Decyzje podejmowane na zasadzie konsensusu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Advertisements

Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Zarządzanie projektami partnerskimi
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Prawa człowieka Burczy Sara.
Wpływ Regionalnego Komitetu Sterującego na proces wdrażania RSI ? Elżbieta Książek 25 marca 2010 Warsztaty Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej.
Katarzyna Zawada PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Etapy podejmowania decyzji
Organizacja i zarządzanie firmą
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Psychologia w zarządzaniu
Rachunkowość kreatywna
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
PPP czyli Proponuję Pytalskim Projekt!. Co to jest metoda projektu? Kiedy Gosia Samosia spotyka się z ciekawostką, albo jakimś problemem Zabiera się do.
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Moja przedsiębiorczość
PODEJMOWANIE DECYZJI W WARUNKACH PEWNOŚCI (MODEL EV)
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Sposoby podejmowania decyzji
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Zarządzanie zagrożeniami
LIDER.
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Postawa asertywna.
Grupowe podejmowanie decyzji w organizacji Syndrom grupowego myślenia
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Konwencja Praw Dziecka
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rodzice nie muszą być samotni
Innowacje w pracy – szybka ścieżka zatrudnienia Imię i nazwisko trenera.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Kościół jest wspólnotą
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Decyzje podejmowane na zasadzie konsensusu Justyna Świt Anastazja Śmigielska Gr. 12z3 Podstawy Zarządzania

Co to jest podejmowanie decyzji? Podejmowanie decyzji jest aktem wyboru jednej możliwości spośród ich zestawu. Proces podejmowania decyzji obejmuje rozpoznanie i zdefiniowanie charakteru sytuacji decyzyjnej, zidentyfikowanie alternatywnych wariantów, wybór rozwiązania "najlepszego" i w końcu jego praktyczne zastosowanie.

Co to jest konsensus? Konsensus jest procesem, który umożliwia zaprezentowanie opinii, pomysłów przez wszystkich uczestników zgromadzenia. Konsensus nie wymaga od każdego, aby zgadzał się ze wszystkimi, natomiast wymaga od grupy wypracowania wspólnego celu i chęci wspólnego rozwiązywania problemów.

Jak właściwe osiągać konsensus ? Najczęstszym problemem przy dochodzeniu do konsensusu jest blokowanie propozycji ze względu na czyjeś przekonania, zagrożenia indywidualnego stylu życia lub wartości. Dla wyjaśnienia, zaprezentujemy przykład.

Pewna wspólnota w Stanach Zjednoczonych, nazwijmy ją tu „Jagodową Farmą”, mimo naglącej potrzeby nie posiada regulacji dotyczących traktowania zwierząt domowych. Ilekroć ktoś proponuje powołanie grupy roboczej, która miałaby zająć się tą sprawą, właściciel dwóch psów wetuje to działanie bo, jak twierdzi, nie zgadza się, by w jakikolwiek sposób ograniczać wolność jego podopiecznych. Jego zastrzeżenia nie dotyczyły określonej regulacji, jak np. ewentualny obowiązek prowadzania psów na smyczy, lecz mimo to konsekwentnie sprzeciwia się zespołowej konfrontacji z tym tematem.

W wyżej przytoczonym przykładzie został zaburzony proces konsensusu W wyżej przytoczonym przykładzie został zaburzony proces konsensusu. Z jednej strony mamy rzeczywiste osobiste powody (szczęście psów i troska o Ziemie), z drugiej sprzeciw wobec czegoś, co nie łączy się bezpośrednio z tymi obawami. Chodzi bowiem nie o ograniczenie wolności psów, a utworzenie komitetów zajmujących się tematem zwierząt.

Zalety konsensusu: Decyzje mają lepszą jakość (dłużej się utrzymują i są mniej kontrowersyjne). Konsensus odzwierciedla opinie wszystkich. Propozycja jest udziałem całej grupy. Grupa wypracowuje własną propozycję. Każdy ponosi odpowiedzialność. W świecie rządzonym przez konsensus nie byłoby miejsca na broń nuklearną, ludobójstwo i zaniedbywanie ludzi żyjących w ubóstwie, na niszczenie środowiska naturalnego i obłęd wojny. Mniej konfrontacyjny. Ułatwia słuchanie.

Wady konsensusu: Blokowanie decyzji. Czasochłonność. W decyzjach wymagających szybkich decyzji konsensus może być nieprzydatny. Zdominowanie procesu decydowania przez grupę jednostek o silnej osobowości. Konsensus jest niemożliwy w sytuacjach, gdy interesy stron są nie do pogodzenia.

trzy filozoficzne drogi do osiągnięcia konsensusu: Poszanowanie uczuć: jeżeli ktoś odnosi wrażenie, że grupa porusza się w złym kierunku, usprawniacz i inni członkowie grupy mają obowiązek wyśledzić tego rodzaju uczucia. Nie wolno ich zignorować i powiedzieć „Skoro nie jesteś w stanie wyjaśnić, dlaczego tak odczuwasz, to nie ma to znaczenia”. Oświadczenie tego rodzaju ma charakter obrazy i osłabia aktywność i zaangażowanie osób.

Uaktywnianie ludzi: proces podejmowania decyzji idealnie stosowany, służy uaktywnianiu członków grupy. Powinniśmy zmieniać usprawniacza i inne funkcje, tak aby ludzie mogli nabyć odpowiedniego doświadczenia i uczyć się nawzajem. Brak szefów: Jest takie powiedzenie: Who needs to be bossed around when you can manage yourself, które można przetłumaczyć: Kto potrzebuje być prowadzonym na smyczy, jeśli sam potrafi się poruszać.

Podsumowanie Konsensus usiłuje dać maksimum władzy jednostce, przez co umożliwia nam włączenie w proces podejmowania decyzji, tyle wspólnych doświadczeń, wiedzy i mądrości jak tylko jest możliwe. Potrzeba konsensusu wynika z doświadczenia, że każda decyzja oparta o uproszczenia prawd (przy stosowaniu modeli) ujawnia niebezpieczeństwo pominięcia ważnych elementów i uwag. Różnorodność i wielość opinii kształtuje lepszy obraz.

Dziękujemy za uwagę