RZEKA KAMIENNA PROJEKT WARTO IŚĆ DALEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkolny Klub Ekologiczny – monitoring stanu wód i gleb powiatu przeworskiego W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU WYRÓWNYWANIA SZANS EDUKACYJNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY.
Advertisements

Procesy krasowe Zuzia Łopaciuk Ola Żyta Michał Dziurzyński
TOLERANCJA EKOLOGICZNA
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
I DEFINICJE Z GLEBOZNAWSTWA
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
KRAJOBRAZY POLSKI.
1.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W PRZEBIECZANACH
Na podstawie referatu K.Kulesza i in.
ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI 2011 pod hasłem „Las całkiem blisko nas".
Bagienna Dolina Narwi.
EFEKT CIEPLARNIANY.
Dolnośląski Zakład Doskonalenia Zawodowego Zespół Szkół al
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
Wody Powierzchniowe Polski.
Nizina Mazowiecka Nizina Mazowiecka to kraina położona w środkowo-wschodniej Polsce, a dokładniej – we wschodniej części Nizin Środkowopolskich, u zbiegu.
Jaką rolę pełnią drzewa?
EDUKACJA BEZ GRANIC – KOŁO HISTORYCZNO - PRZYRODNICZE SZKOŁA PODSTAWOWA IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W PRZEBIECZANACH.
Czynniki glebotwórcze
Rzeki Wisła Wisła jest najdłuższą rzeką Polski, jej całkowita długość wynosi 1070 km. Swój początek ma w źródłach potoków Czarnej i Białej Wisełki na stokach.
GLEBY I KLIMAT CZERLEJNA
Drawieński Park Narodowy
Wilgotne lasy równikowe
Elektrownia wodna Elektrownia wodna to zakład przemysłowy zamieniający energię spadku wody na elektryczną. Elektrownie wodne dzieli się na: "duże" i "małe",
Wykonała : Agnieszka Konieczka
„Zielone płuca ziemi żagańskiej”
Sawanny.
SUDETY – walory turystyczne
LAS W MOJEJ OKOLICY Dobrzewino. Las-Kompleks roślinności swoisty dla danego kontynentu geograficznego charakteryzujący się dużym udziałem drzew rosnących.
WSZECHOBECNA WODA Woda jest czynnikiem wpływającym
„Kto jest przyjacielem lasu”
Zapraszam na wycieczkę do Lasów Janowskich „Puszczańskim szlakiem”
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Jarosław J. Napiórkowski Instytut Geofizyki PAN
Autorzy: Adrianna Przybylska
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Bilanse wód opadowych w jednostkach osadniczych i aglomeracjach
Prośby Ziemi Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Konkurs pn.: „Start w przyszłość” na najciekawsze zajęcia realizowane w ramach projektu systemowego Województwa.
Natura, kultura, nauka, przygoda... czyli o edukacji przyrodniczej w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie Dr inż. Julia Dobrzańska Dział Edukacji Muzealnej,
Zajęcia przyrodnicze w najbliższej okolicy i ekopracowni
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Prezentacje multimedialne pt. „Cztery ż ywio ł y Ziemi” przygotowali uczniowie klas IV-VI Szko ł y Filialnej w Zambskach Ko ś cielnych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Wzór dla przedsiębiorstw (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse.
Gospodarowanie wodami podziemnymi na obszarach dolinnych Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny- Państwowy Instytut Badawczy.
Klaudia Dropińska Anna Morawska kl.IIF
Wzór dla planistów przestrzennych (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania.
Woda w przyrodzie..
KRAJOBRAZY.
Wojciech Bartnik, Jacek Florek Katedra Inżynierii Wodnej, Akademia Rolnicza w Krakowie Charakterystyka parametrów przepływu w potokach górskich i na terenach.
Co by było gdyby wody nie było ?. Woda jest źródłem życia wszystkich organizmów żywych. Ludzie i powierzchnia Ziemi mają jedną wspólną cechę – mianowicie.
XVII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Warszawie
„Nasze Nadleśnictwo”.
EKOLOGIA NA PODLASIU.
„ZASOBY WODY W PRZYRODZIE I WPŁYW CZŁOWIEKA NA ICH POZIOM”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Razem dla klimatu Pamiętajmy o ogrodach
Zakład Inżynierii Leśnej Instytut Ochrony Ekosystemów Leśnych
Poznajemy warunki życia w jeziorze.
ŚLAD WODNY.
Nasze Nadleśnictwo NADLEŚNICTWO ZŁOTÓW
GLEBY. Powierzchniowa, warstwa skorupy ziemskiej, gdzie mogą rosnąć rośliny.
Zapis prezentacji:

RZEKA KAMIENNA PROJEKT WARTO IŚĆ DALEJ DOFINANSOWANY W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2014-2020 WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO RZEKA KAMIENNA Interdyscyplinarny, międzyszkolny projekt edukacyjny Rzeka Kamienna - środowisko przyrodnicze na wybranym odcinku

WSTĘP Projekt zajęć łączących wiedzę i umiejętności z trzech przedmiotów przyrodniczych: chemii, biologii i geografii mający rozwijać i pogłębiać zainteresowania przyrodnicze oraz w sposób innowacyjny realizować podstawę programową z przedmiotów w wersji podstawowej i rozszerzonej. Projekt skierowany jest do uczniów GIMNAZJUM MISTRZOSTWA SPORTOWEGO i LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO MISTRZOSTWA SPORTOWEGO.

W SIECI RZECZNEJ KARKONOSZY RZEKA KAMIENNA W SIECI RZECZNEJ KARKONOSZY Rzeka Kamienna, która stanowiła przedmiot naszych całorocznych badań, jest obok Łomnicy i Złotej jedną z ważniejszych rzek odwadniających polską część Karkonoszy. Wszystkie trzy rzeki są lewymi dopływami Bobru. Od Jakuszyc do Piechowic dolina Kamiennej stanowi granicę między Górami Izerskimi a Karkonoszami. w wypadku Kamiennej możemy zaobserwować asymetrię dorzecza.

DOLINA RZEKI KAMIENNEJ Rzeki należą do najważniejszych naturalnych rzeźbiarzy krajobrazu. Erozyjna i akumulacyjna działalność rzek wpływa na przekształcanie dna dolin, w obrębie których płyną, wpływa również na ogólny kierunek przemiany rzeźby rozczłonkowując tereny górzyste i wyżynne i wyrównując tereny przedgórskie i nizinne. Naszą wędrówkę wzdłuż rzeki rozpoczęliśmy powyżej zbiegu dwóch potoków: Kamiennej i Kocieńca u podnóża Przedziału i Mumlawskiego Wierchu. Kamienna płynie tutaj wśród lasu świerkowego. Poniżej zaobserwować możemy efektowne ślady jej działalności erozyjnej i akumulacyjnej.

ŚWIAT ZWIERZĄT I ROŚLIN W DOLINIE KAMIENNEJ W trakcie naszych wędrówek badaliśmy faunę i florę doliny Kamiennej. W dolnym jej biegu w okolicach Wzgórza Krzywoustego w Jeleniej Górze można było zaobserwować drzewa liściaste tj. wiązy, klony, dęby lipy. W okolicach Cieplic nad Kamienną znajdowały się rośliny zielne oraz formy krzewiaste. Wraz z przemieszczaniem się w kierunku górnego biegu Kamiennej obserwujemy zmianę klimatu, który jest głównym czynnikiem kształtującym górską roślinność. W miarę jak wzrasta wysokość, temperatura staje się coraz to niższa i dłużej zalega pokrywa śniegowa. Rośliny opóźniają swój rozwój na wiosnę i szybciej obumierają jesienią.

SKŁAD CHEMICZNY WODY I GLEBY Woda jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych związków chemicznych na Ziemi, a zarazem związkiem podstawowym, decydującym o życiu organizmów w tym człowieka. Woda wchodzi w skład organizmów, pełni funkcje środowiska życia, jest składnikiem pożywienia, umożliwia przemianę materii. Całkowita ilość wody w przyrodzie jest stała. Gleba to biologicznie czynna powierzchnia Ziemi, powstała z utworu geologicznego, zwanego skałą macierzystą, w wyniku wietrzenia fizycznego, chemicznego i biologicznego. Gleba jest głównym elementem środowiska przyrodniczego.

ZAGROŻENIE DLA CZŁOWIEKA RZEKA KAMIENNA ZAGROŻENIE DLA CZŁOWIEKA Przepływ wody w rzekach górskich ma burzliwy, turbulentny charakter. W cyklu rocznym zaznaczają się duże wahania stanów wody. Wezbrania ekstremalne mogą pojawić się wielokrotnie w ciągu roku, podczas każdej jego pory. Kamienna, podobnie jak inne rzeki karkonoskie cechuje się głębokimi niżówkami w okresie jesiennym i trzykrotnym cyklem intensywnego zasilania: deszczowo- roztopowego w zimie, roztopowego wiosną oraz opadowego w lecie.

WYKORZYSTYWANA PRZY KAMIENNEJ GOSPODARKA WYKORZYSTYWANA PRZY KAMIENNEJ Już od średniowiecza dolina Kamiennej była obszarem penetracji człowieka. O ile w dolnym biegu rzeki było to głównie związane z osadnictwem rolniczym to górny bieg rzeki wiąże się początkowo z historią górnictwa i poszukiwania minerałów. W wyniku rozwoju hutnictwa następowało sukcesywne wylesianie doliny Kamiennej. Z Kamienną związane są również inne formy działalności gospodarczej.

PROJEKT WARTO IŚĆ DALEJ DOFINANSOWANY W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2014-2020 WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO Interdyscyplinarny, międzyszkolny projekt edukacyjny Rzeka Kamienna - środowisko przyrodnicze na wybranym odcinku