Racjonalnie korzystam z energii dla dobra mojego i przyrody
1 – A 2 – B 3 – C … 23 – Y 24 - Z Zajęcia rozpoczęliśmy od rozwiązania tajemniczego szyfru: liczby na tablicy oznaczały kolejność liter w alfabecie.
Po odgadnięciu i odczytaniu tematu zajęć wyjaśniliśmy pojęcie „racjonalnie”.
Przeprowadziłam krótką pogadankę na temat żarówek tradycyjnych i energooszczędnych, dzieci mogły je obejrzeć i przeczytać informacje na opakowaniach.
Uczniowie w parach mieli za zadanie wypisać jak największą liczbę urządzeń elektrycznych, z których korzystamy w domach (załącznik XV z Zeszytu Metodycznego).
Wszystkie prace wywiesiliśmy na tablicy, przeczytaliśmy nazwy wypisanych urządzeń, a dzieci zastanawiały się, z których mogłyby zrezygnować lub ograniczyć ich używanie.
Na podstawie przygotowanych informacji mogliśmy się przekonać, jakie urządzenia zużywają najwięcej energii, zastanawialiśmy się, dlaczego tak się dzieje.
Przy okazji dowiedzieliśmy się, co oznaczają klasy energetyczne urządzeń AGD, i mieliśmy okazję zastanowić się, dlaczego nie zawsze oszczędzamy energię i jak to zmienić.
Zmniejszamy zużycie energii w naszych pokojach, domach, szkole i w naszej miejscowości – praca w grupach.
Efekt grupowej „burzy mózgów” – pisownia oryginalna.
Zaproponowałam dzieciom sformułowanie haseł zachęcających do racjonalnego korzystania z energii i zapisywania ich na tablicy.
Niektóre propozycje były naprawdę ciekawe, pewnie zostaną wykorzystane w plakatach, nad którymi pracują uczniowie.
A na koniec praca domowa w zeszytach przedmiotowych.
Były to zajęcia, które dały dzieciom wiele do myślenia i zachęciły do racjonalnego korzystania z energii dla dobra własnego i przyrody.