Auksologia def. nauka o rozwoju osobniczym i oddziaływaniach środowiska zewnętrznego na rozwijający się organizm dziecka. Znaczenie w prognozowaniu rozwoju,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRENATALNY OKRES ŻYCIA CZŁOWIEKA
Advertisements

psychospołeczny aspekt otyłości
Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
OD POCZĘCIA DO NARODZIN
Osobisty model zdrowego stylu życia.
ZASTOSOWANIE METODY OWAS DO OCENY ZAGROŻEŃ ZDROWOTNYCH
BLS Basic Life Support.
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Niezbędne przyrządy kreślarskie do rzutowania prostokątnego. Ołówek H3
Zakład Medycyny Ratunkowej i Medycyny Katastrof
RESUSCYTACJA KRĄŻENIOWO-ODDECHOWA PODSTAWOWE ZABIEGI RESUSCYTACYJNE
ANALIZA BADANIA STATYSTYCZNEGO
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Nadciśnienie tętnicze
PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA
Jeżeli zauważysz leżącego na ulicy.
Biologiczne normy zgryzu w poszczególnych okresach rozwojowych
Ćwiczenia rozluźniające (zalecane przy dłuższej pracy z komputerem
Opracował: Jarosław Nita
Otyłość u dzieci.
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
Turystyka i rekreacja w rozwoju psychofizycznym człowieka
TERESA PIECHO Nauczyciel WF Gimnazjum nr 132 w Warszawie
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
WYBIERZ ZDROWE ŻYCIE BEZ NAŁOGÓW
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
PROPOZYCJE MEXX JESIEŃ NOWA KOLEKCJA Ceny od 40zł.
Biologia.
ZDROWIE A KOMPUTER Karolina Iwanowska.
Anoreksja...  zaburzenie odżywiania polegające na celowej utracie wagi wywołanej i podtrzymywanej przez osobę chorą. Obraz własnego ciała jest zaburzony;
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Etapy rozwoju mowy dziecka
Prenatalne uwarunkowania rozwoju mowy
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Jakie są skutki palenia tytoniu? Smerfne (Anty) Dopalacze.
Rozwój Psychofizyczny
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Rekreacyjny trening zdrowotny
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
RUCH TO ZDROWIE.
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa -1rok życia
Palenie papierosów jako zagrożenie dla kobiet w ciąży
Profilaktyka wad zgryzu w okresie niemowlęcym i żłobkowym
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Niezbędne przyrządy kreślarskie Ołówek H3 Ołówek B3 Ekierka Kątomierz
Elementy geometryczne i relacje
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Prenatalny okres życia człowieka
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
krążeniowo - oddechowa
Charakterystyka poszczególnych etapów rozwoju dziecka
O paleniu tytoniu raz jeszcze…
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Pierwsza pomoc przy utracie przytomności
STANDARDY POSTĘPOWANIA W STANACH ZAGROŻENIA ŻYCIA
Otyłość -Jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn powyżej 25%, a u kobiet powyżej 30%masy ciała. -Do celów praktycznych.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Wyposażenie percepcyjne noworodka
Rozwój dziecka w łonie mamy
Wiek kostny a wiek zębowy
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Zapis prezentacji:

Auksologia def. nauka o rozwoju osobniczym i oddziaływaniach środowiska zewnętrznego na rozwijający się organizm dziecka. Znaczenie w prognozowaniu rozwoju, wczesnej profilaktyce oraz dla działań korekcyjno-rehabilitacyjnych.

Rozwój fizyczny wzrastanie- zwiększanie wymiarów i masy ciała różnicowanie- morfologiczna specjalizacja narządowa i kształtowanie typowych proporcji ciała dojrzewanie- doskonalenie funkcjonalne oraz międzynarządowa integracja w jednolity, pełnosprawny organizm

Wpływ na rozwój: Czynniki endogenne - czynniki genetyczne (płeć) - właściwości śródmacicznego środowiska matki - wiek rodziców (ryzyko z. Downa od 1:700 do 1:50) - kolejność ciąży - hormony

Wpływ na rozwój: Czynniki egzogenne - wpływy biogeograficzne ( klimat, zasoby wodno-mineralne, flora, fauna) - wpływy społeczno-ekonomiczne (wykształcenie, żywienie, nawyki prozdrowotne i antyzdrowotne)

Przebieg rozwoju dziecka: determinacja ( czynniki genetyczne ) stymulacja ( hormony ) modyfikacja ( czynniki środowiskowe )

Okresy rozwojowe: Okres prenatalny ( 38-42 tyg. ): - faza zarodkowa (do 8 t.ż.), - faza płodowa (9-40 t.ż.). 22 t.ż. lub 500g lub 25 cm

Wzrost wewnątrzmaciczny: Przyczyny zaburzonego rozwoju wewnątrzmacicznego: Wiek matki <17 lat lub >35 lat, nadciśnienie, cukrzyca, nadczynność tarczycy padaczka, fenyloketonuria infekcje wewnątrzmaciczne (TORCH), promieniowanie Rtg, palenie tytoniu, alkohol, narkotyki.

2. Okres postnatalny: Noworodkowy: 1-4 t.ż. Niemowlęcy: 1 r.ż. Wczesne dzieciństwo (poniemowlęcy) 2-3 r.ż. Przedszkolny: 4-6 r.ż. Szkolny: 7-15 r.ż. a) faza obojętnopłciowa b) faza dojrzewania płciowego 6. Młodzieńczy: 16-20 r.ż.

Wzrost wewnątrzmaciczny: 9-11 t.c.: widoczne rysy twarzy (powieki, ucho zewnętrzne, przewody nosowe zewnętrzne) różnicuje się płeć pierwsze ruchy mięśni szkieletowych waga ok. 14g

Wzrost wewnątrzmaciczny: 12-15 t.c.: nerki rozpoczynają pracę, ruchy połykania płynu owodniowego, rozpoczyna się proces krwiotwórczy, powstają płuca, widoczne zewnętrzne narządy płciowe, waga ok. 45g

Wzrost wewnątrzmaciczny 16-17 t.c.: pojawiają się włosy, smółka w jelitach, rozpoczyna się czynność szpiku, uformowany móżdżek, początki mielinizacji w Rk, waga ok. 200g

Wzrost wewnątrzmaciczny 18-21 t.c.: wysłuchiwane są uderzenia serca, pojawiają się ruchy oddechowe, rozpoczyna się wydalanie moczu, matka odczuwa ruchy płodu, waga ok. 460g

Wzrost wewnątrzmaciczny 22-25 t.c.: rozpoczęcie mielinizacji mózgowia waga ok. 1000g 26-28 t.c.: oczy otwarte, wytwarzanie surfaktantu waga ok. 1300g

ROZWÓJ FIZYCZNY MASA CIAŁA: Urodzeniowa: 3400g (2500-4600) Przyrost: -1. Kwartał ok. 25g/d lub 180 g/tydz. -2. Kwartał ok. 20 g/d lub 150 g/tydz. -3. Kwartał ok. 15 g/d lub 120 g/tydz. -4. Kwartał ok. 10 g/d lub 90/tydz.

MASA CIAŁA: lub Pierwsze półrocze: 700g/miesiąc; Drugie 500g/miesiąc. Do 4-5 m.ż. zostaje podwojona (około 6800g) Do 12 m.ż. zostaje potrojona (około 10 kg) Do 6 r.ż. zwiększa się sześciokrotnie (około 20 kg) Do 9 r.ż. zwiększa się dziesięciokrotnie (około 30 kg) Do 12 r.ż. zwiększa się dwunastokrotnie (około 40 kg)

ROZWÓJ FIZYCZNY DŁUGOŚĆ CIAŁA: Urodzeniowa: 50-51 cm (45-56 cm) Przyrost: Pod koniec 1 r.ż.- ok. 75 cm; Pod koniec 4 r.ż.- ok. 100 cm; Pod koniec 12 r.ż.- ok. 150 cm

ROZWÓJ FIZYCZNY OBWÓD GŁOWY (chłopcy): Urodzeniowy: 35 cm. (33-37 cm) Przyrost: u 1-rocznego ok. 47 cm, u 5-letniego ok. 52 cm, u 16-letniego ok. 56 cm Wartości u dziewczynek są około 1-2 cm mniejsze.

ROZWÓJ FIZYCZNY ZĄBKOWANIE: Mleczne – 20 zębów. 6-8 m.ż. środkowe dolne siekacze Do końca 1 r.ż.: środkowe górne, boczne górne i boczne dolne siekacze. 2 r.ż.- górne i dolne przedtrzonowce oraz kły 3 r.ż.- drugie przedtrzonowce.

ROZWÓJ FIZYCZNY DRUGIE ZĄBKOWANIE: - ok. 6-7 r.ż. pierwsze trzonowce, - wypadanie zębów mlecznych zastępowanie ich przez zęby stałe (do 14 r.ż.)

ROZWÓJ FIZYCZNY UKŁĄD KRĄŻENIA: Częstość akcji serca: po urodzeniu 180-160, spada do 120/min. 2 r.ż. 105-115/min. 2-6 r.ż. 90-105/min. 7-10 r.ż. 80-90/min. 11-14 r.ż. 75-80/min.

ROZWÓJ FIZYCZNY UKŁAD KRĄŻENIA: Serce: - proporcjonalnie większe, położone bardziej poprzecznie, owalny kształt (przewaga PK).

ROZWÓJ FIZYCZNY UKŁAD KRĄŻENIA: Ciśnienie krwi: pierwsze miesiące życia: 85/50 mmHg; 10 r.ż.: 90-110/60-70 mmHg; 16 r.ż.: 130-140/80-90 mmHg;

ROZWÓJ FIZYCZNY UKŁAD ODDECHOWY: Liczba oddechów: noworodek: 40-60/min. 1 r.ż. spadek 40-30/min. 5 r.ż. 25/min. 10 r.ż. 20/min.

ROZWÓJ FIZYCZNY UKŁAD ODDECHOWY: Tor oddychania: Wiek niemowlęcy: brzuszny; Wiek przedszkolny: piersiowo-brzuszny; Po 7 r.ż: piersiowy.

ROZWÓJ FIZYCZNY Sen: - wcześniaki 23 godz./d u młodszych niemowląt 16 godz./d u starszych niemowląt 12-14 godz./d młodsze dzieci 11-13 godz./d (2 po posiłku) wiek szkolny 10-8 godz./d Rytm snu kształtuje się około 3 m.ż.

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY PIERWSZY MIESIĄC ŻYCIA: początkowo zgięcie we wszystkich stawach w ułożeniu na brzuchu unosi głowę i utrzymuje ją przez 3 sek. krótkotrwała fiksacja gałek ocznych pozytywne bodźce nasilają odruch ssania negatywne- odruch Moro 4/2

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY DRUGI MIESIĄC ŻYCIA: dłonie są częściej otwarte w pozycji siedzącej utrzymuję głowę prosto hałas powoduje przerwanie aktywności ruchowej początki artykulacji

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY TRZECI MIESIĄC ŻYCIA: w pozycji leżącej na brzuchu: ~ pewnie utrzymuje głowę ~ podpiera się na przedramionach - leżąc na plecach bawi się palcami chwyta grzechotkę rozpoznaje twarze rodziców uśmiech jako próba kontaktu społecznego

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY CZWARTY MIESIĄCA ŻYCIA: podczas podciągania do pozycji siedzącej utrzymuje głowę w osi kręgosłupa wkłada zabawki do ust głośno się śmieje

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY PIĄTY MIESIĄC ŻYCIA: - przewraca się z brzucha na plecy przy podtrzymywaniu pod pachami utrzymuje pozycje pionową przez kilka sekund stojąc na palcach

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY SZÓSTY MIESIĄC ŻYCIA: opiera się na wyprostowanych rączkach podtrzymywane siedzi śpiąc unosi ręce chwyta zabawki całą dłonią i przekłada je z ręki do ręki przy każdej zmianie pozycji stabilnie utrzymuje i kontroluje głowę

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY SIÓDMY MIESIĄC ŻYCIA: leżąc na wznak bawi się swoimi nogami samodzielnie siada podtrzymywany odbija się od podłoża szuka upuszczonego przedmiotu

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY 8.-9. MIESIĄC ŻYCIA: siedzi samodzielnie około 1 minuty interesuje się swoim odbiciem w lustrze śledzi czynności domowe matki nasila się rezerwa wobec obcych formułuje podwójne sylaby (mamma-dadda) trzymane za ręce stoi samodzielnie kilka sek.

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY DZIESIĄTY MIESIĄC ŻYCIA: samodzielnie podnosi się i siada stoi przez około 30 sek. trzymając się przedmiotów chwyta kciukiem i palcem wskazującym (tzw. chwyt pensetowy) potrafi wskazać niektóre przedmioty

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY JEDYNASTY MIESIĄC ŻYCIA: raczkuje trzymane za ręce stawia pierwsze kroki przechyla kubek z płynem - samo potrafi jeść (chrupki, herbatnik)

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY DWUNASTY MIESIĄC ŻYCIA: samodzielnie się podnosi i stawia pierwsze kroki chętniej raczkuje używa „sensownych” wyrazów ( am-am, hau-hau) mocny związek emocjonalny z opiekunami rozumie wypowiedziane zakazy ale ich zapomina

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY W przypadku wcześniaków używamy w 1 r.ż. wieku skorygowanego. W 1 r.ż. należy unikać pozycji których dziecko nie potrafi samodzielnie przyjąć.

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY DRUGI ROK ŻYCIA: 13-15 m.ż. większość samodzielnie chodzi. ok. 15 m.ż. przytrzymywane wychodzą po schodach 18 m.ż. potrafi jeść bez pomocy Składa 2-3 wyrazy Obserwuje inne dzieci przy zabawie

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY TRZECI ROK ŻYCIA: Potrafi samodzielnie się ubrać (bez guzików) Trzyma ołówek i rysuje proste figury Rozróżnia kolory Zauważa różnicę płci Wolno chodzi po schodach Kontroluje zwieracze Naśladownictwo! Zazdrość, zachowania egocentryczne, upór

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY CZWARTY ROK ŻYCIA: Potrafi zachowywać się „poprawnie” Fantazjuje, lubi się chwalić. Chętnie bawi się z innymi rówieśnikami.

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY PIĄTY ROK ŻYCIA: Intensywny rozwój strefy poznawczej: spostrzeganie, uwaga, pamięć i mowa. Bogata wyobraźnia znajdująca odzwierciedlenie w plastycznych formach wyrazu. Rozwija samodzielność oraz uczone prawdomówność i życzliwość.

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY WIEK SZKOLNY: rozwój informacyjny rozwój uczuciowy rozwój moralny rozwój motywacji i aktywności rozwój osobowości

METODY OCENY ROZWOJU FIZYCZNEGO: Tabele norm Siatki centylowe Wskaźniki proporcji-Queteleta (masa ciała/wysokość ciała) Morfogramy (ocena proporcji między odcinkami masy ciała) Wskaźniki składu ciała Wiek biologiczny: morfologiczny, zębowy, cech płciowych)