Odpowiedzialność etyczno – zawodowa. Koncepcje.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Advertisements

Psychologia Zarządzania
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
KULTURA ORGANIZACYJNA
PRAWA CZŁOWIEKA.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
INSTRUKCJA NA UDANE MAŁŻEŃSTWO.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
PROFILAKTYKA.
Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r.
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Stosunki prawne.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Samorząd Uczniowski.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
PRAWO ADMINISTRACYJNE
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
Lustracja spółdzielcza – wartość czy dolegliwość Konferencja KZBS „Kontrola w bankach spółdzielczych sojusznikiem w procesie zarządzania instytucją” Warszawa.
Zasady etyki prawniczej
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Etyka Patrycja Zalewska.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Relacja prawnik - klient
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Oskarżyciel a obrońca w świetle modelowych zmian procesu karnego
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Etyka adwokacka i etyka radców prawnych
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Kodyfikacja etyki zawodowej
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Kodyfikacja etyki zawodowej
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Zasada lojalności.
Konflikt interesów.
Zasada lojalności.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Relacja prawnik - klient
Odpowiedzialność jako wyzwanie edukacyjne
Stosunki administracyjno- prawne
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Odpowiedzialność etyczno – zawodowa. Koncepcje.

Płaszczyzny odpowiedzialności Odpowiedzialność można analizować na trzech płaszczyznach: filozoficznej; socjologicznej i etyczno – zawodowej.

Odpowiedzialność w ujęciu filozoficznym Wiek XX okazał się niezwykle ważny pod względem formułowania różnych koncepcji odpowiedzialności. Pod wpływem refleksji filozoficznej odpowiedzialność przestała być rozumiana negatywnie, jako ponoszenie konsekwencji własnego działania. Odpowiedzialność stała się pojęciem pozytywnym rozumianym jako troska, zaufanie społeczne, czynna postawa wobec zastanej sfery wartości.

Jacek Filek Wskazuje na niemiecko – austriackie źródła współczesnej filozofii odpowiedzialności. Wyróżnił dwie fale wzmożonej refleksji nad odpowiedzialnością. Pierwsza jest związana z doświadczeniami I wojny światowej, która pochłonęła życie 10 milionów żołnierzy i ukształtowała nowy porządek polityczny Europy.

W tym czasie pojawiły się pytania o skutki postępu technicznego, rolę nauk humanistycznych, indywidualnego losu człowieka w systemach totalitarnych. Problem natury odpowiedzialności w sposób wyraźny ujawnił się w takich nurtach jak fenomenologia (E. Husserl, N. Hartmann), filozofia dialogu (D. Bonchofer), egzystencjalizm (J.P. Sarte).

Druga nowa fala filozofii odpowiedzialności: stanowiła reakcję intelektualistów niemieckich na przyczyny i tragiczne doświadczenia II wojny światowej. Do grupy tej należą tacy filozofowie jak: E. Levinas, P. Ricoeur, R. Ingarden.

Etyka odpowiedzialności W Polsce po II wojnie światowej etyka J. Tischnera, K. Wojtyły, T. Stycznia, chociaż zasadniczo rozwijana była w opozycji do marksizmu, to nawiązywała bezpośrednio do fenomenologii, a zagadnieniami głównymi była wolność, odpowiedzialność i koncepcja człowieka jako osoby. Mowa tutaj o etyce odpowiedzialności.

Filozofia odpowiedzialności R. Ingardena W filozofii odpowiedzialności Ingardena należy zwrócić uwagę na dwie kwestie: 1. klasyfikację sytuacji odpowiedzialności; 2. elementy konstytutywne odpowiedzialności.

Rodzaje sytuacji odpowiedzialności Ingardena Po pierwsze, ktoś ponosi odpowiedzialność za coś poprzez sam fakt podjętego działania. Innymi słowy, ktoś jest za coś odpowiedzialny poprzez własne sprawstwo. Jest to pewien stan faktyczny, który „automatycznie” nakłada odpowiedzialność za określony czyn i w ten sposób odpowiedzialność niejako ciąży na sprawcy. Świadome działanie nakłada na sprawcę ciężar odpowiedzialności.

Po drugie, może być tak, że ktoś bierze odpowiedzialność za coś, tj Po drugie, może być tak, że ktoś bierze odpowiedzialność za coś, tj. uznaje ciążącą na nim odpowiedzialność, podejmuje określone czynności bądź jest gotowy, aby naprawić negatywne skutki własnego działania. Po trzecie, może być również tak, co jest charakterystyczne dla odpowiedzialności prawnej, że ktoś jest pociągany do odpowiedzialności.

Odpowiedzialność prawna tym różni się od odpowiedzialności moralnej, że jej źródło jest umiejscowione poza sprawcą i poza nim też się dokonuje.

Po czwarte, możemy powiedzieć, że ktoś działa odpowiedzialnie Po czwarte, możemy powiedzieć, że ktoś działa odpowiedzialnie. Działanie odpowiedzialne to takie, które przeprowadzone zostało w odpowiedni sposób. Chodzi tu o działanie rzetelne, staranne, sumienne, zgodne z logicznym myśleniem, aktualnym stanem wiedzy i doświadczeniem życiowym, a zarazem występuje w nim gotowość do odpowiedzialności.

Antytezą jest tu lekkomyślność, powierzchowność i niestaranność Antytezą jest tu lekkomyślność, powierzchowność i niestaranność. W tej ostatniej sytuacji odpowiedzialności możemy doszukiwać się współczesnej etyki troski. Ingarden ma tu na myśli zasadniczo unikanie niepożądanych następstw działania. Chodzi o to, aby nie sprawić zawodu; zachować się w sposób rzetelny, staranny i odpowiedni do zajmowanej roli społecznej lub przekazanego zadania.

Konstytutywne elementy doświadczenia odpowiedzialności Ingarden wskazuje następujące elementy: Po pierwsze, chodzi o działania świadome; Po drugie, mówiąc o odpowiedzialności trzeba brać pod uwagę wolność sprawcy działania.

George Picht Odpowiedzialność to rodzaj postawy człowieka wobec świata i ludzi. Polega ona nie tylko na ponoszeniu czy braniu odpowiedzialności, lecz na głębokim poczuciu społecznej więzi z innymi, światem i tym wszystkim, co się „wydarza” wokół nas.

Picht nadaje odpowiedzialności wymiar społeczny i publiczny, kiedy nie jesteśmy bezpośrednio przyczynowo powiązani ze skutkami określonych działań, ale społecznie uczestniczymy w zdarzeniach danej np. wspólnoty politycznej. Człowiek jest odpowiedzialny za wszystko, co zdarza się w obszarze jego życia. Odpowiedzialny jest również za to, co zdarza się w tym obszarze niezależnie od aktów jego woli. W sytuację odpowiedzialności jesteśmy „wrzuceni” mimo naszego wolnego wyboru.

Hans Jonas Zakłada, że przedmiotem odpowiedzialności jest nasz rozwój, relacje z innymi, zaangażowanie się na rzecz kształtowania obszaru życia. Rozróżnił odpowiedzialność w znaczeniu formalnym i materialnym.

Odpowiedzialność w znaczeniu formalnym Odpowiedzialność w znaczeniu formalnym Jonas odniósł do tradycyjnego rozumienia odpowiedzialności, której model stosowany jest w różnych instytucjach prawa karnego, cywilnego i dyscyplinarnego.

Odpowiedzialność w znaczeniu materialnym To stawianie sobie pewnych celi, wartości, zadań oraz gotowości do ich realizacji. Odnosi się ona do wszystkiego, co znajduje się w obszarze możliwości działań sprawcy. Archetypem odpowiedzialności w znaczeniu materialnym jest troska rodziców o dzieci i wszystko, co leży w granicach ich możliwości wychowawczych. To, co leży w granicach możliwości rodzi powinność działania.

Odpowiedzialność w naukach społecznych Dwie kategorie są szczególnie ważne w nowoczesnym myśleniu o odpowiedzialności w kontekście procesu przemian: „zaufanie społeczne” i „odpowiedzialność refleksyjna”.

Zaufanie społeczne Wartość zaufania społecznego stała się szczególnie widoczna w okresie kryzysu finansowo – gospodarczego na początku XXI wieku.

Zaufanie w znaczeniu personalnym Mamy tutaj na myśli takie relacje międzyosobowe, w których ocena jednej osoby skierowana jest na postępowania innej osoby w sytuacjach społecznie ważnych. Tego rodzaju zaufanie jest pewną wartością społeczną lub „kapitałem społecznym”, gdyż pozwala z jednej strony na działanie bardziej swobodne, wymagane przy eksperymentowaniu, poszukiwaniu nowych rozwiązań i podejmowaniu ryzyka, zaś z drugiej strony budzi większe poczucie odpowiedzialności przed tym, kto darzy nas zaufaniem.

Zaufanie instytucjonalne Zaufanie do takich wytworów życia społecznego, jak różne organizacje, samorządy, instytucje, organy władzy publicznej.

Odpowiedzialność refleksyjna Każda instytucja jest wytworem złożonego, dychotomicznego procesu, z jednej strony budowania własnej tożsamości instytucjonalnej, wewnętrznej struktury organizacyjnej, zaś z drugiej strony pewnej koniecznej adaptacji społecznej, dzięki której można będzie w sposób elastyczny reagować na zmieniające się warunki zewnętrzne.

Stąd też w każdej instytucji razem ze strukturą wewnętrzną współwystępuje struktura społeczno – kulturowa, tj. określone postawy, przeświadczenia, więzi, oczekiwania, które w szerokim tego słowa znaczeniu nazwać możemy „czynnikiem ludzkim”, czy społeczno – kulturowym każdej organizacji. Dopiero razem struktury te tworzą funkcjonalną całość.

Kadra zarządzająca powinna w podejmowaniu decyzji starać się, nie tylko podkreślać własną autonomię i tożsamość, ale także dążyć do odpowiadania (reagowania) na uwarunkowania, zmiany i problemy społeczne.

Odpowiedzialność instytucjonalna Polega na wbudowaniu w system organizacyjny instytucji tzw. moralnych kompetencji, dzięki którym kadra zarządzająca będzie mogła w sposób systematyczny zwrotnie monitorować, oceniać, następnie reagować na oczekiwania społeczne, zarówno te wewnętrzne (pracownicy), jak i zewnętrzne (klienci, opinia społeczna).

Odpowiedzialność refleksyjna jest często wymieniana obok takich kategorii opisu społeczeństw demokratycznych, jak: partycypacja społeczna, społeczeństwo obywatelskie, jawność, transparentność.

Odpowiedzialność etyczno- zawodowa prawników Mamy dwa nowoczesne modele odpowiedzialności: komunikacyjny – określający kształt relacji profesjonalista – klient; aksjologiczny – oparty z kolei na podstawowych wartościach wynikających z tożsamości społecznej danej roli zawodowej oraz ochrony praw jednostki.

Modele te nie mają charakteru alternatywnego Modele te nie mają charakteru alternatywnego. Mogą a nawet powinny się dopełniać.

Model komunikacyjny W modelu tym odpowiedzialność zawodowa ujmowana jest zawsze, jako sytuacja relacyjna, w której wolne i równe podmioty, z zachowaniem wypracowanych wspólnych norm społecznych, poszukują porozumienia, co wiąże się z kolei ze złożonym procesem negocjowania, argumentowania, a niekiedy również zmiany własnego punktu widzenia uczestników procesu komunikacji.

Model komunikacyjny Wychodzi poza tradycyjne instytucje odpowiedzialności prawnej i dyscyplinarnej (ponoszenie odpowiedzialności za określony katalog obowiązków), kierując się ku instrumentom tzw. odpowiedzialności społecznej i jej „miękkim formom”. Komunikacyjność zakłada wzajemną i swobodną zarazem wymianę opinii i argumentów stron dyskursu.

Model komunikacyjny Rozmowa, której celem jest wyjaśnienie i żądanie naprawienia skutków nieodpowiedzialnego działania, przynieść może lepszy efekt, niż stosowanie odpowiedzialności dyscyplinarnej.

Model komunikacyjny Komunikacyjność zakłada również dialog, a więc poszukiwanie takiego rozwiązania, które wobec zaistniałych faktów będzie satysfakcjonujące dla wszystkich uczestników sytuacji komunikacyjnej.

Komunikacja z klientem Paweł Skuczyński wyróżnia trzy typy komunikacji oraz odpowiadające im zasady postępowania adwokatów i radców prawnych: 1. informowanie klienta; 2. konsultowanie się z klientem; 3. uzyskanie zgody klienta na dokonanie określonych czynności.

Komunikacyjne napięcie Występuje między dominacją prawnika lub urzędnika (paternalizm) albo z drugiej strony dominacją klienta (autonomia). W modelu odpowiedzialności komunikacyjnej chodzi o równowagę, każda ze stron jest podmiotem (sprawcą) tej relacji.

W modelu komunikacyjnym zakłada się: 1. możliwość formułowania postawy krytycznej, przedstawiania racji i argumentowania (prawo do uzyskania ochrony prawnej, standardy prawa do dobrej administracji); 2. zakłada się również wzajemną otwartość stron na argumentację i przedstawione racje.

Komunikacja staje się tutaj gwarantem tego, że żadna ze stron nie zostanie wykluczona z dyskursu oraz to, że tworzyć się będzie porozumienie. Jedna i druga strona mają poczucie pewnej wzajemności. Dochodzi do wspólnej oceny sytuacji, możliwości i proponowanych rozwiązań.

Prawnik odczytuje swoją rolę zawodową, jako spełnioną rolę społeczną i własną satysfakcję z wykonywanego zawodu, zaś klient ma poczucie, że otrzymał od prawnika, a także szerzej od społeczeństwa potrzebne mu wsparcie i ochronę. Model komunikacyjny charakteryzuje się większym stopniem wrażliwości (reagowania) na potrzeby społeczne, co określa się obecnie odpowiedzialnością troski w opozycji do odpowiedzialności na negatywne konsekwencje działania.

Model aksjologiczny Swoje ostateczne ugruntowanie znajduje w systemie społecznie uznawanych wartości. Chodzi o wartości uznane społecznie, czyli wartości społecznie ważne. Model ten zakłada, że ludzkie działanie stanowi świadomą odpowiedź na zastany i domagający się realizacji świat wartości, przy czym zawodowe role społeczne są związane przede wszystkim z wartościami ważnymi w przestrzeni międzyludzkiej.

Model aksjologiczny Najważniejszymi składnikami tej przestrzeni są: zaufanie, lojalność, szacunek, wzajemność i odpowiedzialność.