Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com ILE CZY ILU? O TO JEST PYTANIE! Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com
ILE – CZYLI RODZAJ NIEMĘSKOOSOBOWY CO TO JEST RODZAJ NIEMĘSKOOSOBOWY? Rodzaj niemęskoosobowy dotyczy wszystkiego i wszystkich oprócz osobników płci męskiej. Najprościej mówiąc - dotyczy KOBIET, ROŚLIN, ZWIERZĄT i RZECZY. Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com
ILE KOBIET JEST W TEJ KLASIE? Używając pytania ILE musimy użyć dopełniacza liczby mnogiej i czasownika trzeciej osoby liczby pojedynczej. Ile dziewczyn chodzi do twojej grupy? (Ile + dopełniacz liczby mnogiej + czasownika 3 os. l. poj.) Czas przeszły: Ile dziewczyn chodziło do twojej grupy? (3 os. l. poj. r. nijaki) Czas przyszły: Ile dziewczyn będzie chodzić do twojej grupy? (3 os. l. poj. czas. BYĆ) Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com
Ile dziewczyn chodzi do twojej grupy? Teraz bardzo ważne jest przypomnienie sobie liczebnika i jego zależności. Na przykład Mam dwa komputery, ale mam pięć komputerów. Musimy pamiętać, że po liczebniku 2, 3, 4 jest BIERNIK, a po liczebniku 5, 6, 7….. jest DOPEŁNIACZ. Dwie dziewczyny chodzą do mojej grupy. (2 + biernik l. mn., czas. 3 os l. mn.) Pięć dziewczyn chodzi do mojej grupy. (5 + dopełniacz l. mn., czas. 3 os. l poj.) Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com
2, 3, 4, banany, 5 bananów 2, 3, 4, 22, 23, 24, 32, 33, 34, 42, 43, 44…. 5 – 21, 12, 13, 14, 25 – 31 35 – 41… dziewczyny śliwki komputery książki jajko karton dziewczyn śliwek komputerów książek jajek kartony Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com
Poza liczebnikiem. Kiedy jeszcze używamy dopełniacza liczby mnogiej? Po wyrazach typu: paczka, pudełko, słoik. Np. Słoik ogórków. Dużo, mało, trochę, kilka, niewiele. Np. Kilka ogórków jest w koszyku. Kilogram, pół kilo, ćwierć kilo, 20 deka. Np. Kupuję kilogram ogórków . Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com
Ilu mężczyzn jest w tej klasie? Ilu łączy się z rodzajem męskoosobowym. Rodzaj męskoosobowy to mężczyźni. Albo mężczyźni + kobiety, rzeczy, rośliny i zwierzęta. Ilu studentów jest w tej klasie? (Ilu + dopełniacz l. mn., czas. 3. os. l. poj.) Czas przeszły: Ilu studentów chodziło do twojej grupy? (3 os. l. poj. r. nijaki) Czas przyszły: Ilu studentów będzie chodzić do twojej grupy? (3 os. l. poj. czas. BYĆ) Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com
Trzech studentów będzie chodziło…. Ośmiu studentów będzie chodziło.... Rodzaj męskoosobowy – wartość liczebnika nie jest ważna! Używamy dopełniacza. Np. Dwóch studentów pisze test. (liczebnik w dop. + dop. l mn. + 3 os. l. poj.) Pięciu przyjaciół poszło do kina. Dziewięciu inżynierów projektuje ten budynek. Czterech panów spaceruje po parku. Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com
Specyficzna odmiana liczebnika w rodzaju męskoosobowym. 2 - dwóch 3 - trzech 4 - czterech 5 - pięciu 6 - sześciu 7 - siedmiu 8 - ośmiu 9 - dziewięciu 10 - dziesięciu 11 - jedenastu 12 - dwunastu Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com
A z dziećmi same kłopoty! Nieprawda. Musimy pamiętać, że w kontekście dzieci trochę inaczej odmieniać liczebnik. Wówczas dzieci będą zachowywały się jak rzeczowniki męskoosobowe i zawsze będziemy mieli dopełniacz. Dwoje dzieci idzie na spacer. Pięcioro dzieci jedzie na wycieczkę. 2- dwoje 3- troje 4- czworo 5- pięcioro Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com
Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com Dziękuję za uwagę! Monika Siembida, www.studypolish.wordpess.com