Wyniki badań ewaluacji wewnętrznej w ZSZ im

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kształcenie praktyczne
UCZNIOWIE, RODZICE, NAUCZYCIELE
GŁÓWNY CEL KAMPANII Zwiększenie wśród uczniów i młodych pracowników świadomości zagrożeń związanych z pracą, promocja tematyki bezpieczeństwa pracy w edukacji.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
SKŁAD ZESPOŁU PLAN PRACY NA ROK SZKOLNY 2011/2012 PROJEKTY EWALUACYJNE.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
„OCZEKIWANIA RODZICÓW WOBEC SZKOŁY”
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie szkolenia praktycznego i teoretycznego z perspektywy placówki oświatowej opracował: Janusz Wojtkiewicz-Lazman.
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Czytamy Razem- czytanie interaktywne
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Ankietowaniem objęto uczniów kl. IV – VI, oraz rodziców Liczba ankietowanych uczniów – 29 na 32 ogółem Liczba ankietowanych rodziców – 4 na 15 wydanych.
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Szkoła Współpracy.
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Raport z ewaluacji wewnętrznej
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
System edukacji w Polsce
Niemiecki model edukacji zawodowej
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 1 w Szczyrku.
Liczba ankietowanych – 92 osoby Opracowały: Jolanta Lipińska Anna Burzan Marta Wiśniewska.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Zespole Szkół w roku szkolnym 2013/2014 Przedmiot ewaluacji obszar III Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Projekt opracowany przez
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DORADZTWO ZAWODOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GĘBICACH PUBLICZNYM GIMNAZJUM IM. LEŚNIKÓW POLSKICH rok szkolny 2015/2016.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
CECH RZEMIOSŁ RÓŻNYCH i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NOWY SĄCZ – RYNEK 11 ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA CRRiP im. Świętego Józefa w Nowym Sączu.
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
Praktyka zagraniczna – szkołą zdobywania nowych doświadczeń i szans na rynku pracy Plymouth, Wielka Brytania – –
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Kucharz Ź ródło: Prezentacja zawodu Zespół Szkół Gastronomiczno-
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
PROJEKT Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego WSL LIDEREM W EFEKTYWNYM KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
Kształcenie dualne.
Szkoła Promująca Zdrowie
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Organizacja Praktycznej Nauki Zawodu
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Przykłady dobrych praktyk
Przewodnik stażysty.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Wyniki badań ewaluacji wewnętrznej w ZSZ im Wyniki badań ewaluacji wewnętrznej w ZSZ im. mjra Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Radomiu (rok szkolny 2015 – 2016) Przedmiot ewaluacji: Realizacja zajęć praktycznych w Zasadniczej Szkole Zawodowej.

Zgodnie z planem i harmonogramem ewaluacji wewnętrznej w ZSZ im Zgodnie z planem i harmonogramem ewaluacji wewnętrznej w ZSZ im. mjra Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w roku szkolnym 2015/2016, członkowie zespołu przygotowali narzędzia badania, tj. kwestionariusze ankiet. Następnie przeprowadzono badania wśród grupy 94 uczniów klas: 1k, 2el, 2f2, 3f2, 3k; 92 rodziców, oraz 27 pracodawców.

Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców (92 ankietowanych) 1. Jakimi kryteriami kierowali się Państwo przy wyborze zakładu pracy, w których odbywają się praktyki? Główne kryteria przy wyborze zakładu pracy przez rodziców uczniów stanowiły: opinia o zakładzie pracy zasięgnięta u innych rodziców, znajomych, absolwentów. (28 odpowiedzi) - lokalizacja zakładu ( 26 odpowiedzi) - opinia o dobrym przyuczeniu do zawodu (15 odpowiedzi) - decyzja dziecka ( 13 odpowiedzi) - opinia o wykwalifikowanej kadrze (5 odpowiedzi).

2. Czy Państwo są zadowoleni z praktyk Waszego dziecka?

3. Czy Państwa dziecko systematycznie uczęszcza na praktyki? %

4. Czy Państwo mają dobry kontakt z zakładem pracy, w którym dziecko odbywa praktykę?

5. Czy według Państwa przestrzegane są zasady BHP na zajęciach praktycznych?

6. Czy pracodawca systematycznie wypłaca wynagrodzenie?

7. Czy Państwa dziecko było w konflikcie z pracodawcą?

8. Czy praktyki zawodowe dobrze przygotowują Państwa dzieci do przyszłego zawodu?

9. Czy Państwa zdaniem praktyki zawodowe ułatwiają znalezienie pracy?

Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród uczniów ( 94 ankietowanych)   1.Czy jesteś zadowolony z zawodu, w którym się kształcisz?

2. Jakimi kryteriami kierowałeś się przy wyborze zakładu pracy, w którym odbywasz praktyki?   W uzasadnieniu swojego wyboru wymieniali: - lokalizację zakładu (20 odpowiedzi), - dobrą opinię o salonie, uzyskana od znajomych ( 19 odpowiedzi), - wykwalifikowaną kadrę ( 9 odpowiedzi). Pozostała liczba uczniów nie napisała uzasadnienia.  

3. Czy pracodawca zapewnia Ci warunki do realizacji praktycznej nauki zawodu?

4. Czy zostałeś zapoznany z przepisami bhp?

5. Czy w miejscu, gdzie odbywasz praktyki przestrzegane są przepisy bhp?

6.Czy jesteś zadowolony ze swoich praktyk?

7. Czy pracodawca systematycznie wypłaca wynagrodzenie za praktyki?

8. Czy pracodawca nakazuje uczęszczanie na praktyki po szkole?

9. Czy pracujesz zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy?

10. Czy pracodawca udziela Ci wolnego dnia za pracę w soboty lub wypłaca dodatkowe wynagrodzenie?

11. Czy pracodawca gwarantuje Ci przerwę w pracy?

12. Czy masz zastrzeżenia do Twoich relacji z pracodawcą?

13. Czy zdarzyło Ci się być w konflikcie z pracodawcą?

Opracowanie zbiorowe wyników ankiet przeprowadzonych wśród pracodawców ( 27 ankietowanych)   1.Czy jesteście Państwo otwarci na uczniów-praktykantów?

2. Jakie oczekiwania mają Państwo wobec uczniów? Wśród oczekiwań pracodawców wobec uczniów najczęściej występowały: - uczciwość ( 8 odpowiedzi), - punktualność ( 7 odpowiedzi), - zaangażowanie w wykonywanie zadań ( 7 odpowiedzi), - kultura osobista ( 7 odpowiedzi), - sumienność ( 6 odpowiedzi), - pracowitość ( 4 odpowiedzi), -lojalność ( 3 odpowiedzi)

3. Czy jesteście Państwo zadowoleni ze swoich praktykantów?

4. Czy rodzice interesują się swoimi dziećmi przebywającymi na praktyce?

5. Czy uczniowie systematycznie uczęszczają na praktyki?

6. Czy jesteście Państwo zadowoleni ze współpracy ze szkołą?

7. Czy zdarzyło się Panu ( Pani) być w konflikcie ze swoim uczniem?

8. Czy wychowawca klasy kontaktuje się z Państwem w sprawie uczniów?

9. Jakie są Państwa oczekiwania wobec wychowawcy klasy? Pracodawcy oczekują, że wychowawcy będą: - przynajmniej raz w semestrze wykazywać zainteresowanie uczniem, - omawiać program realizowany w szkole ( program realizowany w szkole powinien być zgodny z programem w salonie), - współpracować w procesie wychowawczym, - kontaktować się osobiście ( w celu poznania miejsca pracy swojego ucznia), - otwarci i szczerzy w sytuacjach trudności z praktykantami.

Współpraca według pracodawców powinna opierać się o: 10. Jak według Państwa powinna wyglądać współpraca zakładu pracy, szkoły i rodziców?   Współpraca według pracodawców powinna opierać się o: - częsty, nawet raz w miesiącu, kontakt z nauczycielem i rodzicem, - dobra wola w rozwiązywaniu ewentualnych konfliktów, - porozumienie stron odnośnie dni wolnych, wynikających z potrzeb szkoły, zakładu, czy sytuacji prywatnych uczniów, - komunikacja na temat realizacji programu w szkole, - współpraca w kwestii nieusprawiedliwionych nieobecności, - większe zainteresowanie ze strony rodziców.  

11. Jakie mają Państwo propozycje dotyczące organizacji zajęć praktycznych dla uczniów? Pracodawcy podzielili się swoimi propozycjami dotyczącymi organizacji zajęć praktycznych dla uczniów. Wśród głosów pojawiły się tu propozycje: - zwiększenia godzin praktycznych ( 7 odpowiedzi) - organizacji bezpłatnych szkoleń poza zakładem, ponieważ stanowią one okazję do zwiększenia ilości eksperymentów, które w salonie są niemożliwe, - zwiększenia świadomości uczniów na temat obowiązku pracy w miejscu, w którym zadeklarowali odbycie praktyk.  

WNIOSKI Z BADAŃ W POSTACI MOCNYCH I SŁABYCH STRON

MOCNE STRONY:

- Praktyki zawodowe dobrze przygotowują uczniów do wykonywania zawodu i ułatwiają znalezienie pracy. - Zasady BHP są przestrzegane w zakładach pracy. - Uczniowie są zadowoleni z wybranego zawodu. - Uczniowie zwracają uwagę na warunki pracy i przestrzeganie przepisów BHP.

- Uczniowie mają gwarantowaną przerwę w pracy. - Uczniowie systematycznie uczęszczają na praktyki. - Uczniowie sporadycznie popadają w konflikt z pracodawcą. - Rodzice są zadowoleni z kontaktu z zakładem, w którym ich dziecko odbywa praktyki. - Pracodawcy są otwarci na uczniów praktykantów. - Pracodawcy chętnie zatrudniają nowych praktykantów. - Pracodawcy oczekują od praktykantów: uczciwości, punktualności, oraz zaangażowania w pracę.

SŁABE STRONY:

- Uczniowie wykazują niewłaściwy stosunek do opiekuna praktyk i bywają niepunktualni. -Zdarzają się uczniowie niesystematycznie uczęszczający na praktyki. -Połowa rodziców nie wykazuje zainteresowania swoimi dziećmi przebywającymi na praktykach. -Pracodawcy niesystematycznie wypłacają wynagrodzenie.

- Połowa uczniów nie otrzymuje wynagrodzenia za pracę w sobotę. - Uczniowie uczęszczają na praktyki po zajęciach obowiązkowych w szkole. - 22% uczniów jest niezadowolonych z praktyk, ponieważ pracują w każdą sobotę oraz wykonują czynności niezwiązane z nauczanym zawodem. - Opiekunowie praktyk nie okazują szacunku i bywają niecierpliwi w stosunku do swoich praktykantów.

- Współpraca pracodawców ze szkołą jest ograniczona z powodu braku możliwości zwalniania z zajęć szkolnych w okresie intensywnej pracy w zakładach, oraz ograniczonego kontaktu. - Sporadyczne niezadowolenie pracodawców ze swoich praktykantów spowodowane jest: niezdyscyplinowaniem uczniów, oraz używkami. - Pracodawcy popadający w konflikt z uczniem z powodu niewłaściwego stosunku ucznia do opiekuna praktyk oraz braku punktualności ucznia. - Pracodawcy wykazują chęć częstszego kontaktu z wychowawcą i rodzicami uczniów.  

REKOMENDACJE: - Na bieżąco należy zapoznawać i przypominać wszystkim uczniom i rodzicom o powinności uczestniczenia w zajęciach praktycznych. - Warto przypominać uczniom o ich obowiązkach trakcie odbywania praktyk.

- Należy pogłębiać świadomość rodziców na temat wagi ich kontaktu z zakładem pracy, w którym zatrudnione są ich dzieci. - Należy informować uczniów i rodziców o zastrzeżeniach, jakie mają pracodawcy. - Należy informować pracodawców o zastrzeżeniach wysuniętych przez uczniów i rodziców. - Warto poinformować pracodawców o potrzebach uczniów odbywających praktyki w ich zakładach pracy. - Należy zwiększyć częstotliwość kontaktu wychowawcy i rodzica z zakładem pracy.  

Zespół zadaniowy: - Marta Wawrzos - Wojciech Leszczyński KONIEC