Kontrola w administracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrola i nadzór administracji publicznej
Advertisements

Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Kontrola administracji
Kontrola administracji
Kontrola administracji mgr Paweł Dąbrowski
Kontrola administracji dr Paweł Dąbrowski
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
prowadzenie: Aneta Kuberska Radca prawny
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Rząd i prezydent.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Właściwość sądów administracyjnych
CO TO TAKIEGO Statut?.
ORGAN administracji publicznej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Prawo Administracyjne
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Kontrola i nadzór.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Sfery ingerencji administracji
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Lustracja spółdzielcza – wartość czy dolegliwość Konferencja KZBS „Kontrola w bankach spółdzielczych sojusznikiem w procesie zarządzania instytucją” Warszawa.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Zajęcia nr 2 czyli nadzór na samorządem terytorialnym w Polsce
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Działalność kontrolna w Państwowej Straży Pożarnej Warszawa 2016 Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków.
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
XVI Konferencja Dyrektorów Instytutów Badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów Kraków, 17 października 2016 roku.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Sądy Administracyjne w Polsce
Nauka administracji zajęcia 10 i 11
Kontrola prawna administracji
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Stosunki administracyjno- prawne
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz. NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Kontrola w administracji Julita Sroka

Pojęcie kontroli Kontrola – funkcja organu, polegająca wyłącznie na sprawdzaniu działalności innych jednostek, bez możliwości wpływania na ich działalność przez nakazy i polecenia. Kontrola nie ma, co do zasady, żadnych kompetencji władczych wobec kontrolowanego.

Ogólne cele kontroli Badanie zgodności istniejącego stanu faktycznego, ze stanem postulowanym; Ustalanie przyczyn i zasięgu rozbieżności; Przekazywanie wyników podmiotowi kontrolowanemu i podmiotowi organizacyjnie zwierzchniemu.

Kryteria kontroli Legalności Celowości Rzetelności Gospodarności Uwzględnienie interesu społecznego Uwzględnienie interesu indywidualnego Zgodność z polityką rządu Całość kryteriów podporządkowana jest kryterium legalności = uwzględnianie tylko w ramach obowiązującego prawa.

Rodzaje kontroli ( ze względu na zasięg zależności) Zewnętrzna Wewnętrzna Organ kontrolujący nie znajduje się w strukturze administracji; Podmiot kontrolowany nie jest organizacyjnie podporządkowany jednostce kontrolującej; Wysoka obiektywność; Wysoka specjalizacja i fachowość. Organ kontrolujący znajduje się w strukturze administracji; Przeprowadzana w urzędach; Dotyczy spraw organizacji urzędu i obejmuje jego pracowników; Sprawowana przez kierownika urzędu.

Rodzaje kontroli (ze względu na kryterium inicjatywy ) Z urzędu (NIK) Na wniosek ( kontrola instancyjna)

Rodzaje kontroli ( ze względu na charakter kontroli) Planowa – dokonywana na mocy planów, które bazują na rzeczowej i miejscowej intensywności zjawisk negatywnych; Doraźna

Rodzaje kontroli ( według sposobu przeprowadzania kontroli) Inspekcja – bezpośrednia obserwacja zachowania ludzi, w jednostce kontrolowanej; Lustracja – ocena stanu badanego przedmiotu lub wyniku danych badań; Rewizja – są to zazwyczaj kontrole finansowe; Wizytacja – bezpośredni wgląd w działalność podmiotu kontrolowanego

Rodzaje kontroli ( według kryterium podmiotu, dokonującego kontroli) Parlamentarna Prezydencka Społeczna Najwyższej Izby Kontroli Resortowa Instancyjna Prokuratorska Sądowa Dyscyplinarna Rzecznika Praw Obywatelskich Trybunału Konstytucyjnego

Pojęcie nadzoru Nadzór – zespół realizowanych kompetencji, których wpływ na działanie organów jest intensywny i bezpośredni oraz ma na celu usunięcie nieprawidłowości i zapobieganie na przyszłość. Nadzór może wiązać się także, z możliwością modyfikacji działalności danego podmiotu administrującego.

Rodzaje nadzoru Nadzór nad administracją rządową – nadzór w znaczeniu wąskim, kiedy sprawujący go organ jest organem nadrzędnym organizacyjnie) Nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego Nadzór policyjny – nie występuje tutaj kategoria podmiotowa, a przedmiotowa, czyli ochrona bezpieczeństwa, porządku i zdrowotności publicznej

Kryteria nadzoru Kryterium zgodności z prawem – mowa o tym kryterium w art.85 u.s.g. ; art. 77 u.s.p. ; art. 79 u.s.w. Kryterium celowości Art.5 ust. 2 ustawy z 1992 roku, Kryterium rzetelności o regionalnych izbach Kryterium gospodarności obrachunkowych

Kontrola, a nadzór w administracji publicznej Kontrola, to etap procedury nadzorczej, inaczej element nadzoru i kierownictwa, pozbawiony władztwa administracyjnego. Nadzór oznacza badanie danego podmiotu, połączone z możliwością pomocy i modyfikacji działania podmiotu, przeprowadzane w celu jej zgodności z prawem.

Kontrola = sprawdzanie działalności innych jednostek Nadzór = kontrola + władztwo administracyjne

Źródła: Jan Boć, Prawo administracyjne, 2010 r.