Uogólnione funkcje języka:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Advertisements

Ewolucja schematu komunikacji językowej
Formacje zapowiadające odwrócenie trendu.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Poprawność języka polskiego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie Warszawa, r.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Unified Modeling Language graficzny język wizualizacji, specyfikowania, tworzenia i dokumentowania systemów informatycznych.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
TRÓJJĘZYCZNE PIĘCIOLATKI
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Bezpieczny Internet.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Rozumienie czytanego tekstu
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Bezpieczeństwo w Internecie
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
istotne cechy kryterium:
Aplikacje internetowe
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Norma postępowania jako wyrażenie języka
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Modelowanie Kognitywne
Szczęśliwego Nowego roku!!!
Partycypacja młodzieży Barbara Zwierzyńska-Doskocz.
Procesy informacyjne w zarządzaniu
Wykładnia oświadczeń woli
Wykładnia prawa.
Informator dla rodziców
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Sposoby komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja i jej formy :
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Metody komunikowania się.
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
NEOLIBERALNA FILOZOFIA PRAWA RONALDA DWORKINA Teoria i filozofia prawa.
PRZEKŁAD PODEJŚCIE TEKSTOWE - J.C. Margot - J.-R. Ladmiral - H. Meschonnic PRZEKŁAD PODEJŚCIE TEKSTOWE - J.C. Margot - J.-R. Ladmiral - H. Meschonnic opracowała.
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 13 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Aby osiągnąć fazę III, dziecko musi wykształcić dwa główne obszary potencjału językowego - obszar: ideacyjny - związany z reprezentacją doświadczenia (wiedza.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
Socjosemiotyczna teoria uczenia się jezyka Hallidaya (1975) W systemie językowy dorosłych istnieją trzy warstwy (systemy): semantyczny; leksykogramatyczny.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Graficzny Interfejs Użytkownika
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Reprezentacje umysłowe
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Ewa Niemiec Logika dla Prawników Ewa Niemiec
Projektowanie wspomagane komputerem Wykład 7
Nazwa – pojęcie i podziały
System prawa.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

Uogólnione funkcje języka: matetyczna - służy wyodrębnieniu siebie z otoczenia, co prowadziło identyfikacji siebie i interpretacji otoczenia; pragmatyczna - umożliwia wchodzenie w interakcje z otoczeniem po to, by wpływać na rzeczy i ludzi, manipulować nimi i wyrażać swój stosunek do nich.

Dziecko potrzebuje gramatyki dla co najmniej dwóch rzeczy: Faza II polega na uczeniu się gramatyki, tzn. wprowadzeniu do tego systemu, pomiędzy treść a ekspresję, poziomu formy językowej (słownik, struktury). Dziecko potrzebuje gramatyki dla co najmniej dwóch rzeczy: dla oznaczenia /wyrażenia kilku rzeczy naraz/ dla tego, aby mogło angażować się w dialog tj. podejmowanie (adoption) wyznaczanie (assignment) akceptację (acceptance) i odrzucanie (rejection) ról językowych.

Ewolucja systemu językowego fazy III doprowadza dziecko do tego, że może ono jednocześnie pełnić dwie funkcje (:metafunkcje):. widza; uczestnika. Te dwie metafunkcje wraz z trzecia funkcją tekstową zostały wcielone w system dojrzałego języka, który posiada podwójny potencjał znaczeniowy (ideacyjny i interpersonalny) /H. 1980, zob. s, 553/

Człowiek dorosły dysponuje nieograniczoną ilością użyć języka, ale typowa wypowiedź w dojrzałym języku, niezależnie od jej użycia, ma zarówno ideacyjny, jak i interpersonalny komponent znaczenia  model Martindale’a – Kurcz:

Teoria aktów mowy Austina- Searle’a Głównym wątkiem w teorii aktów mowy jest przekonanie, że język jest używany do robienia różnych rzeczy (por. funkcjonalna interpretacja rozwoju języka Hallidaya, 1975). W każdej wypowiedzi możemy wyróżnić jej część będącą aktem mowy, czyli jej część: lokucyjną – która dotyczy jakiegoś faktu w rzeczywistości pozajęzykowej illokucyjną – która wyraża intencje mówiącego; perlokucyjną – tj. skutek, jaki dana wypowiedź rzeczywiście odniosła u odbiorcy. (zob. Kurcz, 1992, s. 131-2).