Obciążenia nawierzchni

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Teoria sprężystości i plastyczności
Znaki informacyjne.
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe kolektorów kanalizacyjnych 2009
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
SPOTKANIE INFORMACYJNE
TERMO-SPRĘŻYSTO-PLASTYCZNY MODEL MATERIAŁU
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Modelowanie konstrukcji z uwzględnieniem niepewności parametrów
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
Teoria sprężystości i plastyczności
Budownictwo Podziemne Ćwiczenia projektowe
Norma składa się z trzech zasadniczych części:
Systemy dynamiczne – przykłady modeli fenomenologicznych
Proces analizy i rozpoznawania
Podstawowe pojęcia akustyki
Karolina Danuta Pągowska
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Przykładowe zastosowania równania Bernoulliego i równania ciągłości przepływu 1. Pomiar ciśnienia Oznaczając S - punkt spiętrzenia (stagnacji) strugi v=0,
Jaki jest następny wyraz ciągu: 1, 2, 4, 8, 16, …?
Dyskretny szereg Fouriera
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 5
Vitalii Dugaev Katedra Fizyki Politechnika Rzeszowska Semestr I Rok 2012/2013.
Teoria sterowania Wykład 3
PRACA DYPLOMOWA Projekt koncepcyjny kładki pieszo – jezdnej przez Zalew Soliński w m. Polańczyk Politechnika Rzeszowska Wydział Budownictwa i Inżynierii.
Analiza współzależności cech statystycznych
Wyrażenia algebraiczne
Własności funkcji liniowej.
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Zamawiający / Inwestor:
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
Wydziału Mechanicznego
ABAQUS v6.6- Przykład numeryczny- dynamika
Warszawa, 27 lutego 2008 r. Anna Zielińska
Znaki Ostrzegawcze.
POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA TRANSPORTU DROGOWEGO
CZY ZNASZ ZNAKI DROGOWE ?
Lekcja 13 Strona 15. Lekcja 13 Strona 16 Lekcja 13 Strona 17 Vertical primary and secondary Tesla coil Jacobs ladder.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Warszawa, 26 października 2007
Innowacyjne metody napawania
  Prof.. dr hab.. Janusz A. Dobrowolski Instytut Systemów Elektronicznych, Politechnika Warszawska.
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 8
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 4
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Bezpieczeństwo w Krakowie na tle dużych miast
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
Określanie mimośrodu w elementach ściskanych
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S7
Bramki logiczne i układy kombinatoryczne
Projektowanie Inżynierskie
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Znaki drogowe!.
Przykład 5: obiekt – silnik obcowzbudny prądu stałego
Kalendarz 2020.
KOORDYNATOR Instytut Badawczy Dróg i Mostów POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA TRANSPORTU DROGOWEGO PROPOZYCJA OBSZARU BADAWCZEGO NR 7.3 DO KRAJOWEGO PROGRAMU.
Seminarium 2 Elementy biomechaniki i termodynamiki
Dynamika ruchu płaskiego
TEMAT: Projekt zbocza Mgr inż. Dariusz Hajto KGBiG.
Osprzęt stosowany obecnie
5.Samochód osobowy był o 100m za ciężarowym. Po 20s ruchu znalazł się w tej samej odległości, ale przed ciężarowym. Jaka była prędkość względna obu pojazdów?
Rola próbnych obciążeń w diagnostyce konstrukcji mostowych w wybranych krajach Unii Europejskiej Piotr Olaszek Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
Diagnostyka układu hamulcowego
Statyczna równowaga płynu
T-W-1 Wstęp. Modelowanie układów mechanicznych 1
Zapis prezentacji:

Obciążenia nawierzchni Leszek Rafalski Instytut Badawczy Dróg i Mostów

Największy wpływ na naprężenia i odkształcenia powstające w konstrukcjach nawierzchni drogowych mają pojazdy ciężkie. W Polsce - pojazdy o ciężarze nie mniejszym niż 35 kN.

Średni dobowy ruch. Kategorie ruchu. KR1, KR2, KR3, KR4, KR5 lub KR6.

Klasyfikacja dróg według kategorii ruchu dla osi obliczeniowej 115 kN Kategoria ruchu Liczba osi obliczeniowych na dobę na pas obliczeniowy L KR1 nie więcej niż 7 KR2 8 – 40 KR3 41 – 192 KR4 193 – 572 KR5 573 – 1144 KR6 1145 i więcej

Konstrukcje nawierzchni drogowych.

Przykład konstrukcji nawierzchni podatnej drogi o kategorii ruchu KR6

Przykład konstrukcji nawierzchni półsztywnej drogi dla ruchu KR6

Przykład konstrukcji nawierzchni betonowej drogi o kategorii ruchu KR6 (grubość warstwy mrozoochronnej zależy od głębokości przemarzania)

Badania we Francji w latach 1990 ÷ 1994 Obciążenie pojazdami ciężkimi. Tory doświadczalne. Samochód osobowy. Samochody ciężarowe.

Badacze francuscy porównywali wpływ różnego obciążenia na nawierzchnie drogowe. Przyjmowali typowe obciążenie na oś w samochodzie osobowym 5 kN/oś. Porównali wpływ liczby przejazdów samochodu osobowego i samochodów ciężarowych. Samochód ciężarowy np. 100 kN/oś.

Ni, Nj – liczba obciążeń osi potrzebnych do zniszczenia materiału Ni, Nj – liczba obciążeń osi potrzebnych do zniszczenia materiału nawierzchni, Pi, Pj – obciążenie osi (kN), γ – współczynnik (wykładnik potęgi) określający równoważność obciążenia osi.

Na podstawie badań ustalili, że wartość γ = 4. Oznaczało to, że przejazd 1 samochodu ciężarowego o obciążeniu 100 kN/oś odpowiadał:

Program DIVINE – 1993 ÷ 1997 r. Zbadanie dynamicznych oddziaływań pojazdów na nawierzchnie. W konstrukcjach pojazdów stosowane są zawieszenia sprężyste (mechaniczne) i pneumatyczne. Ich zadaniem jest zredukowanie wpływu nierówności drogi na drgania pojazdu. Różnice wynikające z zawieszeń.

Dynamiczne oddziaływanie zawieszeń pneumatycznych (a) i sprężystych (b) na nawierzchnię

Rozwój nierówności nawierzchni pod wpływem pojazdów z zawieszeniem sprężystym (a) i pneumatycznym (b)

Raporty OECD i FEHRL – 2009 r. 2 raporty opracowane w 2009 roku: - OECD/ECMT – JTRC Truck Report, - European Long-Life Pavement Group – ELLPAG. Weryfikacja oddziaływania ciężkich pojazdów na nawierzchnie.

γ – zależy od rodzaju nawierzchni. Jeśli nawierzchnia bardziej sztywna - tym γ większe.

Dotychczas: prawo 4 potęgi, czyli γ = 4. Oznaczało, że przejazd 1 samochodu ciężarowego o obciążeniu 100 kN/oś odpowiadał przejazdowi 160 000 samochodów osobowych.

Po nowych badaniach: - nawierzchnie asfaltowe γ = 5, - nawierzchnie betonowe γ =12.

Nawierzchnie asfaltowe: Nawierzchnie betonowe: 21

Analiza widma obciążeń Obecny sposób projektowania konstrukcji nawierzchni w uproszczony sposób uwzględnia oddziaływanie dynamiczne od ruchu pojazdów. Wiarygodnym sposobem oceny tych oddziaływań jest badanie tzw. widma obciążeń, czyli pomiaru rzeczywistych sił działających na nawierzchnię.

Analiza widma obciążeń pozwala na dokładniejsze uwzględnienie oddziaływań poszczególnych grup pojazdów na nawierzchnię drogową.

Przykład widma obciążeń

Podsumowanie Oddziaływanie dynamiczne ciężkich pojazdów jest większe niż wynikało z wcześniejszych badań.

Konieczna jest weryfikacja dotychczasowych zasad projektowania nawierzchni drogowych. Należy uwzględnić nowe raporty dotyczące oddziaływania ciężkich pojazdów na nawierzchnie.