Badanie zagrożeń związanych z poznawaniem nowych osób

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
Liczby pierwsze.
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
„Moje dziecko i Internet”
„Test małego internauty”
Bezpieczne poruszanie się po internecie.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Bezpieczeństwo dzieci w Internecie
Jak bezpiecznie korzystać
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Konsumpcja mediów Sposoby korzystania z mediów wśród internautów gemiusReport maj - czerwiec 2006.
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Konsumpcja mediów Sposoby korzystania z mediów wśród internautów gemiusReport listopad-grudzień 2006.
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Bezpieczeństwo w SiECi
„Bezpieczna Dwunastka
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
„Dziecko w sieci” – badanie zagrożeń związanych z poznawaniem ludzi przez Internet wśród dzieci w wieku lat października 2004.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Case study gemiusAdHoc luty 2006 Prezentacja wyników wyszukiwania – preferencje internautów i opinie klientów.
Dzień Bezpiecznego Internetu
WYNIKI ANONIMOWEJ ANKIETY „BEZPIECZEŃSTWO W SIECI”
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
W jaki sposób bezpiecznie korzystać z internetu?
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
8 LUTY 2011 – DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ CAŁY MIESIĄC LUTY.
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
Aleksander Kuliński klasa II A
Dzień Bezpiecznego Internetu
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
Bezpieczny internet – analiza ankiety dla rodziców
Kodeks klasowy klasa IIIa.
Zapis prezentacji:

Badanie zagrożeń związanych z poznawaniem nowych osób przez internet wśród dzieci w wieku 12 – 17 lat. gemiusReport Styczeń 2006

Spis treści: Cel i metodologia badania ………………………………………………………..………….…..……. Podsumowanie ……………………………………………………………………………………......... Korzystanie z internetu ……………………………………………………………………………..….. Korzystanie z czatów i serwisów randkowych za pomocą sms-ów ………………………….…… Orientacja w zagrożeniach związanych z poznawaniem nowych osób przez internet …….…… Zachowania związane z poznawaniem nowych osób przez internet ……………………….……. Zapamiętanie akcji promocyjnych wśród dzieci w wieku 12 – 17 lat ……………………….……. Zapamiętanie akcji promocyjnych wśród dorosłych internautów …………………………….…… Orientacja rodziców w zagrożeniach związanych z korzystaniem przez dzieci z internetu .…… Demografia – dzieci w wieku 12 – 17 lat ……………………………………………….…………… Demografia – dorośli respondenci ………………………………………………………….….…….. 3 6 9 14 20 29 47 52 57 65 70

Cel i metodologia

Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Analizą objęto dwie grupy celowe. Pierwszą z nich stanowili internauci w wieku 12 – 17 lat, drugą natomiast osoby w wieku 18 lat i więcej. Dodatkowo w ramach grupy respondentów w wieku 18 lat i więcej wyodrębniono rodziców dzieci w wieku 12 – 17 lat. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 11 do 12 stycznia 2006 roku. Analizą objęto 1 779 internautów w wieku 12 – 17 lat, 3 768 respondentów w wieku 18+ oraz 204 rodziców dzieci w wieku 12 – 17 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Celem badania wśród grupy internautów w wieku 12 – 17 lat było określenie: - sposobu korzystania z internetu - zachowania się podczas nawiązywania kontaktów z innymi internautami - poziomu świadomości zagrożeń związanych z poznawaniem nowych osób w intrernecie - stopnia zapamiętania kampanii internetowych

Celem badania, wśród grupy respondentów w wieku 18 lat i więcej, było określenie: - stopnia zapamiętania kampanii internetowych Dodatkowo celem badania, wśród grupy rodziców dzieci w wieku 12 – 17 lat było określenie: - poziomu świadomości zagrożeń związanych z korzystaniem przez dzieci z internetu Uzyskane dane porównywano do wyników analogicznego badania wykonanego w październiku 2004 roku.

Podsumowanie

Zdecydowana większość (64,0%) przebadanych dzieci zawiera znajomości w internecie. Znaczna część z tych osób przekazuje prywatne informacje o sobie, najczęściej adres e-mail – 77,9%. Nieznacznie rzadziej, ankietowani wysyłają osobom poznanym w internecie swoje zdjęcie (58,4%). W porównaniu do 2004 roku wzrósł odsetek ankietowanych, którzy chodzą na spotkania z osobami poznanymi w internecie. 7,9% małoletnich respondentów wielokrotnie spotkało się z takimi osobami, natomiast we wcześniejszym badaniu zanotowano zaledwie 3,1% tego typu odpowiedzi. Co piąty respondent (21,9%), spośród tych, którzy chodzą na spotkania z osobami poznanymi w internecie, nie informuje nikogo o tym spotkaniu. W porównaniu do danych z 2004 roku zanotowano wzrost o 5,3 punkty procentowe. Ankietowani jeżeli już informują kogoś o spotkaniu to w 51,9% przypadków jest to kolega, koleżanka lub rodzeństwo. Rzadziej o spotkaniu dowiadują się rodzice lub inna osoba dorosła (23,6%). Główną przyczyną niepoinformowania o spotkaniu jest stwierdzenie „To tylko moja sprawa z kim się spotykam”. Odpowiedzi takiej udzieliło 61,5% badanych, którzy nie powiedzieli nikomu, że wybierają się na spotkanie z osobą poznaną w internecie. 27,3% respondentów, spośród tych, którzy niepoinformowali o spotkaniu, obawiała się, że rodzice zabronią im pójść.

Zdecydowana większość przebadanych dzieci (75,3%) twierdzi, że podawanie obcym w internecie prywatnych informacji o sobie jest niebezpieczne. Aczkolwiek odsetek tego typu wskazań zmniejszył się o 6,6 punktów procentowych, w porównaniu do 2004 roku. Zdecydowana większość ankietowanych (90,4%) deklaruje, że słyszała lub czytała o zagrożeniach związanych z poznawaniem nowych osób przez internet. Natomiast zaledwie 5,5% przebadanych dzieci twierdzi, że nie słyszało nigdy o zagrożeniach związanych z tą kwestią. 59,7% dorosłych respondentów deklaruje, że pamięta akcję „Dziecko w Sieci”. Jest to o 9,8 punktów procentowych mniej niż w przypadku małoletnich badanych. Można zatem wnioskować, że akcja ta bardziej zapadła w pamięć nieletnich internautów. 71,6% przebadanych rodziców dzieci w wieku 12 – 17 lat jest zdania, że korzystanie z internetu przez dzieci może być niebezpieczne. 16,2% natomiast nie widzi w tym żadnych zagrożeń. Zdecydowana większość (81,4%) przebadanych rodziców rozmawiała ze swoimi dziećmi na temat bezpiecznego korzystania z internetu. Jednak aż co piąty rodzic (18,6%) nigdy nie poruszał z dzieckiem tego problemu.

Korzystanie z internetu

Podobnie jak w październiku 2004 roku, zdecydowana większość (95,7%) przebadanych dzieci korzysta z internetu u siebie w domu. Drugim miejscem, pod względem liczby wskazań, jest szkoła – 46,0%. Natomiast co czwarty respondent (25,3%) korzysta z internetu u znajomych. Wartość ta wzrosła w porównaniu do 2004 roku o 4,6 punktów procentowych. Ankietowani surfując w internecie, najczęściej korzystają z takich usług internetowych jak: komunikatory – 92,1%, strony www – 91,4%, e-mail – 85,3%. W porównaniu do 2004 roku najwięcej, bo o 11,2 punktów procentowych, wzrósł odsetek osób korzystających z gier internetowych. Znacznie wzrósł również odsetek dzieci biorących udział w grupach dyskusyjnych, z 15,2% w 2004 roku do 21,6% w 2006 roku. Młodzi respondenci, podobnie jak w 2004 roku, najczęściej korzystają z komunikatorów tekstowych (99,3%). Drugim, chętnie używanym, jest komunikator głosowy. W porównaniu do wcześniejszego badania, odsetek osób korzystających z tego rodzaju komunikatorów, wzrósł o 15,3 punktów procentowych. Jest to największy zanotowany wzrost wśród wszystkich form komunikacji.

Miejsca korzystania z internetu Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Usługi internetowe Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Komunikatory internetowe Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Korzystanie z czatów i serwisów randkowych za pomocą SMS-ów

Zdecydowana większość przebadanych dzieci (92,1%) posiada swój własny telefon komórkowy. Aczkolwiek ankietowani bardzo rzadko korzystają z czatów lub serwisów randkowych za pomocą sms-ów. Zaledwie 8,0% respondentów bierze udział w takiej formie komunikowania się. Wśród osób, które korzystają z czatów za pomocą sms-ów, większość bo 48,2%, robi to raz w miesiącu lub rzadziej. 31,8% ankietowanych bierze udział w sms-owych czatach kilka razy w tygodniu. Natomiast w przypadku częstotliwości korzystania z serwisów randkowych za pomocą sms-ów, sprawa wygląda trochę inaczej. Większość respondentów (43,4%) bierze udział w sms-owych serwisach randkowych kilka razy w tygodniu. Raz w tygodniu lub kilka razy w miesiącu, korzysta z tej formy komunikacji 16,9% badanych. Natomiast rzadziej niż raz w miesiącu, bierze udział w sms-owych serwisach randkowych 22,6% ankietowanych, spośród tych którzy korzystają z tego sposobu komunikacji.

Posiadanie telefonu komórkowego Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Korzystanie z czatów lub serwisów randkowych za pomocą SMS-ów Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Częstotliwość korzystania z czatów za pomocą SMS-ów Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Częstotliwość korzystania z serwisów randkowych za pomocą SMS-ów Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 *Ze względu na niską liczebność próby dane mają charakter ilustracyjny.

Orientacja w zagrożeniach związanych z poznawaniem nowych osób przez internet

Zdecydowana większość przebadanych dzieci (75,3%) twierdzi, że podawanie obcym w internecie prywatnych informacji o sobie jest niebezpieczne. Aczkolwiek odsetek tego typu wskazań zmniejszył się o 6,6 punktów procentowych, w porównaniu do 2004 roku. 63,1% ankietowanych dzieci jest zdania, że spotkania z osobami poznanymi w internecie mogą być niebezpieczne. We wcześniejszym badaniu odsetek tego typu wskazań był niewiele wyższy i wyniósł 63,5%. Zaledwie 2,9% respondentów jest przekonanych, że spotkania z osobami poznanymi w internecie zdecydowanie nie są niebezpieczne. Odsetek wskazań w tym przypadku wzrósł o 0,7 punktów procentowych, w porównaniu do października 2004 roku. Ponad połowa przebadanych dzieci (55,0%), nigdy nie znalazła się w sytuacji, w której ktoś próbował wbrew ich woli, usilnie z nimi rozmawiać. Co czwartemu ankietowanemu (25,6%) taka sytuacja przydarzyła się kilka razy. Natomiast co dziesiątemu (11,8%) tylko raz. Zdecydowaną większość młodych respondentów (79,4%) nie przestraszyła sytuacja, w której ktoś próbował usilnie z nimi rozmawiać. Natomiast co piąte przebadane dziecko (20,6%) przestraszyło się taką sytuacją. W porównaniu do 2004 roku, odsetek wskazań w tym przypadku zmniejszył się o 3,1 punktów procentowych.

Zdecydowana większość małoletnich ankietowanych (90,4%) deklaruje, że słyszała lub czytała o zagrożeniach związanych z poznawaniem nowych osób przez internet. Natomiast zaledwie 5,5% przebadanych dzieci twierdzi, że nie słyszało nigdy o zagrożeniach związanych z tą kwestią. Informacje na temat zagrożeń związanych z poznawaniem nowych osób przez internet, respondenci najczęściej czerpią z telewizji – 89,1% wskazań. Drugim, pod względem liczby wskazań, miejscem zdobywania informacji na ten temat jest prasa – 74,8%. W porównaniu do badania zrealizowanego w 2004 roku, ankietowani o 5,4 punkty procentowe częściej wskazują rodziców, jako źródło informacji na temat zagrożeń związanych z poznawaniem nowych osób przez internet. W porównaniu do wcześniejszego badania, wzrósł również (o 4,1 punkty procentowe) odsetek wskazań wśród dzieci, które deklarują, że informacje na ten temat przekazywane są im w szkole. Można zatem wnioskować, że zarówno rodzice, jak i nauczyciele coraz bardziej zdają sobie sprawę z zagrożeń związanych z korzystaniem przez dzieci z internetu i dlatego też coraz częściej rozmawiają z nimi na ten temat.

Ocena niebezpieczeństwa podawania obcym w internecie prywatnych informacji Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Ocena niebezpieczeństwa spotkań z osobami poznanymi w internecie Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Czy zdarzyło Ci się będąc na czacie lub gdzieś indziej w internecie, że ktoś wbrew Twojej woli próbował usilnie z Tobą rozmawiać? Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Czy taka sytuacja Cię przestraszyła? Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Czy słyszałeś/łaś lub czytałeś/łaś o zagrożeniach związanych z poznawaniem nowych osób przez internet? Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Miejsca zdobywania informacji na temat zagrożeń związanych z poznawaniem nowych osób przez internet Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

z poznawaniem nowych osób przez internet Zachowania związane z poznawaniem nowych osób przez internet

Zdecydowana większość (64,0%) przebadanych dzieci zawiera znajomości w internecie. Znaczna część z tych osób przekazuje prywatne informacje o sobie. Najczęściej jest to adres e-mail – 77,9%. Nieznacznie rzadziej, ankietowani wysyłają osobom poznanym w internecie swoje zdjęcie (58,4%). 45,2% małoletnich badanych, natomiast podaje swój numer telefonu. Częstotliwość podawania w internecie prywatnych informacji, wśród respondentów jest różna. 57,7% badanych, spośród tych, którzy podają przez internet swój adres zamieszkania, przekazało taką informację tylko raz. Co trzeci ankietowany (33,3%), spośród tych osób, kilka razy podał swój adres zamieszkania osobom poznanym w internecie. Ponad połowa respondentów (55,3%), spośród tych, którzy podają numer telefonu przez internet, kilkakrotnie przekazało te dane osobie poznanej w internecie. Natomiast 26,0% spośród tych badanych, tylko raz podało takiej osobie swój numer telefonu. Swoje zdjęcie wielokrotnie, podaje osobom poznanym w internecie, co trzeci ankietowany (33,6%), spośród tych, którzy przekazują takie dane. Zaś 47,4% badanych, spośród tych którzy podają przez internet swoje zdjęcia, zrobiło to kilkakrotnie.

Adres e-mail, najczęściej przekazywana przez internet informacja, został podany kilkakrotnie przez 45,0% respondentów, którzy wysyłają takie dane osobom poznanym w internecie. 44,1%, spośród badanych, którzy przekazują maila przez internet, wielokrotnie podało taką informację. 26,4% respondentów deklaruje, że żadna z poznanych w internecie osób nie proponowała im spotkania. W 2004 roku odsetek tego typu odpowiedzi był o 9,1 punktów procentowych wyższy. Wynika z tego, że osoby poznane w internecie coraz częściej proponują spotkania. O 5,1 punktów procentowych, w porównaniu do wcześniejszego badania, wzrósł odsetek małoletnich badanych, którzy deklarują, że osoby poznane w internecie wielokrotnie chciały się z nimi umówić na spotkanie. W porównaniu do 2004 roku wzrósł odsetek ankietowanych, którzy chodzą na spotkania z osobami poznanymi w internecie. 7,9% respondentów wielokrotnie spotkało się z takimi osobami, podczas gdy we wcześniejszym badaniu zanotowano zaledwie 3,1% tego typu odpowiedzi. Na spotkanie z osobą poznaną w internecie, nigdy nie poszło 55,6% ankietowanych – o 7,3 punkty procentowe mniej wskazań niż w 2004 roku. Dane te dowodzą, że przebadane dzieci, mimo że zdają sobie sprawę z zagrożenia, coraz chętniej spotykają się z osobami poznanymi w internecie.

Ponad połowa respondentów (50,4%), spośród tych, którzy chodzą na spotkania z osobami poznanymi w internecie, poszła na to spotkanie sama. 48,4% spotykających się z osobami poznanymi w internecie, poszło na spotkanie z koleżanką, kolegą lub rodzeństwem. W porównaniu do 2004 roku, znacznie spadł, odsetek osób które idą na to spotkanie w towarzystwie osoby dorosłej – czy to rodzica, czy kogoś innego. W 2004 roku było to 5,7% natomiast w 2006 roku zaledwie 1,2%. Co piąty respondent (21,9%), spośród tych, którzy chodzą na spotkania z osobami poznanymi w internecie, nie informuje nikogo o tym spotkaniu. W porównaniu do wcześniejszego badania zanotowano 5,3 punktów procentowych wzrostu. Ankietowani jeżeli już informują kogoś o spotkaniu to najczęściej jest to kolega, koleżanka lub rodzeństwo – w 51,9% przypadków. Rzadziej o spotkaniu dowiadują się rodzice lub inna osoba dorosła (23,6%). Główną przyczyną niepoinformowania o spotkaniu jest stwierdzenie „To tylko moja sprawa z kim się spotykam”. Odpowiedzi takiej udzieliło 61,5% badanych, którzy nie powiedzieli nikomu, że wybierają się na spotkanie. 27,3% respondentów, spośród tych, którzy niepoinformowali o spotkaniu, obawiała się, że rodzice zabronią im pójść. Co piąty ankietowany (21,2%) jako przyczynę niepoinformowania rodziców o spotkaniu podaje, że takie sprawy ich nie interesują.

Zdecydowana większość małoletnich respondentów (87,8%), spośród tych, którzy poszli na spotkanie z osobą poznaną w internecie, deklaruje że osoba ta była tym za kogo się podawała. Zaledwie w 12,2% przypadków osoba ze spotkania okazała się być kimś innym niż podawała w internecie. W większości przypadków (61,7%) osoba, która przyszła na spotkanie, była starsza niż podawała w internecie. W porównaniu do 2004 roku odsetek ten znacznie wzrósł – aż o 19,1 punktów procentowych. 34,5% respondentów ocenia, że osoba, która przyszła na spotkanie, mogła być starsza o 2 – 5 lat w porównaniu do tego co podawała przez internet. Natomiast 13,8% badanych twierdzi, że osoba która pojawiła się na spotkaniu, mogła być nawet o 10 lat i więcej starsza, niż podawała w internecie. 19,1% ankietowanych deklaruje, że osoba, która przyszła na spotkanie była innej płci niż podawała w internecie. Jest to o 6,3 punktów procentowych więcej niż w 2004 roku. W większości przypadków (48,95), podczas spotkania, zachowanie osoby poznanej w internecie, zostało ocenione jako nie wzbudzające podejrzeń. 21,3% respondentów, natomiast twierdzi, że podczas spotkania, zachowanie osoby poznanej w internecie wydało im się podejrzane.

Czy zawierasz znajomości w internecie? Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Prywatne informacje podawane przez internet Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Częstotliwość podawania w internecie prywatnych informacji Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Czy ktoś kogo poznałaś/łaś w internecie chciał się z Tobą umówić na spotkanie? Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Czy doszło do spotkania? Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

W czyim towarzystwie poszedłeś/poszłaś na spotkanie? Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Czy poinformowałeś/łaś kogoś o spotkaniu? Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Przyczyny niepoinformowania o spotkaniu Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Czy osoba, z którą się spotkałeś/łaś była kimś innym niż podawała w internecie? Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Czy była młodsza? Czy była starsza? Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 *Ze względu na niską liczebność próby dane mają charakter ilustracyjny.

O ile, w przybliżeniu, była starsza? Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 *Ze względu na niską liczebność próby dane mają charakter ilustracyjny.

Czy była innej płci? Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 *Ze względu na niską liczebność próby dane mają charakter ilustracyjny.

Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 Czy, podczas spotkania, zachowanie osoby poznanej w internecie wydało Ci się podejrzane? Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Zapamiętanie akcji promocyjnych wśród dzieci w wieku 12 – 17 lat

69,5% przebadanych dzieci deklaruje, że pamięta akcję „Dziecko w Sieci”. W porównaniu do 2004 roku zanotowano spadek o 15,8 punktów procentowych. Zatem można zauważyć, że na skutek upływu czasu młodym internautom stopniowo umyka z pamięci ta akcja. 63,4% młodych respondentów twierdzi, że nie słyszało o internetowym projekcie „Sieciaki”. Co piąty (18,4%) małoletni ankietowany deklaruje, że widział kreację z tej właśnie kampanii. Pozostali bądź nie pamiętają bądź twierdzą, że nie widzieli kreacji z projektu „Sieciaki”.

Zapamiętanie akcji „Dziecko w Sieci” Źródło: gemiusReport, październik 2004 Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Czy słyszałeś/łaś o internetowym projekcie „Sieciaki”? Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Zapamiętanie kreacji „Sieciaki” Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Zapamiętanie akcji promocyjnych wśród dorosłych internautów

59,7% dorosłych respondentów twierdzi, że pamięta akcję „Dziecko w Sieci”. Jest to o 9,8 punktów procentowych mniej niż wśród małoletnich badanych. Można zatem wnioskować, że akcja ta bardziej zapadła w pamięć nieletnich internautów. 78,6% dorosłych ankietowanych deklaruje, że nie słyszało o internetowym projekcie „Sieciaki”. Również w tym przypadku, stopień zapamiętania projektu, jest dużo wyższy (o 15,2 punkty procentowe) wśród małoletnich badanych niż wśród dorosłych internautów. Co dziesiąty dorosły respondent (10,4%) twierdzi, że widział kreację z projektu „Sieciaki”. Wśród nieletnich badanych odsetek ten był prawie dwukrotnie wyższy (18,4%). Zatem kreacja dużo lepiej dotarła do małoletnich internautów niż do dorosłych ankietowanych.

Zapamiętanie akcji „Dziecko w Sieci” Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Czy słyszałeś/łaś o internetowym projekcie „Sieciaki”? Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Zapamiętanie kreacji „Sieciaki” Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Orientacja rodziców w zagrożeniach związanych z korzystaniem przez dzieci z internetu

82,8% przebadanych rodziców dzieci w wieku 12 – 17 lat, deklaruje, że ich dzieci korzystają z internetowych komunikatorów lub czatów, mają zatem możliwość poznania kogoś przez internet. Zdecydowana większość (75,5%) rodziców twierdzi, że ich dzieci nie spotykają się z osobami poznanymi w internecie. 56,6% spośród tych rodziców, którzy twierdzą, że ich dzieci spotykają się z osobami poznanymi w internecie, uważa, że dzieci nie mówią im o tych spotkaniach. Natomiast 26,7% jest przekonana, że zawsze wie o takim spotkaniu. 60,0% rodziców, których dzieci spotykają się z osobami poznanymi w internecie, twierdzi że spotkania te odbywają się za ich zgodą. Pozostałe 40,0% rodziców nie zgadza się na spotkania swoich dzieci z osobami poznanymi w internecie. 71,6% przebadanych rodziców dzieci w wieku 12 – 17 lat jest zdania, że korzystanie z internetu przez dzieci może być niebezpieczne. 16,2% natomiast nie widzi w tym nic niebezpiecznego. Zdecydowana większość (81,4%) przebadanych rodziców rozmawiała ze swoimi dziećmi na temat bezpiecznego korzystania z internetu. Jednak aż co piąty rodzic (18,6%) nigdy nie poruszał tego problemu ze swoimi dziećmi.

Czy Pana/Pani dziecko/dzieci korzysta/ją z komunikatorów lub czatów Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 Czy Pana/Pani dziecko/dzieci spotyka/ją się z osobami poznanymi w internecie? Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 Czy dziecko/dzieci informuje/ą o spotkaniach z osobami poznanymi w internecie? Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 *Ze względu na niską liczebność próby dane mają charakter ilustracyjny.

Czy spotkania odbywają się za zgodą rodziców? Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 *Ze względu na niską liczebność próby dane mają charakter ilustracyjny.

Czy korzystanie przez dzieci z internetu może być niebezpieczne? Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 Czy rodzice rozmawiają z dziećmi na temat bezpiecznego korzystania z internetu? Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Demografia – dzieci w wieku 12 – 17 lat

Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 Płeć Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 Wiek Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 Miejsce zamieszkania Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Częstotliwość korzystania z internetu Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Demografia – dorośli respondenci

Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 Płeć Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 Wiek Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

Źródło: gemiusReport, styczeń 2006 Miejsce zamieszkania Źródło: gemiusReport, styczeń 2006

www: http://www.gemius.pl Gemius S.A. ul. Domaniewska 41 budynek Mars, klatka D 02-672 Warszawa tel. (0 22) 874 41 00 fax. (0 22) 874 41 01 e-mail: Agnieszka.Drag@gemius.pl www: http://www.gemius.pl