LUDZIE POPEŁNIAJĄ BŁĘDY CZYLI 100 RZECZY, KTÓRE KAŻDY PROJEKTANT POWINIEN WIEDZIEĆ O POTENCJALNYCH KLIENTACH
ZAWSZE SIĘ SPODZIEWAJ, ŻE COŚ PÓJDZIE NIE TAK Błędy w domu i firmie. Nie istnieją bezbłędne systemy. Koszty zawsze rosną wprost proporcjonalnie do bezpieczeństwa systemu.
JAK SFORMUŁOWAĆ KOMUNIKAT O BŁĘDZIE Informuje, co użytkownik zrobił. Wyjaśnia naturę problemu. Wskazuje użytkownikowi, jak poprawić błąd. Jest napisany zrozumiałym językiem, w stronie czynnej, a nie biernej. Zawiera przykład.
ZŁOTE ZASADY TWORZENIA SYSTEMU Staraj się przewidzieć rodzaje błędów. Stwórz prototyp projektu i poproś o ocenę użytkowników. Testuj projekt na swojej grupie docelowej.
PRAWO YERKESA-DODSONA Teoria ta sprowadza się do dwóch stwierdzeń: W miarę jak rośnie pobudzenie fizjologiczne (regulowane przez twór siatkowaty), to coraz łatwiej jest wykonywać daną czynność, ale tylko do pewnego poziomu. Później następuje już tylko spadek efektywności, prowadzący w skrajnej sytuacji do całkowitej dezintegracji zachowania. Dla zadań trudnych optymalny poziom pobudzenia jest niższy, niż dla zadań łatwych.
NIE WSZYSTKIE BŁĘDY SĄ ZŁE Konsekwencje pozytywne nie dają pożądanych wyników ALE stanowią informację ułatwiającą osiągnięcie celu. Konsekwencje negatywne prowadzą w ślepą uliczkę, brak pozytywnych następstw, powrót do punktu wyjścia. Konsekwencje neutralne nie wpływają na realizację zadania.
RODZAJE BŁĘDÓW SĄ PRZEWIDYWALNE Błędy czynności: Błędy czynności nadmiarowej – wykonywanie czynności zbędnych. Błędy braku czynności – niewykonanie wszystkich niezbędnych czynności. Błędy nieprawidłowej czynności – np. podanie błędnego adresu strony. Błędy sterowania – popełniane w trakcie sterowania urządzeniem.
RÓŻNE STRATEGIE POPRAWIANIA BŁĘDÓW Systematyczne poszukiwania – przeszukiwanie względem określonej procedury. Poszukiwanie na chybił trafił – sprawdzanie wybranych, najczęstszych błędów. Poszukiwanie nieustępliwe – przeszukiwanie w pętli, powtarzanie mimo braku rezultatu.
WYKONYWANIE ZADAŃ A WIEK UŻYTKOWNIKA Starsi dorośli: Częściej mają problemy ze sterowaniem na witrynie. W mniejszym stopniu wykorzystują doświadczenia z przeszłości. Mają wątpliwości czy postąpili prawidłowo. Wykorzystują w większym stopniu strategię chybił trafił.
Bibliografia SUSAN M.WEINSCHENK ,,100 RZECZY, KTÓRE KAŻDY PROJEKTANT POWINIEN WIEDZIEĆO POTENCJALNYCH KLIENTACH.’’