Katedra Mostów i Kolei PROBLEMY ZAPEWNIENIA OBSŁUGI KOMUNIKACYJNEJ STAREGO MIASTA WE WROCŁAWIU przygotował: Jacek Makuch SEMINARIUM Z PRZEDMIOTU „KOLEJE MIEJSKIE” ITS sem.2, rok akademicki 2015/16 termin wystąpienia: 16.03.2016
Tramwaje w obsłudze centrów miast Europy zachodniej wybrane przykłady: 2
BORDEAUX, Place Pey-Berland - po lewej katedra, w głębi ratusz (http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh-bordeaux.html) 3
BORDEAUX, Place de la Comédie - tramwaj przed Grand Théâtre (http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh-bordeaux.html) 4
STRASBOURG, Place de la République - po prawej Teatr Narodowy (http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh-strasbourg.html) 5
STRASBOURG - Biblioteka Narodowa, a za nią Kościół Św. Pawła (http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh-strasbourg.html) 6
MONTPELLIER - Place de la Comédie, przystanek tramw. przy gmachu Opery (http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh-montpellier.html) 7
tramwaj przed Kościołem Reformatów MARSYLIA Square Stalingrad tramwaj przed Kościołem Reformatów (http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/ur btr/trsh-marseille.html) 8
Główny przystanek tramwajowy zlokalizowany przed Katedrą SHEFFIELD Główny przystanek tramwajowy zlokalizowany przed Katedrą (http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trs h-sheffield.html) 9
NOTTINGHAM, Old Market Square - tramwaj, a w tle Ratusz (http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh-nottham.html) 10
NOTTINGHAM, Market Street - tramwaj obok Teatru Królewskiego (http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh-nottham.html) 11
linia tramwajowa przebiegająca przez rynek z ratuszem w tle GRAZ linia tramwajowa przebiegająca przez rynek z ratuszem w tle (http://historia.arc h.p.lodz.pl/jw37/ur btr/trsh-graz.html) 12
WROCŁAW rozwój sieci tramwajowej w granicach obecnej starówki 13
WROCŁAW Rynek (lata 20-te poprzedniego stulecia) - przystanki tramwajowe przy pręgierzu (http://www.wroclaw. hydral.com.pl/) 14
WROCŁAW stan obsługi komunikacją tramwajową rejonu Rynku w 2011 roku 15
Wrocław - przebudowa ul Wrocław - przebudowa ul.Szewskiej (2005-2007) rezygnacja z budowy toru dla przeciwnego kierunku 16
Nowy York - Manhattan jednokierunkowe trasy komunikacji autobusowej 17
Koncepcja dr Macieja Kruszyny 18
Ograniczanie ruchu samochodowego na obszarze Starego Miasta nowe deptaki wielokondygnacyjne parkingi (Gazeta Wrocławska) 19
Likwidacja ruchu tranzytowego wzdłuż trasy WZ (Gazeta Wyborcza) 20
Propozycja powrotu tramwajów na wrocławską starówkę 21
Tramwaje w „bramach” pod zabytkami Praga Poczdam 22
Splot torowy w bramie pod budynkiem Uniwersytetu 23
Obszary obsługi przedmieść Wrocławia oraz parkingów „P+R” proponowanymi liniami tramwajowymi 24
Idea proponowanego rozwiązania: rozdzielenie funkcji tranzytu i podróży do i ze Starego Miasta 25
METRO WE WROCŁAWIU (Gazeta Wrocławska) 26
WROCŁAW obecna sieć kolejowa nie dociera do centrum (SUiKZP 2006) 27
Koncepcja dr Macieja Kruszyny 28
Koncepcja Wratislaviae Amici i Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia (http://wroclaw.hydral.com.pl/pdf/zagospodarowanie_dworca_swiebodzkiego.pdf) 29
Propozycja podziemnej średnicy kolejowej obsługującej centrum Wrocławia 30
WIEDEŃ linie metra pod zabytkową starówką 31
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ