SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 2 – Wybrane podstawowe aspekty umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System bezpośredniej likwidacji szkód z OC komunikacyjnego
Advertisements

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Piotr Kaczanowski System ewidencji i rejestracji pojazdów jako determinant problemów rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 2
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 1
Nowelizacja kodeksu cywilnego BRAKUJĄCE REGULACJE Prowadzący: Wojciech S. Kamiński.
Dr Marcin Orlicki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.
Warszawa, 1 kwietnia 2009 r. Projektowane zmiany legislacyjne – odpowiedź na rozwój technologii w sprzedaży ubezpieczeń Katarzyna Przewalska Zastępca Dyrektora.
Katarzyna Ludwichowska Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Wydział Prawa i Administracji UMK Przepisy kodeksu cywilnego.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Ewidencja przebiegu pojazdu
referat spraw komunikacyjnych – sekcja rejestracji pojazdów
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Dowody ubezpieczenia w NFZ i uprawnienie do świadczeń
Wypadki za granicą i z udziałem cudzoziemców – jak uzyskać odszkodowanie? Warszawa, 31 lipca 2012 r.
Nowelizacja Kodeksu cywilnego i jej wpływ na obszar likwidacji szkód
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
Budowa i wyposażenie motoroweru
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
BZ WBK-AVIVA Towarzystwa Ubezpieczeń S.A. Styczeń 2015 r.
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
mgr Małgorzata Grześków
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
Podatek od nieruchomości
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Prawdy oczywiste Zmiany przy zakładaniu spółki cywilnej - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych akredytowanych w RP
Temat: Uzyskiwanie podstawowych dokumentów.
Terminowe Ubezpieczenie na Życie i od Następstw Wypadków Komunikacyjnych „Bezpieczny na Drodze” Materiały szkoleniowe. Do użytku wewnętrznego.
Kazus r.. Marian w dniu r. poprosił ustnie swojego brata Jana o pożyczkę 5000 euro. Jan na drugi dzień odpisał mu mailem że zgadza się.
Wstęp oraz OC Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
System Ubezpieczeń PBUK Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Zdarzenia komunikacyjne Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Jestem poszkodowanym w wypadku w Polsce, sprawcą był kierowca pojazdu zarejestrowanego w kraju EOG, Andorze, Serbii lub Szwajcarii, nie znam nazwy ubezpieczyciela.
MICHIGAN ILLINOIS FLORIDA NEW YORK CANADA CHINA POLAND MEXICO 1 ZAKRES CZASOWY OCHRONY W UBEZPIECZENIACH MEDYCZNYCH (triggery ubezpieczeniowe – wyzwania)
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny 1 jako dostawca dla uczestników rynku ubezpieczeniowego innowacyjnych usług i funkcjonalności Krzysztof Fijałkowski.
Formalności i wzory wypełniania niezbędnych dokumentów.
Materiały szkoleniowe. Do użytku wewnętrznego Ubezpieczenie na Życie „POLISA DLA CIEBIE”
Zasady ubezpieczenia zdrowotnego studentów i doktorantów
Prawo jazdy.
Prawo pracy – ćwiczenia (VI)
Umowa o przyznaniu pomocy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
Potrącanie wierzytelności
misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych akredytowanych w RP
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 4 - PBUK
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Zakończenie stosunku prawnego ubezpieczenia
Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 3 – UFG
Procedury działania w sytuacjach wykroczeń popełnianych przez członków
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Patronat honorowy: Jerzy Żmijewski Starosta Skarżyski
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Zmiana wierzyciela i dłużnika
Przedawnienie i zatarcie skazania
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Zapis prezentacji:

SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 2 – Wybrane podstawowe aspekty umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego

Plan Prezentacji Zawarcie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego – informacje wprowadzające; Podmioty zobowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego; Podmioty zwolnione z obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego w wybranych państwach EOG; Termin zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego; Początek odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z tytułu ubezpieczenia OC komunikacyjnego; Koniec odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z tytułu ubezpieczenia OC komunikacyjnego; Czas trwania umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego; Umowa ubezpieczenia OC komunikacyjnego a zbycie pojazdu mechanicznego; Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego i zwrot składki; Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego w państwach członkowskich EOG; Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego na przykładzie Wielkiej Brytanii.

Zawarcie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego – informacje wprowadzające Generalnie treśc umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego określona jest przepisami ustawy z dnia 22 V 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK tzn.! w zasadzie swoboda decyzyjna zakładów ubezpieczeń w odniesieniu do tego rodzaju ubezpieczenia ogranicza się do ustalenia taryf i wysokości składek za ubezpieczenie

Podmioty zobowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego Generalnie – posiadacz pojazdu (samoistny lub zależny) najpóźniej z dniem rejestracji pojazdu ale ! w określonych okolicznościach obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego spoczywa na: posiadaczu pojazdu lub kierującym pojazdem przed rejestracją pojazdu – z chwilą wprowadzenia go do ruchu; posiadaczu lub kierującym pojazdem historycznym lub wolnobieżnym – z chwilą wprowadzenia go do ruchu; posiadaczu lub kierującym pojazdem zarejestrowanym za granicą – z chwilą wprowadzenia go do ruchu na terytorium Polski.

Podmioty zwolnione z obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego w wybranych państwach EOG Państwo Zwolnienia z OC kom. ze względu na posiadacza Zwolnienia z OC kom. ze względu na pojazd Francja Pojazdy państwowe - Niemcy Pojazdy państwowe, należące do władz regionalnych (landów) władz miejskich z powyżej 100 tys. mieszkańców, inne Pojazdy wolnobieżne do 6 km/h; przyczepy, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji, inne Polska Pojazdy należące do personelu wojskowego i cywilnego zagranicznych sił zbrojnych stacjonujących w Polsce zgodnie z umowami międzynarodowymi Wielka Brytania

Termin zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego Generalnie – posiadacz pojazdu musi zawrzeć umowę OC komunikacyjnego najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia go do ruchu ale ! w określonych przypadkach obowiązek ubezpieczenia powstaje też: przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu; w dniu ustania odpowiedzialności dotychczasowego zakładu ubezpieczeń; w dniu rozwiązania dotychczasowej umowy.

Początek odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z tytułu OC komunikacyjnego Odpowiedzialnośc zakładu rozpoczyna się generalnie z chwilą: zawarcia umowy ubezpieczenia oraz zapłacenia składki lub jej pierwszej raty ale! Jest szereg wyjątków od reguły np.: gdy w umowie ubezpieczenia zakład ubezpieczeń wskazał późniejszy termin płatności składki lub jej raty – to odpowiedzialność zakładu powstaje z chwilą zawarcia umowy; gdy umowa zawierana jest na okres krótszy niż 12 miesięcy (tzw. ubezpieczenie krótkoterminowe) – to można określic inny termin odpowiedzialności zakładu lecz nie może nastąpic to później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu do ruchu.

Koniec odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z tytułu OC komunikacyjnego Koniec odpowiedzialności zakładu następuje z chwilą rozwiązania umowy. Zakłady ubezpieczeń mają obowiązek niezwłocznego wysłania (elektronicznie lub pisemnie) informacji o ubezpieczeniu na kolejny okres ubezpieczenia – w terminie 14 dni, na który umowa ubezpieczenia została zawarta.

Czas trwania umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego Generalnie umowa ubezpieczenia OC komunikacyjnego jest zawierana na 12 miesięcy (tzw. standardowa umowa ubezpieczenia OC) ale ! istnieje w tym zakresie szereg wyjątków np.: gdy pojazd jest zarejestrowany na stałe, ale tylko przez podmiot prowadzący działalnośc polegającą na pośredniczeniu lub bezpośrednio na kupnie-sprzedaży pojazdów – tutaj najkrótsza dopuszczalna umowa OC może trwac 30 dni lub; gdy pojazd jest pojazdem wolnobieżnym ale wykorzystywanym w sposób nie związany z posiadaniem gospodarstwa rolnego – tutaj najkrótsza dopuszczalna umowa OC może trwac 90 dni. Generalnie w odniesieniu do standardowej umowy ubezpieczenia OC, ma zastosowanie klauzula prolongacyjna (zawarcie kolejnej, „nowej” umowy standardowej na okres następnych 12 miesięcy).

Umowa ubezpieczenia OC komunikacyjnego a zbycie pojazdu mechanicznego Generalnie w przypadku sprzedaży pojazdu w trakcie trwania umowy ubezpieczenia – skutkuje przejściem praw i obowiązków wynikających z dotychczasowej umowy (zbywcy) ale ! nie ma tutaj zastosowania klauzula prolongacyjna (tj. umowa OC zbywcy trwa jedynie do końca okresu na jaki została zawarta) + nabywca może ją wypowiedzieć (tj. umowa OC zbywcy rozwiązuje się z dniem wypowiedzenia).

Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego i zwrot składki Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego następuje w następujących przypadkach: z upływem okresu na jaki została zawarta lub z chwilą wyrejestrowania pojazdu lub z dniem odstąpienia od umowy lub z dniem wypowiedzenia umowy przez nabywcę pojazdu albo właściciela, na którego przeszło posiadanie pojazdu lub z chwilą udokumentowania trwałej i zupełnej utraty pojazdu w okolicznościach nie powodujących zmiany posiadacza lub ogłoszenia upadłości zakładu, w którym ubezpieczony był pojazd.

Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego i zwrot składki „Podwójne” ubezpieczenie przed 11.02.2012: przy braku wypowiedzenia umowy zbywcy przez nabywcę lub przy wypowiedzeniu umowy zbywcy przez nabywcę później niż 30 dni od daty zakupu lub przy wypowiedzeniu umowy przez posiadacza w terminie późniejszym niż 1 dzień przed wygaśnięciem/upływem „starej umowy” gdy ! Zarazem zbywca lub posiadacz zawrą nową umowę ubezpieczenia OC – dochodzi do „podwójnego” ubezpieczenia Tylko zgoda jednego z zakładów na rozwiązanie umowy – mogła skutkować rozwiązaniem umowy.

Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego i zwrot składki „Podwójne” ubezpieczenie od 11.02.2012: przy braku wypowiedzenia umowy przez nabywcę lub przy wypowiedzeniu umowy przez posiadacza w terminie późniejszym niż 1 dzień przed wygaśnięciem/upływem „starej umowy” gdy ! Zarazem zbywca lub posiadacz zawrą nową umowę ubezpieczenia OC – dochodzi do „podwójnego” ubezpieczenia. Ubezpieczający ma prawo wypowiedziec na piśmie umowę zawartą w trybie klauzuli prolongacyjnej (wygasa ona z dniem wypowiedzenia).

Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego i zwrot składki Zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje m.in. w przypadku: wyrejestrowania pojazdu lub udokumentowania trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu mechanicznego w okolicznościach nie powodujących zmiany posiadacza lub wypowiedzenia umowy przez nabywcę.

Zależna od zarobków (dzienna) Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego w państwach członkowskich EOG Estonia Francja Hiszpania Niemcy Polska Słowacja Szwecja Wlk. Brytania 1. Instytucje, które mogą nakładać sankcje na nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów mech. a) Policja TAK NIE b) Fundusz Gwarancyjny c) Urząd ds. Rejestracji Pojazdów d) Urząd Skarbowy e) Sąd 2. Charakter sankcji a) Administracyjne b) Finansowe (opłaty karne) 3. Rodzaj sankcji administracyjnych a) Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego b) Zatrzymanie prawa jazdy c) Zatrzymanie pojazdu (np. parking policyjny) d) Zatrzymanie tablic rejestracyjnych e) Konfiskata pojazdu 4. Wysokość opłat karnych (w EUR) do 380 do 3,8 - 4,8 tys. do 1,0 – 2,6 tys. Zależna od zarobków (dzienna) 25 – 1 tys. 17 – 3,3 tys. 20 + 1-63 za każdy dzień do 5,5 tys. 5. Wysokość opłat karnych zależy od rodzaju pojazdy 6.Wysokość opłat karnych zależy od okresu bez OC 7. Wysokość opłat karnych zależy czy dot. nieubezpieczonego posiadacza czy sprawcy

Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego na przykładzie Wielkiej Brytanii Baza polis OC MID (zarządzania przez MIB) DVLA (zarządza EVL – bazą pojazdów zarejestrowanych) koniec postępowania Policja nieubezpieczony kierowca Sąd zakład ubezpieczeń budżet państwa i Policji zapytanie w sprawie polisy OC elektroniczna odpowiedź ustalenie istnienia polisy OC nieustalenie polisy OC – wysłanie wiadomości nałożenie sankcji administracyjnej (np. zatrzymanie pojazdu) nałożenie opłaty karnej zawarcie umowy ubezpieczenia i uiszczenie opłaty karnej odmowa uiszczenia opłaty karnej wydanie wyroku wykup polisy uiszczenie opłaty karnej (max do 5,5 tys. euro) 1 2 3 4 lub i 5 6 7

nieubezpieczony kierowca budżet państwa i Policji Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego na przykładzie Wielkiej Brytanii kontrola drogowa Policja baza danych Krajowego Systemu Policji + DVLA (EVL – baza pojazdów zarejestrowanych) + MIB (MID – baza danych polis OC) koniec postępowania (kierowca tylko płaci mandat za nie posiadanie w czasie jazdy dokumentów ubezpieczenia) nieubezpieczony kierowca koniec postępowania Sąd zakład ubezpieczeń budżet państwa i Policji kierowca nie posiada przy sobie polisy OC zgłoszenie zapytania (poprzez ANPR lub Police Helpline) ustalenie polisy OC nieustalenie polisy OC nałożenie sankcji administracyjnej (np. zatrzymanie pojazdu) nałożenie opłaty karnej zawarcie umowy ubezpieczenia i uiszczenie opłaty karnej odmowa uiszczenia opłaty karnej wydanie wyroku wykup polisy uiszczenie opłaty karnej (max do 5,5 tys. euro) 1 2 3 4 5 6 7 lub i

Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego na przykładzie Wielkiej Brytanii MIB (zarządzający bazą MID tj. bazą polis OC) Policja (poprzez system ANPR) Baza ELV Policja Baza MID Baza Krajowego Systemu Policji wysyłanie list nieubezpieczonych pojazdów weryfikacja zawiadomienia odpowiedź potwierdzenia braku polisy 1 2 3 4 Zatrzymanie pojazdu kierowca pojazdu 5 lub Okazanie polisy OC (termin 14 dni od daty kontroli) Nie okazanie polisy OC lub okazanie po terminie Koniec postępowania Konfiskata pojazdu + sprzedaż lub zezłomowanie pojazdu 6 budżet Policji