBoks, podręcznik do informatyki.