Funkcje jednej zmiennej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje matematyczne Microsoft Office 2003 Exel.
Advertisements

OBLICZENIA NUMERYCZNE
Opracowała: Iwona Bieniek
Funkcje tworzące są wygodnym narzędziem przy badaniu zmiennych losowych o wartościach całkowitych nieujemnych. Funkcje tworzące pierwszy raz badał de.
Równanie różniczkowe zupełne i równania do niego sprowadzalne
Studia Podyplomowe „Informatyka” dla Nauczycieli
Definicja funkcji f: X Y
DZIEDZINA I MIEJSCE ZEROWE FUNKCJI
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Liczby wokół nas A. Cedzidło.
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA Z LICZBY
1.
LICZBY RZECZYWISTE PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
Temat lekcji: GRANICA CIĄGU.
Liczby zespolone z = a + bi.
Układ równań stopnia I z dwoma niewiadomymi
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
PIERWIASTKI.
Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Funkcje matematyczne Copyright © Rafał Trzop kl.IIc.
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Najczęstsze błędy w zadaniach otwartych na maturze próbnej z matematyki Opracowali Barbara i Jerzy Herud.
Podstawy analizy matematycznej III
Metody numeryczne SOWIG Wydział Inżynierii Środowiska III rok
Krzysztof Kucab Rzeszów, 2012
Podstawy analizy matematycznej II
dla klas gimnazjalnych
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Kombinatoryka w rachunku prawdopodobieństwa.
II. Matematyczne podstawy MK
ZBIORY I DZIAŁANIA NA ZBIORACH
Źródła błędów w obliczeniach numerycznych
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
POTĘGI I PIERWIASTKI.
Zadania z indywidualnością
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
FUNKCJE Pojęcie funkcji
Potęgowanie i pierwiastkowanie
Ćwiczenia 8 Aproksymacja funkcji
Algorytm znajdowania Największego Wspólnego Dzielnika.
Metody nieinkluzyjne: Metoda iteracji prostej.
Rodzaje liczb.
Wydział Elektroniki PWr AiR III r. Metody numeryczne i optymalizacja Dr inż. Ewa Szlachcic Wykład 3 Właściwe minimum lokalne: Funkcja f(x) ma w punkcie.
Współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Zespół Szkół w Górze.
FUNKCJA KWADRATOWA o Definicja o Posta ć funkcji kwadratowej Posta ć ogólna Posta ć kanoniczna Posta ć iloczynowa o Wykres funkcji kwadratowej o Własno.
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko-pomorskim w 2013 r. cz.1 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Opracowanie Joanna Szymańska. 1. Co to jest równanie? Równanie to dwa wyrażenia połączone znakiem równości, jedno z tych wyrażeń musi być algebraiczne.
Czyli wzory Viete’a. Jeżeli funkcja kwadratowa ma pierwiastki (miejsca zerowe), to zachodzą następujące wzory Viete’a:
Działania na pierwiastkach. Opracowała: Beata Szabat.
FUNKCJE RÓŻNOWARTOŚCIOWE
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
Funkcje jednej zmiennej
Obliczenia procentowe w praktyce
Nierówności liniowe.
Przekształcenia wykresów funkcji
Wyznaczanie miejsc zerowych funkcji
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Zbiory – podstawowe wiadomości
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
działania na wielomianach
MONOTONICZNOŚĆ FUNKCJI
POTĘGI I PIERWIASTKI .
ZBIÓR WARTOŚCI WARTOŚĆ NAJMNIEJSZA WARTOŚĆ NAJWIĘKSZA
Działania na pierwiastkach
Pierwiastek kwadratowy i sześcienny.
Zapis prezentacji:

Funkcje jednej zmiennej RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+ Funkcje jednej zmiennej Dziedzina funkcji Bożena Stanisławska nauczycielka matematyki w Liceum Ogólnokształcącym Niepublicznym Kolegium św. Stanisława Kostki KSW w Warszawie.

Dziedzina funkcji: Niech X będzie zbiorem, na którym określona jest funkcja. Element x należący do zbioru X  nazywamy argumentem funkcji.  Zbiór wszystkich argumentów funkcji nazywamy Dziedziną funkcji i oznaczamy ją Df. Dziedzina to po prostu te argumenty, dla których można obliczyć wartość funkcji 

Przy wyznaczaniu dziedziny funkcji należy Pamiętać o sprawdzeniu czterech warunków:  1) Nie dzielimy przez 0 , czyli jeśli nasza funkcja jest funkcją wymierną to „Wyrażenie w mianowniku”≠0   2) Pierwiastki parzystego stopnia obliczamy z liczb nieujemnych czyli jeśli w naszej funkcji występuje pierwiastek stopnia parzystego to „Wyrażenie pod pierwiastkiem” ≥0  

3) Jeśli   w naszej funkcji występuje logarytm liczba logarytmowana musi być dodatnia, (pamiętaj również, że podstawa logarytmu musi być zawsze liczbą dodatnią i różną od 1)  

 

Pamiętaj! Jeśli masz funkcję wymierną, nie patrz tylko na mianownik. Licznik może zawierać również funkcję, która niekoniecznie jest określona dla wszystkich liczb rzeczywistych. Nigdy nie ignoruj pierwiastka, gdziekolwiek byś go nie znalazł. Zawsze zwracaj uwagę na podstawę logarytmu i liczbę logarytmowaną.

Jeśli mamy  funkcję, która jest od początku do końca : liniowa wielomianowa (kwadratowa, sześcienna etc.) sinusem lub cosinusem Wtedy dziedziną jest zbiór liczb rzeczywistych

PRZYKŁADY:

W obu przypadkach funkcja jest wielomianem więc Df=R Zadanie 1   Zadanie 2 f(x) =(3x-7)*(2-x) W obu przypadkach funkcja jest wielomianem więc Df=R

Zadanie 3    

Zadanie 4    

      3>  

Zadanie 6    

Zadanie 7     Jednocześnie rozpatrujemy dwa warunki:        

Liczba logarytmowana musi być dodatnia Zadanie 8   Liczba logarytmowana musi być dodatnia ( wynika to z definicji logarytmu )      

Zadanie 9   Rozpatrujemy 3 warunki  

  sporządzamy siatkę znaków:           x - +  

    +

Warunek 3   sporządzamy ponownie siatkę znaków:           x - +  

Po uwzględnieniu jednocześnie wszystkich trzech warunków:      Otrzymujemy:

Sprawdź czy potrafisz:    

H.Pawłowski – Matematyka-podręcznik dla klasy I Literatura: K.Kłaczkow, M.Kurczab, E. Świda – Matematyka – podręcznik i zbiór zadań do liceów i techników, klasa I, H.Pawłowski – Matematyka-podręcznik dla klasy I Prezentacja została opracowana podczas realizacji projektu „Różne kultury – jedna tożsamość”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z programu ERASMUS+. Partnerzy projektu: Fundacja „Dla Polonii”, Macierz Szkolna na Litwie i Ogólnokrajowa Szkoła Polska na Węgrzech. Informacje o projekcie i konspekty lekcji znajdziesz na portalu http://e-akademia.net/ RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+