JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY PROJEKT: „NOWY SYSTEM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W POWIECIE PUŁTUSKIM” JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Wszelkie formy indywidualizacji pracy w szkole powinny bazować na rozpoznawaniu i wykorzystywaniu potencjału dziecka do pokonywania deficytów. Jeżeli nauczyciel pozwoli dziecku na osiąganie sukcesu na miarę jego możliwości, wówczas dziecko ma szansę na rozwój ogólny i edukacyjny.
JAK STAWIAĆ CELE EDUKACYJNE Zasada SMART Szczegółowy – zawiera jak najwięcej szczegółów; Mierzalny – efekt musi dać się zmierzyć; Atrakcyjny – zachęca do działania; Realny – możliwy do osiągnięcia; Terminowy – określony terminem realizacji który mobilizuje do działania. W szkole Ekologiczny Pozytywny Interesujący Precyzyjny Możliwy do osiągnięcia
Warto aby nauczyciel wiedział, że może: -przydzielać uczniom zadania odpowiednie do ich możliwości (nie narażać na oczywiste niepowodzenia), -zwracać uwagę raczej na sukcesy niż porażki i zachęcać do dalszej pracy w przypadku braków i błędów, -przedstawiać uczniowi, jakie dokładnie błędy popełnił, za co konkretnie został oceniony, z czego wynikają błędy, jak może ich w przyszłości uniknąć (w innym przypadku nie będzie potrafił z informacji nauczyciela skorzystać).
CZTERY POZIMY KOMPETENCJI UCZENIA SIĘ, DOSKONALENIA Nieświadoma niekompetencja - nie zdajesz sobie sprawy z istnienia zadania, którego nie umiesz zrealizować. Świadoma niekompetencja - wiesz, czego nie umiesz, ale nie interesuje cię zmiana tego stanu rzeczy. Świadoma kompetencja - umiesz zrealizować zadanie ze skupieniem i uwagą (poziom ten odpowiada wyżej zdefiniowanemu poziomowi studenta. Nieświadoma kompetencja - realizacja zadania jest twoją drugą naturą - potrafisz wykonywać je z łatwością.
STYL UCZENIA SIĘ DOMINUJĄCY ZMYSŁ: WZROKOWCY SŁUCHOWCY KINESTETYCY MÓZG: LEWA PÓŁKULA (ANALITYCZNA, LOGICZNA) PRAWA PÓŁKULA: (ARTYSTYCZNA, KREATYWNA)
JAK ZADAJEMY PYTANIA Pytania zamknięte; Pytania otwarte; Pytania niejasne i retoryczne; Pytania kluczowe; Czas oczekiwania na odpowiedź; Kogo wybieramy do odpowiedzi;
Taksonomia Blooma Wiedza - Wyodrębnianie z pamięci wcześniej wyuczonego materiału poprzez przypominanie faktów, podstawowych pojęć. Rozumienie - Ukazywanie rozumienia faktów poprzez porządkowanie, porównywanie, tłumaczenie, interpretowanie, opisywanie. Zastosowanie - Rozwiązywanie problemów w nowych sytuacjach poprzez zastosowanie nabytej wiedzy, faktów, technik. Analiza - Analiza informacji i ich podział na części poprzez rozpoznawanie motywów lub przyczyn. Synteza - Zestawianie wszystkich informacji w innowacyjny sposób poprzez łączenie elementów w nowe struktury lub proponowanie alternatywnych rozwiązań. Ewaluacja (Ocena) - Przedstawianie i obrona opinii poprzez wyrażanie sądów o słuszności pomysłów lub jakości pracy w oparciu o założone cele.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA Komunikaty werbalne; Mowa ciała; Zasady udzielania informacji zwrotnej pozytywnej i negatywnej; Zasady odbierania informacji zwrotnej; Informacja zwrotna a poziom kompetencji;
JAK UCZEŃ REAGUJE NA SUKCESY JAK UCZEŃ REAGUJE NA PORAŻKI OPTYMIŚCI PESYMIŚCI WYUCZONA BEZRADNOŚĆ