Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak oceniać, by wspierać rozwój ucznia
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Prezentacja badań Johna Hattiego
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Ocenianie kształtujące
Janina Grzecznowska Gorzów Wlkp. marzec 2013.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
ocenianie, które pomaga się uczyć
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
„Sześcioletni uczeń – motywacja do działania”
10 LAT Z OK SZKOŁA UCZĄCA SIĘ 10 LAT PO PIERWSZEJ EDYCJI KURSU INTERNETOWEGO Z OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO BADANIE JAKOŚCIOWE PRZEPROWADZONE WŚRÓD UCZESTNIKÓW.
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Obserwacja wybranych uczniów
Ocenianie Kształtujące
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE Sposobem indywidualizacji procesu kształcenia.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Kurs - OK zeszyt.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie Kształtujące
Praca metodą projektu edukacyjnego
EDUKACJA I KLASA OCENA WSPIERAJĄCA - cele, kryteria
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO.
Praca w zespole jest OK. Ocenianie kształtujące w pracy grupowej.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Technologia informacyjna
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Iwona Tarnawa-Januszek Zielona Góra, 24 listopada 2017 r.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Kurs – OK zeszyt.
Zapis prezentacji:

Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają one na rozpoznanie , jak przebiega proces uczenia się, aby: • nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie, • uczeń otrzymywał niezbędną informacje , jak się uczyć?

Elementy oceniania kształtującego Nauczyciel, który stosuje ocenianie kształtujące: Określa cele lekcji ; formułuje je w języku , który jest dla ucznia zrozumiały, prosty; Nauczyciel przed przystąpieniem do planowania lekcji: Określa cele, które chce zrealizować z uczniami podczas godziny lekcyjnej Formułuje cele tak , by były zrozumiałe dla każdego ucznia. Pod koniec lekcji wraz z uczniami nauczyciel sprawdza, czy cele zostały osiągnięte.

Ocena kształtująca Ocena kształtująca służy Uczniowi w celu uświadomienia mu, co zrobił dobrze, a co źle? Jak może on poprawić swoją pracę? W ocenianiu kształtującym rozdzielamy ocenę sumującą od kształtującej, uczeń otrzymuje od nauczyciela informację zwrotną.

Jak pracować z uczniami Rozmawiać z uczniami, jak się uczą? Co pomaga im się uczyć? Stworzyć atmosfera sprzyjającą uczeniu się. Zaangażować uczniów w proces uczenia się, samodzielnością, umiejętnością współpracy. Włączyć do pracy rodziców, jako są partnerów i pomocników nauczyciela.

Ustalić wraz z uczniami kryteria oceniania. Uczeń musi wiedzieć, co dokładnie będzie podlegało ocenie. Pomogą mu one wykonać pracę dobrze, tak, by osiągnął zamierzone cele. Ustalić, co będzie dowodem na to, że cele zostały osiągnięte? Konsekwentnie oceniać Ucznia , tylko z tego, co wcześniej ustaliliśmy i co wcześniej zostało zapowiedziane. Stosować informację zwrotną, która będzie efektywna.

Nauczyciel nie stawia oceny sumującej, ale przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy. Dobra informacja zwrotna powinna zawierać następujące elementy: odnotowanie tego, co wymaga poprawienia odnotowanie tego, co wymaga dodatkowej pracy ze strony ucznia, podanie wskazówek , w jaki sposób uczeń może poprawić konkretną pracę, podanie wskazówek , w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.

Zadawanie pytań Zadawanie pytań w ocenianiu kształtującym polega na włączaniu Uczniów w myślenie , tak by potrafił rozwiązać dany problem, który stawia mu nauczyciel. Służy temu: wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź, którą formułuje uczeń; kierowanie pytań do wszystkich a nie tylko do zgłaszających się uczniów; Praca w parach; nie stawiamy złych ocen za błędne odpowiedzi.

Ocenianie koleżeńskie Uczniowie na podstawie podanych kryteriów oceniania : wzajemnie udzielają sobie wskazówki, jak poprawić to co zostało źle wykonane. Uczniowie: Uczą się zrozumienia dla kolegi, którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie; Uczą się ustalania kryteriów oceniania;

Uczeń powinien sam potrafić ocenić, ile się nauczył i co jeszcze musi zrobić, aby osiągnąć dany cel. Pomaga mu to w procesie uczenia się. Staje się aktywny i odpowiedzialny.

Strategie oceniania kształtującego Pięć strategii oceniania kształtującego Strategie oceniania kształtującego

Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu. Uczeń ma prawo wiedzieć, do czego dąży jego nauczyciel? Powinien znać cele, które się jemu stawia. Wiedza ta jest mu niezbędna do prawidłowego procesu uczenia się. Zwiększa się jego szansa by osiągnąć zamierzony sukces w nauce.

Udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich widocznych postępów. Co uczeń zrobił dobrze? Co należy poprawić? Jak należy to poprawić? Jak uczeń ma się dalej rozwijać?

Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności. Człowiek najlepiej uczy się pracując w grupie. Nauczyciel, który organizuje proces uczenia się, aby Uczniowie pracowali w parach lub w zespołach., to dobry nauczyciel.

Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Należy uczniów zmotywować do nauki. To podstawa, bo bez motywacji, mimo dużych wysiłków nauczyciela, nie opanuje on nowej wiedzy i potrzebnych umiejętności. Nauczyciel powinien wzmacniać poczucia własnej wartości Ucznia oraz budować zainteresowanie nauczanym przedmiotem.