„NAUCZ SIĘ MÓWIĆ NIE” ASERTYWNOŚĆ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
ASERTYWNOŚĆ. ASERTYWNOŚĆ W psychologii termin ASERTYWNOŚĆ oznacza posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Jak rozmawiać z nastolatkiem?. SŁUCHANIE SŁUCHANIE Cierpliwie słuchaj – nie krytykuj, nie przerywaj dziecku w trakcie, nie komentuj każdego zdania, nie.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Program „Sen Żyrafy” w pracy z dziećmi w szkole podstawowej
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Umiemy powiedzieć NIE ! Czyli wskazówki dla każdego z Was.
Rola książki w życiu człowieka
Konstruowanie robotów z wykorzystaniem Vex IQ
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
Internet to nie tylko gry .
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
PAPIEROSOM MÓWIMY STANOWCZE NIE!
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
Dlaczego warto czytać?.
Internet to nie tylko gry
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
POZNANIE SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
Domy Świata Ludzie mieszkają w różnych zakątkach naszej planety. W zależności od miejsca zamieszkania każdy dom jest inny.
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Ogólnopolski Głos Profilaktyki czerwca 2017
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
„Taniec drogą do spełnienia marzeń”
Co zrobić, żeby niepełnosprawni czuli się z nami Dobrze?
Autorka: Natalia Marszałkowska
Zachowanie.
Projekt biblioteczny klasy 4A, Pod przewodnictwem Katarzyny Latarnik
Zabawa w słowa Notatki z miłe spędzonego przez grupę filozofów czasu.
ZAWODNIK, INSTRUKTOR, BIZNESMEN – JAK ODNALEŹĆ SIĘ W NARCIARSKIEJ PASJI.
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
Prawa Dziecka Wykonały: Sylwia Łaguniak, Lidia Kukieła, Beata Florczak.
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
Dlaczego warto czytać?.
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
Słyszeć = słuchać = rozumieć = akceptować …czyli o aktywnym słuchaniu
Projekt pt.: „Nauczyciel przedmiotów zawodowych” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zajęcia realizowane.
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
„labla” - miniprzedsiębiorstwo
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Jak lider radzi sobie z krytyką?.
Zawsze słyszymy o „zasadach” ze strony kobiet
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 1
„Jak rozmawiać z dziećmi”
Zapis prezentacji:

„NAUCZ SIĘ MÓWIĆ NIE” ASERTYWNOŚĆ

ASERTYWNOŚĆ- to umiejętność , dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i przekonania, nie lekceważąc uczuć i poglądów swoich rozmówców. to respektowanie własnych praw oraz praw innych ludzi. Każdy człowiek ma swoje prawa i trzeba je szanować. to kluczowa umiejętność, gdy trzeba oprzeć się naciskom pojedynczej osoby lub grupy.

Asertywność Pozwala osiągnąć kompromis w sytuacjach konfliktowych nie poświęcając przy tym własnej godności i rezygnacji z uznawanych przez siebie wartości.

STYLE ZACHOWAŃ: Zachowania uległe- gdy stawiamy interesy i prawa innych wyżej niż swoje

ZACHOWANIA AGRESYWNE- KIEDY STAWIAMY SWOJE INTERESY I PRAWA WYŻEJ OD INNYCH.

ZACHOWANIA ASERTYWNE- GDY STAWIAMY SWOJE INTERESY I PRAWA NA TYM SAMYM POZIOMIE CO INTERESY I PRAWA INNYCH.

UŚWIADAMIANIE PRZYCZYN ZACHOWAŃ Zachowania agresywne Co ryzykujemy Boimy się, że nie dostaniemy tego, czego chcemy, Chcemy zwrócić na siebie uwagę, Chcemy wyładować swoją złość, Nie wierzymy w samych siebie. Konflikty z innymi ludźmi, Utratę szacunku do siebie, To, że będziemy nie lubiani, Może dojść do przemocy.

Zachowania uległe Co ryzykujemy Boimy się utraty kolegów, Boimy się innych ludzi, Chcemy uniknąć konfliktów i niepowodzeń. Utratę dobrego zdania o sobie, Brak inicjatywy własnej, Przyznajemy innym rację w kierowaniu nami.

Zachowania stanowcze (asertywne) Co ryzykujemy Jesteśmy zadowoleni z siebie, To nam pomaga w osiągnięciu celu, Mamy szacunek dla siebie i innych, Jesteśmy uczciwi w stosunku do siebie i innych. Nie będziemy lubiani za to, że wyrażamy swoje odczucia, Będziemy uważani za osoby aroganckie, Możemy stracić niektórych kolegów.

OSOBY ASERTYWNE TO TAKIE, KTÓRE: potrafią komunikować się z innymi, są otwarte na świat, są lubiane, osiągają zamierzone cele, nie mają kłopotów z mówieniem "nie", jeżeli potrzebują pomocy, nie boją się o nią poprosić, potrafią skutecznie przekonywać,

potrafią okazywać innym serdeczne, pozytywne uczucia, są pewne siebie, ale nie aroganckie, są stanowcze, ale uznają prawo innych do odmowy, są bezpośrednie, szanują innych, wiedzą, że inni też mają prawo mówić "nie", podejmować decyzje, nawet błędne.

Ćwiczymy odmawianie w sytuacjach nacisku Wyobraź sobie taką sytuację: „Na podwórku szkolnym spotykasz dwóch kolegów, którzy palą papierosy. Wiesz, że gdy podejdą do Ciebie to Cię poczęstują. Jeżeli nie zapalisz, to będą Cię uważać za małolata i tchórza. Ale Ty nie masz ochoty na zapalenie papierosa. Jak się zachowasz, co zrobisz albo co powiesz?” Odpowiedz jak postąpiłbyś w opisanej sytuacji?

Uczenie się zachowań stanowczych. Nasze NIE powinno być stanowcze, wyrażające w sposób bezpośredni i uczciwy nasze uczucia, postawy czy prawa. Swoim zachowanie możemy wyrazić swoje oburzenie, gniew, zakłopotanie ale musimy to zrobić w taki sposób, aby nie naruszyć praw innych osób. Nie powinniśmy się zachowywać agresywnie.

„Ja jako człowiek mam prawo...” 1. Sam ustalać swoje cele. 2. Posiadać i wyrażać własne poglądy i odczucia. 3. Odpowiadać „nie” na prośby. 4. Prosić o różne rzeczy. 5. Popełniać błędy. 6. zachowywać się asertywnie. 7. NIE zachowywać się asertywnie.

8. Zmieniać zdanie. 9. Zastanawiać się. 10. Odczuwać i wyrażać ból. 11. Prosić o informację osoby, które posiadają większa wiedzę. 12. Mówić „nie wiem” i „nie rozumiem”. 13. Protestować przeciwko nieuczciwości i niesprawiedliwości. 14. Nie brać odpowiedzialności za problemy innych ludzi. 15. Być „innym” i akceptować siebie.

Dziękuję za uwagę Opracowała Wioletta Gębarowska Bibliografia: „Znajdź właściwe rozwiązanie Program profilaktyki palenia tytoniu” J. Szymborski, W. Zatorski, Z. Juczyński, T. Kowalczyk, N. Ogińska- Bulik, G. Miejerzewska. Internet, Davidson J. : Asertywność dla żółtodziobów, czyli wszystko, co powinieneś widzieć o ... Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”, 1999 Hare B. : Bądź asertywny. - Wyd. 2. -Łódź: Wydawnictwo „Ravi”, 1999 Wegscheider-Cruse S.: Poczucie własnej wartości: jak pokochać siebie. – Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002