Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Zarządzanie własnością intelektualną przez naukowców i instytucje naukowe (na rzecz otwartości) Alek Tarkowski ICM UW/Creative Commons Polska.
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Jak korzystać z platformy e-learningowej? Podsumowanie
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Technologia informacyjna a prawo
Aktywna edukacja.
Szkoła Podstawowa w Gostkowie w programie szkoła z klasą 2013/2014
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Założenia PROJEKTU
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
LICENCJE.
DOMENA PUBLICZNA.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Licencja Creative Commons
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
TARGI
Nauka przenosi się do sieci
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Gdzie ich szukać? Flickr.comFlickr.com – CC Open Clip Art LibraryOpen Clip Art Library – grafika w domenie publicznej.domenie publicznej.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Czym jest Fronter? Gdańsk, wrzesień 2014
Opracowała Edyta Drabek Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy W Katowicach Filia w Chorzowie.
LICENCJE CREATIVE COMMONS opracował Michał Seemann Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach Filia w Chorzowie.
Wikis Lekcje z odrobiną technologii. Czym jest Wikispace? Wikispace – strona www, gdzie najważniejszymi przyciskami są “edytuj” i ‘’ zapisz’’ Wiki pozwala.

Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
otwartymandat.pl Wyniki wszystkich badań finansowanych ze środków publicznych powinny być dostępne w trybie Open Access.
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Temat: Normy prawne dotyczące rozpowszechniania programów komputerowych, oraz ochrony prawa autorskiego. Podstawowe definicje Systemu.
Kawa na ławę o prawie autorskim
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Program Szkoła z klasą 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi zgłosiła swój udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
Prawa autorskie.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Prawa Autorskie w Internecie
technologia informacyjna a prawo
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Biblioteka. Szkolne Centrum Informacji 3/2009 Renata Wójtowicz Biblioteki cyfrowe.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
PRAWA AUTORSKIE I UZYSKIWANIE PLIKÓW Z INTERNETU.
Dlaczego (nie) warto korzystać z bibliotek cyfrowych?
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
PRAWA AUTORSKIE Paulina Cicha Paulina Broszczak. Prawo autorskie – pojęcie prawnicze oznaczające (1) ogół praw przysługujących autorowi utworu albo (2)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego E-podręczniki i e-materiały* do kształcenia ogólnego nie zastąpienie,
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie
Licencje komputerowe i ich podziały.. Spis treści 1.Co to jest licencja? 2.Podstawowe rodzaje licencji: a.Licencje niewyłączne b.Licencje wyłączne c.Sublicencje.
Zapis prezentacji:

Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie Zajęcia w Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga Południe Warszawa, 14 października 2016 Instruktor: Wita Meczew-Bardecka

Pojęcia By Jonathasmello - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18527996 Otwarte zasoby edukacyjne (OZE) (ang. Open Educational Resources, OER) – wspólna nazwa dla wszelkich zasobów edukacyjnych, do których istnieje w pełni otwarty dostęp dzięki objęciu ich wolnymi licencjami lub przeniesieniu do domeny publicznej i udostępnieniu za pomocą dowolnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Pojęcia Ta grafika nie spełnia warunków dla praw autorskich i dlatego jest dostępna jako domena publiczna, gdyż nie zawiera oryginalnego wzornictwa, lecz jedynie kształty używane powszechnie. Prawo autorskie (ang. copyright, symbol: ©) – dyscyplina prawa cywilnego, zespół norm prawnych wchodzących w skład prawa własności intelektualnej, a także ogół praw przysługujących autorowi utworu (lub innemu uprawnionemu podmiotowi) upoważniających go do decydowania o eksploatacji utworu i czerpaniu z niej korzyści finansowych.

Pojęcia By Zscout370, Sertion, e.a. - Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=471020 Wolne licencje (Copyleft) – rodzaj systemu licencjonowania praw autorskich, zezwalający na modyfikację pracy i jej dalszą redystrybucję na identycznych warunkach.

Pojęcia Ta grafika nie spełnia warunków dla praw autorskich i dlatego jest dostępna jako domena publiczna, gdyż nie zawiera oryginalnego wzornictwa, lecz jedynie kształty używane powszechnie. Domena publiczna (ang. public domain) – w najwęższym znaczeniu jest to twórczość, z której można korzystać bez ograniczeń wynikających z uprawnień, które mają posiadacze autorskich praw, gdyż prawa te wygasły lub twórczość ta nigdy nie była lub nie jest przedmiotem prawa autorskiego i może w związku z tym być wykorzystywana bezpłatnie przez każdego.

Pojęcia Mechanizm Creative Commons Organizacja Creative Commons promuje mechanizm przenoszenia utworów do domeny publicznej wolą autorów, pod nazwą CC0, który stanowi jej część modelu licencjonowania utworów.

Przechodzenie dzieł do domeny publicznej By Polimerek - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8893584

Przydatne linki https://prawokultury.pl/publikacje/pierwsza-pomoc/ - przewodnik po prawie autorskim https://prawokultury.pl/pierwsza-pomoc/ - pytania do prawnika w zakresie praw autorskich http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/ - przewodnik po licencjach http://domena.koed.org.pl/ - kalkulator domeny publicznej

Spacer po otwartych zasobach Biblioteka Cyfrowa Polona https://polona.pl/ Biblioteka Literatury Polskiej w Internecie http://literat.ug.edu.pl/ Szkolna Biblioteka Internetowa Wolne Lektury http://wolnelektury.pl/ Wiki – Wikibooks i projekty siostrzane https://pl.wikibooks.org/ Federacja Bibliotek Cyfrowych http://fbc.pionier.net.pl/ Fizyka wobec wyzwań XXI w. – Uniwersytet Warszawski http://brain.fuw.edu.pl/ Wikitravel http://wikitravel.org/pl/ Zabawy http://zabawnik.org/ Portal wiedzy dla nauczycieli www.scholaris.pl Wykłady w Internecie http://wszechnica.org.pl/ Otwarte zasoby muzyczne nuty https://musopen.org/ Biblioteka muzyczna http://imslp.org/wiki/ Otwarte zasoby muzyczne https://www.jamendo.com Darmowy foto bank www.freephotobank.org/ Dostęp do wiedzy i innowacji https://www.ted.com/ Projekt Google https://www.google.com/culturalinstitute/beta/?hl=pl Blog OTWARTEZASOBY.PL http://otwartezasoby.pl/index/

TWORZENIE I PUBLIKOWANIE OTWARTYCH ZASOBÓW Przygotuj odpowiednie treści, możesz korzystać w narzędzi dostępnym w domenie publicznej. Jeśli chcesz, aby Twoje materiały były w pełni dostępne dla innych nauczycieli i uczniów, musisz pamiętać o odpowiedniej licencji. Patrz str. 70 Przewodnik po otwartych zasobach edukacyjnych. Wybierz platformę na której chcesz publikować np. Slide Share, YouTube, Vimeo.pl, flikr.pl, soundcloud.com lub na własnej stronie. Obserwuj co się dzieję z treściami, które udostępniasz, śledź statystyki.

Ćwiczenie http://LearningApps.org/display?v=pvdouc2et16

Sprawdź swoją wiedzę http://LearningApps.org/display?v=pstn20gu316

Podsumowanie Otwarte zasoby – konsekwencje rozwoju? łatwa dostępność zasobów dla wszystkich, niezależnie od finansów łatwa wymiana pomysłów i idei możliwość używania utworów w dowolny sposób i ich przetwarzania rozwój innowacyjności, kreatywności i technologii wyrównywanie szans edukacyjnych dostęp do nowych odbiorców (np. wirtualne muzea) lepsza realizacja misji (np. muzea i archiwa) pogorszenie się jakości zasobów podział na grupy broniące praw autorskich i rozwijające otwarte zasoby rosnące obawy twórców o możliwości zarobkowania

Dziękuję za uwagę Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały udostępnione na stronie https://edukacjamedialna.edu.pl/ Definicje pojęć pochodzą z https://pl.wikipedia.org/wiki/Otwarte_zasoby_edukacyjne