Lokalne źródła prawa – zarys

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Pojęcie, zasady konstytucyjnego systemu źródeł i ich katalog.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Ogólne zasady ruchu drogowego – ruch pojazdów na autostradzie i drodze ekspresowej, strefie zamieszkania oraz na drogach wewnętrznych.
Cele i instrumenty realizacji polityki rozwoju województwa na przykładzie województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Finanse publiczne i prawo finansowe
Rozwiązywanie problemów alkoholowych w gminie

Rozporządzenie. Rozporządzenie KONSTYTUCJA RP Art Rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego.
Konstytucyjny system źródeł prawa
Statut uczelni publicznej a statut publicznej szkoły podstawowej
Ubezpieczenie wypadkowe
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Dziedziczenie - formalności
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Publiczne prawo gospodarcze
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
II FSK 658/17 z 27 czerwca 2017 r. Likwidacja a art. 14a ustawy o CIT
Dziedziczenie - formalności
Publiczne prawo gospodarcze
Philippe Poniatowski – – Ia
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Podstawy prawne ochrony środowiska - regulacja prawna
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Lokalne źródła prawa administracyjnego – zarys systemu pytanie 12
Zajęcia nr 2 – 10 października 2017 r.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Finansowanie zadań oświatowych
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 3
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
W systemie źródeł prawa można wyróżnić pewne grupy źródeł
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 2.
Prawo handlowe 1 wykład - Konspekt
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Formy działania Administracji publicznej
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Źródła prawa pracy Dr Jacek Borowicz.
Tworzenie prawa.
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Akty prawne regulujące pracę w administracji publicznej
Zasady Działania Unii Europejskiej
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
Zapis prezentacji:

Lokalne źródła prawa – zarys Julita Sroka Lokalne źródła prawa – zarys

Lokalne źródła prawa- generowane są przez organy administracji, które nie mają ogólnopolskiej właściwości działania.

Wprowadzenie Aby zaliczać oświadczenia woli organu administrującego, do kryteriów lokalnych źródeł prawa, muszą one spełniać odpowiedni warunek, jakim jest ich normatywny charakter. Normatywny charakter – oznacza to, że akty, zawierają co najmniej jedną regułę postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym. W przypadku aktów prawa miejscowego, dochodzi również wymóg powszechnego obowiązywania.

Takie ograniczenie nie jest wadą Zakres obowiązywania Źródła prawa miejscowego mają ograniczony terytorialne zasięg obowiązywania. Są one przeciwieństwem regulacji, ustanawianych przez organy naczelne i centralne, ponieważ nie mogą być stosowane w podobnych sytuacjach, na terenie całej RP. Takie ograniczenie nie jest wadą

Największą rolę, w tego rodzaju źródłach, odgrywają organy administracji publicznej, które ograniczone są cenzusem właściwości miejscowej, znaczonej podziałem terytorialnym (np. gminy, powiatu, województwa) Znaczącą rolę, odgrywają też przepisy stanowione przez organy zakładów administracyjnych.

Podział lokalnych źródeł prawa Możemy wyróżnić trzy grupy lokalnych źródeł prawa : Prawo miejscowe; Prawo zakładowe; Prawo samorządów specjalnych

Akty prawa miejscowego zawierają normy powszechnie obowiązującego prawa ( w porównaniu do pozostałych lokalnych źródeł prawa, tylko one zawierają takie normy), stanowione przez niektóre organy administracji publicznej, uznane przez Konstytucję, za źródła powszechnie obowiązującego prawa – art. 87 i art. 94), stanowione na podstawie delegacji ustawowej, publikowane w wojewódzkich dziennikach urzędowych, podlegają bezpośredniej kontroli sądowej

Akty prawa miejscowego Akty normatywne powszechnie obowiązujące stanowione przez organy administrujące, także zaliczane do aktów prawa miejscowego mają charakter wykonawczy wobec ustaw. Można podzielić je na : przepisy wykonawcze i przepisy porządkowe. Przepisy wykonawcze- tworzy je rada gminy w drodze uchwały, a delegacja znajduje się w ustawie szczególnej lub w ustawie o samorządzie gminnym Przepisy porządkowe – ustanawia je rada gminy, na podstawie ogólnej kompetencji

Akty prawa zakładowego zawierają normy prawne, o zróżnicowanym charakterze ( normy wewnętrznie obowiązujące, normy kierownictwa wewnętrznego), stanowione są przez organy zakładów administracyjnych, ich stanowienie nie stanowi przedmiotu bezpośredniej regulacji konstytucyjnej stanowione są na podstawie delegacji ustawowej lub ogólnej normy kompetencyjnej, brakuje tym normom szczegółowej podstawy prawnej w akcie rangi ustawy do ich publikacji w dzienniku urzędowym, nie są poddane bezpośredniej kontroli sądowej

Akty prawa zakładowego Stosunki między zakładem administracyjnym, a użytkownikami zakładu są wewnętrzne, przepisy te mają najczęściej za zadnie regulować usługi świadczone przez dany zakład, przykładów regulacji, które upoważniają do tworzenia prawa zakładowego dostarczają przepisy różnych ustaw np. ustawy o systemie oświaty, ustawy o szkolnictwie wyższym

Źródła : J.Boć, Prawo administracyjne, Wrocław 2010 r