POZNANIE SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Jak Polacy się kłócą? ogólnokrajowe badania na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania grudzień 2008.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Moc Dialogu i Transformacji Konfliktu, w oparciu o doświadczenie Dayton Mediation Center Michelle Zaremba & Aaron Primm.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Poznań,
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Stały element życia ludzkiego. BYŁY, SĄ I BĘDĄ…
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Rola książki w życiu człowieka
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
BAROMETR HEDONIŚCI I OSZCZĘDNI 2017.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
„NAUCZ SIĘ MÓWIĆ NIE” ASERTYWNOŚĆ.
Zbiorniki retencyjne, a przyroda.
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Moje szczęście.
RASIZM, SZOWINIZM, KSENOFOBIA
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Konflikt interesów.
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
SWOBODA UMÓW.
Techniki w mediacjach rodzinnych
Przedszkole Promujące Zdrowie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Centrum Arbitrażu i Mediacji
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Anoreksja – choroba czy fanaberia?
Zapis prezentacji:

POZNANIE SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE WYKONANIE: Paulina Muzyka, Katarzyna Mihułka Ekonomia I, grupa IV

KONFLIKT KONFLIKT – to proces społeczny zachodzący między jednostkami, grupami, państwami, wynikający ze sprzeczności interesów, celów, poglądów czy obowiązków, powodujący powstanie wrogości między nimi. Konflikt w przeciwieństwie do różnicy zdań charakteryzuje się tym, że jego uczestnicy są nieprzejednani, niezdolni do innego punktu widzenia, argumentują niezrozumiale, a w porównaniu ze znaczeniem sprawy angażują się nadzwyczaj emocjonalnie i ostro reagują

CECHY KONFLIKTU: Każdy konflikt ma przyczyny; Słaba przewidywalność wybuchu, gdyż strony często się wzbraniają przed nim; Konflikt ma swoją dynamikę, która zależy od wielu czynników: podmiotowych, przedmiotowych i sytuacyjnych; Każdy konflikt charakteryzują trzy aspekty: negatywny, neutralny, pozytywny; Każdy konflikt można rozwiązać!

PRZYCZYNY KONFLIKTU błędy w komunikacji, niezaspokojone potrzeby, oczekiwania, funkcjonowanie w określonej roli społecznej, konieczność podtrzymywania pozytywnej samooceny- „wyjście z twarzą” w sytuacji sporu, stereotypy. mylne wyobrażenia, błędy w spostrzeganiu osób i sytuacji.

CZY KONFLIKT MUSI BYĆ ZJAWISKIEM NEGATYWNYM? Konflikt nie musi być czymś negatywnym, zagrażającym. Konflikt jest nieodzowną częścią naszego życia, ponieważ różnimy się od siebie. Mamy różne potrzeby, przekonania, system wartości, wyrośliśmy w różnych środowiskach. Konflikt tworzą ludzie i od nich zależy, jakie będzie jego rozwiązanie.

PRZYKŁADOWE POZYTYWNE STRONY KONFLIKTU: jest pretekstem do rozwijania postawy twórczej uczymy się współpracy – wspólnie dążąc do rozwiązania możemy znaleźć wyjście z sytuacji bardzo korzystne dla obu stron; dzięki takim sytuacjom poznajemy myśli, potrzeby i poglądy innych; uczymy się wyrażać siebie uczymy się akceptować innych doznajemy wielu silnych emocji konstruktywne rozwiązanie konfliktu zwiększa poczucie naszej wartości, zachęca do odpowiedzialnych decyzji; pozytywne zakończenie konfliktu sprzyja bliższemu poznaniu stron i umacnianiu więzi.

POSTAWY WOBEC KONFLIKTÓW Każdego z nas charakteryzuje jedna z pięciu postaw wobec konfliktu. Są to: Unikanie- osoby wychodzą z założenia, że problemu nie ma, jeśli go nie widzimy. Tym samym, zachowując pozorny spokój, rezygnują z możliwości osiągnięcia satysfakcjonującego porozumienia. Postawa taka prowadzi też do gromadzenia nierozwiązanych problemów i nierozładowanych emocji, a w rezultacie do eskalacji konfliktu.

RYWALIZACJA Osoby rywalizujące dążą za wszelką cenę do przeforsowania swojego zdania, realizują swoje cele pomijając interesy innych. Ich zachowanie często uniemożliwia osiągnięcie jakiegokolwiek porozumienia, chyba, że druga strona ustąpi i zrezygnuje z własnych potrzeb

KOMPROMIS Osoby potrafią zrezygnować z części swoich racji, o ile druga strona jest skłonna do ustępstw. To druga, po współpracy, konstruktywna postawa wobec konfliktu. Nie zapewnia, co prawda, pełnej realizacji celów po obu stronach, ale w sytuacji, gdy niemożliwe jest lepsze rozwiązanie, zapobiega eskalacji konfliktu i umożliwia porozumienie.

DOSTOSOWANIE SIĘ Skłonność do rezygnowania z własnych potrzeb za cenę spokoju. Ustępują każdemu i we wszystkim. Również taka postawa uniemożliwia osiągnięcie satysfakcji, prowadzi do rosnącego napięcia, poczucia niesprawiedliwości. Ludzie reagujący w taki sposób często są nieszczęśliwi i w ogóle nie realizują swoich dążeń.

WSPÓŁPRACA Największa szansa na osiągnięcie własnych celów, zaspokajanie potrzeb i budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi. Współpraca to postawa wobec konfliktu, kiedy nastawiamy się na słuchanie racji drugiej strony, szanujemy poglądy innych i nie rezygnujemy z własnych, wspólnie próbujemy znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony konfliktu. Takie rozwiązanie powinno umożliwić pełną realizację potrzeb i celów obu stron konfliktu. To jedyna sytuacja, kiedy nie mamy do czynienia z przegranymi, ale obie strony wygrywają

KONSTRUKTYWNE ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTU: Negocjacja - jest to bezpośrednia umowa, której celem jest osiągnięcie porozumienia, rozwiązanie problemu. Jej przebieg zależy wyłącznie od osób uczestniczących w negocjacjach. Porozumienie jest osiągnięte wtedy, gdy zostanie zaakceptowane przez wszystkie strony biorące udział w negocjowaniu.

MEDIACJA gdy konflikt jest zbyt silny, aby strony mogły dojść do porozumienia, pojawia się osoba pośrednicząca – mediator. Pomaga on stronom zrozumieć problem, dokonać analizy skutków różnych rozwiązań, redukuje napięcie emocjonalne. Z jego pomocą zostaje ustalona procedura negocjacji i on pilnuje jej przestrzegania, ale ostateczne rozwiązanie wypracowują strony a nie on. Ogólnie rzecz biorąc, mediator jest osobą, która „udrażnia” komunikację.

ETAPY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW Wyrażamy gotowość rozwiązywania konfliktu: uzgadniamy dogodny termin, ustalamy reguły pracy nad problemem. Określamy istotę problemu: nazywamy problem, mówimy, jakie uczucia wywołują w nas zachowania partnera, określamy nasze potrzeby i oczekiwania. Poszukujemy możliwych rozwiązań: zgłaszamy różne pomysły rozwiązań, oceniamy je z punktu widzenia interesów obu stron. Wybieramy rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony. Oceniamy wyniki podkreślając pozytywne strony.

Które sposoby rozwiązania konfliktu zostały przez osiołki rozwiązane w sposób konstruktywny?

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ 

BIBLIOGRAFIA Robert J. Edelman „Konflikt w pracy” wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. Udo Haeske „Konflikty w życiu zawodowym” wydawnictwo: Jedność, Kielce 2005 Opracowanie własne na podstawie materiałów z kursów: „Forum młodych liderów” „Kurs lidera małych i dużych grup”, „Kurs Przewodnikowski ZHP” Materiały szkoleniowe „Rozwiązywanie Konfliktów” Kreatywny Humanista