SYSTEMY REPREZENTACYJNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Projekt Miasta Ruda Śląska/Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i współfinansowany ze środków.
Techniki komunikacji prof. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
AUTOPREZENTACJA.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Prowokacja podstępne, wyzywające i zaczepne działanie, którego celem jest postawienie jakiejś osoby (lub grupy osób) w trudnej, kłopotliwej.
Anna Paszkowska-Rogacz
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Systematyka literatury
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
PORADNIK jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
Osiąganie celów krok po kroku
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Wystąpienia publiczne.
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
1 Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży Salamon Consulting Zdjęcia ze stron:
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Psychotest Rób to pomału i wykonuj polecenia w myśli jak najszybciej się da. Jeśli Ci to pomaga możesz mówić po cichu na głos.
Jak uczyć się skutecznie?
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
czyli jak mówić bez oskarżenia
Witam na szkoleniu Colway
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Gawędzenie w sieci
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Postawa asertywna.
POUFNE. Dystrybucja wyłącznie do partnerów objętych umową o zachowaniu poufności. Firma Microsoft nie udziela żadnych gwarancji, wyraźnych ani domniemanych.
© 2012 Microsoft Corporation. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dodawanie kontaktu Lista Kontakty upraszcza komunikację i umożliwia sprawdzenie statusu obecności.
Zmysły i ich formy językowe
METODY KOMUNIKACJI.
Metody komunikacji.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
Zrealizuj swoje marzenia słuchając intuicji!
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
MODUŁ 2 TEMAT 1 POZIOM 1 Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?
Transakcje przez telefon Zygmunt Korzeniewski, UM w J.Górze.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
Podstawowe umiejętności pomagania
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O WSPÓŁPRACY Z BRAINOBRAIN
Charakterystyka metody Glenna Domana
Opresyjna i nieopresyjna
SWISH, GODIVA & OLAF PATTERNS
Lubię czytać!.
Systematyka literatury
LOGIKA KARTEZYJSKA Olaf Sawajner Warszawa 2012 r.
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
Proste sposoby manipulowania ludźmi
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
SAMOPOZNANIE Lider projektu: Województwo Małopolskie
Zapis prezentacji:

SYSTEMY REPREZENTACYJNE Wzrokowy Słuchowy Kinestetyczny Olaf Sawajner http://www.nafnaf.pl Warszawa 2012 r.

SYSTEMY REPREZENTACYJNE Problemy w komunikacji: Czasami, mimo że kogoś bardzo lubimy, nie jesteśmy w stanie się z tą osobą dogadać. Zdarza się, że sam sposób mówienia i przedstawiania poglądów nas irytuje. Wzrok — wszystkie obrazy, które widzimy i które tworzymy w naszym umyśle Słuch — wszystkie dźwięki, które słyszymy (włączając „wewnętrzne” czyli również głos sumienia, intuicji, wewnętrzny krytyk...) Kinestyka — wszystkie odczucia, które pojawiają się w Twoim ciele Przedstawione powyżej punkty to właśnie systemy reprezentacyjne, którymi każdy z nas się posługuje. Chociaż otaczający nas świat jesteśmy w stanie odbierać wszystkimi zmysłami, to każdy z nas ma jeden preferowany. Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

SYSTEMY REPREZENTACYJNE Krótki test: Pomyśl teraz o jakiejś sytuacji z przeszłości — postaraj się ją przywołać w swoich myślach. Zobacz co się pojawia najpierw: film, obraz, dźwięki czy może jakieś odczucia w ciele? Każdy z nas w indywidualny sposób dobiera swój dominujący system reprezentacyjny. To właśnie dzięki SR tworzymy w naszej głowie mapy, wg których poruszamy się. Zaraz dowiesz się jak sprawdzić jaki system reprezentacyjny mają inni ludzie. Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

SR: WZROKOWCY Charakterystyka: Pierwszą wyróżnianą grupą są wzrokowcy. W porównaniu z innymi systemami reprezentacyjnymi, to właśnie ta grupa jest najliczniejsza. Osoby, które kierują się tym SR, to osoby obracające w swojej głowie obrazami i filmami. Jak rozpoznać: 1. Zwrócenie uwagi na używane przez niego słowa. 2. Wzrokowiec mówi zazwyczaj szybko i ma wiele myśli na sekundę, słowa muszą gonić pojawiające się wizje... 3. Słowa m.in.: zobacz, ja To widzę tak, wyobraź sobie,kolorowe, barwy, duże, ogromne, piękne, pokazywać, prezentować, ciemno, jasno... Film (4’30) Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

SR: SŁUCHOWCY Charakterystyka: To osoby korzystające przede wszystkim ze słuchu. Kodują i odtwarzają informacje trochę szybciej niż kinestetycy, ale wolniej niż wzrokowcy. Jak rozpoznać: 1. Mówią wolniej od wzrokowców (ale szybciej od kinestetyków). 2. Koncentrują się na wyrażeniach opisujących dźwięki: słyszałem że, brzmi dobrze, intuicja podpowiada mi, sumienie mi nie pozwala, coś mi mówi, posłuchaj mnie... Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

SR: KINESTETYCY Charakterystyka: 1. Koncentracja na swoich wewnętrznych odczuciach. 2. Więcej czasu do namysłu - mówią powoli. Jak rozpoznać: 1. Mówią najwolniej... 2. Często muszą „coś poczuć”, inaczej nie ruszą się do pracy. 3. Koncentrują się na wyrażeniach opisujących odczucia: czuję że, odczuwam, wyczuwam, mam wrażenie... Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

SR: ĆWICZENIA Ćwiczenie 1: 1. Przygotuj kartkę i długopis. 2. Zaraz zobaczysz 3 krótkie fragmenty video – Twoim zadaniem jest zapisać charakterystyczne słowa i zwroty oraz ocenić, który z SR jest dominującym dla każdego „aktora”. Film 1: Film 2: (pierwsze 2 min) Film 3: „Rurek” a) Wprowadzenie: b) Część właściwa: Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

SR: ĆWICZENIA Ćwiczenie 2: 1. Dobieramy się w pary. 2. Rozmawiamy przez 5 minut na dany temat i sprawdzamy jaki SR jest dominujący dla danej osoby (oraz jakim sami się kierujemy). 3. Wymieniamy informacje z partnerem na temat SR, które zaobserwowaliśmy. Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

SR: ĆWICZENIA Ćwiczenie 2 część b: 1. Rozmawiamy przez 5 minut na dany temat i wykorzystujemy inny SR niż naszego partnera. Przykład: Jeżeli os A jako dominujący SR – wzrokowiec To os B korzysta w rozmowie z SR – kinestetyk/ słuchowiec Systemy Rep. - szukaj predykatów - szukaj płaszczyzny do komunikacji - przedstawiaj treści zgodnie z SR Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

SR: ĆWICZENIA Ćwiczenie 2 część c: 1. Rozmawiamy przez 5 minut na dany temat i wykorzystujemy ten sam SR co osoba B Przykład: Jeżeli os A jako dominujący SR – wzrokowiec os B dominujący SR – słuchowiec To os A dopasowuje się do os B i korzysta z SR „słuchowiec” Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

SR: ĆWICZENIA Ćwiczenie 2 część d: 1. Rozmawiamy przez 5 minut na dany temat i wykorzystujemy ten sam SR co osoba A Przykład: Jeżeli os A jako dominujący SR – wzrokowiec os B dominujący SR – słuchowiec To os B dopasowuje się do os A i korzysta z SR „wzrokowiec” Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

SR: ĆWICZENIA Ćwiczenie 3: Zobacz jakich opisów (SR) używają osoby, z którymi dobrze Ci się rozmawia oraz te, z którymi czasami jest Ci ciężko dojść do porozumienia. Zadanie: Rozpocznij dzisiaj rozmowę z min. 5 nieznanymi osobami (jeżeli stanowi to dla Ciebie wyzwanie – świetnie popracuj na submodalnościach!). W rozmowie tej określ jakim SR kieruje się Twój rozmówca, dopasuj się do niego pod kątem SR i zwróć uwagę na rozwój rozmowy, w tym emocje – Twoje i Twojego rozmówcy. Grande Cru sp. z o.o. Warszawa 2012 r. Olaf Sawajner www.nafnaf.pl www.grandecru.pl www.olafsawajner.pl

PRAWA AUTORSKIE Wszystkie prawa zastrzeżone przez: Olaf Sawajner & Grande Cru Sp. z.o.o. Telefon: 22 409 53 46; 0 694 869 935 E-mail: biuro@nafnaf.pl oraz olaf.sawajner@nafnaf.pl Strony: www.nafnaf.pl - szkolenia otwarte, coachingi, terapia NLP www.nafnaf.pl/el/ - platforma e-learningowa www.grandecru.pl - szkolenia otwarte, coachingi, terapia NLP www.gildatrenerow.pl - szkolenia zamknięte dla firm www.iluzjapalenia.pl - program, z którym rzucisz palenie www.olafsawajner.pl – coaching, programy coachingowe, terapia i szkolenia indywidualne Olaf Sawajner Warszawa 2012 r.