Modelowanie obiektowe Diagramy sekwencji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Programowanie obiektowe
Związki w UML.
Projektowanie aplikacji równoległych Jarosław Kuchta.
Programowanie obiektowe
Diagramy stanów i diagramy aktywności
Modelowanie przypadków użycia
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie systemów informacyjnych
UML rozszerzenie Seminarium magisterskie
Projekt modułu Gra strategiczna „Strusia jama” Wyrzutnie
UML Unified Modeling Language
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Tomasz Jabłoński Michał Ziach
Diagramy interakcji Jacek Górski gr
UML Zunifikowany język modelowania
Temat nr 10: System przerwań
Komunikaty sterujące zestawu protokołów TCP/IP
Diagramy klas w języku UML
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Zadanie 1.
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Projektowanie - wprowadzenie
Diagramy czynności.
Projektowanie dynamiki - diagramy interakcji
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Unified Modeling Language graficzny język wizualizacji, specyfikowania, tworzenia i dokumentowania systemów informatycznych.
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Kontrola spójności modeli UML za pomocą modelu przestrzennego DOD
Model przestrzenny Diagramu Obiegu Dokumentów
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Algorytmy.
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Programowanie obiektowe – język C++
Programowanie obiektowe 2013/2014
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania
Model dynamiczny (1) Diagramy interakcji.
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
Zadanie 1.
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Algorytmy.
Model obiektowy bazy danych
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Diagram aktywności (czynności)
Diagram przypadków użycia
Diagram klas Kluczowymi elementami są: klasy (class)
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Diagram komunikacji (communication diagram)
Diagram czynności Diagram czynności (activity diagram) służy do modelowania dynamicznych aspektów systemu. Diagram czynności przedstawia sekwencyjne lub.
Diagram obiektów Diagram obiektów ukazuje elementy i związki z diagramu klas w ustalonej chwili. Diagram obiektów jest grafem złożonym z wierzchołków i.
Procesy, wątki Program a proces Proces: Przestrzeń adresowa, kod, dane, stos (część pamięci do przechowania zmiennych lokalnych i niektórych adresów) Otwarte.
Projekt modułu Nazwa całego projektu Nazwa modułu Imię i Nazwisko Inżynieria Oprogramowania II dzień, godzina rok akademicki W szablonie na niebiesko zamieszczone.
Pętle – instrukcje powtórzeń
E. Stemposz. UML i Analiza dynamiczna, Diagramy interakcji, Wykład 9, Slajd 1/68 Wykład 9 Model dynamiczny (3) Diagramy interakcji dr inż. Ewa Stemposz.
Studia Podyplomowe IT w Biznesie Analiza dynamiczna w UML
E. Stemposz. UML, Diagramy komponentów i wdrożeniowe, Wykład 11, Slajd 1/24 Wykład 11 Diagramy komponentów i wdrożeniowe dr inż. Ewa Stemposz
Inżynieria systemów informacyjnych
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Projekt modułu BANK INTERNETOWY Moduł funkcji banku
Diagramy interakcji Kamil Kuliczkowski.
Zapis prezentacji:

Modelowanie obiektowe Diagramy sekwencji Dr Karolina Muszyńska Na podstawie: S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski „Język UML 2.0 w modelowaniu SI”

Modelowanie obiektowe Dynamiczny obraz systemu – diagramy sekwencji Rola i typy diagramów sekwencji Podstawowe pojęcia Zaawansowane pojęcia Przykłady No additional notes

Diagramy sekwencji - rola Diagram sekwencji jest rodzajem diagramu interakcji, opisującym interakcje pomiędzy instancjami klasyfikatorów systemu w formie sekwencji komunikatów przesyłanych pomiędzy nimi w określonym czasie. Diagramy sekwencji są ściśle powiązane ze scenariuszami przypadków użycia, dokumentując ich funkcjonalność. Interakcja pokazywana jest na diagramie sekwencji w dwóch wymiarach: poziomym – wymiar statyczny przedstawiający instancje klasyfikatorów biorące udział w interakcji pionowym – wymiar dynamiczny przedstawiający chronologicznie ułożone komunikatami na osi czasu No additional notes

Diagramy sekwencji - typy W zależności od stopnia abstrakcji wyróżnić można trzy typy diagramów sekwencji: Konceptualny diagram sekwencji – wykorzystujący tylko podstawowe pojęcia, dający ogólny obraz interakcji w systemie. Implementacyjny diagram sekwencji – jest punktem wyjścia dla specyfikacji oprogramowania i wykorzystuje wszystkie dostępne pojęcia; ten typ diagramu obejmuje zarówno główny jak i wszystkie alternatywne scenariusze przypadku użycia i może być wykorzystywany do automatycznego generowania kodu. Wystąpieniowy diagram sekwencji – diagram przedstawiający jeden konkretny scenariusz przypadku użycia; może być wiele diagramów wstąpieniowych dla jednego diagramu implementacyjnego. No additional notes

Diagramy sekwencji –pojęcia podstawowe Klasyfikator – kategoria abstrakcyjna modelowania systemów w języku UML (np. aktor, obiekt, interfejs, komponent, pakiet, etc.) Komunikat – opisuje przepływ sterowania w systemie; określa kolejność i miejsce wykonania operacji; komunikaty są ułożone w kolejności ich pojawiania się – im później się mają pojawić tym są niżej umieszczone na diagramie. Każda instancja klasyfikatora ma linię życia, która reprezentuje czas życia danej instancji; znak “X” na końcu linii życia wskazuje na miejsce, w którym obiekt przestaje istnieć w systemie. Ośrodek sterowania reprezentuje czas, w którym dana instancja klasyfikatora wykonuje jakąś operację (przetwarzanie, obliczanie, komunikacja z inną instancją czy wykonywanie złożonych algorytmów); ośrodek sterowania inicjowany jest aktywacją a zakańczany deaktywacją. No additional notes

Diagramy sekwencji –pojęcia podstawowe Instancje klasyfikatora (aktor, obiekt, interfejs, pakiet) No additional notes Linia życia Komunikat

Diagramy sekwencji –pojęcia podstawowe Aktywacja No additional notes Deaktywacja Ośrodek sterowania

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane Rodzaje komunikatów Tworzenie i niszczenie obiektów Warunki Fragmenty wyodrębnione i operatory interakcji Przywołanie wystąpienia interakcji No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane Rodzaje komunikatów: synchroniczny – przekazuje sterowanie z klasyfikatora nadawcy do klasyfikatora odbiorcy, asynchroniczny – nie przekazuje sterowania, nie oczekuje na odpowiedź od odbiorcy, może kontynuować przetwarzanie, zwrotny – wskazuje na powrót sterowania do klasyfikatora po wykonaniu komunikatu synchronicznego i może również inicjować określoną operację, samowywołanie – sytuacja, w której klasyfikator wywołuje własną operację; samowywołanie jest szczególnym przypadkiem iteracji, która tworzy zagnieżdżony ośrodek sterowania. No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane No additional notes Komunikat synchroniczny Komunikat asynchroniczny

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane No additional notes Komunikat zwrotny Samowywołanie

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane Pozostałe rodzaje komunikatów: utracony – komunikat wysłany od znanego nadawcy do nieznanego odbiorcy znaleziony – komunikat, dla którego znany jest odbiorca a nieznany jest nadawca (może być to zewnętrzny sygnał, impuls) opcjonalny – komunikat, który nie zostanie obsłużony przez odbiorcę, jeżeli ten nie może przyjąć go bezpośrednio po wysłaniu oczekujący – podobny do opcjonalnego, z tym że nadawca gotowy jest poczekać na obsłużenie wysłanego komunikatu przez określony odcinek czasu No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane Tworzenie i niszczenie obiektów: komunikat stereotypowany „create” – w wyniku jego przesłania obiekt zostaje utworzony; obiekt umieszczany jest na diagramie poniżej pierwotnie istniejących klasyfikatorów, zgodnie z czasem jego utworzenia komunikat stereotypowany „destroy” – w wyniku jego przesłania obiekt zostaje zniszczony No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane No additional notes Komunikat <<Create>> Komunikat <<Destroy>>

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane Warunek – jest to związane z komunikatem kryterium, od którego spełnienia uzależnione jest wykonanie określonej operacji. Jeżeli nie spełniony jest warunek dotyczący określonego komunikatu, operacja wskazywana przez ten komunikat nie zostanie zrealizowana. Warunki umieszcza się w nawiasach kwadratowych przed nazwą komunikatu. Realizacja komunikatu może być uzależniona od spełnienia więcej niż jednego warunku. No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane No additional notes Warunek

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane Fragment wyodrębniony – jest to logicznie spójny obszar interakcji, część diagramu sekwencji charakteryzujący się specyficznymi właściwościami określonymi przez operator interakcji Operator interakcji – stanowi sprecyzowanie funkcjonalności realizowanej przez fragment wyodrębniony Operatory interakcji: No additional notes alt – alternatywa opt – opcja break – przerwanie loop – iteracja par – współbieżność assert – formuła neg – funkcjonalność nieprawidłowa critical – obszar krytyczny consider – istotność ignore – nieistotność stricte – ścisłe uporządkowanie seq – słabe uporządkowanie

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane Wybrane, najczęściej wykorzystywane operatory: alternatywa (alt) – oznacza możliwość wyboru jednego i tylko jednego spośród wszystkich operandów danego fragmentu wyodrębnionego, w zależności od warunku przypisanego do operandu, opcja (opt ) – oznacza, że operand we fragmencie wyodrębnionym wystąpi lub zostanie pominięty, w zależności od spełnienia warunku, przerwanie (break) – jest skróconą formą operatora alt z tylko jednym zdefiniowanym operandem i w momencie wykonania fragmentu wyodrębnionego otaczające go interakcje są ignorowane, iteracja (loop) – oznacza powtarzanie operandu określoną ilość razy. No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane Przywołanie wystąpienia interakcji – jest to zamieszczane na diagramie bazowym odwołanie do powiązanego diagramu interakcji. Przywołania wystąpienia interakcji mają szczególne znaczenie w przypadku rozbudowanych diagramów sekwencji, w których przywołuje się diagramy zdefiniowane wcześniej. Przywołanie wystąpienia interakcji może być zainicjowane poprzez komunikat lub poprzez czynnik czasu. No additional notes

Diagramy sekwencji– pojęcia zaawansowane Przywołanie wystąpienia interakcji No additional notes

Proces tworzenia diagramu sekwencji Analiza wybranego przypadku użycia oraz jego scenariuszy Identyfikacja klasyfikatorów, których instancje uczestniczą w interakcji Opracowanie diagramu konceptualnego zawierającego zidentyfikowane klasyfikatory, komunikaty i ośrodki sterowania Opracowanie implementacyjnego diagramu sekwencji na bazie diagramu konceptualnego poprzez wprowadzenie zaawansowanych kategorii pojęciowych takich jak: rodzaje komunikatów, warunki, fragmenty wyodrębnione, przywołania wystąpień interakcji Opcjonalne sporządzenie wystąpieniowych diagramów sekwencji dla wybranego diagramu implementacyjnego No additional notes