GRANTY Szkolenie z zakresu możliwości uzyskania wparcia w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Rozliczanie finansowe projektów w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego – przygotowanie wniosków o płatność,
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Szczegółowe omówienie działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania w ramach PROW
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1 Działalność i cele LGD Dorzecze –Wisły oraz realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Poprzez Lokalną Grupę Działania wrzesień 2015 Konsultacje dotyczące budowania Lokalnej Strategii.
Dokumenty aplikacyjne do ubiegania się o pomoc na budowę lub modernizację dróg lokalnych w ramach PROW na lata Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
DZIAŁALNOŚĆ LGD W ZAKRESIE ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Łobżenica, r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Spotkanie informacyjne dla osób zainteresowanych pozyskiwaniem ś rodków unijnych za po ś rednictwem Lokalnej Grupy Działania „Region Włoszczowski” w ramach.
Podstawowe zasady przyznawania pomocy w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Wzgórz Dalkowskich „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Działanie: M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Poddziałanie: 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji Umowa o przyznaniu.
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych     „Zakładania działalności gospodarczej” „Rozwijania działalności gospodarczej”
PROJEKTY GRANTOWE – PROW
GRANTY Maj 2017 v.1.
Lokalna Grupa Działania
z wypełniania dokumentów aplikacyjnych
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Umowa o przyznaniu pomocy – wybrane elementy
Szkolenie dla grantobiorców
DOKUMENTY STRATEGICZNE
Szkolenie w zakresie możliwości wsparcia na
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Podejmowanie działalności
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Umowa o przyznaniu pomocy
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Załączniki do wniosku o płatność
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.2 Wsparcie inwestycji.
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.4 Wsparcie inwestycji.
Stowarzyszenie Turystyczne Kaszuby Kartuzy, sierpień 2017 r.
Wsparcie aktywności gospodarczej
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Szkolenie dla Wnioskodawców
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Razem na Piaskowcu”
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Seminarium informacyjne Koncepcja wdrażania przedsięwzięcia 1. 1
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Kryteria wyboru operacji w zakresie formalnym i merytorycznym
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

GRANTY Szkolenie z zakresu możliwości uzyskania wparcia w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Materiał opracowany przez Lokalną Grupę Działania Stowarzyszenie „Z Tradycją w Nowoczesność”, Instytucja zarządzająca – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Materiał współfinansowany za środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19-4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji” PROW 2014-2020

Projekt grantowy - projekt, w ramach realizacji którego LGD udziela Grantobiorcom grantów na realizację operacji służących osiągnięciu celu tego projektu. Grant – środki finansowe powierzone Grantobiorcy na realizację operacji służącej osiągnięciu celu projektu grantowego Grantobiorca – podmiot publiczny lub prywatny wybrany w drodze naboru ogłoszonego przez LGD w ramach projektu grantowego do realizacji operacji służącej osiągnięciu jego celu. Wniosek o powierzenie grantu składany przez Grantobiorcę Umowa o powierzenie grantu – umowa podpisywana przez LGD oraz Grantobiorcę, określająca warunki wykorzystania dofinansowania na realizację zadań wynikających z wniosku o powierzenie grantu, Wniosek o rozliczenie grantu – dokument składany przez Grantobiorcę po zakończeniu realizacji operacji do LGD Definicje

Grantobiorcy Osoba fizyczna Obywatel UE Osoba pełnoletnia Miejsce zamieszkania na obszarze LGD Osoba prawna Siedziba lub oddział na obszarze LGD JST Jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej Grantobiorcy

Grantobiorca nie może prowadzić działalności gospodarczej Grantobiorca nie może prowadzić działalności gospodarczej!!! Realizacja zadania przez grantobiorcę nie może być współfinansowana z innych środków publicznych z wyjątkiem zadań realizowanych przez jednostkę sektora finansów publicznych lub organizację pożytku publicznego będącą organizacją pozarządową. Granty na realizację zadań w ramach projektu grantowego są przyznawane w formie refundacji kosztów kwalifikowanych. Wysokość refundacji kosztów kwalifikowanych – 100 % Zasady

Jeden projekt grantowy nie może przekroczyć 300 tys. złotych Jeden projekt grantowy nie może przekroczyć 300 tys. złotych. Wysokość grantu wynosi od 5 tys. złotych do 15 tys. złotych (limit na grantobiorcę –100 000 zł). Suma grantów udzielonych jednostkom sektora finansów publicznych nie może przekroczyć 20% kwoty środków na projekt grantowy. Koszty kwalifikowalne podlegają refundacji jeżeli zostały: 1) poniesione od dnia, w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych - od dnia 1 stycznia 2014 r., 2) poniesione w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość, przekracza 1 tys. złotych - w formie rozliczenia bezgotówkowego; 3) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości Zasady

Koszty które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne i obejmują koszty: ogólne, o których mowa w art. 45 ust. 2 lit. c rozporządzenia nr 1305/2013, takie jak: - honoraria architektów, inżynierów, opłaty za konsultacje, opłaty za doradztwo w zakresie zrównoważenia środowiskowego i gospodarczego, w tym studia wykonalności; zakupu robót budowlanych lub usług, zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych, najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości, zakupu nowych maszyn lub wyposażenia, a w przypadku operacji w zakresie zachowania dziedzictwa lokalnego – również używanych maszyn lub wyposażenia, stanowiących eksponaty, Zakupu nowych rzeczy innych niż wyżej wymienione, w tym materiałów, podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 Koszty kwalifikowane

Przebieg procedury grantowej Ogłoszenie naboru min. 14 max 30 dni Rozpoczęcie naboru min. 14 Złożenie wniosku– osobiście (przez pełnomocnika lub osobę max 30 dni upoważnioną) bezpośrednio w siedzibie LGD w 2 egzemplarzach Zakończenie naboru Ocena i wybór Grantobiorców następuje nie później niż 21 dni w terminie 45 dni od dnia następującego po ostatnim dniu terminu składania wniosków Przebieg procedury grantowej

Przebieg procedury grantowej Wstępna ocena wniosków 1. Zgodność operacji z LSR: • realizacja celów oraz przedsięwzięć LSR, • zgodność z PROW na lata 2014-2020 (w tym warunki i forma wsparcia), • zgodność wniosku z zakresem tematycznym, • miejsce i terminu złożenia wniosku 2. Kwota grantu/wysokość kwoty wskazana w ogłoszeniu, 3. Prawidłowe wypełnienie wymaganych pól wniosku, 4. Załączniki wskazane w ogłoszeniu o naborze Przebieg procedury grantowej

Przebieg procedury grantowej Posiedzenie Rady 1. Przedstawienie wyników oceny wstępnej przez Biuro LGD 2. Ocena wstępna, 3. Ocena według lokalnych kryteriów wyboru, 4. Ocena wydatków i ustalenie kwoty wsparcia (kwalifikowalność oraz racjonalność kosztów, wysokość wydatków a planowany cel), 5. Sporządzenie listy rankingowej. 7 dni Zamieszczenie na stronie internetowej LGD listy rankingowej Przekazanie Grantobiorcom informacji o uzyskaniu / nie uzyskaniu Grantu wraz z informacją o możliwości wniesienia odwołania Odwołania Składane do LGD i rozpatrywane przez LGD. Rozpatrywane przez Radę LGD w ciągu 14 dni od wpłynięcia do LGD: 1. rozpatrzenie negatywne 2. rozpatrzenie pozytywne Przebieg procedury grantowej

Przebieg procedury grantowej Ostateczna lista rankingowa Złożenie do Urzędu Marszałkowskiego wniosku na realizację projektu grantowego 3 miesiące Podpisanie umowy LGD z UM Podpisanie umów LGD z grantobiorcami Realizacja (max 2 lata), złożenie wniosku o rozliczenie grantu Wypłata refundacji grantobiorcom Złożenie wniosku o płatność - LGD Płatność końcowa – LGD Przebieg procedury grantowej

Kryteria wyboru Lp. KRYTERIUM DEFINICJA KRYTERIUM PUNKTACJA 1 Operacja wykorzystuje lokalne zasoby ludzkie, kulturowe, historyczne lub przyrodnicze Ocenie podlega zakres wykorzystania potencjału i zasobów lokalnych Operacja zakłada wykorzystanie zasobów lokalnych: 1.Dwóch lub więcej zasobów – 10 PKT 2. Jednego zasobu – 5 PKT 3.Operacja nie zakłada wykorzystania żadnego lokalnego zasobu – 0 PKT 2 / II Obszar oddziaływania operacji Ocenie podlega poziom oddziaływania zaplanowanej operacji. Im większy zasięg oddziaływania zaplanowanej operacji, tym większa wiedza i świadomość lokalnego dziedzictwa Operacja obejmie swym zasięgiem: 1.Obszar LGD – 20 PKT 2.Gminę – 10 PKT 3.Miejscowość – 5 PKT 3 / II Operacja dotyczy obiektu zabytkowego lub wyznaczonej strefy ochrony konserwatorskiej Ocenie podlega zakres planowanej operacji. Premiowane będą operacje dotyczące obiektów wpisanych do rejestru zabytków lub ewidencji zabytków Operacja obejmuje: 1. Dwa i więcej obiektów zabytkowych – 10 PKT 2.Jeden obiekt zabytkowy – 5 PKT 3.Operacja nie dotyczy obiektu zabytkowego – 0 PKT 4 Wnioskodawca posiada doświadczenie w realizacji projektów o charakterze podobnym do operacji, którą zamierza realizować Ocenie podlega doświadczenie wnioskodawcy w realizacji projektów dotyczących promocji i zachowania lokalnego dziedzictwa, w tym produktów i usług lokalnych oraz ubiegających się o dofinansowanie zewnętrzne Wnioskodawca posiada doświadczenie w realizacji: 1.Dwóch i więcej projektów – 10 PKT 2. Jednego projektu – 5 PKT 3. Wnioskodawca nie posiada doświadczenia w realizacji projektów – 0 PKT Kryteria wyboru

5 Operacja ma charakter innowacyjny Ocenie podlega innowacyjność operacji, polegająca na: - realizacji nowego, niestosowanego dotychczas na obszarze LGD podejścia do integracji i aktywizacji mieszkańców; - wytworzenia nowej usługi lub produktu, -zastosowaniu nowych sposobów organizacji; - Nowatorskim wykorzystaniu zasobów lokalnych; - wykorzystaniu nowoczesnych technik informacyjno komunikacyjnych Operacja jest innowacyjna: 1.W skali ponadlokalnej (obszar LGD) – 10 PKT 2. W skali lokalnej – 5 PKT 3. Operacja nie jest innowacyjna – 0 PKT 6 Operacja skierowana jest do różnych grup społecznych, w tym grup defaworyzowanych określonych w LSR Ocenie podlega określenie grup docelowych planowanej operacji, w szczególności podejście do grup wykluczonych i defaworyzowanych Wśród grup docelowych operacji znajdują się osoby z grup defaworyzowanych, wskazanych w LSR: TAK – 10 PKT NIE – 0 PKT 7 Wnioskodawca jest osobą prawną Ocenie podlega czy wnioskodawca jest osobą prawną Wnioskodawca jest osobą prawną: 1.TAK – 10 PKT 2.NIE – 0 PKT 8 Wniosek został złożony w wyniku udzielonego przez LGD doradztwa w biurze Ocenie podlega, czy wnioskodawca przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy i ubiegając się o pomoc skorzystał z doradztwa prowadzonego przez LGD Wnioskodawca korzystał z doradztwa LGD: Kryteria wyboru

Zakres projektu grantowego PRZEDSIĘWZIĘCIE NR 2: ZACHOWANIE LOKALNEGO DZIEDZICTWA KULTUROWEGO, PRZYRODNICZEGO I TURYSTYCZNEGO W ramach przedsięwzięcia realizowane będą mogły być projekty dotyczące: konserwacji, restauracji zabytków, wyposażenia zespołów ludowych, muzycznych, artystycznych, tworzenia muzeów, izb tradycji, organizacja wydarzeń z zakresu kultywowania dziedzictwa lokalnego Zakres projektu grantowego

Liczba zabytków poddanych pracom konserwatorskim lub restauratorskim - 3 Liczba utworzonych, odnowionych lub wyposażonych obiektów dziedzictwa kulturowego - 4 Liczba podmiotów działających w sferze kultury, które otrzymały wsparcie w ramach realizacji LSR - 13 Wskaźniki

Wniosek o powierzenie grantu 1. Zaleca się, aby wniosek został wypełniony elektronicznie i wydrukowany lub wypełniony odręcznie, w sposób czytelny (np. pismem drukowanym) i trwały. 2. W sytuacji, kiedy dane pole we wniosku nie dotyczy podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy – należy wstawić kreskę, a w przypadku danych liczbowych należy wstawić wartość „0,00”. 3. Przy wypełnianiu elektronicznym wniosku istnieje możliwość dodawania wierszy oraz zawijania tekstu w polach. 4. Dane finansowe podawane we wniosku, w tym w Zestawieniu rzeczowo-finansowym zadania wyrażone są w złotych z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, za wyjątkiem wnioskowanej kwoty pomocy, którą należy podać w pełnych złotych (po obcięciu groszy). 5. Przed złożeniem wniosku należy upewnić się, czy: a) wniosek został podpisany w wyznaczonych do tego miejscach przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy/pełnomocnika podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, b) wypełnione zostały wszystkie wymagane pola wniosku, c) załączone zostały wszystkie wymagane dokumenty Wniosek o powierzenie grantu

Umowa o powierzenie grantu Umowa o powierzenie grantu zawierana między Grantobiorcą, a LGD określa w szczególności: •zadania Grantobiorcy objęte grantem (cel, wskaźniki, harmonogram); •kwotę grantu; •warunki przekazania i rozliczenia grantu; •zobowiązanie do zwrotu grantu w przypadku wykorzystania go niezgodnie z celami projektu grantowego; •zobowiązanie do poddania się kontroli przeprowadzanej przez grantodawcę lub uprawnione podmioty. Umowa o powierzenie grantu

Podstawą do rozliczenia przez grantobiorcę zadania, na który został przyznany grant jest wniosek o rozliczenie grantu, który składany jest w siedzibie Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenia „Z Tradycją w Nowoczesność” w terminie wskazanym w umowie o powierzeniu grantu. Weryfikację Wniosku o rozliczenie grantu, prowadzą pracownicy Biura LGD a zatwierdzenia wypłaty pomocy dokonuje Zarząd LGD. Wraz z wnioskiem o rozliczenie grantu grantobiorcy zobowiązani są przedstawić kserokopie dowodów poniesionych kosztów realizacji zadania tj. rachunków, faktur i równoważnych dokumentów księgowych. Wraz z wnioskiem o rozliczenie grantu grantobiorca składa także sprawozdanie z realizacji zadania grantowego, w którym informuje o osiągnieciu założonych celów zadania grantowego oraz osiągnięciu zaplanowanych wskaźników Rozliczenie grantu