Alkohol – Nieletnim dostęp wzbroniony!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kampania społeczna przeciwko krzywdzeniu i zaniedbywaniu dzieci
Advertisements

Monitoring „Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”
Uniwersytet Łódzki - Start w karierę Październik -Grudzień 2011.
„Odświeżamy Nasze Miasta” TOB3CIT (Tobacco Free Cities)
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Organizacje pozarządowe
„BEZPIECZNE DZIECIŃSTWO NA WSI”
BEZPIECZNA ELEKTRYCZNOŚĆ Kampania społeczna
Raport PBS OCENA KAMPANII 1 Ocena efektywności i postrzegania kampanii: Alkohol: Nieletnim dostęp wzbroniony! Marzec 2005 r.
„Alkohol - Nieletnim dostęp wzbroniony!”
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Promocja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011 Zespół ds. promocji, popularyzacji oraz obsługi poligraficznej spisów Władysław Wiesław.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Opracował J. Stryjkowski
Opracowała Renata Kulik. Organizatorzy akcji: Gazeta Wyborcza wraz z portalem gazeta.pl oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
JESTEM w PORZĄDKU NIE SPRZEDAJĘ ALKOHOLU MAŁOLATOM kampania społeczna Tychy, 15 – 30 maja 2003.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
ABCzapobieganiaHIV/AIDS Wałbrzych, grudzień 2005 r.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO
„Pozory mylą, dowód nie”
STRZELCE OPOLSKIE.
Pozory mylą, dowód nie 2011 Ogólnopolska kampania edukacyjna Komendy Głównej Policji i Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie Warszawa,
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU LUTY 2009
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
POWIEDZ NIE PROMILOM !!!.
Wyłączenie sygnału analogowego telewizji w województwie lubuskim. Kampania informacyjna i przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. 27 sierpnia 2012r.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
POLACY O SPRZEDAWANIU ALKOHOLU NIELETNIM WYNIKI BADAŃ ANKIETOWYCH
Korzystanie z zasobów organizacji w pracy jednostki samorządowej. Prezes Zarządu Związku ZGPD7 Piotr Furtak.
A part of Business Consulting Sp. z o.o.
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
PROMOCJA DZIELNICY TARGÓWEK
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Podmiot realizujący projekt Sekretariat Krajowej Rady BRD Czas trwania kampanii 21 marca - 6 maja 2010 Kampania społeczna.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
Kampania promocyjna Ekonomia Społeczna - Ekonomia Sukcesu GŁÓWNYM CELEM PROJEKTU JEST PROMOCJA EKONOMII SPOŁECZNEJ I ZATRUDNIENIA W SEKTORZE EKONOMII.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Jachranka, 14 – 15 grudnia 2015 r. OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTRORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA”
1 „Prowadzący – niepijący” Kampania edukacyjna 7 – 31 sierpnia 2008.
Przedstawienie Regulaminu Konkursu na projekt edukacyjny promujący aktywne uczestnictwo rodziców w realizacji programu edukacyjnego pt.”Trzymaj Formę!”
Strategia komunikacji Cel główny: Wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Polski na międzynarodowym rynku usług turystycznych Cel komunikacyjny: budowa szerokiego.
1 Kampania edukacyjna „Moje konsumenckie ABC KUPUJESZ TO?” Prezentacja założeń Agnieszka Zawartko 2 marca 2006.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
WYDZIAŁ PREWENCJI KWP W KATOWICACH Kampania społeczna Kampania społeczna "Nie reagujesz – akceptujesz” Katowice, wrzesień 2011r.
Gdansk.pl Młodość bez procentów. Widzimy problem: Trzy czwarte uczniów w wieku lat ma za sobą kontakt z alkoholem Polski nastolatek sięgający po.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Kampania informacyjno-promocyjna „OPP na 101%”
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ listopad – luty 2016
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zespół Stowarzyszenia NL
Zapis prezentacji:

Alkohol – Nieletnim dostęp wzbroniony! II edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej 2004/2005

Agenda Organizatorzy kampanii Podsumowanie I edycji kampanii Główne założenia II edycji Badania przed II edycją Cele kampanii Odbiorcy i przekaz kampanii Patroni medialni Przebieg kampanii – etap I i etap II Współpraca z Partnerami Koncepcja kreatywna kampanii

Organizatorzy kampanii Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie. Zarejestrowany w lutym 1999 roku Zrzesza czołowych producentów sektora piwowarskiego, ok. 90% rynku piwa w Polsce Wśród statutowych celów i zadań Związku są: prowadzenie działalności ukierunkowanej na kształtowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu; propagowanie kultury picia alkoholu; wspieranie inicjatyw mających na celu ograniczenie dostępu małoletnich do wyrobów alkoholowych.

Organizatorzy kampanii Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA): Specjalistyczna agenda rządowa utworzona na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 czerwca 1993 r. Od 29 grudnia 1996 r. działa na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Cele i zadania PARPA: inicjowanie i doskonalenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w Polsce; współdziałanie z organizacjami pozarządowymi i administracją samorządową, ustawowo zobowiązaną do realizowania programów profilaktycznych i naprawczych w społecznościach lokalnych.

Podsumowanie I edycji kampanii Zainicjowana w czerwcu 2003 kampania edukacyjna była pionierską inicjatywą przemysłu piwowarskiego i agendy rządowej – PARPA. Silnego poparcia dla kampanii udzielili: Media (TVP, telewizje kablowe, kanały tematyczne, Radio Zet, sieć Multikino) Instytucje rządowe i pozarządowe: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta Rzecznik Praw Dziecka Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług Policja Samorządy lokalne – 280 inicjatyw samorządów lokalnych w całej Polsce

Podsumowanie I edycji kampanii – cd. Ocena efektywności kampanii* 70% respondentów odczytało właściwie cele kampanii. 80% spośród osób, które zetknęły się z kampanią stwierdziło, że może ona wpłynąć na ograniczenie sprzedaży alkoholu nieletnim Nastąpił 6% wzrost świadomości społecznej problemu łatwego dostępu nieletnich do alkoholu: ocena łatwości dostępu do piwa wzrosła z 64% do 70%, do wina z 53% do 66%, do wódki z 45% do 51%. Społeczne potępienie dla sprzedaży alkoholu nieletnim wzrosło po kampanii o 5%. * Ogólnopolskie badanie „Postawy i zachowania Polaków wobec sprzedaży alkoholu nieletnim”, PBS Sopot, październik 2003.

Główne założenia II edycji Kampania jest kontynuacją ubiegłorocznej akcji edukacyjnej zainicjowanej w czerwcu 2003. Partnerem Browarów w kampanii jest Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Podobnie jak w roku ubiegłym, podstawowym celem podejmowanych działań jest zmniejszenie sprzedaży alkoholu nieletnim. Kampania rozpoczyna się pod koniec listopada i potrwa do końca marca 2005.

Badania przed II edycją W listopadzie br. zostały przeprowadzone ogólnopolskie badania skali zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim*: przebadanych 818 sklepów badanie zrealizowane metodą „Tajemniczego klienta” – 2 audytorów: jeden wyglądający na nieletniego, który chce kupić alkohol, drugi – świadek/obserwator. Najważniejsze wyniki badania: 77% sprzedawców sprzedało alkohol osobie nieletniej „nieletni” audytor został poproszony o okazanie dowodu tylko w 23% sklepów. Tylko 4% przypadkowych świadków sprzedaży zareagowało i zwróciło uwagę sprzedawcy (38 z 1053 osób). W wyniku interwencji podjętej przez świadka – audytora pierwotny wskaźnik 77% udanych prób sprzedaży alkoholu spadł do poziomu 48%. * Badanie zrealizowane przez PBS Sopot na zlecenie ZPPP Browary Polskie i PARPA.

Cele kampanii Stworzenie szerokiej świadomości społecznej problemu związanego z łamaniem zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim. Uwrażliwienie dorosłych Polaków na ten problem i apelowanie o bardziej odpowiedzialne działania w trosce o młodzież: apelowanie do potencjalnych świadków sprzedaży, aby nie pozostawali bierni i reagowali, kiedy nieletnim sprzedawany jest alkohol apelowanie do sprzedawców, aby przestrzegali zakazu sprzedaży nieletnim Zmniejszenie sprzedaży alkoholu nieletnim i tym samym ograniczenie nieletnim dostępu do alkoholu

Odbiorcy kampanii Kampania skierowana jest do trzech grup odbiorców: Dorosłych Polaków, którzy mogą być świadkami sprzedaży alkoholu nieletnim Wszystkich sprzedających alkohol w sklepach i punktach gastronomicznych Grup opiniotwórczych dla wsparcia działań kampanijnych

Przekaz kampanii Nie wyrażaj przyzwolenia na sprzedaż alkoholu nieletnim: - Nie bądź obojętny - Reaguj, jeśli w Twojej obecności sprzedaje się alkohol nieletniemu - Nie sprzedawaj

Patroni medialni kampanii

Kampania – przebieg i działania Kampania będzie realizowana w 2 etapach: Etap 1 – koniec listopada - 20 grudnia 2004 r. Etap 2 – połowa stycznia – marzec 2005 r.

Etap I Media Kampania w mediach skierowana jest głównie do świadków sprzedaży alkoholu nieletnim. Kampania w mediach obejmuje: emisję spotu 30” w telewizji TVP od 20 grudnia Kanały tematyczne od 29 listopada emisję spotu 60” w kinach Od 3 do 30 grudnia, 125 kin w całej Polsce emisję spotu 30” w Polskim Radiu Pr 1 ogłoszenia prasowe od 24.XI do 20.XII. Polityka, Gazeta Wyborcza grzbiet główny i Duży Format Internet – portal www.gazeta.pl (6 – 21 grudnia) oraz strona informacyjna o kampanii www.sprzeciw.pl

Etap I Punkty sprzedaży Działania w punktach sprzedaży alkoholu: Prowadzone przez Przedstawicieli Handlowych Browarów wspieranych przez pracowników władz samorządowych ds. rozwiązywania problemów alkoholowych w poszczególnych gminach. Do sklepów w całej Polsce zostaną rozdystrybuowane materiały edukacyjne i informacyjne dla sprzedawców, m.in. plakaty, naklejki kieszonkowe poradniki dla sprzedawców znaczki tabliczki „Sprzedawca ma prawo wylegitymować osobę kupującą alkohol”

Etap I Infolinia Od 23 listopada zostaje uruchomiona Linia Nieobojętnych 0801 188 288, która będzie dostępna przez cały czas trwania kampanii. Jej celem jest przyjmowanie zgłoszeń o zaobserwowanych przypadkach sprzedaży alkoholu nieletnim. Zgłoszone przypadki zostaną zweryfikowane przez zespoły kontrolne powołane przez Ambasadorów PARPA w poszczególnych gminach ok. 600 samorządów gminnych, które zgłosiły się do prowadzenia działań kontrolnych (liczba gmin rośnie stopniowo)

Etap I Działania kontrolne Kontrole punktów sprzedaży polegać będą na próbach tzw. zakupów kontrolowanych alkoholu: W przypadku udanej próby zakupu – sprzedaży alkoholu osobie wyglądającej na nieletnią, sklep otrzyma Żółtą Kartkę Ostrzegawczą Jeżeli próba będzie nieudana (co najmniej dwukrotnie) – sprzedawca odmówi sprzedaży alkoholu bądź zażąda dowodu tożsamości od osoby wyglądającej na nieletnią, sklep otrzyma Certyfikat Rzetelnego Sprzedawcy W skład zespołów kontrolnych będą wchodzić: pracownicy wydział społecznych lokalnych samorządów przeszkoleni dorośli harcerze (ZHP udzieliło oficjalnego poparcia dla kampanii) przeszkoleni wolontariusze z różnych stowarzyszeń abstynenckich z całej Polski.

Etap II II etap kampanii będzie dedykowany partnerom, którzy przyłączą się do kampanii, jest planowany na I kwartał 2005 roku. Pozyskanie partnerów zwiększy zasięg i skuteczność działań. Celem organizatorów jest nawiązanie współpracy z sieciami handlowymi oraz stacjami benzynowymi, jak również pozyskanie wsparcia ze strony stowarzyszeń reprezentujących handel detaliczny. W II etapie będą również kontynuowane działania medialne oraz prowadzone przez PARPA kontrole.

Zakres współpracy z Partnerami Zaangażowanie Partnera w kampanię: dystrybucja i ekspozycja uzgodnionych materiałów kampanii w placówkach handlowych Partnera edukacja / szkolenie personelu sprzedającego na temat kampanii i założeń programu społecznego zamieszczenie informacji na temat programu społecznego w biuletynach wewnętrznych Partnera, gazetkach konsumenckich oznakowanie sprzedawców (znaczki, tabliczki) opcjonalnie: konkursy dla sprzedawców Partnera Wszystkie materiały kampanii, w tym prezentacje szkoleniowe, zostaną dostarczone Partnerom przez Organizatorów.

Zakres współpracy z Partnerami Oferta dla Partnera: umieszczanie loga Partnera na materiałach BTL oraz informacji o wspieraniu akcji przez Partnera umieszczenie loga Partnera na plakatach w Metrze Warszawskim oraz autobusach w wybranych miastach umieszczenie loga Partnera (oraz linku na stronę www) na stronie kampanii www.sprzeciw.pl wymienienie nazwy Partnera w ogłoszeniu prasowym (tytuły do ustalenia) informowanie mediów o wspieraniu akcji przez Partnera; uczestnictwo przedstawicieli Partnera w gali / konferencji zamykającej kampani

Kreacja

Koncepcja kreatywna kampanii W nawiązaniu do działań zeszłorocznych, zachowana zostaje ikonografia żółto-czarnej taśmy policyjnej, kojarząca się z sytuacjami zagrożenia. “Taśma” ustanawia granicę dostępu do alkoholu, sugerując w jednoznaczny sposób, że granica wieku jest granicą prawa. Całą kampanię łączy postać nastoletniego chłopca, bohatera spotu telewizyjnego oraz wiodące hasło „Twój sprzeciw ma znaczenie”.

Koncepcja kreatywna kampanii Spot „Przypowieść” Scenariusz spotu został wyłoniony w konkursie zorganizowanym dla studentów Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Autorem scenariusza i jednocześnie reżyserem spotu jest Cyprian Olencki. Film został wyprodukowany przez Szkołę Wajdy, nadzór artystyczny nad projektem sprawował Wojciech Marczewski.

Ogłoszenie prasowe

Plakaty B2 Do urzędów i instytucji Do sklepów

Kieszonkowy poradnik dla sprzedawców „Sztuka odmawiania, czyli sposoby na sposoby”

Kieszonkowy poradnik dla sprzedawców Wybrane porady – sposoby

Kieszonkowy poradnik dla sprzedawców Wybrane porady – sposoby

Tabliczka

Naklejka na drzwi lub kasy

Dziękujemy za uwagę!