Władysław T. ŚLEBODZIŃSKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
Advertisements

Najważniejsze projekty i programy krajów europejskich noszą nazwy:
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Parkingi Parkuj i Jedź (P+R) na obrzeżach Warszawy (konsultacje społeczne w ramach etapu II) Projekt Budowa parkingów strategicznych "Parkuj i Jedź" (Park&Ride)
Budowa centralnego odcinka II linii metra
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Włodzimierz Choromański, Iwona Grabarek
Czysty transport miejski
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce
BUDOWA TELEFONU KOMURKOWEGO
Dlaczego Polsce potrzebny jest biogaz?
Miasto publiczne – miasto prywatne
Ekojazda.
TRANSPORT A EKOLOGIA.
„Ekorozwój – ekologiczny transport w lokalnym środowisku.”
Bank Ochrony Środowiska S. A
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Historia telefonów komórkowych
Wpływ informatyki na poprawę funkcjonowania miasta.
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
Jak zwiększyć płynność na giełdzie w 2005 roku na rynku południowym?? przygotował Piotr Skop Jak zwiększyć płynność na giełdzie w 2005 roku na rynku południowym??
Prezentacja 2004 POLSKA.
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Wgminie w gminie Walim Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Niwelowanie różnic w dostępie do łączy szerokopasmowych na poziomie lokalnym i regionalnym Gdańsk, czerwiec 2007 Piotr Skirski Cisco Systems.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Trójmieście TRISTAR
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Your logo Here Wspólne użytkowanie pojazdów w SAGUNTO Wynajem samochodów elektrycznych Warsztat : Efektywność energetyczna i przyjazne dla środowiska podejście.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Prezentacja spółki 2015 r.. 6 oddziałów (Gdańsk, Poznań, Tarnów, Warszawa, Wrocław, Zabrze) 19 zakładów ponad 200 jednostek terenowych 2 Działamy w całej.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Fotowoltaika inwestycje w oparciu o 80% datacje. Co to jest fotowoltaika? Fotowoltaika jest technologią umożliwiającą produkcję Energii elektrycznej ze.
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
Wnioski ze 100 lat korzystania z samochodów w miastach.
Best Move. zDominujemy Polskę najlepszą ofertą na rynku.
Innowacyjne programy finansowe sposobem finansowania inwestycji w szpitalach.
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Panel: Transport komunalny
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Twój najlepszy ruch Best MOVE
EKOLOGIA.
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
CZY WIESZ, ŻE...? … pierwszymi środkami komunikacji zbiorowej w Lublinie były dorożki i omnibusy konne.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o. o
Wady i zalety pracy w chmurze
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Efektywność energetyczna przez rozwój elektromobilności w Polsce
MP5 Z LINIĄ MAKULATUROWĄ
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
Cyclelogistics Ahead Prezentacja standardowa
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
OGÓLNOPOLSKA SIEĆ EDUKACYJNA
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
Zapis prezentacji:

Władysław T. ŚLEBODZIŃSKI PERSONAL RAPID TRANSIT (PRT) utopia czy przyszłość komunikacji miejskiej? w Hotelu Venecia Palace ul. Kasztanowa 44, Warszawa Michałowice k/Janek, Polska w dniach 27 – 28 września 2017 r. All rights reserved © 2017 by METRINO Global Projects Ltd.

DEFINICJA PRT: Koncepcja energooszczędnego, zindywidualizowanego transportu miejskiego lub podmiejskiego. Powstała w oparciu o niewielkie elektryczne 2-3 osobowe pojazdy (sterowane komputerowo), dostępne na żądanie po wprowadzeniu adresu miejsca docelowego. Pojazdy poruszają się po specjalnie przygotowanych i zabezpieczonych trasach (naziemnych, podwyższonych lub podwieszonych), oddzielonych wielopoziomowo od tradycyjnych ulic, bez zatrzymywania się na pośrednich przystankach/stacjach. https://pl.wikipedia.org/wiki/Personal_Rapid_Transit

Najbardziej zatłoczone miasta Europy: WAŻNE DANE PORÓWNAWCZE I INFORMACJE: Najbardziej zatłoczone miasta Europy: na miejscu 10 na miejscu 9 na miejscu 8 na miejscu 7 na miejscu 6 na miejscu 5 na miejscu 4 na miejscu 3 na miejscu 2 na miejscu 1 Hamburg Sztokholm Londyn Bradford-Leeds Dublin Paryż Bruksela Rzym Marsylia Warszawa Publikacja za The Telegraph: http://www.telegraph.co.uk/motoring/picturegalleries/9406185/Top-10-most-congested-cities-in-Europe.html?frame=2279204

Jak poważne mogą być skutki braku solidnej analizy ale i braku nieskrępowanej wyobraźni, wizji przyszłości? Przykłady braku przewidzenia dynamiki rozwoju rynku telefonii komórkowej: W roku 1985 AT&T, największy operator telefonii stacjonarnej w USA zwrócił się do leadera konsultingu firmy McKinsey z pytaniem, jak oceniają przyszłość telefonii komórkowej. McKinsey ocenił, że w 2000 r. na całym świecie będzie w użyciu ok. 0,9 miliona telefonów komórkowych a tylko w USA zarejestrowanych było 109 milionów telefonów komórkowych. AT&T posłuchało prognoz McKinsey i jak „skończyła” firma AT&T, jak dziś wygląda telefonia stacjonarna w USA i nie tylko …- wszyscy wiemy. Kodak nie przewidział, że „smartfony” przejmą funkcje aparatów fotograficznych i jak „skończył” - wszyscy wiemy. Jak „skończła” NOKIA – też wszyscy wiemy.

Jak poważne mogą być skutki braku solidnej analizy ale i braku nieskrępowanej wyobraźni, wizji przyszłości? W roku 1890 pewien fotograf na ulicy w centrum Nowego Jorku zrobił zdjęcie panoramiczne, na którym znalazł się jeden samochód Ford T w natłoku pojazdów konnych. Gdy po 30 latach w roku 1920 zrobił ujęcie tej samej ulicy nie było na nim ani jednego pojazdu konnego a ulica była zakorkowana Fordami T. Taki był początek procesu, który kompletnie zrewolucjonizował transport na całym świecie. Tak zmieniał się świat komunikacji na przełomie XIX i XX w. W okresie tylko 30 lat!!!!

NA ZAKOŃCZENIE PROWOKACJE INTELEKTUALNE: Kto mógł przewidzieć, że w pewnym sensie Ford T spowoduje:

emisja toksycznych spalin Jakie są największe utrudnienia w transporcie miejskim? wypadki, Na świecie ginie dziennie w wypadkach około 3700 osób, to jest blisko 1,3 miliona rocznie. (http://asirt.org/initiatives/informing-road-users/road-safety-facts/road-crash-statistics). A w roku 2014 (najwyższa ilość w XXI w.) we wszystkich zamachach terrorystycznych zginęło „tylko” 32 763 osób (https://www.statista.com/statistics/202871/number-of-fatalities-by-terrorist-attacks-worldwide/) korki, emisja hałasu, emisja toksycznych spalin Według raportu w 2010 roku 3.2 miliona osób zmarło w wyniku zanieczyszczenia powietrza na skutek emisji spalin samochodowych. (https://cleantechnica.com/2013/01/14/car-exhaust-pollution-worlds-fastest-growing-cause-of-death/)

Sześć głównych powodów, dla których METRINO PRT jest innowacyjnym rozwiązaniem w dziedzinie transportu publicznego, które mogłoby zmienić na lepsze oblicze miast redukując ilość wypadków, korków, hałasu i spalin: 1. Komfort: W pełni zautomatyzowane gondole (lekka konstrukcja, ok. 300 kg) wygodnie pomieszczą 5 osób lub 2 osoby z wózkiem inwalidzkim lub 2 rowerami - za cenę porównywalną do taryfy metra lub autobusu. Jedynie rodzina i przyjaciele podróżują razem (tak jak w taksówce) - nie ma obcych osób; one mogą przejechać się kolejną gondolą oddaloną tylko o 1,5 - 2 metrów dalej. Nie ma strat czasu na pośrednie przystanki bo podróż odbywa się bez zatrzymania od przystanku początkowego do docelowego (możliwe jest zamówienie gondoli przez internet na oznaczoną porę i wybrany przystanek - na wezwanie). System działa 24/7. W godzinach szczytu nie czeka się na wolny pojazd, ponieważ jest dostępna odpowiednia nadwyżka ilości gondol, zgodnie z zapotrzebowaniem wyliczanym na bieżąco przez system sterujący.

Sześć głównych powodów, dla których METRINO PRT jest innowacyjnym rozwiązaniem w dziedzinie transportu publicznego, które mogłoby zmienić na lepsze oblicze miast redukując ilość wypadków, korków, hałasu i spalin: 2. Ekologia: Zerowa emisja toksycznych spalin; prawie nie emituje hałasu. Bardzo niskie zużycie energii do napędu gondoli (około 1 500 W – porównywalne z suszarką do włosów). W efekcie wystarczalnym będzie niemal całkowite lub całkowite zaopatrzenie w energię elektryczną z paneli fotowoltaicznych montowanych na prowadnicach, dachach przystanków, słupach trakcyjnych i na gondolach. Infrastruktura i gondole METRINO mogą być wykorzystywane przez służby miejskie: policję, sanitariuszy, lekarzy (zwłaszcza gdy ogromny korek spowodowany poważnym wypadkiem utrudnia dojazd). Specjalnie skonstruowane gondole towarowe umożliwią zarówno transport odpadów jak i drobnych kontenerowych ładunków (np. europalet).

Sześć głównych powodów, dla których METRINO PRT jest innowacyjnym rozwiązaniem w dziedzinie transportu publicznego, które mogłoby zmienić na lepsze oblicze miast redukując ilość wypadków, korków, hałasu i spalin: 3. Łatwa i prosta rozbudowa infrastruktury sieci dzięki trakcji napowietrznej i małemu przekrojowi podstawy słupów nośnych oraz niskoinwazyjnej technologii ich montażu: Nie wymaga poważniejszych zmian w istniejącej infrastrukturze. Bardzo krótki czas wdrożenia - 1 km rozbudowy istniejącego systemu może potrwać mniej niż miesiąc. Rozbudowa albo nie wymaga wstrzymania otaczającego ruchu ulicznego, albo jest on ograniczony. Może być realizowana na stromych zboczach (do 45 stopni) jak i nad płytkimi akwenami, korzystając z istniejących mostów o ile nie będzie to kolidować z innymi środkami masowego transportu; Może służyć jako usługa łącznika pomiędzy innymi sieciami transportu publicznego tak ważnego w projektach tworzenia sieci intermodalnych.

4. Zabezpieczenia i bezpieczeństwo: Sześć głównych powodów, dla których METRINO PRT jest innowacyjnym rozwiązaniem w dziedzinie transportu publicznego, które mogłoby zmienić na lepsze oblicze miast redukując ilość wypadków, korków, hałasu i spalin: 4. Zabezpieczenia i bezpieczeństwo: Oprócz centralnego systemu sterująco – kontrolnego, każda gondola ma cały wachlarz sensorów i kilka kamer m. in. zapewniające jak najwyższy standard bezpieczeństwa. W przypadku awarii lub wypadku, w wyniku których zdarzy się unieruchomienie gondoli, pierwsza wolna gondola z najbliższego przystanku podjeżdża od tyłu i spycha unieruchomioną gondolę na najbliższy przystanek. Pasażerowie w najgorszym przypadku mogą być „uwięzieni” na kilka minut i są cały czas informowani z głośników w gondoli o aktualnej sytuacji. Mała ilość pasażerów w gondoli (max. 5 osób) czyni je mało prawdopodobnie „atrakcyjnym”, przedmiotem celowego ataku terrorystycznego.

Sześć głównych powodów, dla których METRINO PRT jest innowacyjnym rozwiązaniem w dziedzinie transportu publicznego, które mogłoby zmienić na lepsze oblicze miast redukując ilość wypadków, korków, hałasu i spalin: 5. Finansowanie: Niższe koszty w porównaniu z konkurencyjnymi ofertami innych producentów PRT o co najmniej 30%) a znacznie niższe koszty w porównaniu do konwencjonalnych systemów transportu publicznego. Lekka konstrukcja, stosunkowo prosta mechanika, tania elektronika i niskie zużycie energii gwarantują niskie koszty operacyjne – jedyna znana forma transportu publicznego nie wymagające subwencji JST w trakcie eksploatacji i świadczenia usług dla ludności. Wszystko to sprawia, że METRINO jest inwestycją o spektakularnych zyskach, tym samym może być atrakcyjne dla prywatnych inwestorów. Jednostki Samorządu Terytorialnego mogą inwestować w METRINO emitując Obligacje Przychodowe – nie powodujące ich zadłużenia. Tak m.in. sfinansowano rozbudowę tramwaju w Bydgoszczy.

Sześć głównych powodów, dla których METRINO PRT jest innowacyjnym rozwiązaniem w dziedzinie transportu publicznego, które mogłoby zmienić na lepsze oblicze miast redukując ilość wypadków, korków, hałasu i spalin: 6. Referencje: Koncepcji wdrożenia Projektu Pilotażowego w Opolu (pod uprzednią marką MISTER) została przyznana dotacji UE w wysokości ponad 10 milionów USD (w złotych). Projekt nie został wdrożony wyłącznie z powodu niechęci polskiej biurokracji, której procedury trwały tak długo, że dotacja wygasła. Europejski Bank Inwestycyjny potwierdził, że jest zainteresowany dofinansowaniem kredytowym inwestycji w METRINO PRT o wartości do 50%, jeżeli zostanie podpisana odpowiednia umowa z administracją JST lub gdy pozostałą część finansowania zapewni bank komercyjny.

wzrost globalnej wartość branży PRT w okresie 5 lat szacuje na ok.: A więc może warto chwilę zastanowić się nad tym, co prognozuje koncern konsultingowy FROST & SULLIVAN: wzrost globalnej wartość branży PRT w okresie 5 lat szacuje na ok.: USD 30’000’000’000

I PRZYSZŁOŚĆ PUBLICZNEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PODSUMOWANIE: Mam nadzieję, że ta krótka prezentacja pomoże odpowiedzieć na pytanie czy PRT to UTOPIA czy jest to NOWATORSKA SZANSA I PRZYSZŁOŚĆ PUBLICZNEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

https://youtu.be/ffnbFFcngrQ Wizualizacje: https://www.youtube.com/watch?v=R2RMy457lsk&t=1s https://www.youtube.com/watch?v=BcQ-cJbORyI&t=1s http://www.youtube.com/watch?v=uk9BkuUU0vg&NR=1 https://youtu.be/ffnbFFcngrQ

Dziękuję za uwagę Władysław T. (Tom) ŚLEBODZIŃSKI METRINO Global Projects Ltd. / MISTER Sp. z o.o. tom@metrino-prt.com Mobile: +48 515 241061